Статті

На ринок нафтопродуктів очікують зміни

З 1 січня 2014 р. набирає чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів щодо виробництва та використання моторних палив з вмістом біокомпонентів», який передбачає, що до кожного літра бензину додаватиметься не менш як 5% біоетанолу. Така норма, на думку народних обранців, має сприяти зменшенню залежності нашої держави від імпортних нафтопродуктів і стимулюватиме розвиток пального з відновлюваних джерел. Водночас чимало експертів не в захваті від нововведення і прогнозують у зв’язку з цим суттєве подорожчання бензину, масові поломки автомобілів, не пристосованих до роботи на біоетанолі, дефіцит пального на АЗС, неконтрольований фальсифікат на ринку.


Добрі наміри — українські реалії

Нововведення беруть початок від директиви Європейського парламенту від 8 травня 2003 р. про сприяння використанню біопалива та інших видів відновлюваного палива для транспорту, якою передбачається використання 10% частки енергії з відновлюваних джерел на транспорті до 2020 р.

Урядовці заявляють про можливість швидко налагодити в Україні виробництво біоетанолу. Основними постачальниками повинні стати підприємства об’єднання «Укрспирт» та цукрові заводи.

Здавалося б, усе чудово: селяни і виробники спирту мають роботу, Україна звільняється від нафтової залежності, а закордонні виробники викачують з країни менше грошей.

Втім, не всі поділяють такий оптимізм. Зокрема, великі ритейлери звернулися до уряду з проханням відстрочити запровадження чи скасувати норми вищезазначеного Закону. За відстрочення виступає і чимало експертів. На їхню думку, виробники нафтопродуктів і споживачі повинні мати час, аби призвичаїтися до нових правил.

Фахівці також звертають увагу на гнучку позицію європейського законодавства у цьому питанні: воно не містить вимог щодо повного переведення внутрішнього ринку автомобільного пального на сумішеве пальне. Саме цей факт, на думку оглядачів, сприяє цивілізованому входженню сумішевих нафтопродуктів на ринок.

Бензин з біоетанолом: не все так просто

Компанії, що торгують нафтопродуктами, потрапили в цікаву ситуацію. Для отримання бензину з 5% біоетанолу необхідні три сировинні складові: біоетанол, стабілізатори для підтримки однорідності суміші та бензин. До того ж бензин має бути не простий, а призначений для подібного змішування.

Формально з 1 січня 2014 р. в Україну не можна ввозити звичайний товарний бензин. Натомість потрібно імпортувати так званий євробоб — напівфабрикат, призначений для подальшого змішування з біоетанолом. У нас він не виробляється, тож будуть проблеми з його розмитненням, стверджують фахівці.

Представники нафтопереробних заводів зверталися до постачальників євробобу і стабілізаторів, але їм потрібні характеристики товару. На жаль, в Україні їх досі не визначено, тому постачати на АЗС новий бензин буде складно. Так само невизначеними залишаються характеристики готових біобензинів.

На думку заступника директора НТЦ «Псіхея» Геннадія Рябцева, актуальним залишається й питання відповідальності за продукт.

«Мережі АЗС не хочуть відповідати за якість суміші, а за законом вони мають це робити. Спиртозаводи не розуміють, що на них також покладатиметься частина відповідальності. Хто визначатиме якісні характеристики? В Україні працюють лише 10 авторитетних лабораторій», — поінформував експерт.

Ще одна проблема — сам біоетанол. Тут думки учасників ринку розходяться.

Найбільші ритейлери стверджують, що в Україні виробляється недостатньо біоетанолу. Частина експертів переконана, що вітчизняні виробники здатні запропонувати необхідні його обсяги, проте цей потенціал ще не реалізовано. Наразі ринок може розраховувати від виробників в Україні максимум на 133 тис.  т біоетанолу на рік, а потрібно хоча б у 2,5 раза більше. Отже, його доведеться імпортувати, що, по-перше, суперечить початковим намірам боротися з імпортною залежністю, а по-друге, імпорт — це надто дорого. Акцизний податок на ввезення імпортованого біоетанолу вшестеро перевищує вартість спирту. Це, за оцінками експертів, призведе до збільшення ціни на бензин на понад 2 грн. за літр.

Варто також торкнутися питання оподаткування бензинів з додаванням біоетанолу. Експерти й учасники ринку розповідають про додатковий податок, який доведеться сплачувати виробникам нафтопродуктів.

