Податок на прибуток

Звіт про контрольовані операції

Положеннями Закону № 408 у новій редакції викладено ст. 39 Податкового кодексу. Зокрема, абзацом другим пп. 39.4.2 п. 39.4 цієї статті передбачено, що платники податків зобов’язані подавати Звіт про контрольовані операції, форму якого встановлено центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Форму Звіту про контрольовані операції (далі — Звіт) та Порядок його складання затверджено наказом № 669.

Зауважимо, що під час розробки форми Звіту розглядалася структура подібних звітів, а саме нормативно-правових документів Російської Федерації.

Нагадаємо основні моменти, на які слід звернути увагу платникам податків, що здійснюють контрольовані операції або планують їх провадити в майбутньому.

Так, до контрольованих операцій належать операції за умови, що загальна сума здійснених операцій платника податків з кожним контрагентом дорівнює або перевищує 50 млн. грн. (без урахування ПДВ) за відповідний календарний рік:

  • з пов’язаними особами — нерезидентами;
  • з пов’язаними особами — резидентами, які:
  • задекларували від’ємне значення об’єкта оподаткування податком на прибуток за попередній податковий (звітний) рік;
  • застосовують спеціальні режими оподаткування станом на початок податкового (звітного) року;
  • сплачують податок на прибуток підприємств та/або ПДВ за іншою ставкою, ніж базова (основна), встановлена відповідно до цього Кодексу, станом на початок податкового (звітного) року;
  • не були платниками податку на прибуток підприємств та/або ПДВ станом на початок податкового (звітного) року;
  • з нерезидентами, зареєстрованими у державі (на території), в якій ставка податку на прибуток (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижче, ніж в Україні, або які сплачують податок на прибуток (корпоративний податок) за ставкою на 5 і більше відсоткових пунктів нижчою, ніж в Україні. Перелік таких держав (територій) затверджено розпорядженням № 1042-р.

Довідково

ПЕРЕЛІК
держав (територій), у яких ставки податку на прибуток (корпоративний податок)
на 5 і більше відсоткових пунктів нижчі, ніж в Україні, станом на 25.12.2013 р.

Найменування держави (території)

Ставка податку, %

Республіка Албанія

10

Ангілья

0

Князівство Андорра

10

Антигуа і Барбуда

25

0*

Аруба

28

10*

2*

Співдружність Багамських Островів

0

Барбадос

25

1,5 — 2,5*

Королівство Бахрейн

0

Беліз

25

0*

Бермудські Острови

0

Республіка Болгарія

10

Боснія і Герцеговина

10

Британські Віргінські Острови

0

Бруней-Даруссалам

20

0*

Віргінські Острови Сполучених Штатів Америки

38,5

0*

Республіка Вануату

0

Гваделупа

33,3

Фіксована сума*

Гернсі

0

Гібралтар

10

Гренада

30

0*

Грузія

15

0*

Джерсі

0

Ірландія

12,5

Автономне  співтовариство Канарські острови Королівства Іспанія

30

4*

Республіка Кабо-Верде

25

5*

0 — 2,5*

Кайманові острови

0

Держава Катар

10

Киргизька Республіка

10

Республіка Кіпр

12,5

Автономний край Косово і Метохія Республіки Сербія

10

Кюрасао

27,5

2,4 — 3*

0*

Королівство Лесото

25

10*

0*

Республіка Ліберія

25

0*

Ліванська Республіка

15

0*

Князівство Ліхтенштейн

12,5

0*

Велике Герцогство Люксембург

21

Фіксована сума*

Особливий адміністративний район Китаю Макао

9 — 12

0*

Колишня Югославська Республіка Македонія

10

0*

Федеративна територія Лабуан Малайзії

25

3*

Мальдівська Республіка

 

Республіка Мальта

35 (після сплати дивідендів вся сума сплаченого податку відшкодовується)

