Статті

Акциз ціну береже

Чи дешевшатиме пальне в Україні?

Третій місяць поспіль у країнах Європи падають ціни на бензин, у деяких вони знизилися на 15%. А в Україні бензин подешевшав лише на 30 коп. за 1 л. І подальшого здешевлення експерти не прогнозують.


Ціни на нафту у світі після недавнього рекордного стрибка стрімко впали. Відповідно, подешевшав і бензин. Зокрема, у Франції А-95 у березні поточного року коштував майже 2 євро за 1 л, сьогодні обходиться водіям 1 євро 60 центів за 1л. Тим часом в Україні бензин хоча й подешевшав, але неістотно. Нині середня ціна на паливо найпопулярнішої марки А-95 становить 10 грн. 80 коп. за 1 л. Споживачі сподівалися на більше зниження цін на нафтопродукти — до рівня, наприклад, 10 грн. за 1 л. Однак прогнози фахівців невтішні — вони очікують зниження ціни ще максимум на 15 — 20 коп. за 1 л. Більше того, стверджують, що навіть у разі якщо ціна нафти становитиме 80 дол. за 1 барель, то споживачі палива цього не відчують. Причину такої ситуації оглядачі вбачають у результатах дії Закону України «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо коригування ставок акцизного податку», яким було запроваджено плаваючу ставку акцизного податку на пальне залежно від вартості нафти на світовому ринку.{h}У травні поточного року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо коригування ставок акцизного податку», яким запроваджується плаваюча ставка акцизного податку на пальне залежно від вартості нафти на світовому ринку.
Відповідно до цього Закону, коли нафта дорожчає, ставка акцизного податку зменшується, а коли дешевшає, то навпаки
зростає. Такі нефіксовані ставки, як і сподівались урядовці, стабілізували ціни на пальне в державі. Однак на сьогодні, коли у світі нафта дешевшає, ці норми, на думку оглядачів, гальмують здешевлення нафтопродуктів в Україні.{/h}

«Головна ідея запровадження диференційованої ставки акцизного податку на  паливо — захист споживача від високих цін на цей продукт — насправді обернулася прямо протилежним результатом, а саме його «захистом» від низьких цін», — вважає аналітик консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.

«У зв'язку з падінням цін на нафту наприкінці червня поточного  року до рівня 90 дол. за 1 барель акцизний податок на бензин згідно з прописаною в законі формулою в першій декаді липня зріс до максимальних 283,9 євро за 1 т, або майже в півтора раза відносно базової ставки, прописаної в законі про держбюджет на поточний рік (198 євро за 1 т). У перерахунку на зрозуміліший еквівалент у роздрібних цінах це означає, що податкова складова зросла на 85 коп. за 1 л. Враховуючи, що до червня поточного року середня вартість бензину А-95 на АЗС установилася на рівні 10,82 грн. за 1 л, можна стверджувати таке: якби не плаваюча ставка акцизного податку, ціна на найпопулярнішу марку була б нижче 10 грн. за 1 л. Щодо дизельного палива, то «переплата» виявилася меншою — близько 20 коп. за 1 л», — стверджує Сергій Куюн.

Експерт вважає, що відмова від фіксованої ставки акцизного податку на бензин та інші види нафтопродуктів не приведе до зниження цін, адже відповідно до закону, якщо ціна на нафту падатиме, ціни на пальне не знизяться, оскільки автоматично зростатимуть податки. Фактично закон забезпечив фіксацію цін і стабільність надходжень до держбюджету.

«Це і було метою Закону — зберегти ціни на стабільному рівні. Ось ми його і маємо — але не за рахунок держави, а за рахунок споживача, який сплачує підвищену ставку акцизного податку. Тепер не держава допомагає споживачу, а споживач — державі, сплачуючи підвищені податки і потужно поповнюючи бюджет. На початку серпня поточного року з'явилася можливість підбити проміжні підсумки експерименту із запровадження плаваючої ставки акцизного податку на нафтопродукти. Таке запровадження, покликане захистити українських споживачів від збільшення витрат на паливо, призвело до того, що автомобілісти додатково сплатили державі майже півмільярда гривень», — підрахував аналітик Сергій Куюн.

На думку Геннадія Рябцева, експерта ринку нафтопродуктів, ціна на пальне в Україні може навіть зростати, принаймні, вона не знижуватиметься. «Закон передбачає збільшення податків і, відповідно, ціни або зростатимуть, або ж будуть стабільними. Вони залишаться, умовно кажучи, на сьогоднішньому рівні. Тому мені здається, що це насправді — завуальоване підвищення податків, хоча мета була їх знизити. Це, можливо, й добре для держбюджету, бо він отримує додаткові надходження, однак погано для споживачів, які відчули лише незначне зниження цін», — стверджує експерт.

