Статті

«Замовляли? — поїхали!»

На ринку таксі очікуються великі зміни.

За оцінками експертів, в Україні 80% перевезень пасажирів на таксі перебувають в «тіні». Мінінфраструктури України розробляє відповідний законопроект, метою якого є організація якісної, безпечної та прозорої діяльності таксистів. У роботі беруть участь професійні та громадські організації. Зі слів голови профспілки таксистів України Василя ПОПИКА, новий закон допоможе легалізувати ринок.


Передбачається, що у проекті закону буде чітко визначено основні терміни, що регулюють сферу перевезень на таксі, а також права та обов’язки перевізника, замовника й водія цих транспортних засобів.

Замість ліцензій планується запровадити конкретніші й зручніші документи: дозвіл на автомобіль таксі та дозвіл на діяльність інформаційно-диспетчерської служби, які видаватимуться в місцевих дозвільних центрах і надаватимуть право працювати на території певної адміністративної одиниці. Місцеву владу зобов’яжуть опікуватися організацією стоянок таксі. Крім того, законодавчо планується закріпити такі обов’язкові ознаки автомобіля таксі, як розміщення інформації про тариф, обладнання справним таксометром, розпізнавальним ліхтарем на даху автомобіля тощо.

«Ми повинні прийти до цивілізованого ринку таксомоторних перевезень, створити законодавчо врегульовані, прозорі та рівноправні правила гри на ньому, забезпечивши безпеку, надійність і комфорт для пасажирів таксі й створивши умови для безпеки самих таксистів», — заявив міністр інфраструктури України Володимир Козак.

Профспілка таксистів України звернулася до Мінінфраструктури з пропозицією об’єднати зусилля влади, професійних і громадських організацій для прискорення розробки законодавства про таксомоторні перевезення.

Голова Профспілки таксистів України Василь Попик оцінює ситуацію на ринку таксі як несприятливу. За його даними, бюджет щороку недоодержує понад 1,5 млрд. грн.

«Потрібні чіткі норми роботи ринку таксі. Тоді буде зрозуміло, хто і що повинен контролювати, хто за що відповідати. І це буде перший закон, який регламентуватиме ринок таксомоторних перевезень в інтересах пасажирів і водіїв таксі, місцевих громад і держави в цілому», — зазначив голова профспілки.

У процесі...

Нагадаємо, з 5 січня 2013 р. набрали чинності зміни до деяких законодавчих актів, що стосуються державного регулювання й управління у сфері транспорту і дорожнього господарства, які наділяють Державну інспекцію України з безпеки на наземному транспорті («Укртрансінспекція») повноваженнями перевіряти ліцензії та карати нелегальних таксистів. У результаті таких перевірок кількість нелегальних таксистів, за оцінками експертів, може скоротитися на 20 — 30%.

Нелегальних таксистів штрафуватимуть на суму від 1,7 до 8,5 тис. грн. з конфіскацією транспортного засобу. Про це заявив начальник управління державного контролю й нагляду за безпекою наземного транспорту «Укртрансінспекція» Богдан Свищовський. З його слів, менші штрафи застосовуватимуться до ліцензованих таксистів. Штрафні санкції на таксі становитимуть мінімально 510 грн., максимально — 1,7 тис. грн.

Богдан Свищовський також зазначив, що штрафуватимуть не одразу, а після того, як згідно з вимогами закону буде прийнято відповідні законодавчі акти.

Профспілка таксистів України також виступає за жорстку боротьбу з нелегальними таксистами. «Ми боротимемося з «нелегальщиками» у два способи. Для початку дамо ДАІ право перевіряти таксі на стоянці. Немає документів на перевізництво — штраф 8  тис. грн., другий раз попався — 16 тис. грн. Потім — конфіскація авто. Атака з іншого флангу — а-ля контрольні закупівлі: якщо за викликом приїжджає таксі без документів, каратиметься не лише водій, а й оператор, який віддав йому замовлення. У підсумку оператори відмовляться від співробітництва з нелегалами. Таксі має бути елітарним, а не дешевим видом транспорту», — вважає голова профспілки Василь Попик. Він переконаний, що таксі в Україні вдасться вивести на європейський рівень: таксомотори будуть одного кольору, з’являться школи таксистів, підвищиться відповідальність підприємців і вони дорожитимуть ліцензією. Щоправда, при цьому зростуть і ціни на таксі.

