Інтерв’ю

Електронна перевірка покликана замінити інші види податкового контролю

Мінімізація втручання в діяльність бізнесу — тренд, у напрямі  якого податкова служба рухається протягом останніх декількох років. А в найближчому майбутньому поряд із скороченням кількості перевірок підприємств більш ніж у три рази Міндоходів України запропонує платникам скористатися новим сервісом — електронними перевірками. Про те, наскільки він буде корисним для бізнесу, розповідає директор Департаменту податкового та митного аудиту Міністерства доходів і зборів України Сергій КРУХМАЛЬОВ.


В. — Сергію Борисовичу, що таке електронна перевірка?

С. Б. — Вперше про електронну перевірку заговорили у квітні 2012 року, коли представники Мінфіну України поїхали у складі офіційної делегації до Франції. Колеги поділилися досвідом про те, які послуги надають французькі податкові служби платникам податків. Однією з них є електронна перевірка. Тобто це проведення документальної перевірки в електронному вигляді без контакту з платником податків і без контакту самого працівника податкової служби. Це нас зацікавило. На наступному етапі, у липні минулого року, ми були в складі української делегації у Франції, де більш детально обговорили з податківцями з Нідерландів, Словенії механізми проведення електронних перевірок і зрозуміли, що для нас це необхідно.

В. — У чому полягає суть електронної перевірки?

С. Б. — Вона дуже проста. Платник податків, який здійснює фінансово-господарські операції, обліковуючи їх в електронному виді, веде так званий журнал господарських операцій. У нашому варіанті, українському, це один з видів бухгалтерії — такі програми, які обліковують операційні рухи товарів і грошей. При бажанні платник може цей журнал в електронному вигляді надіслати до податкової служби, і за допомогою відповідного програмного забезпечення перевіряється правильність складання наданої декларації про сплату податків із проведених операцій. На підставі цього робиться висновок, чи правильно задекларовано суми до сплати, чи має місце їх переплата або недоплата. Після цього платник податків має право подати уточнену декларацію й виправити помилки, виявлені в ході електронної перевірки.

В.А які тут привілеї для платників податків, адже відкривати свій облік для податкової, в принципі, ризиковано?

С. Б. — Я не думаю, що є якісь великі ризики. Тому що коли платники податків проходять виїзну документальну перевірку, то незалежно від їх бажання зобов’язані надати всі документи, що підтверджують фінансово-господарську діяльність. І ризику щодо того, що крім працівника податкової служби про це хтось довідається, немає, оскільки ми відповідаємо за збереження всіх відомостей, отриманих під час службової діяльності. Щодо електронної перевірки, то передбачено спеціальні засоби захисту, які не дадуть змоги стороннім особам довідатися про інформацію, що перебуває у файлах, переданих до податкової служби для проведення перевірки.

В.Наскільки я розумію, така послуга добровільна. Чи плануєте такі перевірки проводити без узгодження з платником?

С. Б. — Поки що в планах такого немає. Наприкінці минулого року до Податкового кодексу України було внесено відповідні зміни: у статтях 50, 54, 75, 86 визначено, що таке електронна перевірка, як вона проводиться тощо. Якщо ж говорити про те, в який спосіб платник податків одержуватиме цю послугу, то, в принципі, все дуже просто. Міністром доходів і зборів Олександром Клименком 03.06.2013 р. підписано наказ № 143 про надання заявки на проведення електронної перевірки. А саме: з 01.01.2014 р. платники, що перебувають на спрощеній системі оподаткування, мають право скористатися сервісом електронної перевірки. Вони подають заяву до податкової служби, яка протягом 10 днів її розглядає. Є, щоправда, один нюанс. Платник податків не повинен мати ризикових операцій, зареєстрованих у системі зіставлення даних у податковій службі.

В.Що це означає?

