Статті

Автоцивілка має стати «порядною»

Український страховий ринок пройшов довгий шлях — від «абсолютного нуля» страхових послуг до ситуації, коли поліс ОСАЦВ можна придбати буквально на кожному кроці. Жаль лише, що одержання виплати за страховкою часто-густо стає кошмаром для законослухняного автовласника. Прикладів невиплати страхового відшкодування людям, які в результаті ДТП опинились у важкому фінансовому становищі,хоч греблю гати.
Страховики, у свою чергу, завжди готові розповісти сотні історій про автовласників-шахраїв, які намагаються розорити добропорядні страхові компанії.
Істина, як завжди,
десь посередині, і щоб до неї наблизитися, необхідно впорядкувати ринок страхових послуг, у тому числі обов'язкового страхування цивільної відповідальності.


Черговим кроком на шляху до цього стало підписання 30 липня 2012 р. Президентом України Віктором Януковичем Закону № 5090-VI «Про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

Через три місяці після підписання норми Закону набрали чинності. Проте не всі. Деякі, що стосуються, зокрема, компенсації моральної шкоди, мінімального розміру страхового відшкодування, почали діяти з 4 лютого цього року.

Зміни, внесені Законом № 5090, спрямовані на упорядкування ринку страхових послуг і суттєво полегшують життя пересічних страхувальників. Наприклад, виключено норму, що зобов'язувала автовласників у момент реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу мати діючий поліс ОСАЦВ. Також гарантовано одержання потерпілими страхового відшкодування у разі неможливості надання документів, що підтверджують витрати на лікування, і встановлено розмір моральної шкоди потерпілим, яку тепер може бути виплачено без рішення суду.

Думки автолюбителів

Ігор Бондаренко:

«Так, нововведення корисні. Проте хотілося б більшого. Приміром, я двічі наразився на неприємності, потрапивши в ДТП не з власної провини. Поліс ОСАЦВ я придбав у великій страховій компанії з надійною репутацією. А от винуватець ДТП — у якійсь дрібній страховій компанії Івано-Франківська. Майже рік я листуюся з юристом цієї компанії, точніше, читаю його відписки. І схоже, компанія швидше закриється, ніж що-небудь мені заплатить. Виходить, що винуватець аварії заощадив, придбавши дешевий поліс ОСАЦВ у пройдисвітів, а тепер боротьба за виплати — цілком моя проблема.

Було б справедливо, щоб я або будь-хто інший на моєму місці могли одержати законне відшкодування в тій страховій компанії, в якій купували поліс ОСАЦВ. А потім нехай страхові компанії винуватця й потерпілого розбираються між собою. З таким підходом автовласники перестануть заощаджувати, купуючи поліси в ненадійних компаніях і перекладаючи обов'язок «вибивання» страхових виплат на інших людей»

Леонід Петриков:

«Проблема в тому, що багато автовласників найчастіше дуже поверхово інформовані про страховий поліс ОСАЦВ. І я вважаю, що частково в цьому винні журналісти, які мало розповідають про цю страховку. Ось недавно ми в гаражах, зібравшись обмінятися досвідом роботи, заговорили про те, скільки безглуздих аварій сталося цієї зими — майстри не встигають за водіями, бо ті «клепають» машини швидше, ніж рихтувальники.

І коли зайшлося про страховки ОСАЦВ, на мене чекав сюрприз. Половина з тих, хто зібрався, заявили, що не розуміють людей, які купують страховку КАСКО. Вони були абсолютно впевнені, що у випадку ДТП учасникам досить обмінятися полісами ОСАЦВ, і обидві сторони одержать компенсацію. Я навіть охрип, доводячи, що компенсацію одержить (якщо одержить) лише той, хто не винен в аварії, проте, схоже, зі мною погодилися тільки із ввічливості, залишившись при своїй думці. Розповідайте про страхування більше!»

Обираємо — перевіряємо

Якщо ви порядна людина, яка не бажає проблем іншій, котра може постраждати в результаті вашої необережності, то, звісно, для покупки поліса ОСАЦВ ретельно обиратимете страхову компанію. Адже сьогодні на ринку страхових послуг працює багато компаній, які створювались або з метою подальшого перепродажу, або для безсовісного відібрання грошей у клієнтів, для залучення яких такі страхові компанії суттєво занижують вартість поліса автоцивілки, не здійснюючи надалі виплат.

У разі ДТП водій-винуватець жодним чином не відповість за свою економію при покупці поліса. У межах максимальної суми страхового відшкодування це повинна зробити страхова компанія — але не робить, затягуючи процедуру й заплутуючи потерпілого, сподіваючись, що ця тяганина йому з часом набридне і він відмовиться від претензій.

Вибираючи страхову компанію, насамперед слід звернути увагу на відгуки клієнтів про неї. В ідеалі це думки знайомих, яким ви можете довіряти. Також тут може стати в пригоді Інтернет. За допомогою пошукових систем можна знайти безліч відгуків реальних людей про діяльність страхових компаній — як позитивних, так і негативних. Можна також знайти форуми, на яких обговорюється діяльність страхових компаній, наприклад http://www.strahnadzor.ua/company/review/ тощо.

Купивши поліс в надійній страховій компанії, можна бути впевненим, що у разі ДТП вашу провину буде пом'якшено обов'язковою і повною компенсацією заподіяної шкоди.