«Ціни однозначно підвищуватимуться. У нас найдешевше таксі в Європі. На сьогодні мінімальна рентабельна ціна — близько 5 — 6 грн. за кілометр. Якщо цей закон набере чинності, то ціна на таксі в Україні зросте. Я не можу сказати наскільки, це залежить від того, як запрацює цей закон. В усьому світі кілометр поїздки на таксі коштує як літр бензину. У Києві ще нічого, але в обласних центрах розцінки настільки низькі, що перевізництво просто нерентабельне», — зазначив голова профспілки таксистів.

Таксі майбутнього

Тим часом водіям презентували систему IQtaxi, яка дає змогу без участі диспетчера зв’язати таксиста й замовника таксі через спеціальний додаток, установлений в їхні мобільні телефони. Зробити однозначний висновок про свіжість ідеї не можна, адже чимало подібних сервісів уже успішно працює в Росії й інших країнах. Плюс полягає в тому, що водієві таксі надається повна свобода дій — він сам вирішує як, коли, кого й куди везти. У водія з’явилася можливість бачити пасажира на спеціальній карті, самостійно коригувати тариф по маршруту, не прив’язуватися до стабільного графіка роботи і не сплачувати відсотки від кожного виконаного замовлення. Система працює за принципом абонплати 100 грн. на місяць. Питання підняття ціни, на думку організаторів, може виникнути лише у випадку появи якихось кардинальних змін у самій системі або в податковому законодавстві.

Система IQqtaxi нині проходить тестування, а представники готові співпрацювати з таксистами в плані налаштувань і доробок. Зусилля спрямовано на те, щоб зробити систему максимально зручною для водія та пасажира.  Правда, експерти відзначають і деякі негативні моменти цієї системи.  Вона налаштована так, що будь-який водій може зареєструватися в ній без надання документів, це можуть бути студенти, водії без досвіду керування автомобілем, водії без знання міста тощо. Система також не передбачає видачу водіями чека пасажирові. При виникненні будь-яких нестандартних ситуацій пасажир просто не зможе відстояти свої права на юридичному рівні. Водночас при виникненні надзвичайних ситуацій між нетверезим пасажиром і водієм таксі останньому нікуди звернутися, водій залишається наодинці з пасажиром і вирішує всі проблеми самостійно.

Прості рішення для складного ринку

Аналіз європейської практики регулювання ринку послуг таксі свідчить про розмаїття форм і методів регулювання. У ЄС немає єдиного підходу до регулювання такого ринку, немає його нерідко і в самих країнах-членах: в основному усі питання, пов’язані з ринком послуг таксі, вирішуються безпосередньо на місцях.

Досвід дерегулювання ринку послуг таксі довів, що прості рішення не завжди прийнятні через складність самого ринку, який утворюється з кількох сегментів, що різноспрямовано реагують на зміни в політиці регулювання. Також слід зазначити, що навіть на сьогодні у деяких країнах ЄС система регулювання ринку послуг таксі ніяк не обґрунтована з теоретичної й практичної точки зору, а відбиває політичні й традиціоналістські установки місцевої влади.

Тому експерти стверджують, що, проводячи реформу системи регулювання ринку послуг таксі в Україні, необхідно ретельно вивчити європейський досвід і унікальний національний контекст і традиції. Ухвалюючи рішення про проведення можливих реформ, слід враховувати їхній вплив як на перевізників, так і на споживачів послуг.

«Гарячі лінії»

Дата: 21 лютого, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42