Статті

З вітерцем — на електромобілі

У 80-ті роки минулого століття можна було купити бензин по 35 коп. за 1 л. Сьогодні таких цін уже не знайти. Звісно, було б непогано на машині часу повернутися до СРСР, дешево заправитися, а кататися тут і зараз. Але поки що так не виходить. Можливо, у майбутньому, коли машини часу продаватимуться в магазинах побутової електроніки, нехай навіть і в кредит, їх можна буде придбати. А нині стає дедалі доступнішим інший спосіб значно зменшити витрати на персональний автотранспорт і заощадити на бензині — завести електромобіль.


Бензин по рецепту

Електромобілі посідають гідне місце в історії «карет без коней». Були часи, коли автомобілі з бензиновими двигунами нічим не вирізнялися з ряду експериментальних «самобіглих колясок» з паровими, електричними і навіть пружинними двигунами. Бензозаправок ще не було, і пару пляшок бензину можна було купити лише в аптеці. Примітивні бензинові двигуни не були фаворитами гонки технологій, поки француз Ленуар не придумав, як зробити їхню роботу ефективною. І вони перемогли, надовго завоювавши ринок. Але все-таки електромобілі встигли на початку своєї історії навіть взяти участь у спортивних змаганнях. Зокрема, межу швидкості 100 км/год було вперше в історії подолано саме на рекордному електромобілі бельгійця Каміля Женатці під назвою «Завжди незадоволена». Чому бельгієць так назвав свій електромобіль, існує безліч романтичних версій: у деяких згадується його теща, а в деяких — дружина. Суті справи це не змінює — електромобілі довели свою придатність.

На задвірках прогресу

Понад сотню років, практично всю еру панування бензинових автомобілів, електромобілі провели в «підпіллі», на обмежених територіях. У цехах промислових підприємств вони перевозили сировину та готову продукцію, тягали караванчики багажних візків на вокзалах і в аеропортах, були навантажувачами на складах. Там, де був важливим їхній основний плюс — відсутність вихлопних газів, і де можна було знехтувати малим запасом ходу, електромобілі були незамінними. Але з винайденням досконаліших акумуляторів електромобілі впевнено виїхали на міські вулиці.

Два вагомі аргументи

Дві основні причини популярності електромобілів, що стрімко зростає, — це їхня екологічна чистота і дешева електроенергія. Відсутність шкідливих викидів особливо цінується жителями та владою багатих країн, де екологічно чистий автомобіль стає модною «статусною» річчю, що підтверджує багатство й активну життєву позицію власника. На території нашої країни основна фішка електромобіля — можливість їздити практично безкоштовно.

Індивідуальні «електрички»

Враховуючи зростаючий попит на електромобілі, випускаються все нові й нові моделі як від іменитих грандів автопрому, так і від невідомих невеликих заводів. Нещодавно японська компанія SIM-Drive представила електромобіль SIM-WIL. Компанія зробила ставку на «далекобійність» — більшість сучасних електромобілів «пробігають» без підзарядки близько 150 км, а SIM-WIL може проїхати 350 км. П’ятимісний електромобіль важить понад 1,5 т, розганяється до 180 км/год, а «сотню» набирає за 5,4 с. Загалом зразкова динаміка електромобілів — це наслідок основної особливості електродвигунів розвивати значний крутний момент практично з нуля обертів.

Електричними бувають не лише тривіальні седани, інженери дуже люблять облаштовувати електроприводом кросовери, на яких завдяки високій підлозі салону дуже зручно розміщувати акумуляторні батареї. Наприклад, Toyota налагодила випуск нової версії електричного кросовера RAV-4 EV. Це — справжнє дитя глобалізації. Японська машина з американською трансмісією випускається в Канаді. А в італійській компанії Zagato створили найменший із електромобілів — Zagato Volpe («Лис»), який має лише 1 м завширшки, 2 м завдовжки та 1,5 м заввишки. Водій і пасажир сидять «тандемом» один за одним, як танцюристи ламбади. Машинка розганяється до 50 км/год, а керувати нею може 16-річний водій із «мотоциклетними» правами. Крім невеликої ціни у «Лиса» є ще одна цікава особливість — водій може не витрачатися на стоянку, а заїхати просто на робоче місце, до свого столу, адже цей електромобіль поміщається в стандартний офісний ліфт!

