Новини

Податкова політика держави формує нову податкову культуру суспільства

Голова ДПС України Віталій ЗахарченкоГолова ДПС України Віталій ЗАХАРЧЕНКО переконаний, що дуже важливо в стислі терміни забезпечити єдине трактування податківцями і платниками податків норм Податкового кодексу України і застосування їх на практиці. Широкомасштабна інформаційно-роз’яснювальна кампанія нових правил оподаткування свідчить, що Кодекс поступово утверджується в економічному житті країни. Втім до податківців кожного дня надходить близько 2 тис.  запитань від підприємців. Віталій  Захарченко охоче погодився надати відповіді платникам податків — читачам «Вісника», а також розповісти про особливості податкової політики та податкової практики.


Від нас великою мірою залежить рівень соціально-економічного розвитку

— Віталію Юрійовичу, лише декілька місяців минуло з часу набрання чинності Податковим кодексом України. Чи можете підбити певні підсумки, розставити акценти, визначити тенденції?

— Підбивати підсумки ще зарано. Адже нові норми оподаткування — це сигнал для економіки про переміщення бізнесу в нове середовище. Саме Податковий кодекс орієнтує економіку в напрямі до інноваційного шляху розвитку. Запроваджується низка норм, які сприятимуть оновленню вітчизняної економіки. Це, зокрема, прискорені норми амортизації, які дають змогу підприємствам спрямовувати неоподатковуваний прибуток на розвиток. Тому грунтовні підсумки можна буде підбити згодом. Головне, що і держава, і платники податків з набранням чинності Податковим кодексом отримали стабільність податкового законодавства. До того ж з’явилися тенденції, які вселяють оптимізм. Скажімо, з набранням чинності Кодексом поменшало критики і побільшало конструктивізму. Інтерес, який виявляє бізнес до наших семінарів щодо роз’яснення його положень, — яскраве тому підтвердження. Водночас підприємництво починає усвідомлювати роль державної податкової служби як партнера у веденні бізнесу. Адже і податківці, і бізнес несуть обопільну відповідальність перед суспільством, державою. Від нас великою мірою залежить рівень соціально-економічного розвитку. Тому перед працівниками податкової служби стоїть надзвичайно важливе завдання — максимально сприяти запровадженню норм Податкового кодексу і одночасно змістити акценти діяльності з площини контрольно-перевірочної до консультативної. Ми маємо стати якісною сервісною службою.

— Вже перші заходи щодо роз’яснення норм Податкового кодексу засвідчили, що податківцям це під силу.

— Так. Масово-роз’яснювальна кампанія нових правил оподаткування — це ще й хороша школа для податківців навчитися працювати по-новому. До речі, з ухваленням Податкового кодексу істотно зросла кількість звернень платників податків до Інформаційно-довідкового департаменту державної податкової служби. Лише в грудні 2010 року нашим контакт-центром було надано 42 205 відповідей на запитання платників податків. Найчастіше наші партнери — платники цікавляться питаннями, пов’язаними зі сплатою податку на додану вартість — 22,7%; єдиного податку суб’єктами малого підприємництва — фізичними особами (спрощена система оподаткування) — 14,3%; податку на прибуток підприємств — 11,8% та податку на доходи фізичних осіб — 11,1%. Наразі в усіх податкових інспекціях діють 700 консультаційних центрів, у яких надаються роз’яснення щодо положень Податкового кодексу.

З виданням «Науково-практичного коментаря до Податкового кодексу України» у трьох томах під загальною редакцією Прем’єр-міністра України, професора, член-кореспондента Національної академії наук України Миколи Азарова, керівника авторського колективу — міністра фінансів України Федора Ярошенка та ректора Національного університету державної податкової служби України Петра Мельника навантаження дещо зменшаться. Адже тут викладено тлумачення статей як з наукової, так і з практичної точки зору. Зрештою «Науково-практичний коментар» стане корисним посібником і для самих податківців.

Податки — державі, сервіс — платникам

— Вочевидь, це не останні коментарі. Чи готує податкова служба роз’яснення тих положень Податкового кодексу, які наберуть чинності пізніше?

— Неодмінно. У ці дні на розгляд уряду представлено понад 180 нормативно-правових актів, розроблених фахівцями ДПС України, Міністерства фінансів України. Попереду ще чимало роботи. І масово-роз’яснювальна кампанія плавно трансформується в повсякденну практику. Ми забезпечимо платникам податків якісний сервіс.

Адже перед податковою службою стоять відповідальні завдання. Передусім — проведення реформи, в результаті якої ми повинні забезпечити перехід на автоматичне відшкодування ПДВ і поступове вдосконалення механізмів діяльності податкової служби. Податкова має перетворитися з караючого органу на головного партнера бізнесу, який завжди підтримає, проконсультує і допоможе у вирішенні проблемних питань. Головне, щоб платники податків адекватно реагували на добрі наміри податківців.

