Статті

Власна/чужа справа

Франчайзинг як спосіб господарювати самостійно, використовуючи готові бізнес-рішення.

Зусилля влади, спрямовані на покращення умов ведення бізнесу, дають результати. Про це свідчить статистика щодо кількості новостворених суб’єктів господарювання. За даними Міндоходів України, тільки «спрощенців» за останній рік побільшало на 90 тис. осіб — стільки співвітчизників долучилося до когорти тих, хто не лише мріє про власну справу, а й робить реальні кроки для її започаткування.


Бути незалежним від перепадів настрою і примх керівництва, самостійно моделюючи свій графік і навантаження, — хіба не щастя? Втім, досягти його на практиці не так уже й просто: на заваді стають відсутність досвіду ведення бізнесу, необхідної кількості грошей і банальний брак ідей. В останньому випадку на допомогу потенційним підприємцям прийде франчайзинг, використовуючи який не потрібно вигадувати велосипед для здійснення фінансово-господарської діяльності. А чому б і не спробувати? — спитають читачі. І справді, бо що б ви грандіозне не замислили, варто пам’ятати: все вже вигадано до нас.

Трохи етимології

Терміни «франчайзинг» і «податки» пов’язані історично. Слово «франчайзинг» пішло від французького franchir, що означає «звільняти»,  і пов’язане з даруванням королівською короною єпископам прав і свобод у 1559  р.  Франчайзинг виник іще за Середньовіччя, коли британські королі надавали баронам право збирати податки з певних територій в обмін на різні послуги, а вільним людям за окрему плату дозволялося продавати свої товари на ринках і ярмарках міста. Місця, відведені для цієї торгівлі, називалися франшизами.

Попри європейські корені, найбільшу популярність франчайзинг як вид бізнесу здобув у США. За різними підрахунками нині в цій країні працює понад 15 тис.  франчайзерів, а підрахувати кількість франчайзі важко навіть найавторитетнішим фахівцям у цій сфері.

Орієнтир — комерційна концесія

Щодо України, то визначення поняття франчайзингу в її законодавстві годі й шукати. Його там немає, як і досі немає закону про франчайзинг (за аналогією із законом про ріелтерську діяльність, на появу якого з нетерпінням чекають вітчизняні брокери). Більше того, франчайзинг у чистому вигляді не врегульовано не лише в нас, а й у світі в цілому. «За такої співпраці суб’єкти господарювання зазвичай керуються кодексом етики франчайзингу, який запроваджується громадськими організаціями», — розповідає віце-президент Федерації розвитку франчайзингу України Олександр Ногачевський.

Тож доводиться задовольнятися матеріалами з Вікіпедії, відповідно до яких франчайзинг — це форма співпраці між юридично та фінансово незалежними сторонами (компаніями та/або фізичними особами), в межах якої одна сторона (франчайзер), що володіє успішним бізнесом, відомою торговою маркою, ноу-хау, комерційними таємницями, репутацією та іншими нематеріальними активами, дозволяє іншій стороні (франчайзі) користуватися цією системою на певних умовах.

І все ж таки франчайзинг у нашій державі регулюється. Йому присвячено главу 76 Цивільного кодексу України «Комерційна концесія» і главу 36 Господарського кодексу України «Використання у підприємницькій діяльності прав інших суб’єктів господарювання (комерційна концесія)». Самі ж франчайзингові відносини передбачають укладення франчайзингового договору між франчайзером і франчайзі. Він, власне, і диктує умови, за якими підприємець отримує готову бізнес-ідею, щоб втілити в життя на певній території.

Скільки це коштує?

Не безкоштовно, звичайно, але й не так дорого, як вважають деякі стартапери, що зрештою відкидають ідею придбання франшизи як фінансово непід’ємну. Чимало франчайзерів, прагнучи розвивати мережу своїх закладів якомога інтенсивніше, використовують багаторівневу схему співпраці, нижнім рівнем якої є так званий м’який франчайзинг. Зі слів голови Асоціації франчайзингу України Андрія Кривоноса, «у збутових франшизах перший платіж може бути відсутній — замість цього франчайзер робить надбавку на ціни на товари, що продаються в мережі». Інакше кажучи, вигоду в такому разі франчайзер одержує за рахунок маржі, закладеної у вартість продукції, призначеної для реалізації.

