Статті

Білі починають і виграють

Світовий банк: «Українська податкова система — у тренді»

Експерти Світового банку заявляють: перетворення, що відбуваються у податковій сфері України, відповідають актуальним світовим трендам. Про це йдеться в офіційному звіті рейтингу Paying Taxes 2013.

Світовий банк вніс Україну до переліку трьох країн регіону, які за останні вісім років істотно скоротили кількість часу, необхідного для виконання податкових зобов'язань.

«Проведена в 2011 р. в Україні податкова реформа, в тому числі впровадження системи електронного декларування та введення єдиного соціального внеску,  суттєво скоротила кількість часу, необхідного для дотримання податкового законодавства, порівняно з 2011 р. та дала змогу знизити кількість податкових платежів для бізнесу», — зазначають експерти.

Так, за показником «витрати часу на податкову звітність» експерти Світового банку констатували скорочення з 657 годин  минулого року до 491 години у цьогорічному рейтингу.

Скороченню витрат часу на виконання податкових формальностей сприяли масштабні заходи з популяризації та вдосконалення систем електронної звітності, спрощення процедури реєстрації нових платників ПДВ, удосконалення декларацій та податкових розрахунків.

За оцінками фахівців ДПС України, до кінця 2012 р. цей показник знизиться до 320 — 350 годин, як і було заплановано. Скоротити документообіг та зекономити час платників на адміністрування податків дасть змогу подальша гармонізація податкового і бухгалтерського обліку, запланований податковою службою перехід до подання заяв про реєстрацію платників ПДВ в електронному вигляді, а також запровадження електронного кабінету платника податків, через який надаватимуться дистанційні податкові послуги в режимі реального часу.

Скоротити час на адміністрування податку на прибуток (на сьогодні це 19 годин на рік) дасть змогу запровадження з 1 січня 2013 р. сплати цього податку на підставі річної податкової декларації для платників, доходи яких перевищують 10 млн. грн.

За показником «загальна податкова ставка» порівняно з 57,1% у 2011 р. експерти Світового банку зафіксували зниження до 55,4% у 2012 р. Фахівці ДПС України тим часом нагадують, що наступного року представників бізнесу очікує подальша лібералізація ставок, передбачена Податковим кодексом: ставку податку на прибуток з 1 січня 2013 р. буде знижено до 19%, ставку ПДВ — до 17% у 2014 р.

За показником «кількість платежів» у рейтингу Paying Taxes 2013 зафіксовано значний прогрес: від 135 платежів у 2011 р. до 28 — у поточному. Завдяки введенню системи електронного декларування середній показник платежів в усіх країнах світу — 27,2, у регіонах Центральна Азія та Східна Європа — 30,4.

Про декларування доходів громадянами

Пунктом 49.3 ст. 49 Податкового кодексу передбачено, що податкова декларація подається за вибором платника податків (крім тих, які належать до великих та середніх підприємств і які відповідно до п. 49.4 ст. 49 цього Кодексу подають податкові декларації до органу державної податкової служби в електронній формі з дотриманням умови реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством) в один із таких способів:

  • особисто  або уповноваженою на це особою;
  • надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
  • засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Зокрема, в електронній формі платники податків можуть подати податкову декларацію до органів ДПС засобами електронної пошти через Інформаційний портал органів ДПС України, а з 1 січня 2013 р. — у режимі реального часу (on-line) через електронний сервіс «Електронний кабінет платника податків» (далі — електронний кабінет платника податків).

Податковим кодексом України не передбачено інших особливостей щодо способів подання платниками податків, зокрема фізичними особами — громадянами, податкових декларацій, а саме річної декларації про майновий стан і доходи.

