Інтерв’ю

Золото лепреконів у нагороду за податкову сумлінність

Як сплачують податки у постраждалій від кризи Ірландії, або Ласкаво просимо до тих, хто радий нам, як квітам у травні.

Вітчизняний бізнес активізує зв’язки з Ірландією. Ця країна привернула до себе увагу після краху в 2013 р. банківської системи Кіпру і, як наслідок, втрати його позицій в очах підприємців як юрисдикції зі сприятливішим режимом оподаткування. Приміром, у нас ставка податку на прибуток підприємства становить 19%, а в Ірландії — 12,5%. Хіба не привабливо?.. Те, що досі Ірландію не сприймали як «податковий рай», значною мірою пояснюється відсутністю між нашими державами договору про уникнення подвійного оподаткування. Втім незабаром усе має змінитися: 27 листопада на засіданні уряду було схвалено проект закону «Про ратифікацію Конвенції між Урядом України та Урядом Ірландії про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи та доходи від відчуження майна і Протоколу до неї». Сам документ було підписано двома країнами ще у квітні поточного року. Тепер його повинен ратифікувати парламент і підписати Президент України.
До плюсів співпраці з цією країною, яку ще називають «смарагдовим островом», варто додати, що згідно з рейтингом Doing Business
2014 вона є шостою за комфортністю з точки зору правил оподаткування, а також впевнено виходить з економічної кризи. Про національні особливості виходу з рецесії і сучасну політику держави у сфері оподаткування розповідає екс-народний депутат Республіки Ірландія Френк ФАХІ.


В.Пане Френку, останній раз ми спілкувалися на початку 2009 року. Як відтоді змінилося економічне життя країни?

Ф. Ф. — Сказати, що нашій економіці було несолодко, — нічого не сказати. Світова економічна криза, яку в Ірландії «підігріли» проблеми на ринку нерухомості і в банківській сфері, підштовхнула нас до боргового провалля. Врятували країну багатомільярдні фінансові вливання з боку Євросоюзу та МВФ і, звісно, громадянська позиція співвітчизників, які стійко витримали урізання пільг і збільшення податкового навантаження.

У середині грудня 2013 року Ірландія офіційно залишила список проблемних країн єврозони та майже стабілізувала фінансове життя.

В.Чому майже?

Ф. Ф. — Тому що фінансовий стан країни все ще не можна назвати ідеальним. Приміром, у держбюджеті на наступний рік ми заклали дефіцит у розмірі 4,8% ВВП, хоча максимально припустимими в єврозоні вважаються 3%. Але враховуючи, що в 2012 році цей показник становив 8,2%, прогрес очевидний. Більше того, в 2014 році вперше за час кризи в Ірландії очікується профіцит бюджету — якщо, звісно, не враховувати коштів, що йдуть на виплату державного боргу. Якщо наші плани з виходу з програм підтримки економіки вдасться реалізувати, то Ірландія стане першою в Європі країною, що досягла такого успіху.

В.Яку роль у відновленні фінансової незалежності відіграють платники податків?

Ф. Ф. — Надзвичайно велику. Причому як рядові громадяни, так і державні службовці. Усім нам уже кілька років поспіль доводиться «затягувати паски», і наступний рік не стане винятком, оскільки продовжиться втілення в життя програми скорочення державних витрат і підвищення ставок податків. Економія в результаті вжиття цих заходів тільки наступного року становитиме 2,5 млрд. євро.

В.Які сфери потрапили під зменшення фінансування?

Ф. Ф. — Видатки було вирішено скоротити в усіх сферах, які забезпечують життєдіяльність країни, що фінансуються з бюджету: медичній, навчальній, транспортній тощо. Проте на якість обслуговування наших співвітчизників цей вимушений крок влади майже не вплинув. Крім того, ми підвищили ставку ПДВ на 1%, тобто з січня 2009 року всі без винятку підприємства, які імпортують товари, повинні сплачувати 22% податку. Збільшено й ставку податку, що сплачується при здійсненні операцій з продажу нерухомого майна, — з 20 до 21%. Якщо ж особа має у власності більш ніж один будинок, кожного року вона повинна сплачувати додатково 200 євро податку за кожну таку одиницю нерухомості. Підвищено і ставку прибуткового податку з громадян — також на 1%. На думку експертів, вжиття всіх цих заходів дасть змогу надалі уникнути бюджетного дефіциту.

В.Але ж у багатьох країнах з метою якомога безболіснішого подолання фінансової кризи ставки оподаткування, навпаки, знижувалися. Чи розглядалися владою подібні ідеї?

