Юридична практика
Тема: Ресурсні та рентні платежи

Податкове зобов’язання з плати за користування надрами

Справа 4

За результатами супроводження Карабінською Ольгою Леонідівною, начальником управління правової роботи ДПС у Полтавській області, справи № 2а-3341/12/2670 за позовом дочірньої компанії «Укргазвидобування» НАК «Нафтогаз України» про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення на загальну суму 3 340 939,77 грн. судом апеляційної інстанції прийнято рішення на користь органу ДПС і залишено в силі оскаржуване податкове повідомлення-рішення.

Київський апеляційний адміністративний суд, підтримуючи позицію податкового органу, зазначив таке.

Податковим органом проведено невиїзну документальну перевірку платника з питань своєчасності сплати узгоджених податкових зобов'язань з плати за користування надрами для видобування корисних копалин.

У ході перевірки відповідачем установлено несвоєчасну сплату позивачем узгодженого податкового зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за ІІ квартал 2011 р.

На підставі акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення, яким застосовано штрафну санкцію за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов'язання з плати за користування надрами за ІІ квартал 2011 р.

Згідно з пп. 263.11.1 п. 263.11 ст. 263 Податкового кодексу платник плати за користування надрами для видобування корисних копалин до закінчення визначеного розділом II Податкового кодексу граничного строку подання податкових розрахунків за податковий (звітний) період, що дорівнює календарному кварталу, подає за відповідною формою податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин до органу ДПС:

  • за місцезнаходженням у межах території України ділянки надр, з якої видобуто корисні копалини;
  • за місцем обліку платника у разі розміщення ділянки надр, з якої видобуто корисні копалини, в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України.

Згідно з пп. 263.12.1 п. 263.12 ст. 263 Податкового кодексу платник протягом десяти календарних днів після закінчення граничного строку подання податкового розрахунку за податковий (звітний) період сплачує податкові зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин у сумі, визначеній в розрахунку з плати, поданому ним органу ДПС.

Статтею 126 цього Кодексу встановлено, що у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання протягом строків, визначених Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

  • при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — у розмірі 10% погашеної суми податкового боргу;
  • при затримці понад 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, — у розмірі 20% погашеної суми податкового боргу.

Отже, граничним строком подання податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за ІІ квартал 2011 р. є 09.08.2011 р., тому, відповідно, останнім строком сплати податкового зобов'язання, заявленого платником у розрахунку, є 19.08.2011 р.

Як вбачається з матеріалів справи, зокрема з акта перевірки, позивач не виконав вимоги податкового законодавства щодо своєчасної сплати податкового зобов'язання з плати за користування надрами. У додатку до акта наведено розрахунки, які свідчать про кількість днів затримки сплати податку, зокрема (згідно з деклараціями від 13.07.2011 р. та від 21.07.2011 р.) — 67 днів.

Також відповідно до платіжного доручення від 25.10.2011 р. частину узгодженого податкового зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за ІІ квартал 2011 р. позивач сплатив 25.10.2011 р., тобто пізніше на 67 днів.

Після детального з'ясування обставин у справі та системного аналізу законодавства України суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга позивача не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції — скасуванню, оскільки при проведенні перевірки та прийнятті податкового повідомлення-рішення податковий орган діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією, Податковим кодексом та іншими законами України.