Новини

Великих платників податків слід шанувати як справжню еліту

Нещодавно відповідно до наказу ДПА України від 23 вересня 2010 р. № 730 ДПІ у м. Львові реорганізовано у СДПІ по роботі з великими платниками податків у м. Львові. Новий по суті структурний підрозділ в області не обмежено виконанням традиційних адміністративно-фіскальних функцій. Навпаки, їх переглянуто, сконцентровано, а головне, підпорядковано вирішенню завдань, пов'язаних зі стабілізацією економічного становища регіону і зростанням обсягів надходження платежів до бюджетів усіх рівнів. Щодо коментарів і роз'яснень з цього приводу редакція «Вісника» звернулася до заступника голови ДПА у Львівській області — начальника СДПІ по роботі з великими платниками податків у м. Львові заслуженого економіста України Ореста ЛАЗІРКА.


Фото: «Заступник голови ДПА у Львівській області — начальник СДПІ по роботі з великими платниками податків у м. Львові Орест ЛАЗІРКО»— Оресте Тадейовичу, чим зумовлено реорганізацію податкової служби в регіоні та створення нової структури?

— Загалом спеціалізація роботи з великими платниками податків у системі ДПС України є не новою. Такі інспекції діють у великих промислових регіонах країни протягом тривалого часу. Однак спеціалізована ДПІ, яку створено у Львові, буде подібною до своїх попередніх аналогів хіба що назвою. Щодо мети і напрямів діяльності, то маємо всі підстави говорити про суттєві новації. Адже передусім нова структура — це ланка нинішнього реформування всієї податкової служби, з тим аби зорієнтувати її на покращення якості обслуговування платників, домогтися виробничої активності за умови зменшення витрат на її утримання.

Йдеться про приведення системи адміністрування податків у відповідність із вимогами Податкового кодексу України, а відтак зміщення акцентів на вдосконалення аналітичної складової роботи, нормативно-правове забезпечення надходжень.

Спеціалізована інспекція у м. Львові реалізовуватиме поставлені завдання, здійснивши галузевий перерозподіл платників, зареєстрованих у ДПІ у м. Львові та ДПІ у містах і районах області, зосередивши їх у новій структурі відповідно до пріоритетних галузей економіки. До таких належать, зокрема, торгівля, транспорт, зв'язок, енергетика, фінансова діяльність, харчова промисловість тощо.

Зрозуміло, що зміни структурного характеру вимагають і нових методів супроводження, контролю, менеджменту в обслуговуванні великих платників. Тому з працівників інспекції формуються робочі галузеві команди, які мають забезпечувати індивідуальний підхід до кожного із суб'єктів господарювання, аби визначити його реальну базу оподаткування, виходячи з виробничої потужності та уникаючи при цьому суб'єктивних рішень.

— Які підприємства Львівщини обслуговуватиме спеціалізована інспекція?

— Передусім вважаю за необхідне наголосити: великих платників податків слід шанувати як справжню еліту за їх вагомий внесок до державної скарбниці. Та трапляється так, що, черпаючи з її джерела, ми не замислюємося, хто його наповнює. Минулого року великі платники податків на Львівщині забезпечили третину всіх бюджетних надходжень. До того ж питома вага сплачених ними податків постійно зростає. Це і є підставою для приділення ним належної уваги податковими органами.

Спеціалізованою інспекцією вже опрацьовано реєстр великих платників податків на 2011 рік. Відповідно до Податкового кодексу України до такого реєстру внесено юридичних осіб, річний дохід яких від усіх видів діяльності перевищує 500 млн. грн. або загальна сума податків, сплачених за цей період до держбюджету, становить понад 12 млн. грн. Сьогодні на податковий облік взято 67 таких платників, з яких 51 територіально розташовано у м. Львові, решта — в містах та районах області. Серед них: ДТГО «Львівська залізниця», ВАТ «Захід-енерго», ЗАТ «Львівський лікеро-горілчаний завод», ВАТ «Львів-обленерго» тощо.

— Як Ви вважаєте, хто матиме більшу користь від такої реорганізації — податківці чи підприємці?

— І платники податків, і податківці мають виконувати свій обов'язок з усвідомленням того, що вони — по один бік барикади і роблять спільну державну справу. Тож платники повинні не приховувати свої доходи від оподаткування, а виробники продукції не можуть бути обтяженими непосильним податковим навантаженням. Розрахована податкова база має відображати реальний стан: сплачувати податки слід рівно стільки, скільки належить відповідно до закону. Разом ми дбатимемо про економічне зростання, працюватимемо на кінцевий результат — удосконалення виробництва та збільшення продукції, добробут держави і кожного громадянина. Відтак повноважним працівником у податковій сфері має стати не чиновник-адміністратор, а кваліфікований фахівець, зацікавлений у розбудові партнерських відносин з платниками податків.

