Згідно з пп. 14.1.139 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу для цілей оподаткування ПДВ під особою слід розуміти юридичну особу, створену відповідно до закону у будь-якій організаційно-правовій формі, у тому числі підприємство з іноземними інвестиціями, або фізичну особу — підприємця, яка:
Відповідно до п. 297.1 ст. 297 Податкового кодексу платники єдиного податку звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з ПДВ з операцій з постачання товарів, робіт і послуг, місце постачання яких розташовано на митній території України, крім ПДВ, що сплачується фізичними особами та юридичними особами, які обрали ставку єдиного податку 3% (платники єдиного податку третьої і четвертої груп у разі сплати ПДВ) або 5% (платники єдиного податку п’ятої і шостої груп у разі сплати ПДВ).
Отже, спрощена система оподаткування передбачає можливість суб’єктам господарювання в окремих випадках одночасно бути платниками ПДВ та єдиного податку.
Зауважимо, що на платників єдиного податку не поширюється норма п. 181.1 ст. 181 Податкового кодексу щодо обов’язкової реєстрації як платника ПДВ у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) (з дотриманням вимог, передбачених ст. 183 цього Кодексу щодо порядку реєстрації платників ПДВ) у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 300 000 грн. (без урахування ПДВ).
У разі ввезення товарів на митну територію України податки і збори та митні платежі сплачуються платником єдиного податку на загальних підставах відповідно до закону (п. 297.2 ст. 297 Податкового кодексу).
Пунктом 202.2 ст. 202 Податкового кодексу встановлено, що платники ПДВ, які сплачують єдиний податок, можуть вибрати квартальний податковий період.
Заява про вибір квартального податкового періоду подається контролюючому органу разом із декларацією за наслідками останнього податкового періоду календарного року. При цьому квартальний податковий період починає застосовуватися з першого податкового періоду наступного календарного року.
У разі якщо платник ПДВ, який застосовував спрощену систему оподаткування, переходить на сплату інших податків і зборів, установлених Податковим кодексом, такий платник зобов’язаний самостійно перейти на місячний податковий період починаючи з першого місяця переходу на сплату інших податків і зборів, установлених цим Кодексом, що зазначається у відповідній податковій декларації за наслідками такого місяця.
У разі обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, зміни ставки єдиного податку або відмови від спрощеної системи оподаткування особа реєструється платником ПДВ у порядку, визначеному Податковим кодексом, та за загальними правилами, встановленими Положенням № 1394. Реєстрація таких осіб здійснюється не раніше дати зміни системи оподаткування.
Насамперед для реєстрації платником ПДВ особа повинна перебувати на обліку в контролюючому органі за місцезнаходженням або місцем проживання відповідно до Порядку № 979.
Реєстраційна заява у вищезазначених випадках подається з урахуванням таких особливостей:
При цьому реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, з якого така особа бажає перейти на сплату єдиного податку за ставкою 3 або 5%. Якщо податковим органом прийнято рішення про відмову у реєстрації особи платником ПДВ, така особа відмовляється від застосування спрощеної системи оподаткування або обирає ставку єдиного податку у розмірі 5 або 7% (без сплати ПДВ);
Реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, з якого така особа бажає перейти на сплату єдиного податку за ставкою 3 або 5%.
Якщо особа, яка переходить на сплату інших податків і зборів, установлених Податковим кодексом, зі спрощеної системи оподаткування, подала до податкового органу реєстраційну заяву без зазначення бажаного дня реєстрації і останній день строку у п’ять робочих днів від дня отримання реєстраційної заяви передує даті переходу її на загальну систему оподаткування, то датою реєстрації її платником ПДВ визначається перший день переходу такої особи на загальну систему оподаткування (пп. 3.7.2 п. 3.7 розділу III Положення № 1394).
Підпунктом 5.8.5 п. 5.8 розділу V Положення № 1394 зазначено, що у разі анулювання реєстрації як платника ПДВ платники єдиного податку зобов’язані перейти на сплату єдиного податку за ставкою у розмірі 5 або 7% (без сплати ПДВ) або відмовитися від застосування спрощеної системи оподаткування шляхом подання заяви щодо зміни ставки єдиного податку чи відмови від застосування спрощеної системи оподаткування не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу, в якому здійснено анулювання реєстрації платником ПДВ.
Сільськогосподарське підприємство — суб’єкт спеціального режиму оподаткування не має права реєструватися суб’єктом спрощених систем оподаткування, які передбачають порядок сплати ПДВ, відмінний від загальних норм розділу V Податкового кодексу, чи звільнення від сплати цього податку (п. 6.8 розділу VI Положення № 1394).
Тому однією з причин відмови у реєстрації сільськогосподарського підприємства як суб’єкта спеціального режиму оподаткування ПДВ може бути його перебування на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку за ставкою у розмірі 5 або 7% (без сплати ПДВ).
Якщо на підставі заяви юридичної особи — суб’єкта спеціального режиму оподаткування про видачу cвідоцтва платника єдиного податку за ставкою 5 або 7% податковим органом прийнято рішення про те, що особа з певного звітного періоду переходить на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності і при цьому не буде платником ПДВ відповідно до пп. 2 пп. 293.3.1 або пп. 2 пп. 293.3.2 п. 293.3 ст. 293 Податкового кодексу, але цей звітний період ще не настав, то на Спеціальному свідоцтві, корінці Спеціального свідоцтва та всіх засвідчених копіях Спеціального свідоцтва у лівій верхній частині робиться спеціальний запис: «Свідоцтво дійсне до <дата останнього дня звітного періоду, що передує переходу платника на сплату єдиного податку>, запис зроблено <дата>».
Запис на Спеціальному свідоцтві та всіх засвідчених копіях такого свідоцтва засвідчується підписом керівника (заступника керівника) податкового органу та печаткою. Спеціальне свідоцтво та копії з такою відміткою повертаються сільськогосподарському підприємству — суб’єкту спеціального режиму оподаткування при видачі документів, що підтверджують його право на застосування спрощеної системи оподаткування, починаючи з певного звітного періоду. Після закінчення терміну дії Спеціального свідоцтва з такою відміткою сільськогосподарське підприємство подає заяву про зняття з реєстрації як суб’єкта спеціального режиму оподаткування за формою № 3-РС разом із таким свідоцтвом та всіма його завіреними копіями. Після цього податковий орган виключає сільськогосподарське підприємство з Реєстру останнім днем звітного періоду, що передує переходу суб’єкта спеціального режиму оподаткування на обрані ним умови сплати єдиного податку при застосуванні спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.
Відповідно до пп. 5.5.2 п. 5.5 розділу V Положення № 1394 рішення про анулювання реєстрації за ініціативою податкового органу приймається за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Зокрема, одним із таких документів є свідоцтво або корінець свідоцтва платника єдиного податку суб’єкта господарювання, який відповідає будь-якій із умов (підстава — реєстрація особи платником єдиного податку без сплати ПДВ):