Статті

На прохання платників податків документальні перевірки проводитимуться дистанційно

Міністерство доходів і зборів України продовжує впровадження стратегії організації контрольно-перевірочної роботи, націленої на формування неупереджених відносин з платниками податків, за яких податкова служба буде партнером легального бізнесу, забезпечуючи зниження податкового тиску та створюючи сприятливі умови для зростання економіки. Наразі відомство завершує підготовку до впровадження нового сервісу — документальної електронної перевірки.


Уже з 1 січня 2014 р. платники єдиного податку, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, зможуть скористатися новим сервісом.

Передбачається, що така перевірка проводитиметься тільки на прохання платника податків і лише у визначених випадках і спосіб. Надання цього виду послуг платникам дасть їм можливість самостійно коригувати подану податкову звітність без застосування податковими органами штрафних санкцій.

«До того ж такі перевірки унеможливлять вплив людського фактора, підвищать якість і скоротять термін проведення перевірки та нададуть як платникам податків, так і податковим службам впевненості у правильності оподаткування здійсненої фінансово-господарської діяльності», — зазначає директор Департаменту податкового та митного аудиту Міністерства доходів і зборів України Сергій Крухмальов.

Податковим кодексом України передбачено поступове запровадження електронних перевірок залежно від категорії платника.

У Міністерстві документальні електронні перевірки для платників податків, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, планують розпочати з 1 січня наступного року. Представники мікро-, малого та середнього бізнесу зможуть скористатися цим сервісом з 1 січня 2015 р., для всіх інших платників послуга стане доступною з 2016 р.

Наразі Міндоходів України виступило із законодавчою ініціативою змін до Податкового кодексу — ним розроблено проект закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів щодо подальшого впровадження електронного сервісу та здійснення електронних перевірок».

Законопроект передбачає вдосконалення електронного сервісу для платників податків, визначає законодавчі умови для проведення контролюючими органами електронних перевірок, усуває можливі правові колізії, а також унормовує термінологію із зазначених питань.

Розпочато громадське обговорення проекту законодавчого акта, текст якого розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства.

«Прийняття законопроекту збільшить можливість проведення електронних перевірок, а також зменшить кількість непорозумінь і конфліктів між територіальними органами Міністерства доходів і зборів України і платниками податків в результаті чіткого визначення прав та обов’язків посадових осіб цих органів і платників під час організації проведення електронної перевірки», — зазначив, представляючи документ, Міністр доходів і зборів України Олександр Клименко.

Напередодні Міндоходів видало відповідний наказ щодо порядку проведення електронних перевірок — «Про затвердження Порядку подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки», згідно з яким для отримання зазначених послуг підприємцю достатньо буде повідомити територіальні органи відомства про своє бажання пройти таку дистанційну перевірку.

«Право на електронну перевірку матимуть платники податків із незначним ступенем ризику на підставі заяви, у якій крім загальних облікових даних повідомляється інформація про: податкові періоди господарської діяльності, що підлягають перевірці; систему оподаткування, яка застосовується платником податків; перелік податків, які будуть перевірені під час проведення електронної перевірки, тощо», — йдеться у документі.

У свою чергу наказ ДПА України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб’єктів господарювання» визначає критерії, яким повинні відповідати платники податків для віднесення їх до тієї чи іншої категорії ризику. Наприклад, платник податків може бути віднесений до категорії з незначним ступенем ризику, якщо сума сумнівної (безнадійної) заборгованості перевищує 10% суми скоригованих валових витрат, несвоєчасно нараховано та сплачено податок на додану вартість, адреса суб’єкта господарювання належить до адрес, які при державній реєстрації зазначаються як місцезнаходження багатьох юридичних осіб, тощо.

Платник податків сам визначатиме податкові періоди, за які проводитиметься електронна перевірка, за умови, що за ці періоди не проводилися документальні планові або позапланові перевірки з відповідних питань, які платник податків має намір перевірити.

Порядок подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення територіальним органом Міністерства доходів і зборів України про проведення такої перевірки визначає, що предметом документальної перевірки є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати відповідних передбачених Податковим кодексом податків і зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, для проведення електронної перевірки платнику потрібно буде подати заяву до територіального органу Міндоходів України про таку електронну перевірку, в якій крім загальних облікових даних зазначатиметься інформація про: податкові періоди господарської діяльності, що підлягатимуть перевірці; систему оподаткування, яка застосовується платником податків; перелік податків, які будуть перевірені під час проведення електронної перевірки.

Необхідно буде також надати інформацію про ведення в електронному вигляді бухгалтерського обліку відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, ведення в електронному вигляді первинних документів, які підтверджують правомірність ведення бухгалтерського обліку, тощо.

У відомстві зазначають, що електронна перевірка може проводитися за визначені платником податків податкові періоди, за які не проводилися документальні планові або позапланові перевірки, та у разі подання до територіального органу Міндоходів України відповідних декларацій. Такий податковий період не може становити менше одного базового податкового (звітного) періоду з відповідного податку (збору).

Для безпосереднього проведення електронної перевірки платник податків разом із заявою забезпечує подання до територіального органу Міндоходів України в електронній формі документів, які відповідно до Податкового кодексу пов’язані з обчисленням та сплатою податків і зборів, з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб та у форматі згідно з п. 85.2 ст. 85 цього Кодексу.

Територіальний орган Міндоходів України на підставі інформації, зазначеної платником податків у заяві та доданих до неї документах для проведення електронної перевірки, та податкової інформації, наявної в цьому органі, може прийняти рішення про проведення або непроведення такої перевірки у разі надання недостовірної інформації чи невідповідності строків проведення перевірки чи у разі, коли відомство уже проводить документальну планову або позапланову перевірку підприємця.

Рішення про непроведення електронної перевірки не обмежує можливості повторного звернення платника податків із заявою про її проведення.

За оцінками фахівців Міністерства, перехід до практики електронних перевірок не тільки дасть можливість підвищити якість і ефективність податкового аудиту, а й знизить адміністративне навантаження на платника податків. Із запровадженням електронної перевірки очікується значне скорочення часу на проведення аудиту та адміністративних витрат як для бізнесу, так і для держави.

Втім, аби новий сервіс запрацював ефективно, до нього слід готуватися вже зараз. І не лише Міністерству доходів і зборів, яким розроблено необхідні законодавчі ініціативи, підзаконні акти і запропоновано діловому товариству обговорення, а й бізнесу в частині власних пропозицій та організації справи відповідно до передбачуваних норм.

«Гарячі лінії»

Дата: 14 березня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42