Інтерв’ю

Ми прагнемо, щоб обслуговування в податковій службі стало для платника комфортним і передбачуваним процесом

Великі платники податків відіграють впливову, а іноді вирішальну роль у наповненні бюджетів усіх рівнів. Крім того, саме великі підприємства формують атмосферу інвестиційної привабливості України. Показники діяльності таких платників певною мірою є індикаторами економічного здоров'я країни. Саме для організації високоякісного податкового сервісу минулого року було утворено Окружну державну податкову службуЦентральний офіс з обслуговування великих платників податків ДПС.


В.Сергію Георгійовичу, з часу заснування Офісу минув майже рік. Які підсумки цього року? Яких результатів досяг Центральний офіс у питаннях супроводження великих платників податків?

С. С. — У минулому році в податковій системі України було створено Офіс з обслуговування великих платників податків. На обслуговуванні в Центральному офісі та всіх його регіональних підрозділах у 2012 році перебувало 1442 платника (з них 760 — великих). У 2013 році їх кількість становить 1321 (з них 756 — великих).

За 2012 рік Офіс забезпечив суму надходжень до бюджету у розмірі 92,1 млрд. грн., що на 3,7%, або 3,3 млрд. грн., більше, ніж у попередньому звітному періоді.

Особлива увага приділялася платникам ризикової категорії. У результаті вжитих заходів щодо таких клієнтів досягнуто значних результатів зі збільшення сум сплаченого ПДВ на 28,3%, або на 7,2 млрд. грн., порівняно з 2011 роком.

У загальній сумі бюджетного відшкодування за 2012 рік питома вага сум, спрямованих платникам Центрального офісу, становить 65%, а частка сум автоматичного бюджетного відшкодування — 79%.

Стратегічною метою створення Центрального офісу було забезпечення адекватності сплати податків і зборів великими платниками податків шляхом вдосконалення управлінської структури ДПС України, розробки та впровадження нових стандартів з адміністрування та надання податкового сервісу. Ми прагнули до того, щоб обслуговування в податковій службі стало для платника комфортним і передбачуваним процесом.

Для реалізації зазначених завдань Центральний офіс з обслуговування ВПП став учасником цілої низки нововведень. Минулого року він, як і інші підрозділи ДПС України, використовував для планування і координації роботи ключові показники діяльності, спеціально розроблені спільно з компанією PricewaterhouseCoopers. На сьогодні вже практично затверджено аналогічні ключові показники на 2013 рік. Такий підхід сприяє планомірному і раціональному проведенню реформування всієї податкової служби і, зокрема, Офісу з обслуговування ВПП.

В.Відомо, що Вимаєте нові перспективи та плани на поточний рік. На чому акцентуватимете увагу в 2013 році?

С.С. — Перед Центральним офісом з обслуговування ВПП нині відкрито нові перспективи. Це стосується і впровадження електронних сервісів для клієнтів, і додаткових можливостей використання інформаційних ресурсів. З перших днів 2013 року Офіс розпочав роботу над новими проектами. Крім того, в поточному році завершується реорганізація структури Центрального офісу: СДПІ по роботі з ВПП у м. Миколаєві приєднується до СДПІ у м. Одесі, а СДПІ у м. Кривому Розі — до СДПІ по роботі з ВПП у м. Дніпропетровську.

Основну увагу планується приділити постійному підвищенню рівня податкового сервісу. Це — вимога сьогодення, і ми усвідомлюємо, що нам доручено надзвичайно важливе завдання: співпрацювати з лідерами української економіки, гігантами промисловості та агропромислового комплексу. Значна частина наших клієнтів — фінансово-кредитні та банківські установи, які мають власну специфіку в податковому обслуговуванні.

Офіс з обслуговування великих платників податків продовжує здійснювати податкове супроводження підприємств за командним галузевим принципом. Це забезпечує індивідуальний підхід і компетентне вивчення діяльності не тільки окремих підприємств, а й галузі економіки в цілому.

Офіс забезпечує відкритість і прозорість у відносинах податкової служби та платників, застосовуючи методи раннього виявлення ризиків. У 2013 році буде продовжено роботу над удосконаленням ризик-менеджменту. Планується здійснення аналізу товарних потоків на території України, процесів ціноутворення та інших питань відповідно до можливостей, які надаватимуться нам законодавством.

