Інтерв’ю

«Супроводжувати і… не заважати»

Як відомо, програмою економічних реформ на 2010 — 2014 рр. «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» передбачено реформування податкової системи, яке ґрунтується на впровадженні світового досвіду. Одним із етапів проведених реформ у країні є прийняття Податкового кодекс — у, яким супровід великих платників податків закріплено за спеціалізованими податковими інспекціями. Про те, як працює одна з них —  у м. Одесі —  розповідає голова комісії з проведення реорганізації СДПІ по роботі з великими платниками податків у м. Одесі, заступник голови ДПА в Одеській області —  начальник СДПІ по роботі з великими платниками податків у м. Одесі Василь НЕЧИТАЙЛО.


—  Василю Анатолійовичу, спеціалізовані інспекції по роботі з великими платниками в Україні було створено в 2000 році. Понад 10 років плідно працює і Одеська інспекція. Про це свідчить хоча б той факт, що майже половина податкових надходжень до держбюджету області збирає СДПІ. Як вдається досягти таких результатів?

—  Для великих підприємств, які переходять на облік у спеціалізовану інспекцію, надаються значні організаційні переваги. По-перше, в інспекції передбачено комплексний підхід до підприємств, а це означає, що великі платники податків, які перебувають на податковому обліку, об'єднані за специфікою здійснюваної ними економічної діяльності. По-друге, податківці спілкуються з посадовими особами підприємств у форматі, що передбачає скорочення витрат часу платника на виконання обов'язкових податкових процедур.

Також для великих платників податків передбачено принцип «єдиного вікна», що має на увазі надання податкових консультацій великим платникам податків у галузевих відділах з усіх видів податкових платежів. За кожним окремим платником податків закріплено координатора, що дає змогу оперативно вирішувати будь-які питання.

Відповідно до п. 49.4 ст. 49 Податкового кодексу України великі платники податків подають звітність в електронному вигляді. На сьогодні цей метод є одним із пріоритетних напрямів у розвитку партнерських відносин між органами податкової служби та платниками податків. Електронна звітність має безліч переваг для платника: це —  економія робочого часу й засобів на придбання бланків звітності, гарантоване оперативне відстеження змін форм звітності (і не тільки податкової), арифметичний контроль за показниками декларацій, уникнення черг при поданні звітності. Наразі 100% платників надають до інспекції звітність в електронному вигляді.

—  Які основні завдання стоять нині перед Вами та інспекцією і як Ви втілюєте їх у життя?

—  Сьогодні я налаштований на те, щоб задіяти в роботі наявний професійний потенціал і наполегливість підлеглих. Розраховую на повну віддачу з їхнього боку й підтримку у виконанні поставлених перед службою завдань, одним з головних із яких є наповнення бюджетів усіх рівнів, створення сприятливого податкового клімату й налагодження партнерських відносин з бізнесом, що дасть змогу підвищити ефективність роботи інспекції в цілому. Акцент ставимо на роз'яснювальну роботу. Це стимулюватиме добровільну сплату податків, створюватиме комфортні умови для обслуговування платників податків. Платники не повинні витрачати свій робочий час в чергах для здачі звітності або отримання консультацій. У платниках ми бачимо не об'єкт контролю, а об'єкт супроводу, якому в його діяльності необхідно допомагати і... не заважати.

Результатом співробітництва інспекції із платниками є той факт, що з 2005 р. рівень добровільної сплати податків у нашій СДПІ стабільно перевищує 99,7%. Необхідно також відзначити бажання окремих великих підприємств регіону брати участь в експерименті з впровадження проекту «Горизонтальний моніторинг». Це —  нова форма роботи податкової служби із платниками, яка застосовується в розвинутих європейських країнах і дає добрі результати. Вона сприяє підвищенню рівня обслуговування платників і допомагає підприємцям на початковому етапі уникнути ризикованих операцій. Податкова служба поступово переходитиме на таку форму співробітництва, насамперед з великими платниками податків.

Серед її переваг —  мінімізація спілкування платників з податковими органами, можливість проведення незалежного аудиту, істотне зменшення, а надалі, можливо, й повна відсутність планових і позапланових перевірок. І все це заради створення ефективної для бюджету та необтяжливої для сумлінних платників податків системи адміністрування податків. Реалізація проекту має змінити контроль податкових органів за діяльністю платників податків. Відмова від політики перевірок і перехід до стандартів міжнародного аудиту не лише сприятиме налагодженню взаємовідносин із платниками податків, а й стимулюватиме їх сумлінно виконувати свої конституційні обов'язки.

Крім того, передбачається створення Інтернет-порталу для великих платників, на якому після ідентифікації можна буде ознайомитися з податковою інформацією про себе. Таким чином, учаснику проекту зовсім не обов'язково проводити звірку розрахунків безпосередньо в інспекції. В експерименті зможуть взяти участь лише ті платники податків, до яких є високий ступінь податкової довіри. В Одеському регіоні —  це ПАТ «Лукойл Одеський НПЗ». Висловили бажання брати участь в експерименті ДП «Одеська залізниця» та ДП «МТП «Південний».

—  Закінчився 2011 рік. Яким він був для колективу СДПІ?

—  Наші платники торік забезпечили надходження до загального фонду держбюджету в сумі 3,103 млрд. грн., що перевищило 55% від загальних надходжень по області. Порівняно з аналогічним періодом 2010 р. показники зросли на 584,3 млн. грн. І це при тому, що кількість підприємств, які перебувають на обліку в СДПІ, зменшилася.

Серед кращих платників податків —  ДП «Одеська залізниця», ДП «Одеський морський торговельний порт», ВАТ «Одеса-газ», ТОВ «Промислово-торговельна компанія «Шабо», ДП «МТП «Південний». До держбюджету в 2011 р. вони сплатили відповідно 696,2 млн. грн., 307,3 млн. грн., 52,3 млн.  грн., 143,1 млн. грн. і 268,8 млн. грн. Вагомим був внесок цих підприємств і до місцевого бюджету.

За цими красномовними цифрами —  копітка робота всіх фахівців інспекції. Взагалі сьогодні необхідно бути ближче до платників, аби вони знали, чим займається інспекція, яких результатів добилася в роботі і що планує на найближче майбутнє. Налагодити контакт із платниками нам допомагають засоби масової інформації. Торік, наприклад, у місцевих газетах було опубліковано 160 статей про діяльність СДПІ та 234 —  про норми податкового законодавства. У пресі ми регулярно ведемо сторінку, на якій публікуємо відповіді на запитання, що надходять в інспекцію під час проведення «гарячих ліній» (таких заходів у 2011 р. провели 60).

Не забуваємо і про молодь. Формування у молодих людей податкової культури залишається одним із пріоритетних напрямів роботи СДПІ. Учні Одеського економічного ліцею та інших загальноосвітніх шкіл з великим задоволенням слухають наші лекції. Такі лекції, до речі, люблять проводити наші ветерани податкової служби. Вони допомагають своїм волонтерським рухом донести до платників і молоді історію податкової служби, її становлення, розповідають про особливості податкової служби різних епох і держав, про взаємозв'язок і передачу традицій, що конче важливо для прийдешнього покоління.


Розмову вів
Олександр КРЮЧКОВ,
krolmi@ukr.net

«Гарячі лінії»

Дата: 15 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42