— Тим більше що нинішнього року і перед платниками, і перед податківцями стоять складні завдання. Планів зі збору платежів до бюджетів усіх рівнів ніхто не скасовував, а обсяги запланованих надходжень значно більші за торішні.

— Перед нами стоїть рівнозначне завдання. Згідно з Держбюджетом України в 2011 році доходи країни заплановані на рівні 281 млрд. 464 млн. 879,4 тис. грн.

Прогноз надходжень з податку на доходи фізичних осіб на 2011 рік розраховано за методикою у розрізі видів економічної діяльності з урахуванням очікуваних надходжень у 2010 році, податкової соціальної пільги та податкового кредиту, з урахуванням норм Бюджетного кодексу України, затвердженого Законом України від 8 липня 2010 року № 2456-VI, та Податкового кодексу України і становить 58 млрд. 830 млн. грн. У тому числі до місцевих бюджетів — 52 063,8 млн. грн., до державного бюджету — 6 млрд. 766,2 млн. грн.

Зростання прогнозної суми податку становить 116,4% — з 50,5 млрд. грн. у 2010 році до 58,8 млрд. грн. у 2011-му.

При прогнозуванні податку на доходи фізичних осіб враховано зростання фонду оплати праці на 15,3% (з 338,9 млрд. грн. у 2010 році до 390,8 млрд. грн. у 2011-му), прогноз податкової соціальної пільги на 2011 рік визначено у сумі 5105,9 млн. грн., або на 710,3 млн. грн. більше, ніж заплановано у 2010 році, і розраховано на підставі мінімальної заробітної плати у розмірі 941 грн. на місяць та граничного розміру доходу в сумі 1320 грн., який дає право на отримання податкової соціальної пільги, збільшення податкової знижки на 85,8 млн. грн. Зрозуміло, що впоратися з такими обсягами можна лише спільними зусиллями, коли і платник, і податківець спільно ідуть до мети. Важливо усвідомити, що ці завдання стоять насамперед перед платниками податків. Податківці зобов’язані всіляко сприяти бізнесу, безперебійно наповнюючи бюджети усіх рівнів. Саме на це налаштовано модернізацію ДПС. Зрештою у цьому процесі податківець має бути найменш помітним суб’єктом, як це робиться в усьому цивілізованому світі.

Фактичну перевірку може ініціювати кожен громадянин

— Сумнівно, що за сучасних економічних реалій, коли чимало підприємців працюють в «тіні», адмініструвати податки буде легко. Мабуть, лише партнерським відношенням до платників, якісним податковим сервісом тут не обійтися. Податківцям усе ж доведеться працювати активно. Чи вдаватиметься податкова служба до вже звичної контрольно-перевірочної практики?

— Без цього, на жаль, нині не обійтися. Але одразу зазначу, що ця робота здійснюватиметься лише там, де у податківців виникатимуть сумніви щодо сумлінності платника податків. Ми проводитимемо фактичні перевірки, тобто за місцем фактичного здійснення діяльності платником податків. Таких заходів вживають без попередження платника на підставі рішення керівника органу податкової служби, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків, і за наявності хоча б однієї з таких вимог: за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, касових операцій, наявності патентів, ліцензій, свідоцтв про державну реєстрацію, інших документів, контроль за наявністю яких покладено на органи ДПС, і виникає необхідність перевірки цих фактів. Перелік вимог, за яким податківці змушені будуть вдаватися до фактичних перевірок, доволі великий.

— Чи лише податківці вирішують, кого карати, а кого милувати?

— Не обов’язково. Фактична перевірка може ініціюватись і на підставі інформації державних або місцевих органів влади, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства. Зрештою кожен громадянин може ініціювати фактичну перевірку. Після письмового звернення покупця (споживача) про порушення платником податків порядку здійснення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування ми будемо змушені реагувати.

— Таким чином, податківці стоять на сторожі інтересів громадянина-споживача. А чи передбачається такий самий захист прав громадянина — найманого працівника?

— Звісно. Було б бажання працівника захистити свої громадянські права. Кожен найманий працівник також може звернути увагу податківців на дотримання роботодавцем законодавства про укладення трудового договору, оформлення трудових відносин із працівниками, на використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин і виплату роботодавцями зарплати без сплати податків до бюджету.

— За якими параметрами проводитиметься перевірка?

— Фактична перевірка проводиться двома і більше посадовими особами органів ДПС у присутності посадових осіб суб’єкта господарювання або його представника. Тривалість фактичних перевірок не повинна перевищувати 10 діб. Продовження строку такої перевірки здійснюється за рішенням керівника органу ДПС не більше як на 5 діб. Підставами для збільшення строку перевірки є заява суб’єкта господарювання, змінний режим роботи або підсумований облік робочого часу суб’єкта господарювання.


Розмову вів Микола ВЛАЩУК
vlas@visnuk.com.ua

«Гарячі лінії»

Дата: 5 вересня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42