Автодизайнерський рай

Електромобілі — це довгоочікуваний подарунок, відрада для автодизайнерів. Адже у звичайного бензинового автомобіля розташування двигуна, коробки передач та інших систем, іншими словами компонування автомобіля, обмежує політ фантазії дизайнера при окресленні зовнішнього вигляду автомобіля та його інтер’єру. Щось справді нове придумати дуже складно, практично неможливо. Електромобілі дали дизайнерам нові можливості, якими ті поспішили скористатися. Автомобільними виставками «кочували» інопланетного вигляду електромобілі, які приваблювали естетів, але відлякували потенційних покупців. Потім дизайнери вдалися до інших крайнощів — маскували електромобілі в кузови нецікавих сімейних машин. Але з часом золоту середину було знайдено: сучасний електромобіль повинен мати класичний силует, облаштований у стилі хай-тек, щоб з першого погляду було зрозуміло — власникові не шкода грошей на модний тренд. Яскравий приклад такого підходу до дизайну електромобіля — Renault TwinZ, що готується до випуску.

Буква «Z», яка використовується в назві багатьох сучасних електромобілів, означає «zero emission» — нульовий викид шкідливих речовин, щоб одразу було зрозуміло, що відсутні не тільки вихлопні гази, а й вихлопна труба.

TwinZ, створений як частина нового сімейства Renault Twingo, оздоблено таким чином, що сумнівів немає — ця машина є продуктом високих технологій. Світлодіодне оздоблення зовнішньої поверхні даху і задніх дверей, підсвічення салону (стелі й усіх панелей), що імітує водні глибини, звісно, вирізняє машину в міському потоці транспорту. Однак і технічні характеристики вражають — 160 км пробігу зі швидкістю 130 км/год. Як кажуть, учора рекорд, сьогодні — норма.

«Електросамодіяльність»

Періодично, приблизно раз на рік, журналісти знаходять чергового гаражного умільця, що майструє електромобіль. Як правило, це старенька машина, набита важкими свинцево-кислотними акумуляторами, із запасом ходу «до найближчого гастроному». Сучасні технології створення літій-іонних акумуляторів і потужних електродвигунів виявилися самовиробникам «не по зубах». Але з недавніх пір ситуація змінилася — тепер можна купити все необхідне для створення електромобіля власної оригінальної конструкції. Потужні акумулятори й двигуни, електронні системи керування, зарядні пристрої можна вибрати за каталогом, оплатити й одержати поштою. Особливо популярними є набори для дообладнання електроприводом передньопривідних автомобілів. Замість задніх коліс такого автомобіля встановлюються так звані мотор-колеса. Таке колесо має вбудований електродвигун та гальмо і не заважає руху автомобіля у звичайному режимі. А за необхідності на переобладнаному в такий спосіб автомобілі можна рухатися в міській тягнучці, використовуючи електромотор і вимкнувши бензиновий двигун, при цьому заощаджуючи пальне та ресурс основного двигуна і трансмісії. Залежно від того, якої ємності акумулятори було встановлено при переустаткуванні, можна проїхати від 10 до 50 км. Акумулятори заряджаються від звичайної побутової розетки або підзаряджаються при гальмуванні автомобіля, використовуючи режим рекуперації енергії.

Подібне переобладнання — це, звісно, дуже примітивний підхід до можливостей, які відкриваються перед автомобільними інженерами під час створення електромобілів.

Електромобіль для супермена

Мало не вершиною сучасного застосування електропривода вважають Porsche 918 RS Spyder. У цій машині електричний і бензиновий двигун працюють «в одній упряжці» під керуванням складних електронних систем. Цей симбіоз наділяє машину фантастичними показниками. Spyder може, використовуючи лише електротягу, абсолютно безшумно проїхати 30 км зі швидкістю 150 км/год, а при вмиканні ще й бензинового двигуна він розганяється до 340 км/год. Причому першу «сотню» набирає за якихось 2,8 с, адже сумарна потужність силової установки — 884 кінські сили. А середня витрата пального під час руху в економічному режимі становить лише 3,3 л бензину на 100 км. Хоча, зрозуміло, таку машину ніхто не купує заради економії — ціна майже 1 млн. дол. США виключає шалений попит. Але ще якихось кілька десятків років тому неймовірно дорогими здавалися й мобільні телефони, а ноутбук був доступний лише мільйонерам. А сьогодні у сільського пастуха в кишені мінімум одна мобілка, а то й дві. Можливо, через якийсь час такі машини, як Spyder, стануть звичайним транспортом у сільській глибинці.

