Юридична практика

На службі у держави

Управління адміністрування акцизного збору ДПА України

За січеньгрудень 2010 р. органами ДПС до загального фонду Держбюджету України мобілізовано акцизний податок на суму 20,7 млрд. грн., що на 39,7% більше, ніж у січнігрудні 2009 р.


Аналіз надходжень з акцизного податку в 2010 році та в січні 2011 року

За січень — грудень 2010 р. органами ДПС до загального фонду держбюджету України мобілізовано акцизний податок на суму 20,7 млрд. грн., що на 39,7% більше, ніж у січні — грудні 2009 р. З них сума акцизного податку з вироблених в Україні товарів сягнула 19,5 млрд. грн., тобто приріст надходжень становить 38,3% (або 5,4 млрд. грн.) щодо 2009 р., з ввезених товарів — 1,13 млрд. грн., що майже на 0,464 млрд. грн. більше, ніж за січень — грудень 2009 р.

Збільшення надходжень з акцизного податку до загального фонду держбюджету з вироблених в Україні товарів у січні — грудні 2010 р. щодо відповідного періоду минулого року забезпечено з реалізації:

  • тютюнових виробів — близько 12,13 млрд. грн., що в 1,4 раза більше, ніж у січні — грудні 2009 р.;
  • виноробної продукції — дещо більше 0,4 млрд. грн., що на 0,08 млрд. грн. більше (27,2%);
  • лікеро-горілчаної продукції — майже 4,8 млрд. грн. (більше на майже 0,6 млрд. грн., або на 15%);
  • пива — близько 1,75 млрд. грн. (на 0,6 млрд. грн. більше, або на 53,7%).

При цьому акцизного збору з реалізації спирту надійшло на суму 0,055 млрд. грн., що, однак, менше на 0,004 млрд. грн., або на 7%, порівняно з січнем — груднем 2009 р.

До спеціального фонду держбюджету у січні — грудні 2010 р. надійшло акцизного податку у сумі майже 3,5 млрд. грн., що на 0,024 млрд. грн. більше, ніж у січні — грудні 2009 р. (з ІІ півріччя 2010 р. до цього фонду зараховано 80% акцизного податку з вироблених в Україні нафтопродуктів і транспортних засобів).

За січень 2011 р. органами ДПС до загального фонду держбюджету з вироблених в Україні товарів мобілізовано акцизний податок на суму 2,1 млрд. грн., що на 38,7% більше, ніж у січні 2010 р. Таке збільшення надходжень забезпечено з реалізації:

  • тютюнових виробів — 1,7 млрд. грн., що на 44% більше, ніж за січень 2010 р.;
  • виноробної продукції — майже 0,04 млрд. грн., що на 0,012 млрд. грн. більше (44,4%);
  • пива — понад 0,13 млрд. грн. (на 0,07 млрд. грн. більше, або на 114,5%).

З реалізації спирту у січні поточного року надійшло 0,005 млрд. грн. (на 745 тис. грн. менше, або на 12,6%) та з реалізації лікеро-горілчаної продукції — близько
0,2 млрд. грн. (на 0,063 млрд. грн. менше, або на 25,1%, порівняно з січнем 2010 р.).

Із ввезеної в Україну продукції до загального фонду держбюджету в січні 2011 р. надійшло акцизного збору в сумі 0,05 млрд. грн. — на 0,03 млрд. грн. більше, ніж у січні минулого року, що забезпечило виконання планових завдань на 207,1%.

До спеціального фонду держбюджету у січні цього року надійшло акцизного збору у сумі понад 0,2 млрд. грн., тобто на 0,1 млрд. грн. менше, ніж у січні 2010 р. (у січні 2010 р. ще зараховано 20% надходжень з вироблених в Україні нафтопродуктів і транспортних засобів).

Новації щодо оподаткування акцизним податком

Досягнення прозорості у діяльності органів ДПС і взаєморозуміння у відносинах з платниками податку, надання платникам податків послуг вищої якості — основні принципи діяльності органів ДПС на сьогодні.

У зв'язку з цим запроваджено автоматичну реєстрацію платників акцизного податку за інформацією органів ліцензування, що має сприяти спрощенню адміністрування як для платників, так і для податківців (п. 212.1 ст. 212 Податкового кодексу України).

Запроваджено подання декларації з акцизного податку імпортерами алкогольних напоїв і тютюнових виробів, що сприятиме прозорості та підвищенню відповідальності платників та органів ДПС за надходження податку до держбюджету (п. 223.2 ст. 223 цього Кодексу).

Крім цього, важливим є також визнання платником акцизного податку особи, яка реалізує конфісковані або безхазяйні підакцизні товари, що передбачає подання таким платником декларації з акцизного податку.

Такі новації мають забезпечити прозорість здійснення операцій з підакцизними товарами, запобігти створенню умов для протиправної діяльності суб'єктів господарювання у цій сфері та усуненню корупційних чинників заниження податкових платежів.

Підвищення ефективності, збалансованості та прозорості діяльності ДПС є на сьогодні не менш важливим завданням для податківців.

З метою усунення негативних тенденцій, зменшення підстав для здійснення перевірок і скорочення ризиків ухилення від оподаткування акцизним податком Податковим кодексом України передбачено встановлення податкових постів для здійснення контролю за цільовим використанням як сировини підакцизних товарів, отриманих без сплати податку або за нульовою ставкою.

Для підтримки вітчизняної нафтохімічної промисловості та наближення до європейських стандартів запроваджується нульова ставка податку на легкі та важкі дистиляти, що використовуються у нафтохімічній промисловості для виробництва етилену. Здійснення контролю за цільовим використанням легких і важких дистилятів у Податковому кодексі України передбачено шляхом видачі виробником етилену податкових векселів при отриманні за нульовою ставкою податку або при ввезенні без сплати податку та встановлення податкових постів на підприємствахвиробниках етилену.

З метою наближення до європейських стандартів і компенсування втрат бюджету від скасування транспортного податку в 1,4 раза збільшено ставки акцизного податку на нафтопродукти, що потребує посилення контролю за повнотою його сплати та недопущення створення схем ухилення від оподаткування.

Розширено перелік підакцизних товарів і віднесено до них скраплений газ, що використовується транспортними засобами. При цьому звільняється від оподаткування реалізація скрапленого газу на спеціалізованих аукціонах для потреб населення.

Значним кроком уперед є прийняття норми щодо коригування податкових зобов'язань при поверненні товарів платнику у зв'язку з непридатністю їх для реалізації.

Новація полягає в тому, що платнику надано право коригування (зменшення) податкових зобов'язань у разі повного або часткового повернення покупцем підакцизних товарів (продукції), вироблених (виготовлених) на митній території України, для усунення недоліків товару (продукції) або його знищення (переробки) у зв'язку з неможливістю усунення таких недоліків у тому звітному періоді, в якому було проведено таке повернення.

У разі подальшої реалізації повернутих товарів (продукції) зобов'язання з акцизного податку обчислюються платником у порядку та за ставками, встановленими законодавством на дату реалізації. Ця норма сприятиме запровадженню міжнародного досвіду та стимулюватиме платників податків виконувати обов'язок щодо добровільної та у повному обсязі сплати податків до держбюджету. Такі зміни зможуть повернути довіру платника до податкової служби та сприятимуть наповненню дохідної частини бюджету.


Юрій МАРЧЕНКО,
начальник Управління адміністрування акцизного збору  ДПА України