Юридична практика

Поліпшення ситуації на ринку підакцизної продукції

Директор Департаменту САТ ДПА України Анатолій РадченкоНа податківців покладено контроль за функціонуванням такого важливого сектора економіки країни, як ринок спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Про пріоритетні напрями діяльності, спрямовані на детінізацію цього ринку, вироблення прозорих механізмів контролю за виробництвом та обігом спирту, нові ініціативи фахівців ДПА України щодо запобігання контрабандному ввезенню та виробництву фальсифікованих підакцизних товарів розповідає директор Департаменту САТ ДПА України Анатолій РАДЧЕНКО.


— Анатолію Павловичу, за даними експертів алкогольного ринку, оприлюдненими останнім часом у засобах масової інформації, в тіньовому обігу нині перебуває до 20% алкогольної продукції. Наскільки об’єктивна ця статистика, чи відповідає загалом реальному стану справ?

— Перед фахівцями Департаменту САТ ДПА України стоїть завдання-максимум — звести нанівець будь-які зловживання у сфері виробництва спирту, алкогольних та тютюнових виробів. Втім доки існуватимуть економічні передумови для ведення такого нелегального бізнесу, остаточно вирішити цю проблему по суті неможливо, як, до речі, і обчислити обсяги тіньового обігу алкогольної продукції у відсотках. Аналітики ринку, спираючись на різноманітні методики, роблять приблизні підрахунки, подеколи — не завжди об’єктивні. Наведені цифри, за даними фахівців Департаменту САТ ДПА України, дещо перебільшені. Приміром,  2010 року обсяги виробництва горілки та лікеро-горілчаних напоїв порівняно з 2009 роком зменшилися на 4,2%. Це не означає, що населення почало вживати менше алкоголю. Просто цю нішу на ринку частково крім тіньової горілки зайняли пиво, виробництво якого істотно зросло, а також самогон.

Спостерігається і падіння обсягів виробництва тютюнових виробів. Так, у 2010 році було вироблено 102,8 млрд. штук сигарет, що на 10,2% менше, ніж у 2009 році. Обсяги реалізації тютюнових виробів на внутрішньому ринку минулого року становили 90,9 млрд. штук, що на 14,3% менше, ніж у 2009 році. За підрахунками деяких експертів у «тіні» перебуває 1 — 3% тютюнового ринку. Водночас опитування населення свідчить про те, що річне споживання тютюнових виробів зменшилося орієнтовно на 5 млрд.  штук, або на 20%. Відтак і тіньовий сектор звузився. Тобто статистика, що оприлюднюється, є доволі умовною.

— Наприкінці лютого Кабінетом Міністрів України затверджено план заходів щодо запобігання ввезенню та виробництву фальсифікованих підакцизних товарів у 2011 році. Зважаючи на рівень порушень на тіньовому ринку, наскільки ефективно, на Вашу думку, ці заходи захищатимуть вітчизняного виробника?

— Цей план є складовою виконання програми Президента України «Україна для людей», що безпосередньо спрямована на захист вітчизняного товаровиробника від недобросовісної конкуренції та контрабанди і має на меті запобігти надходженню неякісної продукції на споживчий ринок України, унеможливити розроблення нових тіньових схем.

Протягом січня — грудня 2010 р. спільними робочими групами у складі фахівців ДПА України, МВС України, Держмитслужби України та ГоловКРУ України проведено понад 14 000 перевірок, що на 10% більше порівняно з 2009 роком. Виявлено 12 346 порушень чинного законодавства, зокрема понад 1800 випадків зберігання або реалізації алкогольних напоїв чи тютюнових виробів, маркованих підробленими марками акцизного податку, або взагалі без марок акцизного податку, понад 2600 фактів роздрібної торгівлі алкогольними напоями за цінами, нижчими від мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2008 року № 957 «Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв вітчизняного виробництва», близько 1600 випадків роздрібної торгівлі тютюновими виробами за цінами, вищими від максимальних роздрібних цін.