Споживач проголосує гаманцем

Кожен, хто зважився на купівлю електромобіля, має для цього власні аргументи. Але загалом «за» і «проти» електромобіля мають такий вигляд.

Переваги електромобіля

Електромобіль не забруднює атмосферу вихлопними газами. Він практично безшумний, настільки, що доводиться застосовувати спеціальну озвучку, яка імітує роботу бензинового мотора, — спеціально для пішоходів, що звикли не лише бачити, а й чути автомобілі.

Електромобіль надійний: кількість механічних засобів у ньому мінімальна, а отже, немає необхідності міняти масло у двигуні, ремені, свічки, фільтри паливні, масляні та повітряні. Він не залежить від якості бензину на заправках. Електромобіль ідеально підходить для повної автоматизації. Системи самостійного, без участі водія, паркування, а найближчим часом і самостійного руху реалізуються на електромобілі простіше, тобто дешевше. Електромобіль стане не просто транспортом — це буде транспортно-медійний гаджет, який, використовуючи Інтернет, сам обере маршрут, покаже новини, дасть змогу поспілкуватися в соціальних мережах. Можна буде просто подрімати за кермом по дорозі на роботу. Люди перестануть скрушно хитати головами, побачивши блондинок, зайнятих макіяжем під час руху. І нарешті, електромобіль економічний. Вартість електроенергії, яку він витрачає на 100 км пробігу, така, що при перерахуванні на пробіг бензинового авто виходить та сама ціна 35 коп. за 1 л бензину (як у 80-ті роки минулого століття).

Недоліки електромобіля

Електромобілі, виявляється, шкодять навколишньому середовищу. Адже значну частину електроенергії, якою заряджаються їхні акумулятори, вироблено на теплових електростанціях. Тобто енергію отримано при спалюванні або газу, або вугілля, а отже, в атмосферу викинуто тонни диму. Просто ці викиди шкідливих речовин при використанні електромобілів перемістилися з міста в район розташування електростанцій. За висновками експертів природоохоронної організації «Грінпіс», перерахування шкідливих викидів електростанції на пробіг електромобіля дає цифру близько 180 г діоксиду вуглецю на 1 км пробігу — як у сучасного бензинового автомобіля гольф-класу.

Електромобіль має низьку ліквідність. Простіше кажучи, купивши електромобіль, через пару років його буде складно продати. Через стрімкий прогрес технологій буде, як з комп’ютерами: поки ви несли комп’ютер з магазину додому, він уже застарів і подешевшав. Так і електромобілі швидко втрачатимуть у ціні з появою нових і досконаліших моделей.

Дрібними кроками — у світле майбутнє

Сучасний світ техніки настільки складний і взаємопов’язаний з усіма сферами діяльності людини, що в ньому практично неможливо «крокувати через сходинку». Електрогенеруюча галузь все ще не забезпечує екологічну чистоту енергії? Добре, інженери поки що працюватимуть над удосконаленням електромобілів. А коли енергетики зможуть позбутися завіси диму над електростанціями, автомобільна промисловість уже буде готовою до змін. Адже навіть в українській програмі розвитку вітчизняного автопрому є план будівництва заводу в м. Дніпропетровську, який випускатиме електромобілі.

Електромобіль «у степах України»

Поки що український електромобіль лише заплановано, а в м. Києві уже є місце, де його можна зарядити. Першу в Україні «заправну розетку» для електромобілів установлено на одній із АЗС у столичному районі Оболонь. Це, звісно, перша ластівка, такі зарядні станції потрібні не тільки на АЗС, а й на стоянках у спальних районах, біля офісів і готелів. До речі, із зарядкою електромобілів пов’язана ще одна проблема, яка може перешкодити їхньому поширенню, — це нездатність сучасних ліній електропередач до надійної роботи, коли до розеток підключиться значна кількість електромобілів.

Так, на шляху широкого застосування електромобілів ще багато проблем, які потребують вирішення. Але ж це звичайна ситуація в історії технічного прогресу, і, можливо, скоро український електромобіль стане так само звичним на наших дорогах, як і вітчизняний трамвай або тролейбус.

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42