«Добровольці» — крок уперед

До речі, про повну компенсацію заподіяної шкоди. Постоявши кілька хвилин на узбіччі однієї з центральних київських вулиць, я нарахував кілька десятків автомобілів, вартість яких значно, іноді в 10-20 разів, перевищує максимальний ліміт відшкодування за ОСАЦВ — 50 тис. грн. І навіть при начебто й невеликому ДТП і зовні незначних ушкодженнях вартість відновлення такого автомобіля може виявитися неприємним сюрпризом для винуватця аварії. Адже весь збиток, на який не вистачило суми відшкодування від страхової компанії, винуватець аварії мусить компенсувати самостійно.

Якщо вам доводиться часто їздити поруч з такими розкішними машинами, то хоча б якось убезпечити себе можна, уклавши договір добровільного страхування громадянської відповідальності, — він надає повніший захист у разі ДТП.

За даними страхових компаній, ще зовсім недавно основними покупцями таких полісів були іноземці, які живуть і працюють у нашій країні, — вони лякаються такої кількості наддорогих автомобілів на українських дорогах і прагнуть почувати себе захищеними. Але дедалі частіше покупцями договорів добровільного страхування цивільної відповідальності стають наші співвітчизники.

Як працює такий договір? Укладається договір ОСАЦВ — адже він є обов'язковим у нашій країні, і додатково — договір добровільного страхування цивільної відповідальності. У другому договорі прописано франшизу в розмірі ліміту відповідальності щодо першого поліса — 50 тис. грн. «щодо майна» і 100 тис. грн. — «щодо здоров'я» постраждалого, а ліміт відповідальності може бути значно вищим — і 100, і 300 тис. грн. Такої суми, найімовірніше, буде достатньо для компенсації ремонту суперкара.

Чи є життя без ОСАЦВ?

Як бути, якщо у винуватця ДТП не виявиться поліса ОСАЦВ? Це саме той випадок, коли від такого поліса — подвійна користь. Якщо винуватця ДТП встановлено, однак у нього немає поліса, потрібно звернутись до МТСБУ — Моторного (транспортного) страхового бюро України. Це об'єднання є розпорядником централізованих страхових резервних фондів, які формуються за рахунок внесків страховиків-учасників.

МТСБУ — неприбуткова організація, яка здійснює діяльність відповідно до Закону України «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», законодавства України та свого статуту.

Порядок оформлення такого страхового відшкодування не відрізняється від процедури виплати відшкодування будь-якою страховою компанією. Для цього до МТСБУ необхідно подати:

  • копію договору обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власника (водія);
  • свідоцтво про державну реєстрацію транспортного засобу;
  • посвідчення водія та інші документи, що підтверджують законність перебування особи за кермом;
  • довідку про ушкодження транспортного засобу, передбачену наказом МВС України від 26.02.2009 р. № 77;
  • довідку про обставини ДТП, передбачену наказом МВС України від 04.10.2007 р. № 373.

Крім того, може знадобитися постанова про накладення адміністративного стягнення на винуватця. Вартість відшкодування розраховуватиметься виходячи з вартості відновлювального ремонту, визначеної оцінювачем. Тому договір обов'язкового страхування може захистити не лише вашу відповідальність, а й ваш автомобіль.

Вартість поліса обов'язкового страхування цивільної відповідальності залежить від:

  • виду автотранспортного засобу, який страхують (легковий, причіп, вантажний);
  • обсягу двигуна машини (від 1600 см3);
  • місця реєстрації автотранспорту;
  • розміру франшизи;
  • терміну дії поліса ОСАЦВ (від двох тижнів до одного року);
  • стажу водія.

Законом передбачено пільгу щодо зменшення розміру страхового платежу на 50% для страхувальників — учасників війни, інвалідів II групи, осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорії 1 або 2), а також пенсіонерів, що є громадянами України, якщо транспортний засіб має робочий обсяг двигуна до 2500 см3 включно й належить таким особам на праві власності. Згідно із внесеними Законом № 5090-VI змінами ця пільга тепер надаватиметься зазначеним особам винятково за умови особистого керування ними транспортним засобом і без мети надання платних послуг з перевезення пасажирів або вантажу.

Законом також скасовано необхідність розміщувати на автомобілі спеціальний знак, який підтверджував наявність страховки й надавався страховою компанією при укладанні договору страхування.

Обережно — фальшивка

Останнім часом почастішали повідомлення про виявлення фальшивих і недійсних полісів ОСАЦВ. Як вони з'являються на ринку? Деякі шахраї виготовляють підроблені бланки полісів типографським способом або на принтері й продають їх як справжні. Можна потрапити на підробку й у разі придбання справжнього бланка, але того, що значиться в реєстрах страхових компаній як загублений, зіпсований або вкрадений.

Гарантованих способів розпізнати підробку немає, але справжність поліса можна перевірити через Інтернет, за базами даних МТСБУ. «Так, з початку 2012 року страховиками було загублено близько 64 тисяч полісів автоцивілки серій АА та АВ, які використовувалися страховиками при укладенні договорів в 2011 — 2012 роках», — інформують у МТСБУ.

Замість епілогу

Хотілося б, щоб наш страховий ринок якомога швидше став таким само цивілізованим, як, скажімо, у Німеччині або США. Поки що, на жаль, відмінності дуже великі. Навіть називаємо ми цю послугу по-різному. Англійською страхування — «insure», дослівний переклад — «у впевненості». А наше страхування — від слова «страх». І це поки що правда.


Дмитро ЗАБАШТАНСЬКИЙ