Ф. Ф. — У нас не було таких проектів і ми не поділяємо думку про те, що зниження ставок тих чи інших податків допоможе економіці «вижити» після рецесії. Гадаємо, дії уряду Великої Британії, в якій донедавна діяла знижена ставка ПДВ — з 17,5 до 15%, є не зовсім правильними. За таких умов національна економіка не одержує стимулу для подальшого зростання, не має державної підтримки. Адже, з одного боку, внаслідок можливого здешевлення товарів у громадян зросте купівельна спроможність, а з іншого, у виграші залишаться товаровиробники з інших країн, які задовольнятимуть матеріальні запити населення. Основна частина продукції, що пропонується для придбання ірландським споживачам, ввозиться з-за кордону — з тієї ж Великої Британії, де потужніше працює промисловість. Тому нормальний спосіб, за допомогою якого можна стабілізувати ситуацію, — регулювання податкової системи шляхом незначного підвищення ставок. До речі, в 2011 році у Великій Британії ставку ПДВ було не тільки відновлено, а й підвищено до 20%, що й треба було довести.

В.Чи не призводить перегляд ставок податків до махінацій з їх сплатою, зокрема щодо ПДВ?

Ф. Ф. — У житті країни трапляються як випадки махінацій з використанням ПДВ, так і спроби здійснення розрахунків із держбюджетом за участю підприємств, зареєстрованих в офшорних зонах. Цього явища не можна позбутися повністю. До 1987 року в Ірландії була дуже розвинутою так звана культура ухилення від оподаткування: чимало фірм, задіяних у різних галузях економіки, які працювали на території держави, не були навіть зареєстрованими. Фінансова система країни дуже потерпала від нестачі коштів, адже за таких умов не можна було забезпечити її належне функціонування. Свого часу набув розголосу скандал з однією будівельною компанією, працівники якої будували автобан. Будівельники не одержали левової частки грошей, що їм належала за будівництво траси, і, очевидно, хтось із робітників повідомив про це органи державної влади. Саме так з’ясувалося, що підприємство ухиляється від сплати податків. Після подібних ситуацій контроль за виконанням платниками зобов’язань перед держбюджетом було значно вдосконалено, і все стало на свої місця.

В.Втім Ірландію досі вважають територією, сприятливою для приховування прибутків від оподаткування...

Ф. Ф. — Незабаром усі існуючі лазівки перекриють. Буде проведено податкові реформи, в рамках яких ухвалено закон, що вимагатиме від будь-якого підприємства, що працює в Ірландії, зареєструватися як податковий резидент в одній із країн світу. Не хотів би оперувати конкретними назвами, але, як на мене, ні для кого вже не секрет, що за допомогою різноманітних махінацій такі поважні компанії, як Apple, Google, Microsoft тощо, приховують від оподаткування десятки мільярдів доларів на рік. Як правило, з цією метою прибуток переводиться в їхні ірландські філіали або на рахунки фіктивних фірм, які не є платниками податків у жодній країні світу. Тепер такого не буде, натомість компаніям, які в нас працюють, буде надано право мати «податкове громадянство» в будь-якій країні за власним вибором.

В.Повертаючись до «затягування пасків», скажіть, як ірландці поставилися до фактичного зменшення доходів домогосподарств?

Ф. Ф. — Якщо чесно, необхідність у посиленні фіскальної складової економічної політики вони сприйняли не відразу. У Дубліні мали місце і демонстрації проти «політики заощаджень», хоча їх хвиля була помірною, та банальне ігнорування майже половиною мешканців країни сплати так званого антикризового податку, запровадженого в 2012 році з метою боротьби з борговою кризою. Але рішення, яке б до деякої міри влаштовувало всіх — і владу, і громаду, потрібно було знайти. Тож було проведено референдум, за результатами якого більшість ірландців висловилися за ратифікацію європейського фіскального пакту і дотримання жорст-кої фінансової дисципліни. Інакше кажучи, волелюбні громадяни Ірландії усвідомили, що потрібно жити по статках, а не постійно бути щось комусь винними, що політична незалежність зводиться нанівець, якщо немає незалежності економічної і постійно доводиться грати за чужими правилами.

В.На тлі підвищення ставок податків влада Ірландії нещодавно заявила про намір скасувати збір з авіапасажирів. Чому?

Ф. Ф. — Тому що ми, як і Україна, прагнемо розвивати туристичну галузь. Ініціатива щодо скасування збору, який становив 3 євро з пасажира, стосується тих, що вилітають із країни. У відповідь ми очікуємо від перевізників відкриття нових маршрутів. Крім того, як і раніше, діятиме зменшена на третину ставка ПДВ для компаній, що працюють у галузі в’їзного туризму. Сподіваюся, це сприятиме здешевленню квитків і приверне до нашої країни велику кількість відвідувачів, у яких залишаться про Ірландію незабутні враження.

