Статті

Головним для нас залишається відшкодування завданих злочинами збитків і повернення до бюджету прихованих від оподаткування коштів

«Вісник» вирішив поцікавитись, як працюється слідчим податкової міліції в умовах нового Кримінального процесуального кодексу України, у заступника начальника податкової міліції — начальника Головного слідчого управління ДПС України Анатолія ЯКОВИНЦЯ.


В.Анатолію Іларіоновичу, запровадження нового Кримінального процесуального кодексу внесло зміни в роботу всієї правової системи. Наскільки норми КПК полегшили чи ускладнили діяльність слідчих підрозділів податкової міліції з розслідування злочинів у податковій сфері?

А. І. — Розслідувати такі справи легко не було ніколи, адже до шахрайських оборудок зазвичай вдаються особи, які добре знаються на економічних законах і специфіці кримінального та податкового законодавства. Шахраї створюють настільки заплутані схеми, в які втягуються десятки, а то й сотні реальних і фіктивних підприємств, що нашим слідчим доводиться постійно підвищувати свій професійний рівень, володіти знанням не лише кримінального процесуального, а й цивільного, бюджетного, податкового та банківського законодавства, за необхідності — запрошувати спеціалістів різних галузей господарства.

Запровадження норм Кримінального процесуального кодексу для слідчих податкової міліції не видалося дуже складним процесом, адже законодавством було надано шість місяців для вивчення та підготовки до застосування норм цього Кодексу. У минулому ми працювали в умовах, наближених до теперішніх, оскільки й раніше окремі слідчі дії проводилися тільки з дозволу суду. Наразі досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Ліквідація дослідчої перевірки призвела до значного збільшення навантаження на слідчих, проте воно прямо пропорційне зменшенню навантаження на оперативні підрозділи. Принциповою новацією КПК є надання права слідчим проводити негласні слідчі (розшукові) дії, а також надання права стороні захисту самостійно збирати докази.

В.Тобто особи, які вчинили злочин, за певних обставин можуть стати вашими партнерами?

А. І. — Ми перебуваємо по різні сторони закону, адже захищаючи економічні інтереси держави від злочинних посягань, маємо постійно діяти винятково у правовій площині. Особи, які вчинили злочин, діють поза межами визначених законом прав, ухиляючись від обов'язку зі сплати податків, знищують рівні можливості ведення бізнесу, що, у свою чергу, підриває державну стабільність і руйнує здорове конкурентне середовище.

В.Кримінальний процесуальний кодекс вимагає від вас переконливих доказів, які підтверджують вину підозрюваного...

А. І. — Вручаючи особі повідомлення про підозру у скоєнні злочину, необхідно мати такі докази, на підставі яких прокурор зможе у суді цілковито довести провину цієї особи. Сумніви у доведеності вини тлумачаться на користь обвинуваченого, а недоведена винуватість дорівнює доведеній невинуватості. З огляду на те що після розгляду справи суд має обов'язково винести рішення про винуватість або невинуватість обвинуваченого, наша доказова база має бути досконалою. Новий КПК не передбачає можливості повернення справи для проведення додаткового розслідування. Це накладає на слідчого підвищену відповідальність, адже ми стоїмо на варті економічної безпеки країни. Тим більше у кризовий період, коли кожна копійка для державного бюджету має велику ціну, ми мусимо діяти максимально зосереджено. Несвоєчасне та хибне спрямування слідства може призвести до уникнення шахраями відповідальності за вчинене правопорушення. Кожен слідчий має відчувати особисту відповідальність за притягнення порушника не тільки до кримінальної, а й до фінансової відповідальності, щоб вчасно виплачувалися зарплати працівникам бюджетної сфери, пенсії — пенсіонерам, а також фінансувалися соціально-економічні програми держави. Йдеться ж бо про сотні мільйонів гривень податкових надходжень, які спритні ділки ховають від суспільства. Як і раніше, нині, в умовах дії нового кримінального процесуального законодавства, головним для нас залишається відшкодування завданих злочинами збитків і повернення до бюджету прихованих від оподаткування коштів.

В.Досягнення економічного ефекту й надалі залишається основним пріоритетом роботи Головного слідчого управління ДПС України?

А. І. — Таке наше завдання, адже не так важливо запроторити за ґрати особу, яка умисно не сплатила податки, та ще й витрачати державні кошти на її утримання, як установити соціальну справедливість і змусити зловмисника перерахувати до бюджету приховані податки.

Законодавство дає можливість особам, що ухиляються від сплати податків, уникнути ув'язнення. Передусім у разі відшкодування завданої бюджету шкоди суд може звільнити підозрюваного від кримінальної відповідальності. Новий КПК передбачає також інститут угоди між прокурором та підозрюваним про визнання винуватості. До речі, у слідчих ізоляторах на сьогодні немає жодної особи, яка підозрюється в ухиленні від сплати податків у справах, що розслідуються слідчими податкової міліції.

В.Яких результатів Головному слідчому управлінню вдалося досягти?

А. І. — У податковій і бюджетній сферах вчиняється ще значна кількість злочинів. Минулого року нами направлено до суду 1,4 тисячі кримінальних справ, понад 60% з яких — щодо тяжких і особливо тяжких злочинів, у тому числі 10 справ стосовно 54 осіб — щодо злочинів, вчинених особами у складі організованих груп. Динаміка відшкодування завданих злочинами збитків у закінчених слідчими податкової міліції кримінальних справах за останні чотири роки зросла у п'ять разів. Так, якщо у 2008 році вдалося повернути державі 122 млн. грн., у 2009-му — 167, у 2010-му — 233, у 2011-му — 488, то минулого року до бюджету повернуто вже понад 620 млн. грн.

В.Можливо, ці цифри свідчать більше про ефективність роботи слідчих?

А. І. — У тому числі. При всій повазі до колег хочу зазначити, що результат має комплексний характер. Він став можливим завдяки впровадженню в ДПС ризико-орієнтованої системи моніторингу сплати податків, низки електронних інформаційних новацій. Виявити серйозні злочини нам вдалося за рахунок поєднання зусиль ревізорів, оперативних працівників та слідчих при розслідуванні правопорушень у сфері оподаткування. Наголошую, що завершенням досудового розслідування підводиться риска під діями багатьох фахівців податкової служби. Можна багато говорити про професіоналізм колег з інших відомств, проте поєднання дій податкових ревізорів, оперативників і слідчих податкової міліції зумовлює позитивний результат. Результати роботи минулого року свідчать про те, що за закінченими слідчими податкової міліції кримінальними справами забезпечено відшкодування збитків бюджетам усіх рівнів на суму понад 563 млн. грн., тоді як у справах, закінчених слідчими прокуратури, — 92 млн., слідчими СБУ — 24 млн., а слідчими ОВС — лише 5 млн. грн.


Розмову вів Микола ВЛАЩУК

«Гарячі лінії»

Дата: 3 жовтня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42