Бухоблік

Облаштування офісу, придбання подарунків, влаштування корпоративу, благодійництво, рекламні заходи

Новорічні подарунки для дітей

Напередодні святкування Нового року оподаткування коштів, які спрямовуються на проведення новорічно-різдвяних свят для дітей та на придбання дитячих святкових подарунків, а також квитків на новорічно-різдвяні заходи для дітей, здійснюється за правилами, встановленими Законом № 2117.

Слід зазначити, що цей Закон є винятком із загальних положень, установлених Податковим кодексом, і регулює деякі питання фінансування заходів, пов’язаних з організацією новорічних і різдвяних свят для дітей та підлітків.

Норми Закону № 2117 діють протягом чітко визначеного часу, тобто щороку в період з 15 листопада поточного року до 15 січня наступного. Саме на цей період встановлено пільговий порядок оподаткування дитячих подарунків.

Зокрема, ст. 1 цього Закону передбачено, що сума коштів, яку платники податку на прибуток підприємств перераховують органам державної влади, місцевого самоврядування, громадським (у тому числі профспілковим) організаціям та створеним ними закладам освіти, охорони здоров’я та культури, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів, на проведення новорічних і різдвяних свят для дітей і підлітків та на придбання дитячих святкових подарунків, включається до складу податкових витрат таких платників податків у розмірі, що не перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього (звітного) періоду. Наприклад, якщо за підсумками 2012 р. підприємство отримало прибуток у розмірі 120 000 грн., то при придбанні новорічних подарунків таке підприємство має право врахувати у складі витрат суму в розмірі 4800 грн. (120 000 грн. х 4%).

Нагадаємо, що під дитячими святковими подарунками в цьому Законі розуміють набори товарів, які містять лише кондитерські вироби, іграшки вітчизняного виробництва та фрукти, загальною вартістю не більш як 8% прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня звітного податкового року. Оскільки станом на 01.01.2013 р. зазначений прожитковий мінімум становив 1147 грн., то дитячі святкові подарунки оподатковуються у пільговому порядку в разі, якщо їх загальна вартість менше або дорівнює 91,76 грн. (1147 грн. х 8%).

Крім того, Податковим кодексом передбачено, що певну суму коштів для придбання новорічних подарунків для дітей своїх співробітників підприємство може перерахувати своїй профспілкової організації.

Так, згідно з пп. «б» пп. 138.10.6 п. 138.10 ст. 138 цього Кодексу суми коштів, перераховані роботодавцями первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу, передбачені колективними договорами (угодами) відповідно до Закону № 1045, у межах 4% оподатковуваного прибутку за попередній звітний рік відносяться до складу інших витрат підприємства.

При цьому такий перерахунок підприємство може здійснити, навіть якщо за результатами попереднього звітного року платник податку не отримав прибутку або отримав збиток, оскільки визначити суму коштів, яку можна перерахувати профспілковій організації на придбання новорічних подарунків та білетів на святкові заходи, можна з урахуванням оподатковуваного прибутку, отриманого в році, що передує року декларування, в якому отримано збиток, але не раніше як за чотири попередні звітні роки.

Статтею 2 Закону № 2117 встановлено, що від оподаткування ПДВ звільняються операції з продажу:

  • дитячих святкових подарунків виробничими та торговими підприємствами. При цьому суми ПДВ, сплачені виробниками дитячих святкових подарунків за придбання сировини та матеріалів для їх виробництва, відносяться до складу валових витрат і до податкового кредиту не включаються;
  • квитків на новорічно-різдвяні заходи для дітей, що закуповуються за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, профспілкових комітетів підприємств та організацій, інших неприбуткових організацій.

Зауважимо, що у разі здійснення платником ПДВ операцій з постачання та придбання товарів/послуг, які підлягають оподаткуванню, а також які не є об’єктами оподаткування та звільнені від оподаткування цим податком, такий платник зобов’язаний вести окремий облік таких операцій.

При здійсненні оподатковуваних операцій і операцій, звільнених від оподаткування, складаються окремі податкові накладні (п. 201.5 ст. 201 Податкового кодексу).

