Інтерв’ю

Господарські відносини суб’єктів підприємництва збалансовано

Початок 2011 року ознаменувався набранням чинності Податковим кодексом — документом, на який влада й суспільство чекали ледь не впродовж усього періоду незалежності України. Документом, яким має бути встановлено справедливість в оподаткуванні: ставки податків поступово знижуватимуться, але сплачувати їх повинні всі. Прийняття Кодексу, без перебільшення,вихід на новий етап розвитку економічних відносин у державі. Про особливості адміністрування ПДВ і податку на прибуток підприємств на нинішньому етапі розповідає заступник Голови ДПА України Олексій ЛЮБЧЕНКО.


— Олексію Миколайовичу, яких змін зазнала щоденна робота податківців у зв'язку з набранням чинності Податковим кодексом України?

— Зараз ми приводимо у відповідність із Податковим кодексом документи, що регламентують діяльність відомства.  Головна мета, якої прагнемо досягти, — усунути суб'єктивний вплив податкового інспектора на адміністрування платежів. Підстави для того, щоб ця мета стала реальністю, в Кодексі закладено: обов'язкове подання звітності в електронному вигляді великими й середніми підприємствами, функціонування єдиного реєстру податкових накладних. Тобто на практиці маємо автоматизацію справляння ПДВ: у кожному податковому періоді ми відразу володіємо фактом здійснення господарської операції, яка фіксується в єдиному реєстрі податкових накладних шляхом реєстрації податкової накладної. Це дало нам можливість підготувати проект наказу, не передбаченого ні Кодексом, ні дорученнями Кабінету Міністрів України, а з власної внутрішньої ініціативи, — «Про надання електронного сервісу платникам податків».

— Що це за документ і яким чином він вплине на взаємодію з платниками податків?

— Вплине тільки позитивно. Суть наказу ось у чому: платник подаватиме нам свою податкову звітність, ми її переглядатимемо і після цього виходитимо на зворотній зв'язок із платником. Наприклад, у вигляді інформаційного повідомлення: мовляв, зверніть увагу на певну господарську операцію, краще зайвий раз її перевірте, аби убезпечити себе від настання в майбутньому правових наслідків. Завжди краще завчасно попередити суб'єкта господарювання, ніж доводити через суд, що здійснена операція була нікчемною.

Наразі проект наказу узгоджується в підрозділах центрального апарату.

— На одній із прес-конференцій Ви навели статистику середньомісячного рівня надходження ПДВ: 2009 рік — 3,8 млрд. грн., 2010 рік — 4,7 млрд. грн. Які показники прогнозуєте в поточному році і за рахунок яких механізмів чи заходів?

— За результатами січня розраховуємо одержати вже близько 7 млрд. грн. ПДВ, а загалом планку понад 6 млрд. грн., взяту в листопаді 2010 року, вдається утримувати. У цілому за рік плануємо середньомісячне надходження податку на рівні не менше 5,5 млрд. грн.

Щодо механізмів, за яких став можливий подібний приріст, то до них належать, зокрема, автоматизація всіх процесів і перекриття схем ухилення від сплати ПДВ через створення фіктивних фірм, проведення псевдооперацій.

Ситуація з ПДВ є вже керованою, і головне, що всі суб'єкти господарювання нарешті усвідомили: ПДВ — це податок, який сплачує кінцевий споживач, і немає чого намагатися уникнути виконання цього обов'язку. Весь ланцюг контрагентів — від створення доданої вартості до моменту її споживання в країні — ми бачимо сьогодні в електронному вигляді, на центральному сервері відомства.

— Які законодавчі різночитання було усунуто з прийняттям Податкового кодексу в контексті адміністрування ПДВ й податку на прибуток підприємств?

— У Кодексі відправною точкою для визначення першої події є дата отримання суб'єктом підприємницької діяльності товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною. Це цілком логічно і відповідає здоровому глузду та розвитку господарських відносин у державі. Натомість раніше правило першої події застосовувалося при настанні дати отримання податкової накладної — фактично папірця, який давав можливість «бізнесменам» здійснювати безтоварні операції.

Загалом у Податковому кодексі збалансовано господарські відносини суб'єктів підприємництва. Економіка працює, створюється додана вартість, у тому числі громадяни одержують заробітну плату, потім купують кінцевий продукт, вироблений в Україні чи привезений з-за кордону, отже гроші знов повертаються в економіку і все відбувається так, як має бути і в теорії, і на практиці.

Одне з нововведень, спрямоване на унеможливлення застосування схем, — заборона формувати валові витрати внаслідок здійснення операцій із платниками, що перебувають на спрощеній системі оподаткування. Адже не секрет, що донедавна популярною у мінімізаторів була торгівля зерном, металобрухтом, іншими товарами.

Значною підмогою для фінансових служб підприємств стала гармонізація податкового обліку з правилами бухгалтерського обліку.

