Статті

Ухвалення закону про трансфертне ціноутворення унеможливить маніпуляції у зовнішньоекономічних операціях

 

Наскільки важливе для країни ухвалення закону про трансфертне ціноутворення, чи мають підстави побоювання бізнесу щодо ускладнення роботи і чи доцільно обмежити кількість країн, які зможуть моніторити податківці при контролі трансфертних цін, — на ці та інші запитання відповів керівник податково-юридичної практики компанії «Ернст енд Янг» в Україні Володимир КОТЕНКО.


В.Пане Володимире, чи важливе для країни ухвалення закону про трансфертне ціноутворення і чому?

В. К. — Мені здається, що уникнути цього було неможливо, наразі країна до нього готова. Не секрет, що досить багато операцій з іноземними юрисдикціями, особливо з низькоподатковими, здійснювалися з порушенням законодавства або використовувалися для виведення прибутку за кордон. Відтак ухвалення закону про трансфертне ціноутворення унеможливить маніпуляції у зовнішньоекономічних операціях, а отже, ускладнить ухилення від оподаткування.

В.Відповідний законопроект поперед-ньо було погод-жено з бізнесом, представники якого в основ-ному позитивно сприйняли документ. Однак багато хто побоюється збільшення податкового навантаження і ускладнення роботи. Чи мають, на Вашу думку, підстави такі побоювання і що Ви порадите бізнесу?

В. К. — Гадаю, у будь-якому випадку, коли ухвалюється нормативний акт, такі побоювання мають під собою підґрунтя, оскільки як бізнесу, так і контролю-ючому органу необхідний час, аби звикнути до нового документа, налаштувати системи. Більше того, у разі якщо йдеться про такий масштабний нормативний акт, як закон про внесення змін до Податкового кодексу з трансфертного ціноутворення, ці побоювання є ще більш обґрунтованими. Що порадити? Світ нічого нового не придумав, окрім як знати закон, знати його досконало.

В.Наскільки Міністерством доходів і зборів України було враховано побажання бізнесу, чи залишилися неузгоджені питання і чи готове Міністерство до поступок?

В. К. — Очевидно, що неузгодженості залишились. Але я переконаний: ігнорувати ці питання ніхто не буде. Деякі з них було враховано, значну кількість питань буде враховано під час роботи Верховної Ради України над законопроектом. Парламент стане основним майданчиком, куди переміститься основна робота. Є відчуття, мої особисті спостереження, що слушні пропозиції бізнесу Міністерство готове підтримувати.

В.Чи доцільно, на Вашу думку, обмежити кількість країн, які зможуть моніторити податківці при контролі трансфертних цін?

В. К. — Вважаю, що просте обмеження переліку країн без пояснень причин, звісно, було б недоречним, але що необхідно зафіксувати у відповідному законопроекті, так це встановлення більш-менш чітких критеріїв щодо долучення країн до переліку тих операцій, які підлягають контролю. Не секрет, що моніторити кожну країну у світі або операції з кожною країною буде досить складно передусім для контролюючих органів, не кажучи вже про бізнес, якому належить готувати певну документацію. Але критерії, за якими повинні відбиратися країни до цього списку, мають бути чіткими, зрозумілими і, звичайно, логічними. Тобто якщо країна справді передбачає податкові пільги, податкові вигоди, якими можна зловживати, то вона має бути в переліку. Існуючих наразі критеріїв віднесення країн до переліку операцій, за якими вони підлягатимуть контролю, а саме відмінність ставки податку на прибуток більш як на 5% від української ставки, вважаю, — недостатньо.

Передбачаю, що ці критерії переглядатимуться, і мені здається, що в бік ускладнення, але водночас вони даватимуть об'єктивнішу картину.


Розмову вела
Тамара МІШИНА

«Гарячі лінії»

Дата: 21 лютого, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42