Для роботи в електронному кабінеті платника податків, зокрема для подання податкових декларацій в режимі on-line, платнику податків необхідно здійснити такі кроки:

отримати електронний цифровий підпис, який безкоштовно видається Акредитованим центром сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту державної податкової служби, його представництвами у м. Києві, які є в кожному районі, та секторами реєстрації користувачів при ДПС в АР Крим, областях та м. Севастополі;

завантажити з сайта Акредитованого центру сертифікації ключів програмне забезпечення — «Програмний комплекс користувача ЦСК». Встановити програмне забезпечення на персональному комп'ютері та виконати необхідні налаштування допоможе інструкція користувача.

Після цього необхідно відкрити в Інтернеті веб-сторінку «Електронний кабінет платника податків», авторизуватися за допомогою особистого електронного ключа та розпочати роботу в електронному кабінеті.

Для забезпечення можливості подання платниками податків — фізичними особами — громадянами річної податкової декларації про майновий стан і доходи в режимі on-line Департамент оподаткування фізичних осіб ДПС України повинен провести широку рекламну кампанію на початку 2013 р. щодо популяризації електронного кабінету платника податків.

Ключ до комфортного бізнесу

З 30 травня 2012 р. працює Центр сертифікації електронних ключів при ДПС України. За це час його клієнтами стали майже 117 тис. платників податків, яким видано майже 214 тис. безкоштовних ключів.

Найактивнішими користувачами послуг Центру залишаються підприємці — фізичні особи. За цифровим підписом до податкової звернулися 74,6 тис. таких платників податків. Їм видано 101,7 тис. посилених сертифікатів. Юридичні особи, як правило, отримують кілька таких ключів на одну компанію: 42 тис. платників за півроку замовили 111,9 тис. електронних підписів.

Популярність послуги серед платників експерти податкової пов'язують зі зручністю сервісу, який дає змогу підприємцеві не з'являтися до інспекції навіть раз на квартал для подання звітності, а відправляти документацію через Інтернет. Фахівці ДПС України нагадують, що платники отримують ключі цифрового підпису безкоштовно.

Кількість зареєстрованих клієнтів Центром сертифікації ключів за 11 місяців 2012 року

Назва області

З початку запровадження послуги (30.05.2012 р.)

Юридичні особи

Фізичні особи

Усього

АР Крим

 997

 1 289

 2 286

Вінницька

 673

 1 085

 1 758

Волинська

 1 049

 2 340

 3 389

Дніпропетровська

 1 404

 3 414

 4 818

Донецька

 1 880

 2 981

 4 861

Житомирська

 1 445

 4 180

 5 625

Закарпатська

 372

 1 687

 2 059

Запорізька

 1 760

 4 477

 6 237

Івано-Франківська

 1 353

 873

 2 226

Київська

 657

 1 442

 2 099

Кіровоградська

 366

 1 019

 1 385

Луганська

 1 383

 2 308

 3 691

Львівська

 1 171

 1 374

 2 545

Миколаївська

 1 679

 2 539

 4 218

Одеська

 1 833

 1 769

 3 602

Полтавська

 923

 1 793

 2 716

Рівненська

 1 045

 1 748

 2 793

Сумська

 443

 2 288

 2 731

Тернопільська

 1 002

 2 466

 3 468

Харківська

 1 018

 2 575

 3 593

Херсонська

 715

 2 131

 2 846

Хмельницька

 816

 1 908

 2 724

Черкаська

 2 533

 5 581

 8 114

Чернівецька

 847

 1 802

 2 649

Чернігівська

 1 099

 3 391

 4 490

м. Севастополь

 273

 326

 599

м. Київ

 13 125

 15 848

 28 973

Усього:

 41 861

 74 634

 116 495

 

Електронні перевірки

20 листопада 2012 р. Верховна Рада України у другому читанні прийняла законопроект № 10687 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів». У ньому, зокрема, зазначається: «Документальною невиїзною позаплановою електронною перевіркою вважається перевірка, що проводиться на підставі заяви, поданої платником податків — суб'єктом господарювання з незначним ступенем ризику, до органу державної податкової служби, в якому він перебуває на податковому обліку. Заява подається за 10 календарних днів до очікуваного початку проведення електронної перевірки в електронній формі. Форма заяви, порядок її подання, прийняття рішення про проведення електронної перевірки встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики».

