Статті

Офшорний вузол для України

Наша держава входить у топ-20 країн за обсягом виведення капіталів в офшори.

За даними міжнародної компанії Tax Justice Network, протягом 2000 — 2008 рр. з України виведено, в тому числі через дивіденди, 82 млрд. дол. Понад 90% прямих інвестицій з України — відтік капіталу з метою мінімізації оподаткування, стверджують експерти. Спробуємо з'ясувати, що робить офшори{h}Офшор (англ. Offshore — «поза берегом», «поза межами») — один з найвідоміших і найефективніших методів податкового планування. Основою цього методу є законодавство багатьох країн (переважно острівних), які частково або повністю звільняють від оподаткування доходи компаній, отримані поза ме-жами кордонів (берегів) країни реєстрації. Часто однією з умов для того, щоб вважати компанію офшорною, є відсутність у неї господарської діяльності в межах (берегів) країни реєстрації.
Термін «офшор» вперше з'явився в одній із газет на східному узбережжі США наприкінці 50-х років ХХ ст. Йшлося про фінансову організацію, що перемістила свою діяльність на територію зі сприятливим податковим кліматом. Таким чином, походження терміна «офшор» не юридичне, а економіко-географічне. Для наших компаній офшор — це оптимізація оподаткування, швидке і вільне розпорядження валютними коштами без контролю з боку українського обслуговуючого банку, Нацбанку України, ДПС України, захист активів, що знаходяться в Україні, конфіденційність інформації про їхнього справжнього власника, структурування бізнесу.
{/h} такими популярними серед українських бізнесменів та що планує уряд для поліпшення інвестиційного клімату в державі.


Офшорна гойдалка 

Те, що проблема офшорів існує, підтверджують, зокрема, й обсяги прямих інвестицій (акціонерного капіталу), які надходять до економіки України з країн ЄС: на 1 липня 2012 р. надійшло 41,3 млрд. дол., про що нещодавно повідомила Державна служба статистики. Зокрема, традиційно найбільшим інвестором України є Кіпр{h}Кіпр — улюблений офшор українських бізнесменів
Наразі Кіпр — країна ЄС, у якій усі компанії звітують і проходять щорічний аудит, але для вітчизняних підприємств залишилася унікальна можливість працювати в безподатковому (офшорному) режимі. Між Україною і Кіпром діє угода про запобігання подвійному оподаткуванню й доступність країни для особистого візиту, підписана ще за часів СРСР. Офшорна компанія на Кіпрі — найзручніший інструмент для інвестицій у великий бізнес, який планує виплачувати дивіденди або може бути проданий новим власникам у близькому майбутньому. Компанії, зареєстровані на Кіпрі, використовуються також для звичайної експортно-імпортної діяльності під час операцій з Україною. Офшор на Кіпрі зазвичай діє згідно з генеральною довіреністю, тому переоформлення готової офшорної компанії забирає мінімум часу.{/h} з показником 14,5 млрд. дол. (35,1% загального обсягу інвестицій з країн ЄС).

Повністю від використання офшорних компаній на Кіпрі відмовитися неможливо, оскільки там право власності захищено краще. Наші підприємці розпочинають свій бізнес у цій країні, оскільки там працює англійське право.

Україні потрібно вдосконалити оподаткування офшорних операцій, і для цього варто скористатися досвідом інших країн.

Розроблено спеціальний законопроект про трансфертне ціноутворення. Головний його принцип — створення окремого підрозділу в податковій службі, який аналізуватиме кожну угоду великих компаній з некласичними офшорними зонами, такими як Кіпр або деякі кантони Швейцарії. Аналізуватиметься, зокрема, чому ця угода пройшла за такою ціною, чому, наприклад, метал продали, умовно кажучи, на 100 доларів дешевше ринкової вартості. Так роблять усі країни Організації економічної співпраці та розвитку (ОЕСР). Все, що йде на Кіпр, потрібно оподатковувати справедливим податком.

Тим часом економіка Кіпру залишається улюбленим місцем капіталовкладень вітчизняних інвесторів. І така статистика не лякає українських чиновників. Адже інвестиції з Кіпру офіційно не вважаються офшорними, оскільки ця країна не входить до переліку офшорів (список щороку затверджує Кабінет Міністрів України), тому й немає прискіпливої уваги до руху коштів між країнами.

Боротись(,) неможливо(,) попустити

За всю історію України жодна з провладних політичних сил так і не скасувала угоду про уникнення подвійного оподаткування з Кіпром, що сприяло виведенню коштів, фактично — узаконеній крадіжці ресурсів. Урядовці двох країн посилено працюють над цим питанням. Документ, що наразі розробляється, сторони планують підписати під час візиту на Кіпр Президента України Віктора Януковича.