— У чому проявляється ця гармонізація?

— Проявів чимало. Так, згідно з положеннями Податкового кодексу передбачено перехід з методу «першої події» на метод «нарахувань та зіставлень» при визнанні доходів та витрат у податковому обліку. Це дасть змогу значно скоротити тимчасові різниці між податковим та бухгалтерським обліком. Крім того, податкові зобов'язання мають визначатися на підставі даних бухгалтерського обліку із застосуванням податкових різниць. Наближено до національних стандартів (положень) бухобліку і правила визначення амортизаційних відрахувань у податковому обліку.

За Кодексом незалежно від дати надходження коштів доходи і витрати мають нараховуватися з моменту їх виникнення. Щодо малих підприємств передбачено спрощення системи бухгалтерського обліку.

— Обов'язкове подання електронної звітності великими і середніми підприємствами — запозичення досвіду Росії чи спроба адаптувати українське законодавство до міжнародних стандартів оподаткування?

— Ми з великими труднощами намагаємося наздогнати міжнародний досвід. Дійсно, Міністерство по податках і зборах РФ запровадило тотальну електронізацію всіх відносин із платниками — вона там на дуже високому рівні.

Європу неможливо уявити як без ПДВ, так і без автоматизації подання звітності. Це вже не просто данина моді, це зручно. Наявність електронного цифрового підпису виключає імовірність безпосереднього контакту з податківцем. Приміром, підприємець не має бажання спілкуватися з ним. У Кодексі дано чітку відповідь: не хочеш зустрічатися з податковим інспектором — не зустрічайся, але дотримуйся вимог законодавства. Більше того, півроку, до 1 липня 2011 року можеш «звикати», попрацювати в умовах, коли за не зовсім правильні дії застосовуватиметься символічний штраф у розмірі 1 грн.

— Нещодавно Прем'єр-міністр України Микола Азаров доручив керівництву ДПА України забезпечити безперебійне відшкодування ПДВ в автоматичному режимі сумлінним платникам податків. Що робиться в цьому напрямі?

— Автоматичне відшкодування податку передбачено ст. 200 Кодексу і розпочинається за результатами здійснення фінансово-господарської діяльності платниками в поточному році. Граничний термін подання декларацій з ПДВ за перший звітний період у 2011 році, січень, — 20 лютого. Далі починається відповідальність податкових органів із забезпечення виконання ст. 200 Кодексу. 15 днів нам відведено на технічну обробку декларацій щодо того, чи підпадають вони під автоматичне відшкодування; пять днів — на проведення електронної камеральної перевірки. Отже, впродовж 20 днів ми повинні винести рішення: або скласти акт у разі непідтвердження достовірності бюджетного відшкодування, або видати довідку — у випадку підтвердження. Після видачі довідки формується висновок про бюджетне відшкодування, який передається до органів Держказначейства України протягом трьох днів. Тож перший календарний термін для автоматичного відшкодування — після 13 березня поточного року.

На сьогодні вже є низка регуляторних актів, ухвалених урядом, щодо підстав для проведення перевірок, порядку взаємодії з органами Держказначейства України, проходження документообігу. А як це виглядатиме на практиці — покаже час.

— Чи матимуть право на автоматичне повернення податку суб'єкти господарювання із залишками невідшкодованих сум?

— Хочу зауважити, що за даними попереднього розподілу із 2,6 тис. платників, які станом на 1 грудня 2010 року мали залишки невідшкодованих сум ПДВ, лише 179 відповідають критеріям автоматичного відшкодування податку. Показово, що понад 60% таких залишків обліковується за платниками, які мають недостатній рівень заробітної плати, недостатні обсяги операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ, а також платниками, які мають розбіжності даних із контрагентами.

Якщо в цілому по Україні задовольняють умовам автоматичного відшкодування 6,7% платників від загальної кількості «відшкодуванців», що мають активний залишок невідшкодованого податку, то в половині регіонів він нижчий ніж по Україні. Зокрема, в Закарпатській, Рівненській, Херсонській, Хмельницькій областях таких платників можна перелічити по пальцях, а в Черкаській області вони взагалі відсутні. Очевидно, залишають бажати кращого рівень перевірок заявлених до відшкодування сум ПДВ та стан їх попередження.

— Яким чином, на Вашу думку, можна підвищити рівень перевірок декларацій з ПДВ?

— У цьому плані існують принаймні дві моделі розвитку подій. Перша: інтелектуальний програмний продукт, який працюватиме на центральному рівні і завдяки якому ми зможемо проводити попередню електронну перевірку правомірності сум ПДВ, заявлених до відшкодування, від споживача до виробника або місця походження товару в Україні (митниці). Залишиться тільки підтвердити наявність того чи іншого ланцюга постачальників документально згідно із законодавством.