В.В Україні влада постійно дбає про створення комфортних умов ведення бізнесу, автоматизуючи процеси оподаткування, зменшуючи кількість звітних періодів тощо. Чи є таке в Ірландії?

Ф. Ф. — Звісно, адже меж досконалості, як ми знаємо, не існує. У 2012 році за допомогою втілення в життя ініціатив Податкового управління Ірландії навантаження на бізнес було знижено на 25%. Так, зменшено частоту подання декларацій з деяких податків, збільшено поріг реєстрації платником ПДВ, запроваджено попереднє заповнення форм декларацій із прибуткового і корпоративного податків, розширено перелік електронних послуг.

Втім на досягнутому влада країни зупинятися не збирається і з 1 січня 2014 року розширює масштаб застосування спрощеного режиму звітності для малих підприємств. Зокрема, підприємства, що здійснюють сумарні щорічні платежі з ПДВ у розмірі менше 3 тис. євро, зможуть подавати декларації і здійснювати платежі з цього податку на шестимісячній основі; у кого зазначена сума становить від 3 до 14,4 тис. євро — на чотиримісячній основі і далі по висхідній. Це робиться задля того, щоб малі підприємства змогли збільшити обсяг готівки і знизити витрати на управління оподаткуванням. Щодо переходу на новий режим, то він буде автоматичним і не потребуватиме жодних дій з боку малих підприємств чи їх представників.

В.Згідно з рейтингом Doing Business2014 Ірландія посідає шосте місце за легкістю сплати податків. За рахунок яких факторів місцевій владі вдалося досягнути такої простоти в адмініструванні платежів?

Ф. Ф. — Нам довелося вжити низку радикальних заходів. По-перше, протягом останніх 20 років як керівництво республіки, так і фахівці податкової служби доклали чимало зусиль, спрямованих на вдосконалення процедури виконання платниками податків фінансових зобов’язань перед держбюджетом. Адже свого часу система оподаткування Ірландії була заплутанішою, ніж в інших країнах. До того ж за високих ставок податків забезпечувати надходження коштів у належному обсязі виявилося надто складно, тож їх переглянули для того, аби громадянам було легше сплачувати податки. Якщо колись за прогресивною шкалою оподаткування розмір прибуткового податку сягав 65%, то наразі він становить максимум 42%, а з осіб, що заробляють менше 35 тис. євро на рік, справляється 21% сум їхніх доходів. Також були вищими корпоративний податок і податок на збільшення капіталу. Корпоративний податок є аналогом українського податку на прибуток і залежно від походження коштів сплачується за двома ставками: 12,5% — для комерційних підприємств, за винятком діяльності, пов’язаної з продажем земельних ділянок, корисних копалин і нафти (у таких випадках сплаті до бюджету підлягає 25%); і 25% — для пасивних доходів, таких, як інвестиційний чи рентний.

Щодо податку на збільшення капіталу, то ним обкладається дохід, що виникає в результаті продажу нерухомості. Раніше він дорівнював 40%, але Мінфін України ініціював його скорочення вдвічі. Це стало одним із стимулів зростання економічних показників держави і сприяло ефективнішому виконанню власних функцій працівниками податкового управління.

В.Яких першочергових заходів з удосконалення фіскального законодавства Ви порадили б вжити в Україні, яка у вищезазначеному рейтингу теж зміцнює позиції, але за аналогічним показником поки що посідає 164 сходинку?

Ф. Ф. — Гадаю, для оптимального забезпечення дохідної частини держбюджету слід посилити контроль за надходженням коштів від платників. Якщо мають місце непоодинокі випадки ухилення від сплати податків або мінімізації юридичними та фізичними особами податкових зобов’язань, значить, їх недостатньо карають. От, нещодавно в газеті «Айріш Індепендент» було опубліковано статтю про те, які правові наслідки чекають на неплатників податків і які привілеї порівняно з ними мають громадяни, що чесно декларують суми доходів. Втім найголовніший бік справи — моральний, тобто підвищення рівня податкової культури: звітувавши перед податковими органами про грошовий еквівалент свого успіху, люди ніби застраховуються від потрапляння до публічного переліку неплатників. В Ірландії, приміром, прізвища тих, хто завинив державі, і суми їх боргу публікують у газетах. У свою чергу винесення цієї інформації на широкий загал у своєрідних «чорних» списках вважається ганебним і дуже шкодить репутації людей — тому багато хто в такій важливій справі, як сплата податків, намагається бути сумлінним.


Розмову вели
Ольга ГЕРМАНОВА та Вікторія ВОЙТЕХ,
Київ
Дублін

«Гарячі лінії»

Дата: 19 вересня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42