Тим часом Голова ДПС України Олександр Клименко неодноразово заявляв, що налаштований на серйозну боротьбу з виведенням до офшорів коштів як фізичних, так і юридичних осіб.

«Нас турбує ситуація, коли єдиний прибутковий підрозділ — це іноземна офшорна компанія, а великі промислові корпорації, що працюють в Україні, перманентно декларують збитки», — зауважив він.

Водночас заможним українцям дозволили відраховувати до бюджету ще менше. Згідно із Законом України від 05.07.2012 р. № 5083-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної податкової служби та у зв'язку з проведенням адміністративної реформи в Україні» відтепер фізичні особи, які отримують дивіденди, джерело яких знаходиться не в Україні, замість 15% податку сплачуватимуть лише 5%.

Фахівці з податкового права стверджують, що цей Закон знизить податкове навантаження на доходи, які українці отримують у вигляді дивідендів від своїх зарубіжних активів, скажімо, холдингових компаній, що зареєстровані, наприклад, у Швейцарії або Великій Британії і контролюють вітчизняні активи. Дія вищезазначеного Закону також поширюється на доходи від акцій, одержувані від офшорних компаній.

«Ця новація дасть можливість українським бізнесменам забезпечити пряму участь в іноземних холдингових компаніях з таким самим податковим навантаженням, як і на дивіденди, отримані від українських підприємств», — зазначив старший юрист ЮФ «Василь Кісіль і партнери» Іван Юрченко. Іншими словами, з'являється новий стимул для подальшого виведення цих коштів з України до офшорних юрисдикцій.

Член ВГО «Спілка аудиторів України» та Громадської ради при ДПС України заслужений економіст Тетяна Зацерковна поділилася своїм «рецептом» розв'язання офшорної проблеми. На її думку, потрібно запровадити податок не для компаній, які працюють з офшорними зонами, а для тих, які працюють у  зонах з послабленим оподаткуванням. Для цього, додає вона, слід визначити рівень податкових ставок, до яких потраплять очевидні та приховані офшори. Але й це тимчасовий крок, зазначає Тетяна Зацерковна. Для того щоб повністю позбутися цього «головного болю», слід подбати про створення простої системи оподаткування, щоб у бізнесу не було бажання працювати в іншій країні та сплачувати їй податки.

Водночас керівник представництва кіпрської компанії Fine Life Kiev Павло Матковський заявляє, що всі старання в Україні щодо вирішення офшорного питання — лише передвиборча ініціатива громадян, які самі використовують можливості, що надає офшорне податкове законодавство. А відтак просто створюється видимість боротьби з цією проблемою, насправді ж реальні можливості для використання податкових пільг у зарубіжних юрисдикціях будуть збережені.

Працюють над офшорним законодавством і в Держкомпідприємництві України та Мінсоцполітики України. Спільними зусиллями там готують законопроект про запровадження додаткового податку для українського бізнесу щодо операцій з компаніями, зареєстрованими в офшорних зонах.

Втім, чи потраплять під дію нового законодавства Кіпр і Люксембург — найпривабливіші країни для оптимізації оподаткування українських бізнесменів — на цей час невідомо. 

Перекрити офшорні схеми

і мінімізувати відтік українського капіталу на Кіпр покликаний зареєстрований у Верховній Раді України законопроект № 11284 «Про внесення змін в деякі законодавчі акти України відносно подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів».

Як повідомив Голова ДПС України Олександр Клименко, механізми для цього вже є, але наразі їх не афішують, оскільки вони ще доопрацьовуються. За його інформацією, аналіз вантажних митних декларацій свідчить: 187,9 млрд. грн. — це загальний обсяг непрямого експорту. Інакше кажучи, в цих сумах і треба шукати неоподатковувані та частково оподатковувані прибутки українських олігархів і їхніх фінансово-промислових імперій.

«Через посередників надходить 52,4% експортованих з України товарів, з яких 13,8% — через офшорні зони. Тільки в металургії питома вага операцій з використанням третіх осіб перевищує 75% від загальних обсягів поставок чорних металів. Через посередників пройшло 64,7 млрд. грн.», — зазначив керівник ДПС України.

З його слів, посередництво домінує на зерновому ринку, де 98% експортних операцій (на 30 млрд. грн.) здійснюється за участю третіх і часто пов'язаних між собою підприємств.

«Ми працюємо з великими фінансово-промисловими групами, показуємо їм їхні схеми, прямі та непрямі контакти, завищений імпорт. Але для комплексного вирішення проблеми потрібні законодавчі зміни», — підкреслив Олександр Клименко.


Сергій СОБУЦЬКИЙ

«Гарячі лінії»

Дата: 5 вересня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42