Минулого року Департаментом САТ ДПА України щодо порушників законодавства застосовано фінансових санкцій на суму понад 300 млн.  грн. За даними податкової міліції, в 2010 році з незаконного обігу вилучено близько 450 тис.  дал алкогольних напоїв, понад 400 тис. дал спирту й тютюнових виробів на суму понад 30 млн.  грн. Припинено діяльність 238 незаконних виробництв з виготовлення фальсифікованої алкогольної продукції та спирту. Виявлено підпільні спиртозаводи в Сумській та Черкаській областях, а також викрито незаконне виробництво лікеро-горілчаної продукції в АР Крим, Донецькій, Львівській, Чернівецькій та Харківській областях.

— Як на практиці здійснюється контроль за необлікованим спиртом та організовується діяльність, спрямована на недопущення контрабанди цього продукту?

— Заходи з детінізації ринку підакцизних товарів та виконання встановлених завдань щодо надходжень до бюджету податків і зборів у 2011 році було розроблено фахівцями Департаменту і узгоджено з іншими підрозділами ДПС, а 27 січня поточного року затверджено Головою ДПС України Віталієм Захарченком та направлено на виконання в регіони. Оскільки без спирту «ліву» горілку отримати неможливо, то одним із найважливіших напрямів діяльності є недопущення потрапляння необлікованого спирту в тіньовий обіг. Відповідних заходів вживаємо спільно з податковою міліцією. Особливу увагу приділяємо належному контролю за організацією роботи акцизних складів спиртозаводів, виробників горілки та лікеро-горілчаної продукції, а також податкових постів на підприємствах, які використовують у виробництві спирт. Не менше ніж двічі на місяць без попередження проводимо перевірки контрольних постів. Відповідно реагуємо в разі виявлення фактів незадовільної роботи. Крім того, організовано проведення щомісячних технічних навчань уповноважених представників органів ДПС на контрольних постах та акцизних складах з обов’язковим ознайомленням їх з технологічними особливостями та порядком контролю за процесом виробництва. Під посиленим контролем перебуває виробництво та обіг технічних спиртовмісних рідин і обіг спирту, який отримується за нульовою ставкою акцизного податку.

— За даними міжнародної конференції Всесвітньої організації охорони здоров’я у Женеві в червні 2010 року, Україна посідає третє місце з контрабанди тютюнових виробів після Китаю та Парагваю. Які тенденції превалюють на сьогодні?

— Як свідчать результати діяльності податкової міліції, спостерігається тенденція до розвитку підпільного виробництва та незаконного транзиту територією України тютюнових виробів для подальшої реалізації в Польщі, Німеччині, Франції та інших європейських країнах, де вартість сигарет значно вища. Так, якщо середня вартість однієї пачки сигарет з фільтром у нас становить 10 грн., то в Польщі — вже понад 30 грн., Німеччині — близько 50 грн., а у Франції — майже 60 грн. З іншого боку, в Росії вартість сигарет, особливо низького цінового сегменту, значно нижча від української. Отже, економічні передумови для контрабанди сигарет існують. Про це свідчать виявлені працівниками податкової міліції факти підпільного виробництва тютюнових виробів та припинені спроби незаконного ввезення в Україну сировини, фурнітури, спеціальних матеріалів для виготовлення цигарок, а також підроблених марок акцизного податку. Нещодавно у Сумській області на кордоні було затримано автомобіль з чималою кількістю контрабандних сигарет, які ввозилися з Росії. На західному кордоні держави, у Волинській області, було затримано автомобіль з прихованою під скляною тарою партією контрабандних цигарок (50 тис. пачок) виробництва Молдови.

Спільно з податковою міліцією узгоджено план дій щодо виявлення та припинення підпільних виробництв сигарет. Постійно відслідковуються й аналізуються потоки тютюнових виробів та тютюнової сировини, обсяги їх виробництва та споживання. Проведені перевірки свідчать про те, що в обігу перебувають підроблені марки акцизного податку та необлікована (фальсифікована) алкогольно-тютюнова продукція, маркована підробленими акцизними марками. Так, порівняно з 2009 роком лише кількість виявлених фактів реалізації тютюнових виробів з підробленими марками акцизного податку в 2010 році зросла вдвічі — з 35 до 72.

— Окрім контрольно-перевірочної діяльності, спрямованої проти зловживань на алкогольно-тютюновому ринку, які форми і методи роботи задіюють фахівці Департаменту в законодавчій площині?

