Статті

Слідчі підрозділи податкової міліції готові здійснювати досудове розслідування кримінальних правопорушень за новим Кодексом

З 20 листопада почав діяти новий Кримінальний процесуальний кодекс України. Податкове відомство вдосконалило організаційну структуру, визначено слідчих, уповноважених для роботи з режимно-секретними підрозділами, а також відповідальних за перебування в податковій міліції затриманих за підозрою у вчиненні злочинів.
Як підготувалися до роботи в нових умовах податкові слідчі, розповідає начальник Головного слідчого управління ДПС України генерал-майор податкової міліції Анатолій ЯКОВИНЕЦЬ.


В. — Анатолію Іларіоновичу, як підготувалася податкова міліція до роботи в умовах нового Кримінального процесуального кодексу України?

А. І. - Зроблено багато для належного виконання слідчими підрозділами повноважень зі здійснення досудового розслідування злочинів. Якщо коротко, то зазначу, що слідчих забезпечено всім необхідним для роботи, зокрема обладнанням для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, а також фіксування процесуальних дій, офіційними бланками для видання постанов про прийняття слідчими відповідного процесуального рішення при здійсненні досудового розслідування, зразками процесуальних документів слідчого та інструкціями про порядок проведення тих чи інших слідчих дій.

Слідчі підрозділи також забезпечено технічними засобами проведення дистанційного провадження слідства в режимі відеоконференції, що значно заощадить час та кошти, необхідні для проведення окремих слідчих дій.

В. — Якими повноваженнями наділено слідчих?

А. І. — Кримінальний процесуальний кодекс України вперше наділяє слідчих повноваженнями проводити негласні слідчі (розшукові) дії, а тому в кожному регіональному слідчому підрозділі визначено уповноважених для роботи з режимно-секретними підрозділами. Також визначено осіб, відповідальних за перебування затриманих у слідчих підрозділах.

До речі, цим Кодексом слідчі податкової міліції наділяються повноваженнями здійснювати затримання лише осіб, які підозрюються в незаконному виготовленні алкогольних напоїв, тютюнових виробів та інших підакцизних товарів з недоброякісної сировини (матеріалів), що становлять загрозу для життя і здоров'я людей, а так само незаконному збуті таких товарів, що призвело до отруєння людей чи інших тяжких наслідків (частина третя ст. 204 Кримінального кодексу України). Також слідчі податкової міліції мають право затримувати осіб, підозрюваних у вчинені легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом (ст. 209 зазначеного Кодексу), а також підробленні документів, печаток, штампів та бланків, якщо ці дії вчинено повторно або за попередньою змовою групою осіб (частина третя ст. 358 Кримінального кодексу).

При розслідуванні інших, віднесених до підслідності податкової міліції, злочинів особи, які їх вчинили, можуть затримуватися слідчими податкової міліції виключно у випадку невиконання підозрюваним обов'язків, покладених на нього при обранні запобіжного заходу, або невиконання у встановленому порядку вимог щодо внесення коштів як застави та надання документа, що це підтверджує.

Отже, слідчі підрозділи податкової міліції готові здійснювати досудове розслідування злочинів, віднесених до їх компетенції в порядку, визначеному новим Кримінальним процесуальним кодексом України.

Для підприємців, які належним чином виконують конституційний обов'язок зі сплаті податків, з прийняттям нового Кодексу нічого не зміниться.

В. — А які зміни чекають на тих, хто ухиляється від сплати податків?

А. І. — Щодо неплатників, то підозрюваних та їх захисників Кримінальний процесуальний кодекс України наділяє повноваженнями збирати та надавати слідчому, прокурору чи суду докази. Це суттєве нововведення, адже попереднім, Кримінально-процесуальним кодексом України, повноваженнями зі збору доказів було наділено лише органи дізнання, слідчих, прокурорів і суд.

У новому ж Кодексі не передбачено органів дізнання, дослідчих перевірок та додаткових розслідувань. Слідчий не пізніше ніж через 24 години після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення зобов'язаний розпочати розслідування.

В. — Головне слідче управління і надалі розслідуватиме злочини з відмивання та легалізації грошових коштів, отриманих злочинним шляхом, діяльність конвертаційних центрів?