Також хочу зазначити, що ми продовжуємо тісну співпрацю з консалтинговою компанією PricewaterhouseCoopers в рамках планування розвитку і діяльності Офісу. Практика, застосована у 2012 році, свідчить про значні успіхи в організації роботи підрозділів під час виконання поставлених завдань (ключових показників).

В.Минулого року значну увагу було приділено кадровим питанням: підбору і розстановці персоналу в Центральному офісі. Які заходи заплановано Вами в цьому напрямі на поточний рік?

С.С. — Можу сказати, що я пишаюся результатами кадрової роботи, які ми отримали за підсумками минулого року. Іще на початку 2012 року Офіс витрачав набагато більше часу та зусиль на пошук і підбір персоналу. На сьогодні ми можемо стверджувати, що існує повноцінне змагання між претендентами на вакантні посади у наших структурних підрозділах. Керівники мають змогу обирати найкращих, посилюючи тим самим рівень професіоналізму Центрального офісу в цілому.

У 2013 році нами заплановано активні заходи щодо навчання персоналу — тренінги, семінари тощо. Наразі існує потреба в обміні знаннями з фахівцями митної справи. Метою розвитку персоналу є постійне підвищення рівня компетентності та професіоналізму працівників Центрального офісу.

В.Наскільки важливо для Вас вивчати міжнародний досвід у сфері податкового супроводження великих платників податків?

С. С. — Досвід розвитку й реформування податкових служб (або їх структурних підрозділів) у інших країнах завжди слугує для нас джерелом нових знань та ілюструє наочні приклади успішних або навпаки — неефективних реформ і нововведень. Безперечно, ми аналізуємо та вивчаємо міжнародний досвід, обираємо напрацювання, які можна застосувати і до наших методів роботи з платниками.

2013 рік ознаменувався активними процесами вивчення міжнародного досвіду у сфері податкового супроводження великих платників податків. Наприкінці березня у м. Києві проходив Міжнародний форум податкового супроводження ВПП. Майже півсотні делегатів з різних країн Східної та Західної Європи активно обмінювалися досвідом та напрацюваннями у цій сфері. Приємно було усвідомити, що Україна, маючи не найбільший стаж роботи з великими платниками, застосовує досить прогресивні методи. Багато іноземних фахівців відзначили успіхи нашого відомства. Ми зрозуміли, що найближчим часом може з'явитися поняття міжнародного великого платника податків. Це стосується великих корпорацій, які мають підрозділи у багатьох країнах світу, і всі вони можуть бути віднесені до категорії великих платників податків.

Міжнародний досвід яскраво свідчить про важливість посилення аналітичних процесів під час адміністрування податків та зборів. Новітні методи аналізу мінімізують ризики, економлять час і кошти, підвищують рівень взаємної довіри. Усе це — складові нашої головної мети, шлях до якої ми розпочали рік назад.

В.Які можливості відкриваються перед великими платниками податків у взаємодії і співпраці з Центральним офісом?

С.С. — Таких можливостей дуже багато. Значною мірою режим спілкування платника з Центральним офісом залежить від обсягів економічних операцій, які ним здійснюються, або від виду діяльності. Крім того, логічним є вплив рівня сумлінності й повноти сплати податків.

У розпорядженні наших клієнтів — можливість долучитися до електронних сервісів, отримання усних та письмових консультацій, звернення, особистий прийом посадових осіб Офісу, робочі зустрічі, семінари. За кожним платником закріплено координатора — працівника управління податкового супроводження підприємств відповідної галузі, який допомагає оперативно вирішувати питання, що виникають у процесі податкового адміністрування.

Центральний офіс і регіональні СДПІ по роботі з ВПП завжди готові прийняти та розглянути будь-які пропозиції кожного клієнта.

В.Чи маєте відгуки щодо якості роботи Офісу та обслуговування платників податків?

С. С. — Центральний офіс регулярно здійснює моніторинг громадської думки щодо якості обслуговування платників податків. За 2012 рік отримано понад 110 листів з позитивними відгуками від наших клієнтів. Дуже часто ми чуємо слова схвалення і подяки під час робочих зустрічей з клієнтами та об'єднаннями платників податків.


Розмову вели
Наталія БЕРЕГОВА,
Алла ДМИТРУК,
Микола ВЛАЩУК