У податкових накладних, виписаних за операціями, звільненими від оподаткування ПДВ згідно із Законом № 2117, робиться запис «Без ПДВ» з посиланням на п. 2 цього Закону.

Якщо постачання товарів/послуг здійснюється покупцю, який не зареєстрований як платник ПДВ, то:

  • у верхній лівій частині оригіналу податкової накладної робиться відповідна помітка «Х» та зазначається тип причини: 02 «Постачання неплатнику податку»;
  • у рядках «Індивідуальний податковий номер покупця» та «Номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість (покупця)»1 проставляється нуль;
  • усі примірники податкових накладних залишаються у особи, яка їх виписала, і зберігаються відповідно до викладеного в підпунктах 6.1 та 6.4 п. 6 Порядку № 1379.

_______________
1Нагадаємо, що з 01.01.2014 р. свідоцтва платника ПДВ скасовуються. Відповідні зміни також буде внесено до форми податкової накладної.

Бухгалтерський облік розглянемо на прикладі.

Приклад. На проведення дитячого новорічного шоу для 27 дітей підприємство «А» перерахувало неприбутковій організації 2430 грн. (ціна одного квитка — 90 грн.). Крім того, під час святкування кожній дитині працівника було вручено новорічний подарунок, придбаний за кошти підприємства, вартістю 170 грн. (на загальну суму 4590 грн., включаючи ПДВ).

Підприємство «А» є платником щомісячних авансових внесків податку на прибуток та платником ПДВ. Прибуток за підсумками 2012 р. становить 302 250 грн., а тому до податкових витрат за підсумками 2013 р. можна включити суму, що не перевищує 12 090 грн. (302 250 грн × 4%).

Таблиця 1


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дебет

Кредит

Сума, грн.

Доходи

Витрати

1

Придбано підприємством:
квитки на проведення дитячого новорічного шоу
новорічні подарунки

331

631

2430

-

-

209

631

4590

-

-

2

Проведено оплату придбаних:
квитків
подарунків

631

311

2430

-

2430

631

311

4590

-

-

3

Вручено та проведено списання вартості:
квитків на новорічне шоу
новорічних подарунків дітям

949

331

2430

-

-

949

209

4590

-

-

 

Оформлення офісного приміщення

Створити святкову атмосферу на робочому місці, в офісі чи актовому залі підприємства вважається майже обов’язком керівництва. Тому на придбання різноманітних прикрас для святкового оформлення офісних приміщень витрачаються чималі кошти. Але слід пам’ятати, що за правилами Податкового кодексу для звичайних підприємств, основною діяльністю яких не є організація прийомів, презентацій і свят за замовленням та за рахунок інших осіб, сума коштів, витрачена на такі цілі, не включається до складу податкових витрат, оскільки ці витрати не пов’язані з веденням господарської діяльності.

Водночас придбати різноманітні прикраси можливо за рахунок інших джерел, зокрема за рахунок чистого прибутку підприємства.

ПДВ, сплачений платниками при придбанні новорічних прикрас (мішури, ялинки, гірлянд тощо) для святкового оформлення офісу, робочих приміщень, території, до складу податкового кредиту не включається.

Розглянемо це на прикладі.

Приклад. Підприємство «Б» (основна діяльністьпосередництво у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами) вирішило святково прикрасити свій офіс (адмінбудівлю). Керівник підприємства видав відповідний наказ, до якого додано кошторис витрат на святкове оформлення приміщення. Ним передбачено, що на придбання штучної ялинки та прикрас (гірлянд, новорічних іграшкових персонажів, дощику, конфеті тощо) закладено 3300 грн., послуги з оформлення офісу (дизайнерські)1200 грн.

У наказі про облікову політику по підприємству закріплено, що вартісний критерій розмежування основних засобів та малоцінних необоротних матеріальних активів (даліМНМА) становить 2500 грн. Метод нарахування амортизації на МНМА50% вартості, що амортизується,нараховується у першому місяці їх використання, рештау місяці їх вилучення з активів.

Таблиця 2


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дебет

Кредит

Сума, грн.

