Статті

ДАІ «поправила» Правила

15 квітня поточного року набирають чинності зміни до Правил дорожнього руху України, що містять кілька важливих нововведень і уточнень, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2013 р. № 111.

Ні для кого не є секретом, що штрафи, які сплачуються за порушення правил дорожнього руху, наповнюють бюджет країни. Проте, можливо, нова редакція Правил дорожнього руху України змінить акценти: водії будуть менше порушувати, упорядкованішою, ефективнішою й організованішою стане робота дорожньої мережі країни, а отже, зменшаться витрати скарбниці, пов’язані з аваріями та катастрофами на дорогах України.


Найпомітніша зміна

Найпомітнішою зміною ПДР стало підвищення помітності автомобілів. І це не каламбур. З 1 жовтня по 1 травня всі транспортні засоби поза населеними пунктами мають рухатися із включеним ближнім світлом фар або денними ходовими вогнями. Нововведення однозначно корисне, адже існує багаторічна позитивна практика застосування денних ходових вогнів у розвинутих країнах. Статистика безапеляційно рапортує про зниження рівня аварійності: автомобіль, що наближається, із включеними ходовими вогнями краще помітний і виглядає загрозливіше і небезпечніше, а це може змусити легковажного водія або пішохода відмовитися від ризикованих дій.

Крім того, в нових Правилах надано визначення денних ходових вогнів, на що слід звернути увагу любителям переобладнувати або тюнінгувати свої автомобілі.

Денні ходові вогні — зовнішні світлові прилади білого кольору, передбачені конструкцією транспортного засобу і призначені для покращення видимості транспортного засобу під час його руху у світлу пору доби.

Самостійно встановлені денні фари або лінійки над’яскравих діодів не можуть вважатися денними ходовими вогнями, тому що не передбачені конструкцією автомобіля. Якщо одночасно із «саморобками» не буде включено ближнє світло фар, то інспектор ДАІ зобов’язаний зупинити такий транспортний засіб і скласти протокол про адміністративне правопорушення. Щось мені підказує, що це буде популярним порушенням.

 Можливо, це нововведення привчить українських водіїв частіше включати ближнє світло, щоб позначити свою машину, зробити її помітнішою. Адже нині нерідко можна зустріти водія, який економить на лампочках, а отже, машину, що рухається в тумані або сутінках із включеними «габаритами» замість ближнього світла фар.

Так звані габарити в цивілізованих країнах під час руху автомобіля не використовуються взагалі, такі вогні називаються стояночними і використовуються лише для позначення автомобіля, що стоїть.

Не впевнений — не обганяй

Попередні Правила містили різночитання, що стосуються процедури обгону. З одного боку, обгоном називалося «випередження одного або декількох транспортних засобів, пов’язане з виїздом на смугу зустрічного руху», а з іншого боку, у Правилах був пункт 14.1 — «здійснювати обгін нерейкових транспортних засобів дозволяється тільки з лівого боку». Виходило ніби «масло масляне». У новій редакції Правил цей пункт відсутній.

До речі, визначення терміна «обгін» за останні роки змінювалося в різних варіантах ПДР декілька разів. Навіть бувалі водії плуталися, що сьогодні вважається обгоном, а що — випередженням. Нинішньою редакцією Правил внесено повну ясність у цьому питанні, як, зрештою, і в ситуації з любителями з вітерцем об’їхати дорожню «тягнучку» по узбіччю. У пункті 1.10 чітко сказано, що узбіччя «… не призначено для руху транспортних засобів».

Пішоходи стануть помітнішими, але не зараз

Кожен пішохід у темну пору доби зобов’язаний мати на одязі спеціальні світлоповертальні елементи — флікери, які роблять його помітнішим. Такою була спочатку пропозиція ДАІ. Але в результаті обговорення обов’язкове застосування флікерів скасували, тепер це просто рекомендація пішоходам. За відсутність такого елемента в темну пору доби пішоходів поки що не будуть карати. Запровадження обов’язкового застосування флікерів — важливий крок, який підвищує безпеку дорожнього руху, але те, що він не був зроблений нині, може, навіть і краще. Спочатку слід добре підготуватися, щоб від нововведення отримати реальний ефект, і хороше починання не було б дискредитовано нестиковками. Адже на подібні світлоповертальні елементи в Україні немає навіть стандарту, тобто не зрозуміло, що є таким елементом, а що ні. А це призводить до зловживання.

