Інтерв’ю

Компанії нашої асоціації впроваджують західні стандарти роботи

Україна стоїть на порозі євроінтеграційного розвитку. На нас чекають зміни і в суспільній, і в економічній сферах. З переходом країни до статусу асоційованого члена Євросоюзу визначатимуться завдання на перспективу. Сподіваємося, що євроінтеграція відкриє український ринок для іноземних інвесторів. Втім бізнес багатьох країн світу вже працює в Україні. Президент Американської торгової палати в Україні, яка об’єднує підприємців з-понад 50 країн світу, Хорхе Зукоскі розповів «Віснику» про її діяльність та поділився своїм баченням перспектив України.


В. — В яких сферах економіки Палата має найбільше представництво та яким для України є економічний ефект від діяльності компаній, які входять до її складу?

Х. З. — Американська торгова палата в Україні єднає провідні компанії з-понад 50 країн світу — з Північної Америки, Європи, Азії, а також Росії та України. Серед наших членів — найбільші стратегічні та інституційні інвестори з найбільшим обсягом прямих іноземних інвестицій у ринок України. Палата об’єднує понад 600 компаній, що дає змогу представляти інвесторів практично у кожному секторі української економіки: від сільського господарства та харчової промисловості — до охорони здоров’я та нерухомості, від банківської справи та сфери IT — до енергетики та логістики. Досвідчені юристи, що працюють у міжнародних та українських юридичних фірмах, аудитори та інші консультаційні структури також відіграють важливу роль у діяльності нашої організації, забезпечуючи необхідну юридичну підтримку адаптації найкращих міжнародних законодавчих практик до українських реалій.

Компанії, які є членами асоціації, активно сприяють економічному зростанню країни. Вони впроваджують західні стандарти роботи, забезпечують робочими місцями мільйони українців, тим самим підвищуючи їх рівень життя. Використовуючи нас як ефективну платформу для обміну досвідом і комунікації, інвестори мають можливість захищати свої права та спільно працювати над поліпшенням умов ведення бізнесу в Україні. Це дає нам змогу впроваджувати комплексні реформи, необхідні країні для підвищення її конкурентоспроможності. За роки діяльності ми досягли чималих успіхів саме завдяки активній роботі наших членів і бажанню українського уряду співпрацювати із бізнес-спільнотою.

В. — Палата за останні роки активізувала свою присутність в аграрному секторі. Наскільки ділова та інвестиційна активність представників Палати позначилася на АПК та які, на Ваш погляд, перспективи й проблеми є в цій сфері?

Х. З. — Аграрний сектор має всі перспективи стати потужним джерелом економічного зростання української економіки. Більшість транснаціональних компаній вже працюють в Україні, а інші наразі оцінюють можливості щодо інвестування. Найкращим доказом зацікавленості бізнесу є те, що обсяг прямих іноземних інвестицій протягом двох останніх років уже перевищив 800 млн. дол. США, і Україна традиційно входить до десятки провідних кран — експортерів зернових культур разом із Канадою, Австралією, ЄС та Російською Федерацією, Аргентиною та Казахстаном і забезпечує понад половину світового експорту соняшникової олії.

Потенціал українського аграрного сектора величезний, проте, на наш погляд, розвивати його можливо лише за рахунок скасування низки адміністративних бар’єрів. Керівництво країни робить позитивні кроки у цьому напрямі, адже розуміє важливість підвищення ефективності національного аграрного сектора напередодні підписання угоди про створення зони вільної торгівлі з ЄС, що відкриє перед національними товаровиробниками один з найбільших ринків світу та в той же час приведе до конкуренції з високоефективними європейськими виробниками.

В. — Як представницький орган інвесторів з-понад 50 країн світу Палата бере активну участь у податковій реформі. Наскільки часто українська влада дослуховується до порад?

