Статті

Пісня про податки

Щоб розвиватися, концертна діяльність має проводитися прозоро, зі справедливими відрахуваннями до бюджету, зауважила під час зустрічі зі столичними організаторами концертних заходів голова ДПС у м. Києві Ірина НОСАЧОВА.

Щороку навесні, під час проведення рекламної кампанії з декларування доходів, податківці звертаються до відомих митців з проханням зробити це публічно, розраховуючи на те, що такі кроки улюблених артистів стануть хорошим прикладом для наслідування для переважної більшості громадян, які досі не наважувалися зробити це самостійно. І схема спрацьовує. Однак доволі часто самі артисти та їхні продюсери вдаються до неймовірних схем і застосовують безліч прийомів з мінімізації сплати податків.


Шок від шоу

Фото: «Голова ДПС у м. Києві Ірина НОСАЧОВА»Учасниками відкритого діалогу представників шоу-бізнесу з податківцями м. Києва стали керівники та представники 25 провідних столичних підприємств, які офіційно організовують концерти як зарубіжних, так і вітчизняних зірок у столиці та інших містах України.

Наразі сплата податку на доходи фізичних осіб представниками цієї галузі є мізерною. Протягом минулого року в м. Києві було організовано та проведено 115 виступів закордонних артистів. Порахувати їх не складно. Ми знаємо, де відбувався кожний концерт, будь-то Національний палац мистецтв «Україна» чи Жовтневий палац культури, кількість місць, на яку розраховано концертну залу, та середню вартість квитків. Уся ця інформація є в Інтернет-просторі й доступна для кожного. Отже, за орієнтовними розрахунками сума виручки від реалізації квитків минулого року сягала понад 100 млн. грн., при цьому до бюджету було перераховано лише понад 500 тис. грн. податку. «Зауважу, що згідно з положеннями Податкового кодексу України податковий агент зобов'язаний перевірити повноту і своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб іноземними учасниками гастрольних турів або самостійно сплатити податок за відповідним договором з таким учасником за ставкою 15 (17)%. Таким чином, внаслідок нечесних дій шоу-бізнесменів бюджет недоотримав мільйони гривень», — зазначила Ірина Носачова.

Цього року концертів побільшало, а от суми податків зменшилися. За період із січня по жовтень 2012 р. вже проведено 158 виступів іноземних виконавців, серед них були й зірки світової величини — Мадонна, «Reg Hot Chili Papers», «Placebo», ціна на квитки яких сягала захмарних висот. За аналогічними підрахунками орієнтовна сума виручки становила близько 140 млн. грн., з яких до бюджету потрапила мізерна сума податків — усього лише 390 тис. грн.

У результаті нечесних маніпуляцій організатори концертних заходів ухиляються від оподаткування, переводячи при цьому величезні суми коштів за кордон.

З повагою до країни

Оскільки організатори гастрольних турів у своїй діяльності використовують добре розроблену схему ухилення від сплати податків — укладають договори на проведення концертів з іноземними компаніями, гроші перераховують за кордон, а гонорари артистам на території України не виплачують, то й бюджет, звісно, не отримує від цих концертів жодної копійки податку на доходи фізичних осіб. І хоча цю схему українським законодавством не заборонено, варто нагадати, що, просуваючи культуру в маси, не слід забувати й про податкову культуру. Адже джерело доходу зарубіжних митців знаходиться все ж таки в Україні, тому потрібно з повагою ставитися до тієї країни, яка забезпечує їм захмарні гонорари.

Де вихід?

Який же вихід із ситуації, що склалася? Зі слів Ірини Носачової, один з них — враховуючи регіональну специфіку концертних майданчиків, їх категорію, рівень та кількість місць, встановити фіксовану ставку податку, так званий гастрольний збір. Це було б прозоро як для податкової, яка б одразу фіксувала, скільки податків надійшло з того чи іншого майданчика, так і для самих організаторів, які конкурують один з одним. Сума гастрольного збору при цьому впливала б і на розмір гонорарів артистів, котрі б наперед знали, що за виступ, наприклад, у столичному Палаці «Україна» сплачується максимальна ставка, визначена законодавством, а, для порівняння, в Будинку офіцерів вона буде значно меншою. Ще одним варіантом для столиці може бути запровадження спеціального патенту на проведення гастрольних заходів, вартість якого буде встановлено Київською міською державною адміністрацією.