А. І. — Насамперед слід зазначити, що кошти, отримані в результаті ухилення від сплати податків, не розглядаються як доходи, одержані злочинним шляхом. Тобто особу, яка умисно ухиляється від сплати податків, не може бути притягнуто до відповідальності за легалізацію (відмивання) доходів, адже вона здійснює легальну діяльність. Найпоширенішими фактами відмивання є легалізація коштів, отриманих при розкраданні державного майна. До речі, щорічні втрати бюджетів Євросоюзу через махінації з ПДВ сягають більше ніж 100 млрд. євро. Слід сказати, що за нашим законодавством вчинення будь-якої фінансової операції з викраденими коштами є легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом, за що передбачено кримінальну відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк до 15 років.

З початку року слідчими податкової міліції направлено до суду 27 справ щодо злочинів такої категорії. У тому числі суди розглядають декілька справ, направлених слідчими податкової міліції, щодо легалізації десятків мільйонів гривень, викрадених з Держкомрезерву України. До суду направлено кримінальну справу про легалізацію викрадених з жовтня 2009 по лютий 2010 року з державного ПАТ «АКБ «Київ» коштів на суму 140 млн. грн.

Ліквідація конвертаційних центрів — це один із пріоритетів роботи податкової міліції. З початку року нами до суду направлено 39 справ такої категорії. У ході їх розслідування встановлено понад 11,5 тисячі суб'єктів господарювання, які укладали угоди з фіктивними підприємствами, що входили до складу конвертаційних центрів.

Додам, що до відповідальності, як кримінальної, так і матеріальної, притягуються не тільки особи, які організували конвертаційні центри, а й керівники підприємств, що використовували документи зареєстрованих на підставних осіб фірм, за допомогою яких такі центри функціонують. Замовниками послуг конвертаційних центрів є підприємства реального сектора економіки, керівники яких у більшості випадків обізнані з тим, що кошти перераховуються на конвертаційний центр, адже потім ці кошти готівкою повертаються посадовим особам підприємства. Для того щоб не потрапити в поле зору податкової міліції, не слід укладати угоди про купівлю-продаж непотрібних підприємству товарів та необхідно уважніше вивчати осіб, з якими укладається угода.

Податкова служба використовує і свої інструменти, а тому якщо у платника податків не реєструється податкова накладна, то це сигнал, що у цього підприємства не все в порядку.

В. — Як на практиці здійснюватимете пошук платників, які ухиляються від оподаткування?

А. І. — Пошуком неплатників податків, а також осіб, які ухиляються від органів слідства, займаються оперативні підрозділи податкової міліції, використовуючи методи та засоби, передбачені законом України «Про оперативно-розшукову діяльність». Вони є державною таємницею і не можуть розголошуватись. Неплатників податків виявляють також при здійсненні податковими ревізорами перевірок платників.

Підприємці здійснюють діяльність на власний розсуд. Основною її метою є отримання прибутку. В ідеалі перед укладанням угоди бажано зібрати інформацію про свого контрагента. Цю інформацію можна отримати і на веб-сайті податкової служби в розділі «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера». До речі, на цьому сайті можна перевірити, чи є ваш контрагент у базі Єдиного реєстру платників ПДВ, а також чи не позбавлено його реєстрації платника ПДВ.

В.Чи можуть стати підставою для порушення кримінальних справ стосовно платників податків акти податкових перевірок, які здійснюють податкові інспектори?

А. І. — Раніше приводи та підстави для порушення кримінальної справи було виписано у ст. 94 Кримінально-процесуального кодексу України.  

З 20 листопада почав діяти новий Кримінальний процесуальний кодекс України, який не передбачає підстав, а визначає, що досудове розслідування починається з моменту внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про вчинене кримінальне правопорушення або про самостійне виявлення слідчим чи прокурором з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинене кримінальне правопорушення.

В.Схоже, з набранням чинності новим Кодексом роботи у ГСУ ДПС України побільшає...

А. І. — Сподіваюся, що з ростом економічної культури та розуміння громадянського обов'язку її меншатиме. Проте хочу наголосити, що відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки у розмірах та порядку, встановлених законодавством. Це — безумовна вимога, невиконання якої призводить до порушення прав та законних інтересів інших громадян, а також держави. Пам'ятаймо про це.


Розмову вів Микола ВЛАЩУК

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42