За версією Геннадія Рябцева, додавання біоетанолу — це виробнича операція, яка повинна оподатковуватися ПДВ. Оскільки процес додавання біоетанолу суттєво змінює фізико-хімічні показники бензину, то відповідно до законодавства — це виробництво. Отже, отриманий сумішевий продукт підлягає додатковому оподаткуванню акцизним податком, що, як очікується, збільшить його вартість на понад 2 грн. за літр.

Також на ціну пального в бік її збільшення може вплинути той факт, що на підприємствах в Україні не передбачено можливості змішування та зберігання біоетанолу і сумішевих бензинів. Ці операції повинні здійснюватися під так званою азотною подушкою, що може бути лише на нафтопереробних заводах повного циклу. Обладнання для однієї нафтобази коштуватиме щонайменше 3 млн.  дол. За оптимістичними оцінками, для переобладнання своїх потужностей підприємцям знадобиться 1,5 — 2 роки. А до цього ще потрібно визначитися з регламентами й стандартами, щоб учасники ринку розуміли, як їм слід готуватися до переходу на пальне з біоетанолом.

Парадокс у тому, що добросовісні учасники ринку готові за власні кошти адаптувати свої нафтові бази для приймання, змішування та зберігання сумішевих бензинів.

Однак навіть для початку адаптації проектантам слід надати технічні завдання, які неможливо скласти через відсутність нормативних технічних документів.

Так само неможливо придбати обладнання для комплектації нафтобаз лабораторіями через відсутність в Україні норм, що визначають вимоги до сировини і самого продукту. Розробка цих нормативних документів, на думку експертів, триватиме не один рік.

«Сумішевий»  душ для автолюбителів

 За дослідженнями українських випробувальних центрів, додавання біоетанолу до бензинів змінить їх якість. Ця суміш не відповідатиме нормативним документам за низкою показників, що зробить її використання недопустимим. Цим можуть скористатися нечесні гравці, і ринок захлинеться «бодяжним» пальним.

Крім «бодяги», на українських автомобілістів чекає інший сюрприз. За підрахунками експертів, 9 млн. легкових машин в Україні за своїми характеристиками не можуть використовувати пальне із вмістом біоетанолу. Отже, поломка двигунів у двох третин авто гарантована.

Втім існує й інша думка. Використання бензину із вмістом біоетанолу не шкодить експлуатаційним властивостям автомобілів. Про це, зокрема, заявив заступник директора ДП «Спиртбіопрод» Григорій Кизюн.

З його слів, в Україні спільно із вченими ДП «УкрНДІНП «Масма» та ДП «Державтотрансндіпроект» досліджувалися особливості застосування сумішевих бензинів із вмістом біоетанолу вітчизняного виробництва, у ході чого проводилися стендові та дорожні випробування на контрольній групі автомобілів автопідприємств м. Києва.

«Результати комплексних випробувань товарного сумішевого бензину з біоетанолом підтвердили доцільність його широкого застосування для сучасних автомобілів. Експлуатаційні властивості авто при роботі на сумішевому бензині не погіршуються порівняно з роботою на товарних бензинах аналогічного ґатунку. Негативного впливу сумішевого бензину на технічний стан двигунів та їхні системи зафіксовано не було», — зазначив Григорій Кизюн і додав, що перехід з товарного бензину на сумішевий не вимагає зміни конструкції двигуна і регулювання паливної системи, а також системи запалювання: під час випробувань спостерігалася стабільність фізико-хімічних властивостей сумішевого бензину протягом тривалого зберігання.

Замість епілогу

Наразі учасники ринку нафтопродуктів не наполягають на скасуванні ухвалених норм. Вони готові до відстрочення заради підготовки відповідної нормативної бази та інфраструктури. Про це заговорили і в уряді. Як очікується, на встановлення правил гри може знадобитися близько двох років.

Тим часом експерти переконані: Україні слід уважніше придивитися до досвіду ЄС, особливо з огляду на обраний курс європейської інтеграції. Навіть створивши інфраструктуру, європейці залишили своїм споживачам право вибору, яким бензином заправлятися. Та й на сам запуск необхідних виробничих потужностей країнам ЄС знадобилося достатньо багато часу — близько 10 років. Тож, можливо, зараз варто пригальмувати, щоб потім зробити упевнений крок вперед.

На сьогодні в Україні маємо кілька законопроектів щодо додавання біоетанолу.

Перший — з пропозицією відстрочити набрання чинності нормою з 1 січня 2014 р., другий — взагалі все скасувати, третій передбачає маркування сумішевих бензинів, четвертий — додавання біоетанолу лише на нафтопереробних заводах. Тож чекатимемо на рішення законодавців.

«Гарячі лінії»

Дата: 3 жовтня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42