— У чому конкретно полягає допомога чи сприяння великому бізнесу, який відтепер перебуває під опікою спеціалізованої інспекції? Адже з досвіду знаємо: прискіплива увага чиновника зазвичай завдає лише додаткового клопоту...

— Запровадження галузевої моделі роботи з великими платниками податків не передбачає методів «чистого» адміністрування, силового тиску на платників. Навпаки,  йдеться про їх усунення та наближення до європейської практики у сфері оподаткування. Вона саме і передбачає створення фахових галузевих команд фахівців податкової служби та забезпечення індивідуального підходу до кожного платника податків з метою вичерпної оцінки його можливостей. Не менш важливим є і комплекс питань щодо: якості послуг, які надаються платникам; комплексного аналізу показників фінансово-господарської діяльності для завчасного виявлення та усунення ризиків щодо бюджетних платежів; заходів з руйнування схем мінімізації податкових зобов'язань тощо. Відповідно, системнішим і масштабнішим має бути і роз'яснення переваг статусу великого платника податків і створення його позитивного іміджу.

То чи маєте підстави стверджувати, що провідні львівські підприємства є сумлінними платниками податків?

— Сумлінні платники податків — це ті, що чесно декларують свої статки і ретельно перераховують до бюджету належні платежі. На жаль, таких платників іще мало. У застосуванні схем мінімізації податкових зобов'язань, ухиленні від виконання свого фінансового обов'язку перед бюджетом задіяні і великі платники податків. Отже, і збитки, завдані таким чином державі, також не малі, оскільки набувають кратних значень. Тому зазвичай злочини підпадають під дію Кримінального кодексу України.

Інспекція докладатиме зусиль, аби великі платники були водночас і сумлінними платниками податків. А тих, що ухиляються від сплати податків, рішуче виключатимемо з реєстру. Наразі це стосується одного з червоноградських підприємств, якому анульовано свідоцтво платника ПДВ, оскільки в його господарській діяльності виявлено ознаки фіктивності.

— Чи не призведе створення нової податкової структури до збільшення штату держчиновників за умов проведення в країні адмінреформи?

— Новостворена інспекція — злагоджений колектив досвідчених і фахових працівників. Пріоритетом в їх діяльності має бути фахова ініціатива, свіжа думка, інтелект, бо на зміну адміністратору має прийти економіст-аналітик.

Кількість працівників суттєво зменшено — з 298 до 228, значно скорочено також чисельність керівного складу. Вивільнено функції колишньої міської інспекції щодо координації роботи ДПІ у районах Львова. Відтепер увага зосереджуватиметься лише на реалізації нової системи супроводу платників. Завдяки впровадженню електронної звітності немає необхідності функціонування відповідного структурного підрозділу інспекції.

Як Ви сприйняли призначення на нову посаду? Адже, поза сумнівом, основний тягар з реорганізації лягає на плечі керівника?

— У далекому 1990 році мені було доручено взяти участь у створенні нової на той час податкової служби у Сімферополі. Окрім добрих побажань, будь-яких конкретних інструкцій не було, як і чіткого бачення функцій і завдань новоствореної структури. Проте жодні з моїх колег не зійшли з дистанції — і з поставленим завданням впоралися.

Два десятиліття, що минули відтоді, не були марними для податкової служби. Дедалі частіше переконуюся — життя багатовимірне та динамічне, тож постійно вимагає нових підходів до справи, нестандартних рішень і зважених висновків. Інакше застигнеш на місці, і жоден авторитет або багатий досвід не допоможуть. Тому свою нинішню посаду сприймаю з належною пошаною, насамперед думаючи, що і як треба зробити, аби нова інспекція виконала завдання, покладені на неї, і здобула належний авторитет у платників податків.

У новому році започатковано ще одну новацію: супроводження великих платників податків Волинської, Рівненської, Хмельницької, Тернопільської, Івано-Франківської, Чернівецької та Закарпатської областей планується здійснювати також нашою СДПІ.

Як бачите, робота набуває значно більших масштабів і ваги. Звісно, буде нелегко, однак колектив інспекції свідомий того, що це рішення продиктовано державними інтересами.

Переконаний, що ми знайдемо порозуміння з платниками податків, нас єднає обов'язок працювати для блага України у цілому і львівської громади зокрема.


Розмову вів Юрій СКРИПЧЕНКО

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42