Статті

Утилізаційний збір: вплив на ринок

На початку вересня у м. Києві традиційно відбулася виставка «Столичне автошоу», де відвідувачі змогли побачити найновіші моделі автомобілів. Проте масштаб автосалону був трохи меншим, аніж зазвичай, навіть незважаючи на його 10-річний ювілей. Однією із причин цього стало запровадження утилізаційного збору.


Автомобільний ринок України виявився не готовим до змін у законодавстві. Якщо виробники машин опинилися у кращому становищі, то імпортерам — значно важче. Звісно, найближчим часом Верховна Рада України вноситиме зміни до законодавства про утилізацію. Депутати, зокрема, передбачають  запровадження єдиної ставки збору на рівні 5000 грн. Тому дилери зайняли очікувальну позицію, і якщо не припинили зовсім, то суттєво скоротили ввезення транспортних засобів із-за кордону.

Крім того, нові правила ринку змусили імпортерів суттєво скоригувати свої плани. Деякі з них уже заявили про зміни у лінійці моделей, які представлено в Україні. Певні автомобілі тепер невигідно ввозити через низьку рентабельність. Отже, поки що автолюбителі не побачать у вітчизняних автосалонах нові Nissan Almera й Citroen C4 Sedan, а також ще з десяток різноманітних версій уже відомих моделей від Chevrolet, Hyundai, Mitsubishi та Volkswagen.

Така картина, звісно, не надто радує, особливо на фоні вражаючих показників серпня цього року, коли в Україні було реалізовано понад 26,2 тис. нових легкових автомобілів, що на 42% більше, ніж за аналогічний період 2012 р. Подібних показників не було впродовж останніх кількох років. Суттєвого зростання добилися практично всі марки, а окремі з них збільшили продаж наполовину й навіть більше: приміром, у Geely ріст становив 49%, а у Ford — взагалі понад 71%. Тож генеральний директор офіційного дилера Mercedes-Benz компанії «АвтоКапітал» Ярослав Пригара стверджує, що нинішній серпень взагалі став рекордним за всю історію представництва німецької автомобільної марки.

Пояснити такі результати просто: побоюючись зростання цін, українці почали активно купувати авто. Більшість дилерів передбачали таке зростання попиту, а тому вчасно запаслися достатньою кількістю машин на складах. Скористалися цим і українські автовиробники. Так, Кременчуцький автозавод майже вдвічі збільшив обсяги випуску продукції, закарпатський «Єврокар» добився зростання на рівні 21%, а «Богдан» — 1%. У ЗАЗ рівень виробництва легковиків дещо зменшився, проте вдалося наростити випуск вантажівок та автобусів і залишитися лідером галузі.

Тим, хто не встиг придбати імпортний автомобіль у серпні, поки не слід засмучуватися. Згідно із законодавством утилізаційний збір не поширюється на транспортні засоби, ввезені до 1 вересня. Користуючись цим положенням, дилери за літо ввезли достатню кількість автомобілів. За різними оцінками, запасів на їхніх складах вистачить ще на місяць-два. Так само вчинили й прості громадяни, котрі прагнули пригнати автомобіль, що був у вжитку, із-за кордону, внаслідок чого на митниці утворилися величезні черги.

Стосовно вітчизняних виробників, то вони готують потужності для утилізації транспортних засобів, що звільнить їх від сплати збору. Наприклад ЗАЗ, за словами голови правління заводу Сергія Філіпченка, займеться цим уже найближчим часом.

Звісно, поки у дилерів є певна кількість автомобілів на складах, вони зможуть утримати їх ціну на нинішньому рівні. Чимало автосалонів подають це як своєрідні знижки. Подібної політики дотримуються представництва Ford, Mitsubishi, Volkswagen, Volvo та інших автомобільних компаній. Цікаво, що подекуди вартість авто навіть нижча, ніж була влітку. Варто зазначити також, що вигідна ціна діє і на моделі, зібрані в Україні, зокрема на ЗАЗи чи Geely. А невдовзі купівлю автомобілів вітчизняного виробництва стимулюватиме й наш уряд. Так, віце-прем’єр-міністр Юрій Бойко зазначив, що автолюбителі, які здадуть свої машини на утилізацію, отримуватимуть допомогу у розмірі 12 000 грн. на придбання нового транспортного засобу.

