Статті

Обережно: фальшиві парфуми!

Факт…

Податківці вилучили партію тіньової косметики

У «Віснику» вже публікувалася інформація щодо факту виявлення працівниками столичної податкової міліції в рамках операції «Щит» партії парфумерної та косметичної продукції відомих світових брендів без жодних супровідних документів, які б свідчили про походження товару та його якість.

Відповідно до чинного законодавства понад 37 тис. одиниць цього товару було конфісковано. Зважаючи на те, що його якість через відсутність документів була сумнівною і могла становити потенційну небезпеку для здоров’я користувачів, ведучий рубрики «Споживач» звернувся за коментарем до Держспоживстандарту України.


За матеріалами УПМ ДПА у м. Києві

 

...і коментар

Перший заступник голови Держспоживстандарту України Владислава ХижнякЗавдяки невеличкому екскурсу в історію з’ясувалося, що за радянських часів в Україні функціонували лише п’ять підприємств, які спеціалізувалися на випуску парфумерно-косметичних виробів. За роки незалежності до виробників цього сегмента товарів широкого вжитку долучилися понад 20 компаній. Не дивно, що на цьому тлі легко може «розчинитися» фальсифікат. І хоча тіньовий ринок постійно перебуває в полі зору правоохоронних органів, споживачам не завадять кілька практичних рекомендацій, які дають можливість мінімізувати ризики ймовірного придбання підробки. У цьому випуску «Споживача» таку консультацію читачам «Вісника» надає перший заступник голови Держспоживстандарту України Владислава ХИЖНЯК.


— У дні святкувань Міжнародного жіночого дня 8 Березня інтерес чоловіків до таких подарунків, як парфуми та косметика, зростатиме. Проте під час вибору покупки раджу не поспішати одразу розраховуватися з продавцем. Натомість уважніше й ретельніше вивчіть майбутній подарунок. Не виключено, що скориставшись передсвятковою метушнею, деякі несумлінні працівники торгівлі спробують реалізувати недоброякісний товар або навіть фальсифікат. Передусім це стосується так званої вуличної торгівлі з яток і тротуарних майданчиків. Тому варто уважніше прочитати всі написи на товарній упаковці. Адже парфумерно-косметичні товари — це вироби, незадовільна якість яких може становити потенційну загрозу для споживачів.

Водночас відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про цей товар і є найтиповішим порушенням вітчизняного законодавства про захист прав споживачів. Тільки протягом минулого року за цією ознакою було забраковано й знято з реалізації 56% парфумерно-косметичних виробів.

Отже, як потрібно діяти, аби уникнути небажаної покупки? Фахівці радять дотримуватися таких правил.

  • З метою попередження придбання товарів невідомого або сумнівного виробництва покупець насамперед повинен звернути увагу на наявність інформації про товар, яку обов’язково має бути викладено державною мовою і розміщено на упаковці виробу незалежно від його походження (вітчизняного чи іноземного виробництва).
  • Відомості про товар і його маркування (етикетка) мають містити: назву товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими вони реалізуються; дані про основні властивості продукції; відомості про вміст шкідливих для здоров’я речовин, встановлені нормативно-правовими актами, та застереження щодо застосування окремої продукції, якщо такі застереження встановлено нормативно-правовими актами; дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції; дату виготовлення; відомості про умови зберігання; найменування нормативних документів, вимогам яких має відповідати вітчизняна продукція (посилання на ГОСТ, ДСТУ тощо); правила та умови ефективного і безпечного використання продукції; терміни придатності товару; номер партії; найменування та місцезнаходження виробника (виконавця, продавця) або підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача.
  • При маркуванні прозорих парфумерно-косметичних товарів на лицьовому боці етикетки може бути зазначено тільки назву товару, інші дані вказуються на зворотному боці етикетки або на контретикетці.
  • Маркувальні дані можуть розміщуватися безпосередньо на упаковці парфумерно-косметичних товарів (на корпусі банки, коробки, пенала, туби, футляра тощо).
  • На парфумерно-косметичні товари, які надійшли в продаж, мають бути анотації щодо призначення товару, правил застосування, складу, умов зберігання тощо.

Наголошую, що відсутність у маркуванні найменування та адреси виробника, дати виготовлення, умов і термінів зберігання та іншої вищепереліченої інформації може свідчити про фальсифікацію продукції або нелегальність її надходження на споживчий ринок України.

Це загальні вимоги щодо інформації про товари. Проте ми, споживачі, звикли оцінювати парфумерно-косметичні вироби насамперед за їх зовнішніми показниками: загальний вигляд, прозорість, колір, запах, герметичність укупорки тощо. Тому, демонструючи парфуми, продавець зобов’язаний ознайомити споживача з їх оригінальним запахом за допомогою папірців, насичених цими парфумами, а також зразків-понюшок, наданих виробником.

У разі коли парфумерно-косметичні товари надійшли у продаж в упаковці з целофановою обгорткою або фірмовою стрічкою, продавець має запропонувати споживачу перевірити вміст упаковки.

Під час реалізації товару в аерозольній упаковці продавець у присутності покупця повинен перевірити роботу аерозольної головки шляхом короткочасного натискання на клапан.

Як я вже застерігала, продукція, що реалізується з порушенням умов зберігання, або прострочена, становить потенційну загрозу здоров’ю споживачів. Тому якщо виникли сумніви, ви маєте право затребувати у продавця для ознайомлення документи, які свідчать про належну якість продукції (посвідчення про якість, сертифікат якості тощо). Ще одна важлива деталь. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.94 р. № 172 парфумерно-косметичні вироби, за умови якщо товар належної якості, поверненню та обміну не підлягають. Про це слід пам’ятати і виваженіше ставитися до вибору такого товару. Отож, вдалих вам покупок. Будьте уважними й обережними.


Юрій НОВИКОВ