Доходи

Витрати

1

Отримано підзвітною особою (завгоспом) у касі підприємства кошти на придбання ялинки та новорічних прикрас

372

301

3300,00

-

-

2

Оприбутковано: новорічну штучну ялинку (1,2 м)

153

372

540,00

-

-

новорічні гірлянди

1380,00

-

-

новорічні прикраси (кульки, казкові персонажі тощо)

740,50

-

-

новорічні прикраси одноразового використання (дощик, конфеті тощо)

209

372

390,90

-

-

3

Повернуто підзвітною особою невикористані кошти

301

372

248,60

-

-

4

Передано в експлуатацію новорічний інвентар та прикраси: новорічну штучну ялинку

112

153

540,00

-

-

новорічні гірлянди

112

153

1380,00

-

-

новорічні прикраси (кульки, казкові персонажі тощо)

112

153

740,50

-

-

новорічні прикраси одноразового використання (дощик, конфеті тощо)

949

209

390,90

-

-

5

Нараховано амортизацію на: новорічну штучну ялинку

949

132

270,00

-

-

новорічні гірлянди

949

132

690,00

-

-

новорічні прикраси (кульки, казкові персонажі тощо)

949

132

370,25

-

-

6

Отримано послуги з оформлення офісу (підписано відповідний акт)

949

685

1199,00

-

-

7

Оплачено надані послуги з оформлення приміщення

685

311

1199,00

-

-

 

Представницькі витрати

Проведення новорічних свят у колі ділових партнерів для деяких підприємств є вже звичною справою, адже саме у неофіційній обстановці простіше вести переговори, укладати контракти на подальшу співпрацю тощо. Організовуючи такі зустрічі, підприємство, як правило, несе неабиякі витрати, зокрема на організацію культурної програми, буфетне обслуговування під час переговорів тощо.

Податковий кодекс не містить визначення представницьких витрат. Але для того щоб такі витрати потрапили до складу податкових витрат, необхідно належним чином оформити первинні документи, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інші документи, що підтверджують зв’язок таких витрат з провадженням господарської діяльності. До таких документів, зокрема, належать наказ про проведення заходу, кошторис витрат, затверджений керівником підприємства, угоди, укладені під час проведення такого заходу, звіт про проведений захід тощо.

У разі якщо під час такої зустрічі не вдалося укласти відповідних угод, або сторони прийняли рішення перенести підписання угоди на деякий час, то для підтвердження представницьких витрат результати такої зустрічі слід оформити протоколом про наміри. Такий протокол складається у довільній формі, але обов’язково має містити реквізити та підписи представників обох сторін.

У складі податкових витрат представницькі витрати враховуються у тому звітному періоді, в якому їх було здійснено за правилами бухгалтерського обліку (п. 7 ПБО 16).

Суми ПДВ, сплачені платником податку при придбанні товарів/послуг, у тому числі віднесених до представницьких, не може бути включено до складу податкового кредиту звітного періоду, якщо їх використання безпосередньо не пов’язане з господарською діяльністю такого платника (п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу).

Розглянемо це на прикладі.

Приклад. Підприємство «В» (основна діяльністьоптова торгівля одягом і взуттям) організувало офіційний прийом для представників дилерської мережі. Основна мета зустрічіпідбиття підсумків роботи за 2013 р. та планування стратегії розвитку на наступний рік.
Кошторисом на цей захід закладено 8000 грн., з них: оренда приміщення для зустрічі
4200 грн., у тому числі ПДВ700 грн.; витрати на надання харчування (обіду) представників3300 грн., у тому числі ПДВ550 грн. (виставлено окремим рахунком); виготовлення роздаткового матеріалу500 грн. Підтверджують зв’язок витрат з господарською діяльністю наказ про проведення офіційного прийому дилерів, кошторис заходу, дилерська угода про співпрацю на 2014 р.

Таблиця 3


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дебет

Кредит

Сума, грн.