С. Б. — Не можна працювати з конвертаційними центрами, приховувати свої доходи від оподаткування, здійснювати сумнівні фінансові операції, що свідчать про порушення закону, і взагалі не можна своїми діями порушувати податкове законодавство.

В.Давайте зупинимося на категоріях платників, що мають право доступу до цього сервісу...

С. Б. — Податковим кодексом України визначено, що з 01.01.2014 р. на проведення електронних перевірок мають право суб’єкти господарювання, що застосовують спрощену систему оподаткування, з 01.01.2015 р. — суб’єкти мікро-, малого й середнього бізнесу, а з 01.01.2016 р. — всі інші платники податків. Щоб було зрозуміло, чому така амплітуда за часом і за роками, скажу: ми не прагнемо силоміць впроваджувати якісь нововведення, які, можливо, не будуть сприйняті нашим суспільством. Тому ми вирішили впроваджувати їх поступово та від простого до складного. Спрощенці, а також власники підприємств, які захочуть перевірити компетентність свого бухгалтера, можуть, перебуваючи на відпочинку, в електронному вигляді відправити відповідну заявку на проведення електронної перевірки, дати доручення бухгалтеру, щоб він надав упродовж 10 днів дану інформацію до податкової служби, й одержати в електронному вигляді відповідь на своє запитання. Наприклад, чи всі податки задекларовано й сплачено? Чи компетентний його головний бухгалтер?

В.Таким чином, Міндоходів України надає аудиторські послуги?

С. Б. — Вони не аудиторські в прямому розумінні, це — та норма, яку за нами закріплено. Ми відповідаємо за правильність висновку щодо об’єктів оподаткування за всіма фінансово-господарськими операціями і сплату податку з отриманих доходів.

В.Чи достатньо буде Міндоходів України тільки електронної перевірки?

С. Б. — Зараз ми позиціонуємо електронну перевірку як сервіс. Загалом вона заміняє виїзну документальну, а також невиїзну документальну перевірки. Якщо платник податків проходить перевірку незалежно від того, яка вона, ми вважаємо, що платник обревізований. Якщо ж певний період обревізований і в ньому немає фінансово-господарських операцій, що свідчать про якісь порушення, то платник може бути спокійний — працівники Міністерства зайвий раз до нього не прийдуть. До речі, при електронній перевірці оформляється такий самий акт, як і при виїзній, тобто принципово вони мало чим відрізняються.

В.Якщо платник ініціював проведення в себе електронної перевірки, чи потрапить він потім до плану документальної перевірки?

С. Б. — Ні, потрапляння його до плану-графіка документальних виїзних перевірок виключено. Тому що він уже перевірений і в податковій службі підтверджено, що всі задекларовані зобов’язання сплачено.

В.Який ще міжнародний досвід доцільно запозичити в рамках впровадження електронної перевірки?

С. Б. — Гадаю, ми ще на самому початку обраного шляху. Слід ураховувати досвід інших держав у проведенні комплексної електронної перевірки на великих підприємствах — це досить складно. Тому французи, наприклад, в електронному вигляді перевіряють деякі аспекти бухгалтерського обліку. Це скорочує час, дає змогу уникнути діалогу між фінансистом і ревізором про цифри, тому що машина вже перевірила й видала результати, які в підсумку відображаються в декларації, що подається до податкової служби. Для нас на сьогодні основним завданням є спрощення відносин із платником податків, позиціонування податкової служби не тільки як контролюючого органу, але й як органу, що надає послуги, які дають змогу провести самоконтроль. Ми чудово розуміємо, що можна обдурити практично всіх, але тільки не себе.

В.Чи достатньо спеціалізованих кадрів для того, щоб проводити такі перевірки?

С. Б. — Щодо цього є така проблема, але ми її вирішуємо. У нас розроблено план-графік проведення навчальних семінарів, і гадаю, що до 01.01.2014 р. ми будемо готові прийняти від платників податків усі заявки й обслуговувати їх якнайкраще.


Розмову вела
Тамара МІШИНА