Водночас плата за франшизу означає ряд пільг для франчайзі, наприклад, безплатне надання йому елементів оформлення точки продажу, обладнання і загалом всіляку підтримку з боку франчайзера. А враховуючи те, що полювати на безкоштовний сир шкідливо для здоров’я, стартаперу доцільно придивитися до дешевих пропозицій із початковою сумою інвестицій (паушального внеску) до 5 тис. дол. Щоправда, вибір також буде невеликий порівняно з тими, хто готовий ризикнути більшою сумою грошей, — орієнтуватися доведеться на стріт-фуд типу «Форнетті» і сферу послуг. «Для більшості варіантів співпраці за договором франчайзингу «бар’єр входу», або сума, необхідна для інвестування в середньостатистичну франшизу, становить від 50 тис. дол.», — стверджує президент Федерації розвитку франчайзингу України Олег Лащук.

У мережі закладів гарячої випічки «Форнетті» пропонують аж три варіанти співпраці з франчайзі вартістю від 8 до 80 тис. грн. Якщо ви захочете відкрити курси водіїв «Автоледі», то мінімальний розмір паушального внеску становитиме 10 тис. грн. Продавати поп-корн під брендом «Corn house» дозволять і безкоштовно, але щомісяця потрібно буде сплачувати 150 грн. роялті.

Підступне роялті

Пропозиції, розміщені на веб-сайті veliki.ua, взагалі можна назвати демпінговими. Вартість франшизи там становить від 500 до 1500 грн., проте переваги такого старту майже задарма дещо нівелює обов’язок сплачувати 500 — 800 грн. роялті.

На черзі — дорожчі варіанти. Так, компанія «ВOBO Bаr», що частує своїх шанувальників оригінальним напоєм «BUBBLE Tea», продає франшизи вартістю від 32 до 64 тис.  грн., а роялті справляє у відсотках від валових продажів у розмірі 5%. А от приєднатися до торгової марки «Fruit Life», що спеціалізується на виготовленні букетів із фруктів, коштуватиме дорожче: паушальний внесок — 35 тис. у. о., роялті — 7% від обігу підприємства. Скористатися шансом придбати готовий бізнес із мінімальними вкладеннями закликає і мережа туристичних агентств «Поїхали з нами», проте вартість такого задоволення на офіційному сайті фірми не зазначається.

Новачкам від франчайзингу варто врахувати, що одними тільки витратами на сплату паушального внеску й роялті, на жаль, не обмежитися. Гроші також знадобляться для оренди приміщення та його ремонту, обладнання і декорування, реєстрації підприємства та його запуску. Можливі і приховані витрати, яких із тексту франчайзингового договору не видно. Наприклад, франчайзер передає дизайн ресторану, але до франчайзингового пакета входить тільки ескіз-проект. Тож доведеться за окрему плату наймати дизайнера. А взагалі треба бути готовим до того, що вартість франшизи становитиме всього 10% від решти витрат.

Перспективний ринок

У чому ще можна спробувати власні сили? В Україні розмаїття франчайзингових мереж представлено ще таким чином: торгівля — 192, послуги споживачам — 97, громадське харчування — 57, послуги для бізнесу — 25, виробництво — 14, інформація — 11, вендинг — 11, фінанси — 4. Усього — 415 мереж, тоді як, наприклад, у Франції їх понад 5 тис. Тим не менше цей ринок в Україні розвивається, зростаючи щороку на 10 — 35% і особливо стрімко — у столиці, містах із кількістю населення понад мільйон, західних областях.

До речі, McDonald’s, який часто вважають першою франчайзинговою точкою в нашій державі, таким не є. Першопрохідцем в Україні ще в 1993 р. була міжнародна інформаційна система «Компас» (Нідерланди), керівництво якої не побоялося вкладати кошти в розвиток мережі в молодій незалежній державі. А от улюблена багатьом піцерія «Pizza Celentano» в 1999 р. стала піонером франчайзингу походженням з України.

Криза дещо збадьорила цей ринок, не даючи йому завмерти у статиці. Акценти змістилися в бік концепцій, що не потребують чималих інвестицій, але завжди користуватимуться попитом у споживачів, випереджаючи у своєму розвитку об’єкти торгівлі, яких змусило поступитися падіння курсу гривні відносно долара. Вендинг і ресторанне господарство також переживали стагнацію. Натомість попри безгрошів’я в народу дався взнаки його потяг до вдосконалення розумових здібностей: активно розвивалися компанії, що надають освітні послуги для дітей та батьків, причому відкривалися школи як власні, так і на франчайзингових умовах.