Доходи

Витрати

1

Перераховано ресторанному закладу попередню оплату за: оренду приміщення

371

311

4200,00

-

-

641

644

700,00

-

-

надання харчування

371

311

3300,00

-

-

641

644

550,00

-

-

2

Отримано послуги з: оренди приміщення

93

685

3500,00

-

3500,00

644

685

700,00

-

-

харчування

93

685

2750,00

-

2750,00

644

685

550,00

-

-

3

Списано виданий роздатковий матеріал

93

209

500,00

-

500,00

4

Проведено залік заборгованостей

685

371

7500,00

-

-

 

Проведення рекламних заходів

Як відомо, саме під час проведення новорічно-різдвяних свят багатьом підприємствам вдається здійснити найкращу рекламу своєї діяльності. Зокрема, шляхом розповсюдження зразків товарів, що виробляються підприємством.

Крім того, з метою поширення інформації про себе чи свій товар підприємство може замовити друковану продукцію, наприклад щотижневики з логотипом, ялинкові кульки з торговим знаком, календарі з назвою та адресою підприємства тощо. Усі ці заходи, тобто поширення інформації про особу чи товар, в будь-якій формі та в будь-який спосіб, призначеної сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару, є рекламними (ст. 1 Закону про рекламу).

У податковому обліку згідно з пп. 138.10.3 п. 138.10 ст. 138 Податкового кодексу витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг), на передпродажну підготовку товарів враховуються у складі податкових витрат, які відносяться до складу витрат, пов’язаних зі збутом. При цьому обов’язковою умовою для включення витрат на проведення рекламних заходів до складу витрат у податковому обліку є виключно рекламний характер таких заходів. У зв’язку з цим підприємству необхідно чітко визначити, чи підпадають його господарські операції під визначення реклами, та забезпечити документальне підтвердження цих операцій.

До таких документів, зокрема, належать: наказ керівника про проведення рекламних заходів, у якому слід зазначити дату, місце й мету їх проведення, коло відповідальних осіб; календарний план проведення рекламних заходів із зазначенням відповідальних осіб; кошторис витрат на проведення рекламних заходів (у документі зазначаються номенклатура та кількість зразків товарів, передбачених для безоплатної роздачі під час проведення заходів); видаткові накладні на товари, що плануються для безкоштовної роздачі з метою реклами, тощо.

Після закінчення рекламної кампанії необхідно скласти звіт про фактичні витрати та затвердити його у керівника.

У разі відсутності вищезазначених документів здійснені витрати на проведення рекламних заходів для цілей податкового обліку розглядаються як такі, що не пов’язані із здійсненням господарської діяльності та не включаються до складу витрат (пп. 139.1.1 п. 139.1 ст. 139 Податкового кодексу).

Операції з безоплатної роздачі товарів у рекламних цілях є об’єктом оподаткування ПДВ згідно з п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу. При цьому база оподаткування визначається відповідно до п. 188.1 ст. 188 цього Кодексу.

Щодо податкового кредиту за безоплатно розданими зразками товарів та безоплатно наданими послугами (виконаними роботами) в рекламних цілях, він визначається згідно з нормами ст. 198 Податкового кодексу.

Бухгалтерський облік розглянемо на прикладі.

Приклад. Підприємство «Г» (основна діяльністьвиробництво напоїв) у день Святого Миколая організувало рекламний захід з безоплатної роздачі дитячих напоїв власного виробництва у кількості 500 шт. (вартістю 1100 грн.) та придбаних 100 наборів фломастерів (на суму 1200 грн., у тому числі ПДВ200 грн.). Відпуск товарів відповідальній особі оформлено видатковою накладною. За результатами акції працівник склав звіт про фактичні витрати. Рекламний захід підтверджується також наказом керівника про проведення рекламного заходу, планом проведення такого заходу та кошторисом витрат.

Таблиця 4


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дебет

Кредит

Сума, грн.

Доходи

Витрати

1

Придбано набори фломастерів для проведення рекламного заходу

209/склад

631

1000,00

-

-

641

631

200,00

-

-

2

Здійснено оплату придбаного товару

631

311

1200,00

-

-

3

Передано відповідальній особі товар для здійснення рекламних заходів: дитячі напої (500 шт.)

26/відповідальна особа

26/склад

1100,00

-

-

набори дитячих фломастерів (100 шт.)

209/відповідальна особа

209/склад

1000,00

-

-

4

Списано на витрати вартість: дитячих напоїв (500 шт.)