Крім того, обов’язково потрібна роз’яснювальна робота, промо-кампанія, у результаті якої кожен пішохід усвідомлює, що флікери, які роблять людину помітнішою, рятують йому життя. Ще має бути враховано таку «дрібницю», як можливість придбати флікер на кожному розі.

«На газоні не паркуватися, штраф — лопатою по склу»

Такі, м’яко кажучи, не дуже коректні оголошення-попередження можна зустріти в спальних районах міст, де припарковані на газонах автомобілі стали очевидним злом. Акуратні зелені галявини перетворюються в перериті глибокими коліями смітники.

У нових ПДР пункт 15.10, в якому зазначено місця, де стоянку заборонено, доповнено підпунктом — «на газонах». І абсолютно доречно в пункті 1.10 надано точне визначення, що таке газон — «ділянка однорідної території з дерновим покривом, який штучно створюється шляхом посіву й вирощування дерноутворювальних трав (багаторічних злаків) або одернування».

Інші важливі дрібниці

Крім зазначених змін, розширено пункт 11.2, який зобов’язував водіїв рухатися якнайближче до правого краю проїзної частини. До нового тексту цього пункту Правил уже внесено «відмазки», які може використовувати грамотний водій, розбираючись з інспектором.

Також уведено досить точні визначення того, що таке маневр (а то протоколів за порушення правил маневрування складено вже дуже багато, а визначення суті маневру в Правилах не було ніколи), і залишення місця дорожньо-транспортної пригоди.

Нарешті в пункті 8.7.3 узаконено картонну стрілку — «стрілка зеленого кольору на табличці, встановленій на рівні червоного сигналу світлофора … дозволяє рух … за умови надання переваги в русі іншим його учасникам, які рухаються … на сигнал світлофора, що дозволяє рух».

Пункт 10.4 дуже доречно доповнено уточненням, яке допоможе уникнути спірних ситуацій на перехрестях — «водій, що виконує поворот ліворуч, повинен дати дорогу попутним транспортним засобам, що рухаються попереду нього і виконують розворот».

ДАІ родом із Давнього Риму

У Давньому Римі рух міськими переповненими вулицями був настільки напруженим, що сам Гай Юлій Цезар (що само по собі символічно) встановив перші правила руху. На деяких вулицях Риму був односторонній рух, від сходу сонця і до кінця робочого дня було обмежено рух приватних візків, їздили лише ті, що належали імперії.

Приїжджі залишали свій транспорт у передмісті й пересувалися по Риму пішки або наймали «таксі» — паланкін. Саме тоді з’явилася спеціальна служба, що стежила за дотриманням цих правил, до якої набирали в основному колишніх пожежних. Більшу частину часу такі «даішники» вирішували конфлікти, що виникали під час руху, та розбороняли бійки учасників руху.

Днем народження більш сучасних правил дорожнього руху можна вважати 10 грудня 1868 р., коли в Лондоні на площі перед парламентом запрацював перший у світі механічний семафор з кольоровим диском. З настанням темряви вмикали газовий ліхтар із червоним і зеленим склом. Обладнанням керував спеціальний слуга у формі. Кажуть, що скрегіт ланцюгів механізму був такий сильний, що коні від переляку розбігалися.

Обладнання пропрацювало менше місяця, потім газовий ліхтар вибухнув, поранивши поліцейського.

«Дідусями» сучасних дорожніх знаків можна вважати таблички із зазначенням назв міст і відстаней до них, а «прапрадідусем» — відомий камінь із казки «Ліворуч підеш…».

Британські вчені підрахували, що якщо виключити з безпеки дорожнього руху людський фактор, тобто якщо всі стовідсотково дотримуватимуться правил дорожнього руху, то кількість поранених у ДТП скоротилася б на третину, а із загиблих половина залишилися б живими.