Проте частина імпортерів не збирається відмовлятися від своїх планів, тобто й надалі утримуватиме ціну і не зменшуватиме палітру моделей. Зокрема, на думку віце-президента Корпорації «УкрАвто» Вахтанга Васадзе, зменшення кількості моделей впливає на обізнаність клієнтів із трендом на ринку. Наслідки можуть бути значно гіршими, ніж зниження прибутків зараз.

Щодо прогнозів на майбутнє, то їх поки робити зарано. Певною мірою ситуація проясниться у разі прийняття Верховною Радою України змін до законодавства про утилізаційний збір. Тому наразі ринок завмер в очікуванні.


Тарас АНДРІЄВСЬКИЙ

Коментар

Вахтанг ВАСАДЗЕ,
віце-президент Корпорації «УкрАвто»:

«Україна — велика європейська держава. Майбутнє її, яким би важким шлях розвитку не був, — це гідне місце в європейському суспільстві, європейському економічному і політичному просторі.

В України є всі підстави бути у топ-5 автомобільних країн Європи. Чому? Насамперед тому, що нас — 45 мільйонів. А рівень автомобілізації на 1000 чоловік — усього 167 автомобілів (у Росії — 260,  Німеччині — 530), середній вік авто — 18 років. Ці  цифри свідчать про те, що ми маємо величезний потенціал.

Незважаючи на заяви, що ринок не зростатиме, що він не готовий до змін, що українці мають зачекати на когось, ми як найбільший оператор ринку, найбільший імпортер в країні, який займає 20% імпорту, як найбільший виробник так не думаємо. Ми не вважаємо, що маємо на когось чекати, й кажемо сьогодні: країна розвиватиметься. Навіть зараз, у скрутний період, за вісім місяців ринок збуту нових автомобілів втратив лише 0,8%. Це свідчить передусім про те, що існує попит.

Коли ми чуємо, що через утилізаційний збір не завозитимуть деякі моделі, то відповідаємо: «Добре, тоді ми продамо більше. Якщо хтось хоче залишити цей цікавий ринок — немає питань». Ринок неможливо зупинити. Якщо існує попит, він завжди знайде пропозицію. Усі дуже зацікавлені в Україні. Цього року ми не змінили жодного нашого плану, не зупинили жодної презентації. Кожен із наших брендів зайняв свою заплановану нішу на ринку.

Зроблено все для того, щоб ціни для покупців не змінилися. Не тому, що ми такі хороші, а тому, що це покупець вирішує, за якою ціною він купуватиме автомобіль. Можемо ставити будь-яку ціну, але тоді покупці не матимуть можливості придбати авто, бо зарплата не зростає і рівень кредитування також не збільшується. Тому в імпортера немає іншого виходу, як працювати з партнером-виробником. Наші партнери відслідковують зміни, що відбуваються на ринку, тому що їм цікава Україна і вони розуміють: зміни ці — тимчасові й приведуть до зростання ринку. Лунали заяви про те, що в 2013 році автомобілі подорожчають на 15, 16 чи навіть 30%, однак реальне зростання цін становить 4 — 6%. Ми робитимемо все можливе, щоб вони залишалися незмінними.

Є кілька важливих складових витрат імпортера: фінансування складу і маркетинг. Склад має значну частку в ціноутворенні. Якщо імпортер може тримати рік автомобілі на складі, отже, в його структурі ціноутворення закладено фінансування на рік. Тоді чому б не зробити знижку для клієнта і не тримати товар на складі? Друга стаття витрат — маркетинг, і це не менш важливо, ніж фінансування складу.

Якщо хтось вирішує почекати і повернутися на ринок у 2017 — 2018 роках, коли той становитиме 400 — 500 тис. авто, то витратить багато коштів, аби повернути українців і зберегти упізнавання бренду. Тому ніхто ні на кого не чекатиме. Через певний час ринок у нас становитиме 1 млн. автомобілів. І саме зараз імпортерам та виробникам варто формувати базу для такого зростання»

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42