Статті

«Баранки» подорожчають?

Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі 14 березня 2013 р. ухвалила рішення запровадити спеціальні мита на імпорт легкових автомобілів в Україну, яке набрало чинності 13 квітня 2013 р.


Компромісні відсотки

У прийнятому Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі документі передбачено мита на імпорт легкових автомобілів — в доповнення до існуючих 10%. Стосуються такі спецмита лише автомобілів з бензиновими двигунами об'ємом 1000 — 2200 см3. Рішення виникло не раптово, воно готувалося з 30 червня 2011 р., коли Міжвідомча комісія почала спеціальне розслідування щодо імпорту легкових автомобілів в Україну незалежно від країни походження. Відбулося це з подачі Асоціації автовиробників України «Укравтопром», яка просила комісію запровадити спецмито у розмірі 33,4% на автомобілі з об'ємом двигуна від 1000 до 1500 см3 і 47% — на автомобілі з об'ємом двигуна від 1500 до 2200 см3.

Мінекономрозвитку України рекомендувало гуманніші ставки спецмита, які й було прийнято після невеликого коригування. Таким чином, при імпорті в Україну легкового автомобіля з об'ємом двигуна від 1000 до 1500 см3 доведеться додатково сплатити 6,46% від вартості автомобіля, а імпортуючи автомобіль із об'ємом двигуна від 1500 до 2200 см3, — 12,95%. Згідно з рішенням Міжвідомчої комісії спецмита запроваджуються терміном на три роки.

Розряд, іще розряд, ми його втрачаємо...

Основна мета запровадження нових спецмит — пожвавлення української автомобільної промисловості, підприємства якої зазнають нині значних труднощів зі збутом продукції. А якщо немає збуту — немає й виробництва, підприємства зупиняються. Створені в Україні підприємства з випуску автомобілів на сьогодні використовуються менше ніж на 20%. Так, у 2012 р. український автопром порівняно з попереднім роком випустив на 28,6% автомобілів менше. А за перші два місяці 2013 р. обсяг виробництва автомобілів різко знизився — кількість вироблених автомобілів зменшилася майже на 60%. Підприємства зазнають збитків і тому змушені звільняти людей. З 2008 р. кількість працівників автоскладальних підприємств скорочено більше, ніж на половину.

Яким чином запровадження спецмита допоможе українському автопрому? Деякі експерти і урядовці заявляють, що із запровадженням такого мита ціни на імпортні автомобілі не зростуть, просто імпортерам доведеться «посунутися» у розмірі прибутку. Але самі імпортери категоричні — підвищення цін на імпортні автомобілі відбудеться: з урахуванням ПДВ прогнозується на рівні 10 — 15%. Очевидно, багато потенційних покупців, які приглядалися до імпортного автомобіля, тепер (після підвищення цін) звернуть увагу на автомобіль українського складання. Швидше за все, це будуть автолюбителі, що «пересідають» зі старих радянських машин, для яких ЗАЗ Vida або Lanos — це і крок уперед, і непогане рішення. Адже такі машини — без «дитячих хвороб», і запчастини на кожному кроці продаються. Наскільки реально зросте кількість покупців українських автомобілів, покаже час.

Позитивні моменти

Звісно, запровадження спецмит на імпорт легкових автомобілів схвалили представники вітчизняної автоскладальної галузі. «Це дасть змогу завантажити заводи, що позитивно позначиться на економіці регіонів і держави в цілому. І стане стимулом для створення нових робочих місць, збільшення відрахувань до соціальних фондів і бюджетів усіх рівнів», — йдеться в прес-релізі корпорації «Богдан».

Також запровадження спецмита пожвавить вторинний ринок автомобілів. Підвищення цін на нові авто збільшить попит на автомобілі, що були у використанні. Але покупцям на вторинному ринку треба пильнувати: підвищений попит зробить рентабельним відновлення і подальший продаж автомобілів, які побували в серйозних дорожньо-транспортних пригодах. Вітчизняні «слюсарі-реаніматологи» без проблем зварюють в одне ціле два-три шматки від аварійних автомобілів і «заганяють» таку машину неуважному покупцеві.

Запровадження спецмита може також виявитися на руку бізнес-структурам, які прагнули б посісти місце на авторинку замість тих імпортерів, які не витримають конкуренції в жорстких умовах і відмовляться від такої діяльності.

Хто проти спецмита?

Проти, зрозуміло, виступили імпортери автомобілів. Вони перші, кому запропоновано поділитися грішми, а потім знайти внутрішні резерви, щоб не підвищувати ціни на автомобілі. Тому вони не просто проти запровадження спецмит, а мають намір діяти. Автоімпортери звернулися до Окружного адміністративного суду м. Києва, заперечуючи правомірність запровадження спецмита на імпорт автомобілів.