За результатами електронної перевірки складається довідка у двох примірниках, яка підписується посадовими особами органу державної податкової служби, які проводили перевірку, та реєструється в органі державної податкової служби протягом трьох робочих днів з дня закінчення встановленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, — протягом п'яти робочих днів).

Довідка електронної перевірки після її реєстрації вручається особисто платнику податків або його законним представникам для ознайомлення та підписання протягом п'яти робочих днів з дня вручення.

У разі незгоди платника податків або його законних представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в довідці електронної перевірки, вони зобов'язані підписати таку довідку та мають право подати свої заперечення, які є невід'ємною частиною такої довідки, разом з підписаним примірником довідки.

Заперечення розглядаються органом державної податкової служби протягом п'яти робочих днів з дня їх отримання та платнику податків надсилається відповідь, яка є невід'ємною частиною довідки про проведення електронної перевірки. Платник податку (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді заперечень, про що він зазначає у поданих запереченнях.

Електронні перевірки, передбачені Податковим кодексом, проводяться для платників податків:

  • які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, — з 1 січня 2014 р.;
  • суб'єктів господарювання мікро-, малого та середнього бізнесу — з 1 січня 2015 р.;
  • інших платників податків (великого бізнесу) — з 1 січня 2016 р.

Спілкуємося з податковою дистанційно

З 2013 р. підприємці, які працюють з касовими апаратами, звітуватимуть в автоматичному режимі. Це стане можливим завдяки впровадженню електронної контрольної стрічки реєстраторів розрахункових операцій.

Копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків формуватимуться на контрольній стрічці в пам'яті касового апарата або пам'яті приєднаного до нього модема. Раз на добу цей звіт автоматично передаватиметься до сервера обробки інформації ДПС.

Зі слів аналітиків податкової служби, таке нововведення позбавить суб'єктів господарювання необхідності закуповувати і зберігати протягом трьох років паперову контрольну стрічку. До того ж автоматичне передання інформації значно спрощує процес  звітування.   

Водночас електронне звітування дасть можливість дистанційного контролю за суб'єктами господарювання, що здійснюють розрахунки у готівковій формі, та ще більше зменшити кількість перевірок таких платників.

На сьогодні переважна більшість перевірок цієї категорії платників проводиться за заявами громадян та інформацією від державних органів про наявність правопорушень у суб'єктів господарювання і є виключно крайнім засобом впливу на недобросовісних підприємців.

Порівняно з 2011 р. у поточному році кількість перевірок підприємств, які використовують касові апарати, скорочено вдвічі. А перевірки малих підприємств цієї групи — у 6 разів. Так, за 10 місяців 2012 р. було проведено 22 тис. перевірок, з яких малого бізнесу — лише 2,7 тис. 

У разі успішної імплементації нової системи перевірки касової дисципліни проводитимуться лише після надходження інформації про факти конкретних порушень від громадян, правоохоронних органів чи органів місцевого самоуправління.

Основні технічні вимоги до реєстраторів розрахункових операцій, що створюють контрольну стрічку в електронній формі, модемів для передавання звітної інформації та основні принципи функціонування системи зберігання та збирання даних касових апаратів для податкової визначено наказом Мінфіну України, що набрав чинності з 5 листопада 2012 р. Підприємцям надається право вибору: або замінити РРО на сучасніший, або модернізувати його, обладнавши модемом.

До 1 липня наступного року підприємці мають можливість адаптуватися до роботи в нових умовах: штрафи за помилки, допущені при експлуатації нової технології, не нараховуватимуться. Надалі за порушення відповідних вимог для суб'єктів господарювання законодавством передбачено фінансові санкції у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.