Аналітика

Від «Корони» до «Величі Галичини»

Продукція Івано-Франківського обласного державного об'єднання спиртової та лікеро-горілчаної промисловості популярна сьогодні серед споживачів не лише Західної України, а й решти регіонів нашої держави, і навіть за кордоном. У США, наприклад, полюбляють горілку «Карпатська Ексклюзив», яка нагороджена золотою медаллю на міжнародному дегустаційному конкурсі «Best vodka 2009».


Спирт і дріжджі від Лібермана

Перші спогади про Івано-Франківське обласне державне об'єднання спиртової та лікеро-горілчаної промисловості (Івано-Франківське ОДОСП) датуються 1878 р.: архівні документи тих часів стверджують, що у м. Станіславі (колишня назва м. Івано-Франківська) діяла фабрика дріжджів і спирту, яка належала Філіпу та Бабетті Ліберман і ще шести членам цієї родини. Статутний капітал підприємства становив 2 млн. злотих і був розбитий на 20 тис. акцій. Філіп Ліберман із сином володіли 99,5% усіх акцій. На фабриці, яка випускала пресовані дріжджі та спирт-сирець, працювало 25 робітників. У 1938 р., наприклад, від реалізації дріжджів було отримано 1,117 млн. злотих. На той час це були великі гроші не лише для провінційного Станіслава, а й для усієї Західної України. Чи не тому заробіткам 86 робітників, які працювали на підприємстві (понад 120 злотих на місяць), заздрили в місті.

З приходом на Станіславщину восени 1939-го радянської влади приватну фабрику було націоналізовано. З того часу вона є державним підприємством, продукція якого більш відома споживачам під
ТМ «Княгинин». За часів Радянського Союзу Івано-Франківське ОДОСП займало почесне третє місце серед подібних виробництв. Його міцні напої постачалися до міст Москви та Ленінграду й користувалися там великим попитом. Нині підприємство випускає 24 види горілки. Торік з його конвеєра зійшло майже 550 тис. дал цієї продукції.

— Ми пишаємося тим, — говорить директор Івано-Франківського ОДОСП Тарас ГЕБУРА, — що шанувальники ексклюзивних напоїв віддають перевагу ТМ «Княгинин». І цілком заслужено: підприємство здобуло велику кількість нагород на різноманітних всеукраїнських і міжнародних дегустаційних конкурсах та виставках. У тому числі «Gold medal POLAGRA FOOD 2008» — в рамках міжнародної виставки «International Trade Fair of Food Products and Catering Polagra — Food Poznan 15-18.09.08». Золотою медаллю на міжнародному дегустаційному конкурсі в м. Москві «Best vodka 2009» була нагороджена горілка «Карпатська Ексклюзив». Диплом та нагороду с присвоєнням статусу «Виробник кращих вітчизняних товарів 2010 року» ми отримали також на всеукраїнському конкурсі-виставці у м. Києві «Кращий вітчизняний товар 2010 року». І на цих нагородах спинятися не будемо.

З води Карпатських гір

Секрет такої популярності продукції Івано-Франківського ОДОСП полягає не лише в оригінальних рецептурах горілок, а й у джерельній карпатській воді, яка тече з гір. Окрім того, вишуканий міцний напій доповнюють оригінальний дизайн, високоякісна пляшка із золотою інкрустацією. Віднедавна ж на підприємство для горілки «Карпатська Ексклюзив» почали надходити «писанки» з... м. Макіївки Донецької області. Тамтешнє ТОВ «Фарфор Керамік» налагодило для іванофранківців випуск ексклюзивної тари для ексклюзивної горілки у вигляді великодніх яєць.

— «Карпатська Ексклюзив», або «Писанка» від ТМ «Княгинин», — приєднується до розмови в. о. завідувача лабораторії Вікторія Войнович, — це унікальний сувенірний продукт, який завжди буде прикрасою вашого святкового столу. А неперевершені смакові властивості напою приємно здивують вас, адже виготовлений він зі спеціально підготовленої води, спирту етилового ректифікованого «Люкс», цукру, концентрату лактулози та фруктози. До речі, на підприємстві постійно оновлюється та модернізується технічне устаткування. Введено в дію систему управління якістю ISO 9000-2001 та систему управління безпечністю харчових продуктів ДТСУ ISO 22000:2007, що, безперечно, також підвищує якість продукції. Зокрема, однією з наших новинок є горілка «Велич Галичини». Це продукт з витонченим смаком, який нагадує нам про славетну історію галицького краю, мудрість, міць та силу предків.

Між іншим, у «горілчаному музеї» підприємства зібрано не лише нагороди івано-франківців, а й кілька десятків пляшок гордості галицьких міцних напоїв, двох однакових серед яких на стендах немає: від «Корони» з ароматичного спирту рути червоної з м'яким смаком та приємним ароматом, що здавна відома в Західній Україні, до «Прикарпатського бальзаму», настояного на 16 травах. Місцеві майстри стверджують, що останній напій перевершив подібні продукти відомих світових брендів.

У п'ятірці платників

А ще Івано-Франківське ОДОСП поважають в області за те, що підприємство забезпечує стабільною та високооплачуваною роботою близько 300 працівників. Торік середньомісячна зарплатня тут становила 2851 грн., нинішнього року — вже 3585 грн. Відтак і податки до бюджетів усіх рівнів надходять вчасно, у повному обсязі та регулярно. Якщо акцизу, наприклад, торік було сплачено 67,868 млн. грн., податку на додану вартість — 3,251 млн. грн., податку на доходи фізичних осіб — 1,325 млн. грн., то нинішнього року — вже відповідно 59,2 млн. грн., 4,9 млн. грн. та 1,129 млн. грн. Якщо порівняти ці цифри з показниками решти підприємств м. Івано-Франківська, то об'єднання виглядає на їхньому фоні дуже солідно. Воно перебуває фактично у першій п'ятірці щодо сплати податків серед бюджетоформуючих платників. Акцизний податок тут становить 26% загальних надходжень від цього виду податку.

— До кінця нинішнього року, — підсумовує Тарас Гебура, — ми плануємо наростити податкові темпи, бо обсяг виробництва продукції має зрости на 20%. Окрім того, у планах підприємства — розширити своє представництво як в Україні (східних та центральних регіонах, оскільки близько 40% продукції реалізується в західних областях), так і за кордоном. У США, Іспанії, Італії про нас уже знають, а от ринок Польщі, який для ТМ «Княгинин» є дуже цікавим, ми ще не освоїли. Ну і, звичайно ж, працюватимемо над новими видами продукції. Стояти на місці — означає втратити свого покупця, який чекає на наші ексклюзивні горілки. Ми це знаємо, аналізуючи замовлення покупців у фірмових магазинів.


Олександр КРЮЧКОВ,
krolmi@ukr.net