Шила у мішку не сховаєш

Звісно, рахувати чужі гроші — справа невдячна. Однак шила у мішку не сховаєш, тим паче якщо «шило» (читай — будинки, квартири, студії, машини, дорогий одяг, розкішні банкети) публічної особи повсякчас під пильним оком фанів, прихильників, папараці та й просто заздрісників, яких непокоїть одвічне запитання — що за банкет під час чуми? Банкетувати нікому у нас не заборонено, якщо всі інші дії — у межах закону. І сплата податків — також.

«Влітку під час зустрічі з представниками українського шоу-бізнесу, — поінформувала голова ДПС у м. Києві, — ми пояснили їм, що, отримуючи від концертної діяльності чималі доходи, про які, як кажуть, знають всі, дії виконавців мають бути прозорими, а відрахування до бюджету сплачено у повному обсязі, а не мінімізовано до невпізнанності внаслідок маніпуляцій. Декларуючи свої справжні доходи, артисти, які є людьми публічними, навпаки мали б стати прикладом для співвітчизників. Натомість наші виконавці обрали очікувальну позицію, розраховуючи, певно, на те, що приспали пильність податківців. І помилилися. Під час зустрічі представники шоу-бізнесу зрозуміли, що податкова не дрімає. Ми озвучили шоу-бізнесменам прямі та непрямі методи впливу на них, які розглядаємо, звернули увагу на наявність активів у артистів і на те, з яких доходів вони беруться. Українські артисти знають, що на кожного з них податкова має досьє».

Щоправда, шоу-бізнесмени спробували виправдатися. Приміром, однією з причин ненадходження коштів є той факт, що не завжди заповнений зал означає, що всі квитки було продано. Мовляв, почасти, аби не виглядати мілко, їм доводиться просто силою заганяти меломанів на концерти відомих виконавців. «Погодьтеся, на правду це аж ніяк не схоже, — резюмує Ірина Носачова. — Ми маємо аналіз цього ринку, є дані щодо затребуваності на ньому. Вона є доволі високою».

І на дуді... грець

До того ж цілу низку ухилень від сплати податків шоу-бізнесменів доповнюють порушення трудового законодавства. Так, у окремих організаторів працевлаштовано лише одного працівника, який є і директором, і бухгалтером. Часто-густо такий «універсал» взагалі не отримує заробітної плати, або отримує її на рівні, нижчому за мінімальний.

З таким станом справ податкові органи не можуть миритись, адже несплата податку призведе до недофінансування бюджетної сфери, а отже, вчасно не отримають заробітну плату педагоги, лікарі та інші категорії громадян, які фінансуються з державного бюджету. Тому податківці наполягають на тому, щоб організатори гастрольних турів переглянули своє ставлення до виконання податкових зобов'язань і забезпечили чітке виконання податкового та трудового законодавства. Ірина Носачова закликала представників шоу-бізнесу внести у межах розробки Програми лібералізації державної податкової політики на 2013 — 2014 рр. свої пропозиції, аби, з одного боку, ситуація зі сплатою податків у цій галузі значно покращилась, а з іншого — щоб це не заважало розвитку вітчизняної культури.

Кроки до співпраці

Голова ДПС у м. Києві зауважила, що податкові органи готові обговорити пропозиції представників шоу-бізнесу щодо вдосконалення системи оподаткування у цій сфері. Найактуальніші з них буде направлено до ДПС України. У ході зустрічі сторони домовилися про співпрацю та створення робочої комісії з формування пропозицій.

Сформульовані підприємцями району та громадськістю ідеї щодо вдосконалення системи оподаткування знайдуть відповідне відображення в Програмі лібералізації державної податкової політики до 2014 р., яка наразі розробляється на виконання доручення Президента України Віктора Януковича.


Сергій СОБУЦЬКИЙ

«Гарячі лінії»

Дата: 3 жовтня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42