Аналітик консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн вважає актуальним на сьогодні перерозподілити між учасниками ринку податкове навантаження, яке виникло внаслідок запровадження плаваючої акцизної ставки на пальне залежно від вартості нафти на світовому ринку. Такий крок міг би сприяти зниженню цін на українських АЗС.

«Щоб досягти очікуваного результату, а саме зниження цінового навантаження на споживача, слід знижувати податки в цілому на бензин, на дизельне паливо та підвищувати такі податки для нафтодобувної галузі там, де утворюються надприбутки на нафту. Тобто, умовно кажучи, забирати у багатих і тим самим субсидувати зниження податків на кінцевий продукт. А у нас виходить, що на кінцевий продукт ми податки не знижуємо», — зазначив експерт.

Тим часом питання ціноутворення на ринку нафтопродуктів в Україні перебуває під пильною увагою урядовців. Змін можна чекати уже найближчим часом.


Сергій СОБУЦЬКИЙ

 

Коментар

Начальник Управління адміністрування акцизного податку та контролю за обігом марок акцизного податку ДПС України Наталія ХОЦЯНІВСЬКА:

«Для стабілізації цін на моторні палива в оптовому та роздрібному сегментах на ринку нафтопродуктів для потреб споживачів прийнято Закон України від 15.05.2012 р. № 4677 «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо коригування ставок акцизного податку», яким тимчасово, до 31 грудня 2012 р., встановлено ставки на нафтопродукти та скраплений газ, порядок коригування таких ставок, а саме додавання у кожній наступній декаді коригуючої суми, яка розраховується щодекади залежно від середньої ціни одного бареля нафти Brent (DTD), що склалася на біржі ICE за попередню декаду. Результати обчислення таких сум та ціни Міненерговугілля України розміщує щодекади не пізніше 13.00 першого робочого дня поточної декади на власному офіційному веб-сайті у спеціальному розділі та подає Мінфіну України, центральному органу державної податкової служби і центральному органу виконавчої влади в галузі митної справи.

У червні — серпні поточного  року спостерігався позитивний вплив вищезазначеного Закону на стабілізацію цін на моторні палива в оптовому та роздрібному сегментах на ринку нафтопродуктів для потреб вітчизняних споживачів. Так, наприклад, ціна на бензин А-92 станом на 01.06.2012 р. становила 10,76 грн. за 1 л, на 02.07.2012 р. — 10,50 грн. за 1 л, на 01.08.2012 р. — 10,50 грн. за 1 л, на 03.09.2012 р. — 10,51 грн. за 1 л.

За червень — липень поточного року на внутрішньому ринку реалізовано 186 тис. т бензину та 228 тис. т інших нафтопродуктів, з яких за рахунок застосування коригуючої суми до ставки акцизного податку до бюджету додатково надійшло понад 90 млн. грн.

Починаючи з другої декади серпня поточного року коригуюча ставка до ставки акцизного податку не застосовується, оскільки середня ціна за один барель нафти Brent (DTD), яка склалася на біржі ICE, становить 105 — 125 дол.

При зниженні на біржі ICE ціни на нафту менше, ніж 105 дол. за 1 барель, держбюджет недоотримає заплановані асигнування акцизного податку
з нафтопродуктів, які спрямовуються, зокрема, на утримання автомобільних доріг загального користування»

 

Провідний спеціаліст з ціноутворення мережі АЗС Shell Олександр СЛОБОДЯНИК:

«Документ про акцизний податок був необхідний ринку, оскільки мав в автоматичному режимі стабілізувати цінову ситуацію і захистити ринок від різких стрибків ціни на нафту. Втім, як свідчить практика, закон потребує вдосконалення. Зокрема, акцизний податок дає надію на зниження цін лише при доволі високих котируваннях на нафту (від 125 дол. за 1 барель). У решті випадків він припиняє динаміку зниження цін та фіксує їх на певному рівні»

 

Коли матеріал готувався до друку, надійшла інформація про те, що український уряд має намір з 1 грудня поточного року запровадити мито на ввезення імпортних нафтопродуктів. Про це заявив міністр палива, енергетики й вугільної промисловості Юрій Бойко. На його думку, це дасть змогу забезпечити роботою нафтопереробні заводи в Україні, насамперед Лисичанський.

«Частка імпортованих в Україну нафтопродуктів перевищила критичний рівень. У нас спільна позиція з Мінекономрозвитку України. Ми разом працюємо над запуском нафтопереробних заводів в Україні», — зазначив Юрій Бойко.

Українські нафтопереробні заводи підтримують рішення уряду, оскільки одержують сировину значно дорожче, ніж подібні заводи країн Митного союзу, зокрема Білорусі. Проти мита виступають великі мережеві АЗС, які переважно імпортують пальне. Вони вважають, що запровадження мита сприятиме монополізації ринку нафтопродуктів і призведе до підвищення цін.

В Україні — шість нафтопереробних заводів, із них повноцінно працює лише Кременчуцький.