Статті

Таксисти — в очікуванні змін

Під час подорожі Західною Україною мені пощастило побувати у м. Долині — мальовничому райцентрі, що на Прикарпатті. Зійшовши рано-вранці з київського потяга, вирішив скористатися таксі, аби швидше дістатися місця призначення. А оскільки не знав жодного телефонного номера служби, вирішив ловити машину, як то кажуть, «голосуючи». Яким же було моє здивування, коли на запитання про вартість поїздки таксист відповів: «Їдемо за лічильником».

О, то тут — майже як у Європі! У Києві почути цю фразу нереально: якщо, скажімо, винаймаєте таксі не за викликом, водії зазвичай називають вартість поїздки на свій розсуд. Проте незабаром ситуація може змінитися і таксометри стануть звичайним явищем, адже встановлювати їх зобов’яжуть кожного водія на законодавчому рівні. Та вже зараз такі нововведення до вподоби аж ніяк не всім.

Уряд прагне впорядкувати ситуацію на ринку таксомоторів. Воно й недивно, адже із понад 220 тис. таксі в Україні лише 51 тис. (тобто 23%) працюють легально, маючи ліцензійні картки. Решта фактично перебуває в «тіні», причому це стосується не тільки тих,  хто «грачує». Навіть якщо у водія є в автомобілі рація, на даху — ліхтар із «шашечками», у кишені — договір із диспетчерською службою, проте бракує ліцензії, він все одно вважається нелегалом. Тому 20 млрд. грн., по суті, не потрапили до держбюджету.

Намагаючись виправити такий стан справ, Мінінфраструктури України підготувало проект закону «Про перевезення на таксі». Таким чином, на сферу автоперевезень чекають кардинальні зміни. Насамперед ліцензію планують замінити дозволом, який гарантуватиме можливість займатися перевезеннями у межах певної адміністративно-територіальної одиниці. Звісно, таксист матиме право везти пасажирів за її межі, проте шукати клієнтів у чужому районі йому зась. Для прикладу, столичним таксистам дозволять транспортувати пасажирів до міст Броварів чи Вишгорода, проте заборонять брати їх у цих пригородах на зворотному шляху. Тарифи на перевезення у межах одного регіону стануть єдиними для всіх, аби не було завищення та заниження цін.

Аналогічні дозволи розроблено і для інформаційно-диспетчерських служб таксі. Кожен суб’єкт, який вже має ліцензію, зможе отримати новий дозвіл безкоштовно, інші ж змушені будуть придбати його. Спочатку вартість встановлять на рівні однієї мінімальної зарплати, проте через рік збільшать її в 10 разів, а через два роки — в 50 разів. У цьому немає нічого дивного, адже така практика поширена у більшості розвинутих країн світу.

Ще одна мета законопроекту — покращити якість перевезень, вивести їх на новий рівень, зробити комфортнішими та безпечнішими. Ми не раз стикалися з ситуацією, коли за викликом приїжджав автомобіль, м’яко кажучи, не дуже привабливий: старий, брудний, недоглянутий, надто зношений, словом, такий, що в нього страшно сідати, бо ось-ось на ходу розвалиться. Якщо таксі з лічильниками хоча б іноді зустрічаються, то знайти машину із терміналом для банківських карток надзвичайно складно. Після набрання чинності вищезазначеним законом таке обладнання стане обов’язковим атрибутом. А ще кожен автомобіль матиме розпізнавальні знаки, інформацію про тариф на боковому склі та дані про водія — на лобовому. Вік транспортних засобів не має перевищувати 3 — 5 років. У межах однієї адміністративно-територіальної одиниці усі таксомотори мають бути одного кольору. Посилять також вимоги до самих водіїв: їм заборонять курити, розмовляти по мобільному телефону за кермом під час руху, тобто на робочому місці.

«Ми б хотіли бачити в одному місті автомобілі одного типу і кольору з системою безготівкового розрахунку та обов’язково — таксометр», — наголосив, коментуючи проект закону, перший заступник міністра інфраструктури Костянтин Єфименко.

Звісно, такі нововведення не всім подобаються, тож знайдеться чимало таксистів, котрі намагатимуться усіляко обійти букву закону. Для таких порушників передбачено штрафні санкції. Приміром, за відсутність дозволу на роботу доведеться сплатити 500 неоподаткованих мінімумів (8500 грн.), а у подальшому можлива й конфіскація авто. Таксисти, які працюватимуть без лічильників, ризикують віддати державі 100 неоподатковуваних мінімумів (1700 грн.). А диспетчерські служби, які співпрацюють із нелегалами, понесуть суворіше покарання — 1000 неоподатковуваних мінімумів (17 000 грн.).

Певна річ, будь-які нововведення викликають у певної категорії людей спротив. Не всі таксисти у захваті від такої перспективи, й у реформи, що лише розпочинається, знайшлися противники. Останнім часом відбулася низка акцій протесту таксистів, яким не до вподоби окремі положення законопроекту. Нічого дивного у цьому немає, адже нові вимоги та сучасне обладнання вимагають додаткових витрат, що призведе до зменшення заробітку. До того ж опонентів уряду лякає можливість монополізації ринку посередниками.

«У проекті закону не прописано норми, які контролюють технічний стан автомобілів, медичний стан водіїв, немає контролю на дорозі, — розповідає співголова громадської організації «Таксі столиці» Денис Садоха. — Усі ці повноваження передано комерційним підприємствам у формі контрольно-диспетчерських служб. Нас це не влаштовує, головним на ринку повинен бути перевізник. Він зобов’язаний нести відповідальність перед пасажиром, тобто клієнтом».

Загалом усі погоджуються, що зміни у сфері перевезень на таксі назріли вже давно. Сторони також одностайні у думці, що, скоріше за все, нові правила гри призведуть до збільшення вартості перевезень. Усе-таки якісне дешевим не буває. Тож слід очікувати невдоволення споживачів — пасажирів.

Василь РЖИМ, директор служби таксі у м. Долині Івано-Франківської області:

«З моменту заснування нашої служби таксі ми вирішили обладнати всі автомобілі лічильниками. На той час у м. Долині працювало вісім служб таксі, і всі їздили, як заманеться. Але ж ми працюємо передусім для людей і прагнемо, аби наші клієнти не боялися і довіряли нам. Пасажири хочуть бачити у нашій роботі стабільність і чесність, хочуть бути певними, що ми їх не підведемо. І ми намагаємося виправдовувати їхні сподівання. Скажімо, якщо хтось із клієнтів забув у машині особисті речі, він може не переживати, адже йому їх обов’язково повернуть. Радий, що наш професіоналізм належно оцінили, і до нас часто звертаються.

Щодо таксометрів, то вони не надто популярні серед служб таксі. Далеко не на кожній станції технічного обслуговування їх встановлюють. Нам доводиться долати по 100 км, аби обладнати автомобіль лічильником. Не менш важливий і контроль, тому щотижня ми перевіряємо таксометри, регулюємо та калібруємо їх.

Гадаю, що реформа в сфері назріла, та до неї треба підходити обережно, виважено,  не допустивши монополізації ринку. Із часом дозвіл займатися перевезеннями пасажирів подорожчає і стане доступним далеко не кожному. Необхідно також пам’ятати, що нерідко таксистами стають ті, хто втратив роботу, і перевезення пасажирів для них — єдиний заробіток»


Тарас АНДРІЄВСЬКИЙ

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42