Замість епілогу

Загальне враження від нових Правил дорожнього руху — двояке. Звісно, документ був необхідний, хоча можна було попрацювати з ним ретельніше. Але в будь-якому разі нова редакція Правил — непоганий пропагандистський маневр Державтоінспекції. Адже нині хіба що дуже лінивий не поцікавиться нововведеннями до ПДР. Більшість відновлять те, що вже давно стерлося з пам’яті. Але найголовніше, у що дуже хочеться вірити, — нові Правила дорожнього руху не лише прочитають, вивчать або спробують запам’ятати учасники дорожнього руху, а щодня й беззаперечно їх виконуватимуть.

Сергій ГОЛОВАТЕНКО: «Дуже добре, що заборонили паркуватися на газонах. У принципі й раніше кожній культурній людині було зрозуміло, що той мінімум зелені, який є біля нашого будинку, слід берегти. Але багато власників машин, розуміючи, що чинять дуже погано, паркують машини на траві, аби лише не йти пішки зайву сотню метрів. Шкода, що ті, хто ставив автомобілі на газоні, чинитимуть так і надалі, адже реально ДАІ не може це проконтролювати. Ну влаштують раз на рік рейд у спальних районах, і все. Швидше, тут треба самим мешканцям організовувати загони протесту.

А ще, по-моєму, даремно відмовилися від корисного правила тримати в машині світлоповертальні жилети. Я в січні через це ледь не потрапив в аварію. На краю дороги стояв поламаний «Москвич», але зрозумів це я лише максимально наблизившись до нього. Водій не виставив аварійного знаку, більше того, машину ззаду щільно обступили чоловіки, що їхали на рибалку, у камуфляжних костюмах — вони втрьох шукали в багажнику знак аварійної зупинки, «замаскувавши» таким чином від мене автомобіль. Я в останній момент зумів його об’їхати, але при цьому  мене так занесло, що мало не злетів з дороги. Якби хоча би на одному з них  був жилет із світло-повертальними елементами, я б їх за кілометр помітив»

Олег КРЯЧКО: «Я очікував, що нарешті почнуть боротись із самостійною установкою деякими «умільцями» китайських потужних ксенонових ламп у фари, призначені для звичайних ламп. Такі лампи не забезпечують нормальної роботи, світять у різні сторони, і насамперед — в очі водіїв зустрічних машин. Світло такої переробленої фари настільки не відповідає нормам і так засліплює, що потрібно бути невиправним егоїстом, щоб так байдуже ставитися до інших учасників дорожнього руху. Я навіть не уявляю собі, як можна спокійно їхати, завідомо усвідомлюючи, що не просто створюєш незручності зустрічному водієві, а й шкодиш його здоров’ю.

На жаль, ДАІ самоусунулася від боротьби з «самопальним» ксеноном, мотивуючи це тим, що на машині не написано, які лампи мають стояти у фарі. Якраз написано! На фарі нанесено стандарт, якому вона відповідає. Крім того, всі фари, призначені для роботи з ксеноновими лампами, мають лінзову оптику й автомат регулювання рівня. Коротше, все можна визначити, аби було бажання. Тому я дещо розчарований новими Правилами, хоча в них і є позитивні моменти»

Дмитро ГАДЗИНСЬКИЙ: «Прочитав у газеті про зміни в Правилах дорожнього руху й дуже здивувався, довідавшись, що в нових ПДР, нарешті, як з’ясувалося, дорожній знак — головніший дорожньої розмітки. Я вважав, що завжди так і було! Ще в автошколі (правда, більше 20 років тому) інструктор будував нам просту ієрархію: знак — головніший розмітки, сигнал світлофора — головніший знака, сигнал регулювальника — головніший світлофора. Але вдома розкрив Правила й прочитав, що головніші дорожньої розмітки — не всі дорожні знаки, а лише тимчасові. Тобто десь у попередніх покращеннях відбулася плутанина, яку тепер виправили. І на тому спасибі»


Дмитро ЗАБАШТАНСЬКИЙ