Новини

Індекс пішов у ріст

Європейська Бізнес Асоціація  оприлюднила свою версію податкового індексу. Бізнес продемонстрував зростання показників за всіма параметрами рейтингу — від якості податкового законодавства до простоти адміністрування податків.


Очима платників

За останні два місяці податковий індекс Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА) є вже третім дослідженням якості й ефективності фіскальної системи очима платника. До цього Світовий банк оприлюднив свій традиційний щорічний рейтинг Doing Business, а Державна податкова служба України спільно з соціологічною компанією Research&Branding Group — уже друге в цьому році опитування бізнесу щодо його інвестиційної активності. Як результати останніх двох досліджень, так і опитування ЄБА свідчить про зростання показників. У ІІ — ІІІ кварталах 2012 р. порівняно з минулим роком податковий індекс збільшився з 1,9 до 2,42 бала з 5 можливих. В опитуванні брали участь 57 представників малого, середнього та великого бізнесу — членів ЄБА. Вони також виклали свою думку за чотирма основними критеріями якості оподаткування: легкість податкового законодавства, обтяжливість адміністрування податків, ступінь фіскального тиску і якість обслуговування.

Поліпшення ситуації бізнес продемонстрував у показнику оцінки фіскального тиску на підприємства: тут отримано найбільшу кількість балів — 2,56 (перша хвиля — 2,11), що свідчить про послаблення тиску насамперед на малі та середні компанії. Великі підприємства поки що не настільки відчули прояви поліпшення системи. Слід зазначити, що бізнес заявив про скорочення практично всіх параметрів проявів фіскального тиску. Так, якщо в попередньому рейтингу ЄБА від обтяжливих перевірок страждало 42% підприємств, то зараз — 29%. При цьому податкових перевірок за досліджувані півроку взагалі не було у 42% платників (показник збільшився вдвічі), одна була у 12% (у 2011 р. — у 20%), дві — у 8% (14%). За даними прес-служби ДПС, у цілому в 2012 р. плановими перевірками буде охоплено 7,5 тис. суб'єктів. За останні три роки загальний обсяг таких контрольних заходів скоротився втричі.

Серед позитивів бізнес відзначає в рейтингу зниження кількості відмов під час подання декларацій (з 37 до 27%); до нуля з 15% було зведено практику залучення до перевірок податкової міліції. У ДПС наголошують, що основний принцип роботи податкового підрозділу сьогодні — дистанціювання від сумлінного платника за рахунок використання інформаційних ресурсів. «Об'єкт уваги податкової міліції — тіньовий сектор і кримінальні махінації з мінімізації податкових зобов'язань. Крім того, в 2012 році почав функціонувати ризикоорієнтований моніторинг тіньової економіки, який дав можливість зменшити кількість перевірок сумлінних платників», — уточнюють у прес-службі ДПС України. Водночас бізнес зазначає, що все ж почастішали «пропозиції» сплати податків авансом — з 77 до 83%, що є наслідком планових завдань з наповнення бюджету (так вважають уже 46% замість 41).

Передусім — якісне обслуговування

Показник якості податкового обслуговування (привітність і компетентність персоналу, надання зрозумілих відповідей, оперативність і зручність прийому декларацій) за рейтингом оцінок займає друге місце — результати покращилися порівняно з 2011 р. на 0,17 бала — до 2,53. Тут також більш високі оцінки діям податківців виставляли малий і середній бізнес — 19% таких підприємців повністю задоволені обслуговуванням. Тих, хто абсолютно не задоволений, — 22%.

«У попередньому рейтингу якість обслуговування було зафіксовано як найкращий показник, тому і зараз він показав закономірне зростання і досить високо оцінюється платниками, — вважають у прес-службі. — Адже протягом лише року в усіх регіонах України відкрито і функціонують більше ніж 480 сервісних центрів обслуговування з сучасною інфраструктурою і широким переліком функцій. Крім того, завершено інституалізацію Центрального офісу по роботі з великими платниками».

У ДПС України також нагадують, що за результатами дослідження, проведеного за ініціативою ДПС, у ІІІ кварталі, як зазначає бізнес, знизилась актуальність проблем значних витрат часу при поданні документів і необхідності особистого спілкування з податківцем.

І останні два показники — податкове законодавство і простота адміністрування податків — отримали однакову кількість балів — по 2,32, збільшившись з 1,76 і 1,62 бала відповідно.

Як вважає ЄБА, платники пристосувалися до змін, запроваджених Податковим кодексом України, ставлення до якого з моменту набрання ним чинності було досить скептичним. А зараз навіть відзначають певний прогрес у ході податкової реформи, як, наприклад, щодо питання перенесення збитків.

Час — гроші

Нагадаємо, що експерти Світового банку в своєму рейтингу констатували скорочення витрат часу на складання і подання податкової звітності з 657 до 491 години. «Скороченню витрат часу на виконання податкових формальностей сприяли масштабні заходи з популяризації та вдосконалення систем електронної звітності, спрощення процедури реєстрації нових платників ПДВ, удосконалення декларацій та податкових розрахунків», — пояснюють у ДПС України. За оцінками податківців, до кінця 2012 р. цей показник ще знизиться до 320 — 350 годин, що дасть можливість гармонізувати податковий та бухгалтерський облік, запровадити електронний кабінет платника, через який надаватимуться дистанційні податкові послуги в режимі реального часу.

«Гарячі лінії»

Дата: 5 вересня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42