Статті

Повага та цивілізованість є визначальними сьогодні у роботі з платниками податків

Так вважають працівники ДПІ у м. Івано-Франківську.


Про надходження

Із 1500 податківців Івано-Франківської області кожен п’ятий працює у міській ДПІ. При цьому кожну другу гривню, яка надходить до держбюджету з Прикарпаття (крім рентних платежів, які у місті не адмініструються), збирають податківці саме цієї інспекції.

Начальник ДПІ у м. Івано-Франківську Дмитро Романюк— За дев’ять місяців, — говорить начальник ДПІ у м. Івано-Франківську Дмитро Романюк, — за платежами, які контролюються податковими органами, до державної скарбниці мобілізовано 645,5 млн. грн. (128,7%) податків і зборів, що на 143,9 млн. грн. більше, ніж торік. До місцевого бюджету за цей час надійшло 376,4 млн. грн., (109,4%) що на 32,4 млн. грн. більше, ніж 2011 р. Акцизний податок, наприклад, в області збираємо лише ми, а питома вага інших платежів у загальнообласних (крім рентних) становить 50 — 60%.

Поки Дмитро Іванович називав цифри, в кабінеті задзвонив телефон. Перший заступник голови Івано-Франківської ДПС Василь Летюк поцікавився, як спрацювала міська ДПІ за минулий день. Керівник інспекції, не вагаючись, доповів: 2,12 млн. грн.

— Інформацією про надходження володію, — пояснив пізніше, — бо щодня здійснюємо моніторинг. Це обов’язковий елемент контролю. До кожного підрозділу доведено завдання, про виконання якого його керівники доповідають мені кожного ранку. Наради мають діловий характер. Усі питання на них розглядаємо швидко та конкретно щодо кожного платежу. Тож я наперед уже знаю, що у «квартальний місяць» до держбюджету має надійти близько 100 млн. грн., у «звичайні місяці» — 50 — 60 млн. грн. В абсолютному значенні найбільшим податком у нас є акцизний податок (в середньому 26 млн. грн. за місяць), за ним ідуть податок на прибуток і ПДВ. Можу сказати, що з початку року контрольні завдання за цими видами податків перевиконуємо. Що стосується місцевого бюджету, то тут зростання відбулося в основному за рахунок податку на доходи фізичних осіб: у січні — вересні він становив 285,1 млн. грн. проти 269,2 млн. грн. у 2011 р.

Для зручності платників

Порядок у міській податковій інспекції відчувається не лише у збиранні податків, а й у роботі кожного підрозділу. До платників тут ставляться з повагою, цивілізовано, як до партнерів. Це помітно відразу коли заходиш до центру обслуговування платників податків, який знаходиться на першому поверсі інспекції.

У центрі все зроблено для зручності платників, які вже з порогу мають змогу одержати інформацію щодо відповідної адміністративної чи інформаційної послуги — від модератора чи наочно розташованих вказівників. Інформацію щодо податкового законодавства та змін до нього, а також податковий календар, бюджетну класифікацію, зразки заповнення заяв і податкової звітності розміщено на інформаційних стендах і чотирьох плазмових моніторах.

У центрі все зроблено для зручності платників— Ми, — продовжує розмову керівник інспекції вже в центрі, — плануємо тут роботу заздалегідь: надходить, наприклад, час отримання свідоцтв платника єдиного податку — керівник відповідного підрозділу переорієнтовує роботу підлеглих, залишаючи «для аналітики» у відділі одного-двох працівників, а решту направляє сюди. Тому минулого року, коли надійшли заяви на спрощену систему від 11 тис. платників податків (потрібно було допомогти їм обрати відповідну групу, заповнити заяву, з’ясувати, чи є податковий борг тощо), черг у центрі практично не було.

До речі, за нашими бюрократичними реаліями, робота податківців оцінюється за показниками видачі довідок, отриманої звітності, наданих консультацій. У ДПІ у м. Івано-Франківську із цією роботою також справляються: торік прийнято близько 372 тис. примірників різноманітної звітності, громадянам видано 8 тис. облікових карток платників податків, отримано понад 70 тис. вхідної кореспонденції, надано 11,5 тис. консультацій, телефоном — 10,9 тис. І все це — без гарячки та черг.  

— У нас, до речі, існує пропускна система, — пояснює Дмитро Іванович. — До інспекції може піднятися людина лише з дозволу начальника відділу. Не тому, що ми відгородилися від платників. Просто в інспекції роботу з обслуговування платників податків та внутрішню роботу податківців розмежовано. Інспектор, плануючи зустріч з платником, запрошує його на перший поверх до відповідної зали.

А ще тут створено робочі місця, які підключено до Інтернету (до речі, центр обладнано новітньою технікою). Хоча в Івано-Франківську 96% платників ПДВ вже подають звітність в електронному вигляді, не таємниця, що існує деяка категорія платників (в основному це підприємці, які торгують на ринках, або надають побутові послуги), які психологічно не готові до цього. Працівники відділу інформатизації з такими платниками терпляче ведуть роботу: немає комп’ютера — заходьте до центру і ми допоможемо вам подати звітність засобами е-mail. Відтак суб’єктам господарювання стає важко знайти причину для відмови від подачі звітності в електронній формі.

Про партнерські відносини

Покращенню партнерства з платниками податків сприяє і робота з громадськістю. За словами керівника інспекції, налагоджено співпрацю з 12 впливовими громадськими організаціями, у тому числі з Асоціацією платників податків України, комітетом підприємців м. Івано-Франківська, які представляють інтереси торговців на ринках, громадськими організаціями приватних перевізників, Бізнес-інкубатором в Івано-Франківській області. Це не лише зустрічі за «круглим столом», а й конференції, спільні семінари, участь у різноманітних програмах.

Звісно, культура спілкування з платниками податків напрацьовувалася в інспекції роками. І, як і скрізь, місцеві податківці «набивали гулі». Але сам принцип побудови роботи — моніторинг на попередження — часто виправдовує себе. Дмитро Романюк, наприклад, до початку декларування ПДВ чи податку на прибуток проводить бесіди з тими, хто не справляється з їх сплатою в достатньому розмірі.

— У такій розмові я даю оцінку діяльності того чи іншого платника. Наприклад, роз’яснюю йому, що у звітному періоді він допустив необґрунтовані витрати, з’ясовую причини невідповідності росту обсягів реалізації сплаті платежів до бюджету. Спільно шукаємо шляхи вирішення проблеми. Коли говориш з людиною про конкретні речі (для твого бізнесу, мовляв, не є логічними ті чи інші дії), то наприкінці розмови ми приходимо до спільної думки — податки необхідно сплачувати.

Проте по-доброму в м. Івано-Франківську розмовляють лише з добрими платниками. До тих, хто намагається схитрувати, застосовують інші методи — контрольно-перевірочні. І хоча нинішнього року кількість таких заходів в інспекції скоротилася майже наполовину, якість кожної перевірки значно зросла. З початку року за рахунок контрольно-перевірочної роботи донараховано до сплати 88,3 млн. грн., а до місцевого бюджету за рахунок боротьби з тіньовою зайнятістю ДПІ додала 108,6 тис. грн. податку на доходи фізичних осіб.


Олександр КРЮЧКОВ

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42