Альтернативний заробіток

Однак лихо не без добра. Перевагою кризи стало те, що багато звільнених шукали нові можливості заробітку, в тому числі звертаючи увагу на ті з них, які несе власний бізнес. «При цьому все сприяло відкриттю власної справи: звільнилися площі, багато дешевої б/у техніки та меблів. Тому підприємці стали активно аналізувати пропозиції, що є на ринку, і звертатися до компаній-франчайзерів», — коментує ситуацію експерт консалтингової компанії з франчайзингу PROFIT system Лілія Сідельник.

Сьогодні ж потенційним франчайзі ніщо, здається, не стоїть на заваді швидкого й безболісного започаткування умовно власної справи. По-перше, перевірена бізнес-концепція робить старт легким і дає змогу заощадити кошти на запуск підприємства. По-друге, має місце всебічна підтримка з боку франчайзера, що сприяє мінімізації ризиків і щоденних проблем. По-третє, працюючи під відомим брендом, ви цілком можете претендувати на лідерство у своєму регіоні. До цього переліку переваг варто додати лише, що, як свідчить досвід розвинутих країн, франчайзингові мережі є більш стійкими й прибутковими, ніж незалежні підприємства.

Крім плати за франшизу, яка зрештою виливається «у копійочку», є в організації такого бізнесу й інші недоліки, які експерти радять детально проаналізувати перш ніж ставати франчайзі. Один із них полягає в небажанні франчайзера втрачати репутацію, завойовану на певному ринку, через дії бізнесмена-невдахи. Тобто так чи інакше вас контролюватимуть — перевірятимуть щодо дотримання стандартів якості фірми, «під дахом» якої працюєте. Щодо стандартів франчайзингової системи, то їх також доведеться неухильно дотримуватися. І хоча за кроки праворуч чи ліворуч точно не розстріляють, усі ваші міркування щодо покращення роботи можуть носити тільки рекомендаційний — не більше — характер. Трапляється й так, що ваша точка ще до відкриття приречена на провал через помилки франчайзера в управлінні системою. Що й говорити про зовсім крайні випадки на кшталт банкрутства франчайзера, коли анулюється сам франчайзинговий договір?.. Однак давайте будемо оптимістами!

Відчуй себе франчайзі!

Обирати є з чого. Зорієнтруватися у вирі пропозицій допоможуть такі ресурси, як www.franchisegroup.com.ua, www.newbiz.com.ua/fran_1, http://www.newidea.in.ua/category/franchising/catalogue/ та інші. Перелік стартапів з використанням розкручених брендів містить і Інтернет-майданчик із гучною назвою Національний каталог франшиз. Аналітики ринку переконують: перевагу краще надати розвинутим, а не нещодавно сформованим мережам — і ризиків менше, і запоруки успіху більше.

Втім, найголовнішим критерієм вибору має бути особиста готовність відчути себе франчайзі. Його ідеальний портрет: сучасний, досвідчений, прогресивний, матеріально спроможний. А ще радимо пройти відповідний тест, знайти який в Інтернеті — не проблема. Я спробувала і, як показав результат, виявилася природженим франчайзі. А ви?..

 

Зарубіжний досвід

Мрії збуваються

У в’єтнамському місті Хо Ши Мін, відомому також як Сайгон, відкриється перший McDonald’s. У цій країні вже функціонують «американські» ресторани Starbucks, Subway, Burger King і KFC, проте відчувається підвищений попит на іноземні бренди, а влада В’єтнаму прагне в такий спосіб зробити Республіку більш інвестиційно привабливою.
Франшизу придбав в’єтнамо-американський інвестор пан Нгуен, який у молодому віці працював у McDonald’s у США. Протягом 10 років, відколи повернувся до рідної країни, він мріяв відкрити там цей заклад.

Чуже під забороною

В Індії наклали вето на франчайзинг. Такий «сюр-приз» іноземним інвесторам зробив державний департамент індустріальної політики і просування. Відтепер усі міжнародні мережі мають право відкривати тільки власні торговельні точки, а 50% запланованих коштів обов’язково повинні витрачатися на управління.
Також торговельна площа для іноземних магазинів повинна створюватися з нуля, виключається можливість придбання. На переконання чиновників, саме це сприятиме створенню в країні більшої кількості магазинів.
Вето на франчайзингову діяльність стосується таких великих компаній, що працюють в Індії, як Carrefour, Tesco і Walmart.

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42