93

26/відповідальна особа

1100,00

-

1100,00

наборів дитячих фломастерів (100 шт.)

93

209/відповідальна особа

1000,00

-

1000,00

5

Нараховано ПДВ на вартість безоплатно розданих товарів у рекламних цілях:
дитячих напоїв

93

641

 

220,00

-

-

наборів дитячих фломастерів

93

641

200,00

-

-

 

Надання благодійної допомоги

Доброю традицією багатьох вітчизняних суб’єктів господарювання стає надання безкорисної матеріальної або фінансової допомоги тим, хто її потребує, саме на новорічно-різдвяні свята, адже ці свята особливі, і кожен мріє отримати подарунок.

У податковому обліку наслідки таких операцій залежать від статусу тих, кому надається така допомога.

Зокрема, якщо благодійна допомога надається неприбутковій організації, яка включена до Реєстру неприбуткових організацій та установ, то благодійник може включити до складу податкових витрат суму в розмірі, що не перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. Така норма міститься у пп. «а» пп. 138.10.6 п. 138.10 ст. 138 Податкового кодексу.

Операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги (відповідно до законодавства про благодійництво та благодійні організації), звільнено від оподаткування ПДВ (пп. 197.1.15 п. 197.1 ст. 197 зазначеного Кодексу).

З метою застосування положень цієї норми безоплатним постачанням вважається постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених вищезазначеним підпунктом, такі операції оподатковуються ПДВ на загальних підставах.

При цьому на товари, які надходять як благодійна допомога від вітчизняних благодійників з цілями, визначеними ст. 3 Закону № 5073, поширюються правила маркування.

Маркування проводиться шляхом нанесення напису — «Благодійна допомога. Продаж заборонено» на етикетку, ярлик або безпосередньо на зовнішню чи внутрішню упаковку товару. Під час маркування товарів благодійної допомоги може використовуватися символіка благодійної організації та благодійника.

Товари маркуються благодійниками, які надають допомогу, таким чином, щоб під час огляду упаковки або безпосередньо товарів напис було видно повністю і чітко.

Отримані з метою надання благодійної допомоги марковані товари, які поставляються за кошти чи інші види компенсації, та/або виручка, отримана за таке постачання, підлягають вилученню у недобросовісного продавця і конфіскуються в дохід держави в установленому порядку.

Не підлягають звільненню від оподаткування операції з надання благодійної допомоги у вигляді зазначених у розділі VI Податкового кодексу підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів, зазначених у розділі IV цього Кодексу), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності.

Розглянемо на прикладі облікові наслідки.

Приклад. Підприємство «Д», що займається оптовою торгівлею (основна діяльність), напередодні новорічних свят вирішило передати дитячому будинку (включений до Реєстру неприбуткових установ та організацій, що підтверджено копією відповідного рішення) солодощі на суму 9156,00 грн. (у тому числі ПДВ1526,00 грн. ), а також перерахувати грошову допомогу на суму 5000,00 грн.
Підприємство «Д» є платником щомісячних авансових внесків податку на прибуток та платником ПДВ. Прибуток за підсумками 2012 р. становить 302 250 грн., тому до податкових витрат за підсумками 2013 р. можна включити благодійну допомогу в сумі, що не перевищує 12 090 грн. (302 250 грн. 
х 4%).

Таблиця 5


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дебет

Кредит

Сума, грн.

Доходи

Витрати

1

Передано дитячому будинку солодощі як благодійну допомогу

949

281

7630,00

-

7630,00

2

Нараховано податкове зобов’язання згідно з п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу

949

641

1526,00

-

-

3

Перераховано грошову допомогу дитячому будинку

949

311

5000,00

-

4460,00*

*За умовою розглянутого прикладу до податкових витрат дозволено включати суму благодійної допомоги, що не перевищує 12 090 грн. Тому перераховану грошову допомогу дитячому будинку в повній сумі (5000,00 грн.) не можна включити до податкових витрат. Включенню підлягає сума 4460,00 грн. (12 090,00 грн. — 7630,00 грн.).

«Гарячі лінії»

Дата: 5 вересня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42