— Податківці активно співпрацюють з МВС України, іншими міністерствами і відомствами, Держмитслужбою України. До того ж Департамент регулярно пропонує нові законодавчі ініціативи, покликані поліпшити ситуацію на ринку, підвищити відповідальність за порушення законодавства, руйнування схем ухилення від оподаткування. На жаль, деякі пропозиції не завжди знаходять підтримку зацікавлених міністерств і відомств. Проте значну частину наших законодавчих ініціатив враховано, зокрема, в Податковому кодексі України, що сприяє зменшенню тіньового обігу і легалізації виробництва та обігу алкогольно-тютюнової продукції.

— Як на Вашу думку, які позитивні аспекти із зарубіжного досвіду можна було б запозичити, щоб ситуація на ринку виробництва та реалізації алкоголю й тютюну докорінно змінилася?

— Коли йдеться про те, щоб забезпечити належний порядок на ринку виробництва та реалізації алкоголю і тютюну, слід пам’ятати про вкрай актуальний аспект цієї проблеми — якість продукції. Приміром, у США запроваджено досить жорсткий контроль та обмеження. Якщо, скажімо, крім штрафів підприємця було позбавлено ліцензії на виробництво або торгівлю алкоголем і тютюном, то її вже ніколи не отримає не лише цей підприємець, а навіть його нащадки упродовж кількох наступних поколінь.

У Швеції — країні, де рівень життя один із найвищих, пішли іншим шляхом. Виробляти алкогольно-тютюнову продукцію з дотриманням існуючих вимог та стандартів можуть як приватні, так і державні підприємства, але реалізовувати її можна виключно в спеціалізованих державних магазинах. Тобто існує державна монополія на торгівлю алкоголем і тютюном.

— Анатолію Павловичу, підприємці, які працюють на ринку алкогольної продукції, неодноразово порушували питання щодо зменшення вартості оптових ліцензій для виноробів, скасування товарно-транспортних накладних на переміщення лікеро-горілчаної продукції тощо. Чи заслуговують ці ідеї на підтримку і наскільки оперативно фахівці Департаменту реагують на запити бізнесу?

— Переконаний, що будь-які питання потребують виваженого підходу та всебічного вивчення. Щодо оптових ліцензій для виноробів, то моя позиція непохитна: 500 тис. грн. — занадто висока вартість для невеликих виноробних підприємств. Тому ми неодноразово пропонували її диференціювати залежно від середньорічних обсягів виробництва виноробної продукції. Це сприяло б збереженню підприємств малого та середнього бізнесу, створенню умов рівного податкового навантаження та збільшенню обсягів легальної торгівлі алкогольними напоями.

Щодо товарно-транспортних накладних (ТТН), то їх скасовувати не можна, адже завдяки їм здійснюється контроль за обігом алкоголю на основі первинних облікових документів. Крім того, законодавцем враховано наші пропозиції до проекту Податкового кодексу України та внесено зміни до Закону України від 19 грудня 1995 р. № 481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» у частині встановлення відповідальності за вивезення спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів з території акцизного складу або транспортування такої продукції без позначки представника органу ДПС на товарно-транспортній накладній про погодження відпускання — 200% від вартості вивезеної або транспортованої продукції, але не менше 15 000 грн. А от питання запровадження ТТН на переміщення тютюнових виробів поки що вивчається. Тим паче, що на тютюнових фабриках на сьогодні відсутні контрольні пости податкових органів.

Ми постійно співпрацюємо з операторами алкогольно-тютюнового ринку. Приміром, регулярно розміщуємо інформацію на сайті податкової служби — від повідомлень про видані ліцензії та місця зберігання, внесені до Єдиного державного реєстру, до відповідей на звернення, в тому числі скарг. З ініціативи Департаменту відбуваються наради за участю керівництва податкової служби, керівників та засновників підприємств — виробників спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів. Особливу увагу під час таких зустрічей приділяємо вирішенню проблем бізнесу, максимально враховуючи всі пропозиції, зокрема при розробці проектів законодавчих та нормативно-правових актів, та їх узгодженню з міністерствами і відомствами. Ці проекти розміщуються на сайті для громадського обговорення.

Згідно з графіком щотижня приймаю громадян та підприємців, вислуховую їх проблеми та роблю все від мене залежне для їх вирішення, даю відповідні доручення підлеглим. Адже такий діалог вигідний і державі, й бізнесу.


Розмову вела  Інна ГОЛОВКО,
inna@visnuk.com.ua

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42