Друга модель: ми не відмовляємося від тотального контролю за цим процесом. На жаль, на сьогодні ми все ще буваємо змушені з центрального апарату координувати дії податківців на місцях щодо підтвердження заявок на бюджетне відшкодування ПДВ.

— Яким критеріям потрібно відповідати, щоб претендувати на автоматичне відшкодування податку?

— Їх чітко виписано в Податковому кодексі. Передусім юридичні й фізичні особи мають бути включені до Єдиного державного реєстру платників податків. Інакше кажучи, суб'єкт підприємництва повинен існувати, знаходитися за місцем своєї реєстрації і, до того ж, не перебувати на стадії банкрутства. Ключовим критерієм є здійснення операцій, до яких застосовується нульова ставка ПДВ, — у сукупності їх має бути не менше 50%. Сума розбіжностей між податковим кредитом і податковими зобов'язаннями контрагентів не повинна перевищувати 10% від заявленої до відшкодування суми.

Є в Кодексі вимога і щодо середнього рівня зарплати на підприємствах — він має не менше ніж у 2,5 раза перевищувати мінімально встановлений законодавством рівень, тобто перевищувати 2352,5 грн., оскільки з 1 січня до 31 березня розмір мінімальної заробітної плати становить 941 грн.

Також для того, щоб претендувати на автоматичне відшкодування ПДВ, потрібно відповідати одному з трьох критеріїв: мати понад 20 працівників, вищий за середньогалузевий рівень сплати податку на прибуток або щоб залишкова балансова вартість основних фондів перевищувала суму, заявлену до відшкодування за попередні 12 календарних місяців.

Зазначені критерії насправді є елементарними, тим більше для суб'єктів господарювання, що займаються прибутковим бізнесом. Але як виявилося, підпадають під ці критерії лише близько 9% підприємств, причому в основному платники «сходять з дистанції» через низький рівень зарплати і розходження у системі зіставлень. У такому разі правопорушення складно приховати, і ми, податківці, це навіть інтуїтивно відчуваємо: ну не буває так, щоб підприємство заявляло до відшкодування чималі суми ПДВ, а середня зарплата на ньому становила 1500 грн. Як говорив Костянтин Станіславський: «Не вірю!». Значить, підприємство, має доступ до готівки, нібито через надання різноманітних послуг конвертуючи кошти, а потім їх просто списуючи. Натомість працівникам виплачується зарплата «в конвертах».

— Чи означає поява Податкового кодексу, що рано чи пізно у боротьбі із зарплатою «в конвертах» все ж таки буде поставлено крапку?

— Гадаю, умови для виплати зарплати «в конвертах» стають дедалі невигіднішими для роботодавців. Крім того, завдяки Податковому кодексу у податкової служби з'явився такий інструмент, як фактична перевірка. Вона дає право перевіряти все, що пов'язано з виконанням трудового законодавства — наявність належного оформлення трудових відносин, з'ясування питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника, — без попередження. Раніше про проведення подібних перевірок слід було повідомляти суб'єктів господарювання за 10 днів. Чесно кажучи, виглядала ця норма дещо смішно. Залишалося ще додати, як у відомій дитячій грі, щось на кшталт «хто не заховався, я не винен».

Інша річ, що до проведення фактичних перевірок потрібно ставитися обережно, аби часом не перестаратися. Приміром, є малий бізнес, який не належить до пріоритетних напрямів діяльності податкової служби. Люди працюють — і немає чого заважати їм розвивати власну справу. Водночас зосередити роботу потрібно на руйнуванні великих схем ухилення від сплати податків.

— Чи вдасться, на Ваш погляд, виконати завдання, що стоять перед податківцями в поточному році? Адже, з одного боку, прогнозні показники із забезпечення надходжень до бюджетів усіх рівнів збільшено, тоді як, з іншого, у Податковому кодексі закладено тенденцію до зниження ставок оподаткування...

— Цьогорічне зниження ставки податку на прибуток на 2% важливої ролі у наповненні державної скарбниці не відіграватиме, зважаючи на скасуваня авансових розрахунків і новий метод обліку амортизаційних відрахувань. Фактично перекрито чимало схем ухилення від сплати податків. Формувати валові витрати, що не відповідають виробленому на підприємстві продукту, стало значно складніше, а отже, у податковому обліку відображатиметься реальний стан справ.

У 2011 році за платежами, що адмініструються органами ДПС, ми повинні забезпечити надходження до загального фонду бюджету 169,7 млрд. грн., або на 36% більше, ніж торік (124,8 млрд. грн.). Так, цифри збільшено, але це нас не лякає. Знищення законодавчих «лазівок», зміщення акцентів податкового контролю в бік електронної системи і в цілому динаміка розвитку економіки України дають змогу дійти висновку, що показники, визначені Законом України «Про Державний бюджет України на 2011 рік», буде виконано.


Розмову вела Ольга ГЕРМАНОВА