Статті

На захисті державних інтересів

Жодне з підприємств, що заборгувало державі, не може бути прощеним, воно має розрахуватися. Для цього боржнику, як мінімум, знадобиться обізнаність у законодавстві, оскільки незнання законів не звільняє від відповідальності. Допомогу у пошуках поступових тактичних кроків, які дадуть змогу платнику податків вирватися з боргової залежності з найменшими втратами, покликані забезпечувати податкові органи.


Шанс на порятунок дає держава

Фото: «Директор Департаменту погашення податкового боргу ДПС України Володимир ТАРАСЕНКО»Коли податківцям стає відомо про виникнення податкового боргу, боржнику спершу надається своєрідний карт-бланш на виправлення ситуації, що полягає у можливості самостійно розрахуватись і вийти з чорного списку. Держава зацікавлена надати шанс на порятунок. А наскільки тернистим буде шлях виходу з боргового полону, залежить уже від здатності підприємства рятувати себе у такій ситуації. Як свідчить практика, наслідком виникнення боргів рідко стає податкова неграмотність. Деякі платники, незважаючи на тисячні, а то й мільйонні суми боргів, лише виправдовуються існуванням безлічі причин їх виникнення (наприклад, відсутністю замовлень, низькою платоспроможністю покупців тощо). Демонструючи байдужість до суспільства, боржники самі торують собі шлях до банкрутства, що може загрожувати навіть безповоротною ліквідацією такого суб'єкта. Насправді ж кожен з них здебільшого має реальні шанси, зокрема в законодавчій площині, для виходу зі скрутного становища.

Податкові органи від імені держави стоять на сторожі бюджетних інтересів. Забезпечення повернення податкового боргу до державної скарбниці є останнім кроком, до якого за необхідності вони мають вдаватися. Лояльність політики адміністрування полягає в тому, що боржнику спершу надається можливість для самостійного фінансового оздоровлення та забезпечення добровільного виконання зобов'язань перед бюджетами й державними цільовими фондами. Водночас слід підкреслити, що з державної точки зору збереження кожного платника податків і створення зручних умов для підприємницької діяльності — справа для податківців не менш важлива, ніж забезпечення надходжень.

Електронні сервіси для платників

Платники податків завдяки новим електронним податковим сервісам, що з'явилися в арсеналі податкових органів, сьогодні можуть контролювати стан власних розрахунків з бюджетом і навіть перевірити податкову добропорядність потенційних партнерів по бізнесу.

Так, підприємці, які подають звітність в електронному вигляді, отримують засобами електронного зв'язку оперативну інформацію про наявність у них непогашених боргів. За бажанням платника йому може бути надано документ, що підтверджує відсутність у нього боргів (що у переважній більшості використовується ним для подальшої передачі його іншому органу). Електронний документ формується в автоматичному режимі і після отримання від платника електронної заяви каналами електронного зв'язку надсилається на електронну адресу такого платника.

Завдяки онлайн-сервісу «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера» у підприємців з'явилася можливість убезпечити себе від співпраці з ненадійними партнерами по бізнесу та від імовірної дебіторської заборгованості, яка може утворитися через невиконання контрагентами договірних зобов'язань, а несвоєчасна сплата коштів до бюджету є тому свідченням.

Крім того, будь-який відвідувач офіційного веб-порталу органів державної податкової служби України має змогу швидко перевірити статус перебування того чи іншого платника податків на обліку в органі ДПС. Особливість сервісу полягає в тому, що заборгованість перед бюджетом перевіряється не лише безпосередньо у юридичної особи — платника податків, а й за структурними підрозділами цієї юридичної особи. Довідавшись про фактичний стан розрахунків платника податків із бюджетом, суб'єкт господарювання отримує можливість обміркувати доцільність співпраці з таким партнером по бізнесу.

Скористатися зазначеним податковим сервісом може кожен бажаючий, для чого потрібно слідувати за посиланням http://sts.gov.ua/businesspartner та ввести один із пошукових критеріїв: або код за ЄДРПОУ, або найменування платника податків. Результат видається пошуковою системою податкових органів моментально.