Крім того, вони прогнозують повторення ситуації, яку ми проходили в 2009 р. Тоді Законом України «Про внесення змін до деяких законів України з метою покращення стану платіжного балансу України у зв'язку зі світовою фінансовою кризою» було запроваджено 13-відсоткову надбавку до мит терміном на шість місяців. Імпортери автомобілів припинили ввезення транспорту, і держбюджет недорахувався близько 1 млрд. доларів.

Генеральний директор ВААІД (Всеукраїнська асоціація автомобільних імпортерів і дилерів) Олег Назаренко заявляє, що до набрання чинності новими спецмитами імпортери постаралися закупити якомога більше автомобілів, щоб продавати їх за старими цінами. А після 13 квітня не робитимуть нових закупок — запасів автомобілів має вистачити на півроку. За цей час ситуація із спецмитами може змінитися.

Проти запровадження спецмит на імпорт автомобілів виступає Європейський союз. У повідомленні прес-служби посольства Євросоюзу в Україні зазначається: «Ми закликаємо Україну переглянути і відкликати своє рішення, оскільки йому не вистачає належного юридичного обґрунтування, і воно впливає на економічні інтереси ЄС».

Не раді запровадженню спецмита на імпорт автомобілів і у Світовій організації торгівлі — якщо через 30 днів після запровадження спецмита Україна не досягне домовленості з Євросоюзом, США, Японією, Кореєю, Китаєм, Туреччиною, то ці країни мають право припинити використання поступок щодо українського імпорту.

«Митний союз занепокоєний запровадженням Україною спецмит на імпорт автомобілів», — заявив міністр з торгівлі Євразійської економічної комісії Андрій Слєпньов, виступаючи на Форумі лідерів бізнесу країн СНД.

Особливий випадок

Народний депутат Віктор Янукович звернувся до Прем'єр-міністра України Миколи Азарова із проханням скасувати спецмита на імпорт автомобілів.

«Сьогодні надіслав офіційне звернення Прем'єр-міністру України з пропозицією скасувати рішення про підвищення імпортних мит на автомобілі», — написав Віктор Янукович на своїй сторінці у Facebook. Там само — скан листа, в якому народний депутат пояснює, що підвищення мит призведе до зростання цін на автомобілі, і в результаті постраждають сотні тисяч пересічних українських автомобілістів, які будуть змушені платити більше або взагалі відмовитися від автомобілів.

«Переконаний, нині як ніколи важливо, щоб свою чітку позицію привселюдно висловили всі учасники ринку та автомобілісти, яких це безпосередньо стосуватиметься. Автомобіль не має бути розкішшю», — зазначає Віктор Янукович.

«Запровадження спецмит не стимулює розширення виробництва іномарок в Україні. Це завдання, яке вимагає комплексного підходу. Насамперед я маю на увазі розвиток внутрішнього ринку, створення сприятливого податкового клімату тощо», — пояснив Віктор Янукович в інтерв'ю журналу «Кореспондент».

Хто і що збирає в Україні

Останній автомобіль, сконструйований і побудований за повним циклом в Україні — Таврія, що випускався Запорізьким автомобілебудівним заводом, знято з виробництва в 2011 р. В українському автопромі не залишилося жодного конструкторського бюро. На сьогодні вітчизняна промисловість випускає перевірені буквально десятиліттями моделі автомобілів, що дісталися від іноземних автовиробників.

Запорізький автомобілебудівний завод на двох підприємствах — в Іллічівську та Запоріжжі — виготовляє за ліцензією Chevrolet, моделі Lanos, Chance, Sens та Vida, раніше відомий як Aveo. Крім того, ПАТ «ЗАЗ» збирає модель Forza — «чистокровний» китайський Chery A13 з емблемою ЗАЗ.

На ТОВ «Кременчуцький автоскладальний завод» збирають південнокорейський SsangYong, у с. Соломоновому Закарпатської області — автомобілі Skoda: популярні Octavia, Fabia, Superb і Yeti. У м. Черкасах корпорація «Богдан» збирає KIA, Hyundai та автомобілі Lada «десятки».

Криза 2008 р. зупинила багато проектів зі складання автомобілів. Було припинено випуск в Україні автомобілів Volkswagen, у 2009 р. на ПАТ «ЗАЗ» зупинено проект Opel. У тому самому році закрито проект крупновузлового складання Audi у м. Херсоні, яким займався автодилер Vipos.

Комплексний процес

Можливо, запровадження спецмит сприятливо вплине на вітчизняний автопром, якщо застосувати їх у комплексі з іншими заходами, наприклад, з пільговим кредитуванням купівлі вітчизняного автомобіля. Можливо, свій вклад зробить програма утилізації старих автомобілів, подібна до російської: той, хто здав на злам стару машину, купує нову зі знижкою. Поживемо — побачимо.


Дмитро ЗАБАШТАНСЬКИЙ