Х. З. — Державна податкова політика відіграє ключову роль у процесі планування та ведення бізнесу, тому податкові питання, їх прогнозованість і відповідність міжнародним нормам і конвенціям перебувають в центрі уваги Палати. Об’єднуючи стратегічних інвесторів, ми завжди намагаємося будувати конструктивний діалог з органами державної влади, аби забезпечити баланс інтересів держави та бізнесу, особливо, коли йдеться про таку делікатну сферу, як оподаткування. Компанії-члени використовують наш Комітет з питань оподаткування як дискусійний майданчик, де надають рекомендації, висловлюють занепокоєння, а також вирішують проблемні питання безпосередньо із представниками Міндоходів України. Ми вдячні за високий рівень взаємодії як з боку Міністерства, так і з боку Комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики, адже протягом багатьох років нам вдалося побудувати дійсно конструктивний діалог між бізнес-спільнотою та урядом.

Зрозуміло, що є чимало питань, наприклад, щодо відшкодування ПДВ, для вирішення яких необхідно спільно працювати і державі, і бізнесу, аби знайти необхідний баланс інтересів. Зробити це не завжди просто, особливо враховуючи нелегкі фінансові часи для України. Навести можна багато гарних прикладів нашої ефективної співпраці, які дали змогу знайти оптимальні рішення таких питань, як перенесення податкових збитків минулих періодів, спрощення податкового адміністрування тощо. Ми й надалі наполегливо працюватимемо задля пошуку творчих рішень, і єдиний можливий спосіб це робити полягає у наявності тривалого конструктивного діалогу між бізнесом і державою.

Створення Ради з питань стимулювання інвестицій та підприємницької діяльності при Міндоходів України також є позитивним кроком вперед, що об’єднав вітчизняних й іноземних інвесторів і представників Міністерства. Ми вважаємо Раду ще однією платформою для ефективних комунікацій та пошуку спільних відповідей на нагальні питання.

В. — Наразі набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення». Які перспективи для бізнесу й держави відкриває цей Закон у цілому?

Х. З. — Наші експерти брали активну участь у розробці законодавства щодо трансфертного ціноутворення, тісно співпрацюючи із Міндоходів України. Спільна робота тривала після прийняття цього стратегічного нормативного акта, адже наступний крок реалізації ухвалених законів буде ще важливішим, ніж його прийняття.

Співпраця між членами Американської торгової палати в Україні та податковими органами щодо впровадження концепції розпочалася ще у 2012 році, коли за результатами зустрічі з Головою Державної податкової служби України Олександром Клименком було створено спільну робочу групу. Так, улітку 2013 року спільно з Міністерством ми провели міжнародну конференцію, присвячену впровадженню правил трансфертного ціноутворення, в якій взяли участь представники Федеральної податкової служби Росії, Генеральної дирекції державних фінансів Міністерства економіки та фінансів Франції та експерти з Німеччини та Російської Федерації.

Насамперед перевагою цього Закону для бізнесу буде встановлення однакових правил для усіх платників податків. Представники прозорого міжнародного та національного бізнесу в Україні завжди дотримувалися міжнародних правил цінової політики, а відтепер такими правилами обов’язково керуватимуться всі. Окрім того, запровадження концепції трансфертного ціноутворення має всі шанси підвищити конкурентоспроможність компаній, оскільки вплине безпосередньо на прибутковість діяльності та, відповідно, на підвищення ефективності виробництва. Щодо перспектив для держави запровадження правил трансфертного ціноутворення, безумовно, матиме позитивний вплив на джерело потенційного доходу держави та посилить прозорість ведення бізнесу, таким чином підвищуючи глобальну конкурентоспроможність країни.

В. — Наскільки партнерські відносини між державою та бізнесом здатні вплинути на економічне зростання України?

