Новини

Про економічний потенціал з точки зору податківця

Коли йдеться про найперспективніші з точки зору податкових надходжень галузі м. Севастополя, домінують дві думки. Прихильники першої стверджують, що бюджет міста врятує туризм, а їхні опоненти наполягають на тому, що добробут севастопольців можуть забезпечити лише масштабні проекти, пов’язані з розвитком промислових підприємств. Своїми поглядами і спостереженнями про перспективні джерела наповнення міського бюджету і пріоритетні напрями діяльності щодо розширення бази оподаткування ділиться голова ДПА у м. Севастополі Юрій КАРПОВ.


 «Три кити» добробуту

Нині у м. Севастополі налічується майже 39 тис. суб’єктів підприємницької діяльності: близько 12 тис. юридичних осіб та 27 тис. — фізичних осіб, які перебувають на спрощеній системі оподаткування. У місті функціонує сім великих бюджетоутворюючих підприємств (за критеріями ДПС України), завдяки яким місцева скарбниця щороку збільшується на суму близько 48 млн. грн.

Крім того, практично 157 тис. севастопольців мають особові рахунки платників податку на доходи фізичних осіб. Щоправда, у повному обсязі сплачують його близько 137 тис. з них. Обсяги надходжень цього податку до скарбниці міста становлять майже півмільярда гривень. Переважно ці кошти і формують місцевий бюджет. Якщо говорити про податок на доходи фізичних осіб, не можна не згадати два флоти, які базуються у м. Севастополі, — Військово-морських сил України та Чорноморський флот Російської Федерації. Вони спрямовують 24% надходжень з цього податку до міського бюджету.

Як і на будь-якій приморській території, у м. Севастополі існує ще один вагомий резерв бюджетних надходжень — земельний ресурс. На суму близько 122 млн. грн. скарбниця міста поповнюється завдяки надходженням із земельного податку.

Таким чином, бюджет м. Севастополя грунтується на «трьох китах»: севастопольці, котрі працюють і сумлінно сплачують податки з доходів, земля громади і сім підприємств — великих платників податків.

Ця статистика дає певне уявлення про економічний потенціал, завдяки якому місцева скарбниця щороку поповнюється на суму близько 600 млн. грн. З інших платежів, включаючи різноманітні субсидії, надходить приблизно така само сума, в цілому — 1,3 млрд. грн. Це той фінансовий ресурс, який використовує сьогодні міська влада для вирішення численних проблем міста.

Примножувати промислову міць

За даними статистики, більшість платежів до місцевого бюджету м. Севастополя надходить саме від промислових підприємств, де зазвичай створено і найбільшу кількість робочих місць. Причому на промислових підприємствах використовують, як правило, кваліфікованих працівників, яких цінують і які отримують пристойну зарплату з повним соціальним пакетом, тобто сплачуються платежі до бюджету і фондів. Тому, безперечно, місто має володіти потужною промисловою базою і, зокрема, податківці повинні усіляко сприяти її розвитку.

Звісно, слід прагнути того, щоб промислова база дедалі швидшими темпами набувала колишньої могутності. І для цього існують певні передумови та перспективи передусім у судноремонтників. Кораблі Чорноморського флоту Росії вигідніше ремонтувати на наших підприємствах — на 13-му заводі або на морзаводі (за умови, що у структури відкриється «друге дихання»…). Неабиякі перспективи пов’язані і з вигідним геополітичним розташуванням м. Севастополя. Йдеться насамперед про транзит контейнерних вантажів із Середземного моря, хоча нерозвинена залізнична інфраструктура поки що унеможливлює цей процес. Причому така важлива для приморського міста сфера, як вантажний транзит, зазнала найсильнішого удару кризи. Однак відновлювати і розбудовувати галузь вкрай потрібно.

Є у місті підприємства, які займаються виробництвом альтернативних джерел енергії, приміром, вітряків. Вочевидь, впровадження і використання сонячних батарей прискорить розвиток цієї галузі. Втім майбутнє найкраще планувати на підставі сучасних реалій і тенденцій.