За крок до боргу

Давно підмічено, що пересічна людина, маючи невеликі борги, не поспішає їх віддавати і ставиться до них як до чогось незначного. Але саме накопичені дрібні суми нерідко затягують людину у боргову пастку. Підприємства часто припускаються тих самих помилок, несерйозно ставлячись до невеликих сум боргу. Так, до недавнього часу підприємства, які мали заборгованість до 1 тис. грн., не поспішали її погашати, забуваючи про нарахування на цю суму пені, що й зумовлювало зростання боргів.

Також існують непоодинокі випадки, коли підприємства мають з одного податку заборгованість, а з іншого, навпаки, — переплату. Однак зарахувати надміру сплачені кошти з одного податку без письмової згоди керівника такого підприємства і спрямувати їх у рахунок погашення суми податкового боргу з іншого податку податкова служба не може. Тому податківці закликають використовувати таке джерело погашення податкового боргу, щоб не допускати його виникнення.

Основним податковим законом суму податкового боргу, що підлягає стягненню, збільшено з 17 до 340 грн. До цієї межі не виписується податкова вимога і не застосовується податкова застава до майна платника податків. Прогресивність такого нововведення, здавалося б, не помітна для платників, але дуже відчутна для держави, оскільки витрати на стягнення такого боргу часом можуть перевищувати власне суму боргу. Втім, незважаючи на те що перші кроки у процедурі погашення податкового боргу платника податків не застосовуються (не направляється податкова вимога та не реєструється податкова застава), все одно такий борг та обов'язок його погашення продовжують значитися за платником податків, а у разі перевищення граничного порогу (340 грн.) розпочинається загальна процедура погашення податкового боргу.

Уникнути санкцій

Якщо платник податків не має змоги розрахуватися з державною скарбницею за податками та зборами або вже заборгував бюджету кошти, то одним із виходів з такої ситуації є перенесення строків сплати таких платежів на пізніші терміни з погашенням його рівними частками або одноразово у повному обсязі.

Застосування розстрочення або відстрочення грошового зобов'язання дає змогу платнику податків уникнути нарахування пені, застосування штрафів, а також виникнення податкового боргу. А в разі відстрочення/розстрочення податкового боргу — уникнути стягнення податкового боргу. Режим розстрочення (відстрочення) є особливо ефективним при нарахуванні суб'єкту господарювання великих сум контролюючими органами. Для отримання розстрочення (відстрочення) платежів платник повинен передусім документально довести факт настання обставин, які є підставою для перенесення строків сплати.

Таким чином, підприємці мають змогу вчасно консолідувати та розподілити власні обігові кошти для забезпечення своєчасного погашення розстрочених (відстрочених) сум платежів та уникнення податкового боргу, внаслідок виникнення якого застосовуються процедури стягнення. Наслідком невиконання умов перенесення строків сплати платежів є розірвання договорів, нарахування пені та штрафів, а також застосування процедур стягнення податкового боргу.

Наслідки несплати

На жаль, платники податків, які з об'єктивних чи суб'єктивних причин потрапляють у фінансову скруту, існуватимуть завжди. Якщо сума податкового боргу перевищила 340 грн., їм направляється документ, що містить вимогу погасити борг і перелік можливих наслідків несплати, а майно боржника на підставі акта описується в податкову заставу.

У разі якщо платник податків самостійно не погасив податковий борг, до нього застосовуються заходи стягнення. Першим кроком є стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, які його обслуговують. Цей захід здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання органам державної податкової служби, а кошти списуються у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Якщо цих коштів бракує, то продається майно платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Орган державної податкової служби звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання такому платнику податкової вимоги.

У межах кредиту довіри

Ще донедавна стягнення коштів з банківських рахунків платників було достатньо складним питанням. Тепер можливість затягувати процес їх списання усунуто. Постановою Нацбанку України від 30.03.2012 р. № 122 внесено зміни до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті щодо стягнення коштів. Відповідальність за таке стягнення покладено на податківців.

І хоч експерти застерігають, що цей документ може змусити боржників переглянути свої плани щодо банківських заощаджень, податківці висувають власні аргументи. По-перше, процедура стягнення коштів у цілому відповідає загальноєвропейській практиці. А по-друге, кредит довіри не безмежний і надмірна лояльність може дорого коштувати бюджету. Тому єдиним і найкращим способом боротьби з податковими боргами є їх погашення, а затягування цього процесу означає лише одне — збільшення суми боргу і загрозу подальшого банкрутства.

«Гарячі лінії»

Дата: 14 березня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42