Х. З. — Ефективний діалог між бізнесом і владою є одним з ключових факторів успіху для країни, яка має намір мати по-справжньому конкурентоспроможну та динамічну ринкову економіку. Ми вважаємо, що підвищення національної конкурентоспроможності, економічного зростання та прогрес у впровадженні необхідних реформ тісно пов’язані з готовністю влади враховувати зауваження бізнесу при розробці законодавчих ініціатив. За останні кілька років ми побачили, що взаємодія між діловою спільнотою та урядом перейшла на якісно новий рівень.

Нещодавно експерти нашої організації розробили для українського уряду рекомендації до національного плану дій на 2014 рік щодо підвищення рівня захисту прав інвесторів і вдосконалення механізмів державно-приватного партнерства шляхом розробки та ухвалення Концепції розвитку державно-приватного партнерства в Україні на 2013 — 2018 роки. Сподіваємося, що партнерські відносини між державою та бізнесом допоможуть відновити довіру інвесторів до України. Тому пошук конструктивного компромісу, який збалансує інтереси держави та бізнесу, має бути налаштований не на конкуренцію, а на співпрацю, спрямовану на забезпечення економічного добробуту нації.

В. — Нещодавно Американська торгова палата презентувала аналітичний звіт «Партнерство з метою підвищення конкурентоспроможності економіки України». Окресліть основні висновки дослідження.

Х. З. — У щорічному звіті ми аналізуємо основні сектори економіки України — сільське господарство, харчову промисловість, енергетику, охорону здоров’я, інформаційні та комунікаційні технології, інфраструктуру, банківські та фінансові послуги, податкову та митну політику тощо. У кожному із секторів є позитивні зрушення. У звіті поточного року особливу увагу приділено відновленню кредитування.

Найважливішою частиною звіту є план дій, що містить негайні та довгострокові заходи, виконання яких допоможе підвищити рівень конкурентоспроможності України у світовій економіці. Його мета — сприяти позитивним змінам і реформам в Україні, стимулювати діалог між державою та приватним секторами та здійснювати огляд перебігу реформ. Варто відзначити, що цей план дій є абсолютно реальним і протягом минулих років успішно виконувався у співпраці з урядом України, Верховною Радою й іншими державними органами національного та місцевого значення.

В. — Які основні ініціативи Ви запропонували б українцям для покращення умов ведення бізнесу?

Х. З. — Для того щоб зробити бізнес-середовище привабливішим для міжнародних і вітчизняних інвесторів, Україні слід звернути увагу на декілька сфер. Йдеться про захист прав інтелектуальної власності, боротьбу з корупцією, відновлення кредитування, покращення якості інфраструктури та низку інших проблем. Є також і конкретні завдання, які мають вирішуватися через впровадження галузевого законодавства, проте зазначені сфери стосуються кожного сектора економіки, а також усіх компаній, що працюють в Україні.

В. — Ділове товариство покладає також великі надії на асоційоване членство України в ЄС як на передумову розбудови сучасної економіки, залучення інвестицій. Наскільки ця перспектива є далекою чи близькою з огляду на стан української економіки?

Х. З. — Протягом багатьох років Американська торгова палата залишається стійким прихильником євроінтеграції України. Враховуючи вигідне геополітичне розташування країни, багаті природні ресурси та високоосвічене населення, угода про асоціацію з ЄС відкриє країні доступ до одного з найбільших ринків світу. Ми вітаємо нещодавнє схвалення Кабінетом Міністрів України проекту угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Такий крок демонструє політичну волю українського уряду рухатися у наміченому напрямі.

Вірю, що саме євроінтеграційний шлях створить нові вражаючі можливості для України. І для українських, і для міжнародних компаній відкриється чимало перспектив на європейському ринку, а саме: збільшення виробництва та експорту продуктів харчової та переробної промисловості, зміцнення енергетичної незалежності України, поява додаткових інвестицій завдяки створенню надійного та передбачуваного бізнес-середовища, а також забезпечення вільного обігу товарів і послуг, передбачених угодами з ЄС.


Розмову вів Микола ВЛАЩУК

«Гарячі лінії»

Дата: 5 вересня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42