Туристичний резерв

Щодо надходжень від туристичної галузі, то їх обсяги, на перший погляд, радикально не впливають на процес наповнення міської скарбниці. У відсотковому відношенні туризм наповнює бюджет на 3 — 4%. Однак ця галузь вирішує проблему зайнятості городян, принаймні сезонної. Об’єктивно, тенденцій до зростання відчутних надходжень від самозайнятих осіб наразі не спостерігається. Зі своїх доходів підприємства, які надають послуги у сфері відпочинку, сплачують податки до бюджету на суму близько 25 — 27 млн. грн. на рік.

Влітку, за даними наших аналітиків, місто приймає близько мільйона відпочивальників, і кожен з них витрачає певні кошти на екскурсії, проживання тощо. Податківці усвідомлюють, що сфера надання послуг відпочивальникам — чималий резерв податкових надходжень і водночас великий обсяг роботи для податківців, які мають зробити усе від них залежне для легалізації такого бізнесу. На сьогодні у м. Севастополі зареєстровано близько 300 готелів. Минулого літа, приміром, податківці виявили практично 30 готелів, які функціонували без належних дозвільних документів та ліцензій. Слід зауважити, що працівники податкової служби міста регулярно проводять інвентаризацію місць, де надають послуги з тимчасового проживання. Набагато складніше вирішити проблему з «номерами» у спальних багатоповерхівках. Але фахівці ДПС ретельно опрацьовують оголошення про надання житла в оренду. Допомагають податковій службі і свідомі громадяни, інформуючи про те, де здаються квартири.

Відповідально і по совісті

У цілому в м. Севастополі існують перспективи для розбудови економіки міста. Тим більше, що система оподаткування нині лояльніша до бізнесу, зокрема для новостворених підприємств. Приміром, засновникам готельного бізнесу терміном на 10 років надається пільга з податку на прибуток. Підприємці, які започатковують малий бізнес, одержують на п’ять років податкові канікули. Однак і бізнесмени повинні відчувати відповідальність, забезпечивши робочими місцями не менш як десятьох працівників, надаючи їм соціальний захист та легальну зарплату.

Та найголовніше джерело податкових надходжень — детінізація бізнесу, ліквідація схем мінімізації податкових зобов’язань. Тим, хто провадив бізнес не по совісті, труднощів додасться. Раніше, щоб мінімізувати зобов’язання, наприкінці звітного періоду підприємці могли спрямувати на певну структуру значну частину коштів у вигляді передоплати за товари або послуги. Це давало змогу занизити об’єкт оподаткування. У такий спосіб скарбниця не одержувала чималих сум. На сьогодні таку можливість законодавчі норми виключають. Тепер роблячи передоплату, до видаткової частини її вносити не можна. Завдяки цьому бюджет, переконаний, виграє.

Ми — за продуктивний діалог

Шляхом налагодження тісних партнерських відносин із платниками податків, провадження систематичної діяльності, спрямованої на легалізацію зарплати, нам вдалося не тільки створити в м. Севастополі потужну податкову базу, а й виховати у платників податкову культуру високого рівня. І це не просто слова. У місті — один з найвищих у державі рівень сплати податку на прибуток. За нашими прогнозами, нинішнього року обсяги надходжень з цього податку зростуть ще на декілька мільйонів. Керівники великих підприємств діляться з нами своїми бізнес-планами. Саме в цьому і полягає справжнє партнерство у відносинах з платниками. Напередодні затвердження цих планів ми разом їх обговорюємо і відслідковуємо динаміку, вивчаючи вигоди і для підприємства, і для міста. Часом переговори з підприємцями бувають дуже непрості. Але діалог практично завжди відзначається продуктивністю. І домовленостей, як правило, бізнесмени не порушують.

До наших рекомендацій прислухаються економісти і фінансисти Севастопольської міської державної адміністрації. Уже багато років поспіль ми разом відпрацьовуємо всі нюанси бюджету. А результати діяльності свідчать про їх реалістичність. З огляду на це ми маємо підстави очікувати на позитивну динаміку як щодо розвитку економіки й залучення інвестицій, так і надходжень до бюджету.


Тетяна КОРОТКІХ-МАРКЕВИЧ,
прес-центр ДПА у м. Севастополі

«Гарячі лінії»

Дата: 21 лютого, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42