Королівство Марокко

30

10*

3*

Фіксована сума*

Мартініка

33,3

Фіксована сума*

Республіка Маршаллові Острови

3

Федеративні Штати Мікронезії

3

Республіка Молдова

12

3 — 6*

Монтсеррат

30

0*

Республіка Науру

0

Об’єднані Арабські
Емірати

0

Султанат Оман

12

0*

Острів Мен

0

Острови Кука

20

0*

Острови Теркс і Кайкос

0

Республіка Палау

0

Республіка Панама

25

0*

Республіка Парагвай

10

Співдружність Північних Маріанських Островів

0 — 5

Автономний регіон Мадейра Португальської Республіки

25

0*

Республіка Сан-Маріно

17

0,85*

Демократична Республіка Сан-Томе і  Прінсіпі

25

0*

Республіка Сейшельські Острови

33

25

0*

Сент-Вінсент і Гренадіни

32,5

0*

Сент-Кітс і Невіс

35

0*

Сент-Люсія

33,33

0*

Республіка Сінгапур

17

10*

5*

Сінт-Мартен

(Нідерландська частина)

34,5

2,4 — 3*

Республіка Судан

35

30*

15*

10*

Демократична Республіка Тімор-Лешті

10

Республіка Узбекистан

35

15*

9*

Французька Гвіана

33,3

Фіксована сума*

Чорногорія

9

Швейцарська Конфедерація

12 — 24

8,5*

Ямайка

25

2,5*

*Для окремих видів підприємств, окремих видів діяльності, окремих галузей, окремих територій тощо.

 

Щорічну публікацію переліку таких держав (територій) в офіційних друкованих виданнях та на офіційному веб-сайті із зазначенням ставок податку на прибуток (корпоративний податок) покладено на Міндоходів України. Інформація про зміну ставок має бути опублікована протягом трьох місяців з моменту такої зміни.

Також необхідно зазначити, що у разі коли в державі (на території) реєстрації такого нерезидента встановлено більше ніж одну ставку податку на прибуток (корпоративного податку), платником податку подається довідка (або її нотаріально засвідчена копія), що підтверджує обрану нерезидентом ставку податку на прибуток (корпоративного податку), встановлену у державі його реєстрації, до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує податкову і митну політику, у строки, визначені пп. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу для подання Звіту.

Положеннями Податкового кодексу не передбачено розробки форми довідки, тобто її уніфікації. Тому така довідка може бути довільної форми. При цьому вона повинна бути видана компетентним органом іншої країни та належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України.

Порядок складання Звіту

Звіт складається із заголовної, основної частини, додатка та інформації до додатка. Пропонуємо розглянути важливі моменти, що є ключовими при заповненні Звіту.

Для заповнення основної частини Звіту обсяг операцій розраховується в цілому за рік. Зокрема, при визначенні вартісного критерію контрольованої операції враховують всі операції, здійснені платником податків у звітному році. Загальні дані в розрізі контрагентів, операції з якими дорівнювали або перевищували 50 млн. грн., зазначають у заголовній частині Звіту. Деталізації (в додатках до Звіту) підлягають контрольовані операції, які здійснювалися з 01.09.2013 р. по 31.12.2013 р., оскільки Закон № 408 набрав чинності з 01.09.2013 р.

Враховуючи важливість визначення цін у контрольованих операціях, платникам податків необхідно звернути увагу на графу 17 Звіту, в якій зазначається ціна за одиницю виміру у валюті договору/контракту.

Так, при незмінності ціни за одиницю виміру товару (роботи, послуги) та характеристик предмета операції протягом всього звітного року або його періоду поряд з незмінністю умов поставок такі операції зазначаються в одному рядку сумарно. При цьому у графі 15 відображається дата здійснення першої операції в серії періодичних операцій, а в графі 16 — дата здійснення останньої операції в серії періодичних операцій у звітному році. У графі 26 зазначається ціна в гривнях (виходячи з валютного курсу в митній декларації), за якою відповідну операцію відображено в податковому обліку платника податків. У графі «курс валюти» проставляється позначка «Х».

Приклад. На виконання умов імпортного контракту на митну територію України завозяться мінеральні добрива для рослин від пов’язаної особинерезидента за ціною 5 дол. США за 1 л у період березеньсерпень, коли є підвищений попит на таку продукцію, та за ціною 4,5 дол. США за 1 л в осінньо-зимовий період, коли попит знижується.

У цьому випадку в додатку до Звіту заповнюється лише декілька рядків, орієнтуючись на ціну одиниці товару в періоді поставки, а в графі «курс валюти» проставляється «Х».

Для тих платників податків, які мають змінні умови контракту, що впливають на ціну товарів, робіт, послуг, відображається кожна здійснена операція, при цьому датою здійснення таких операцій є дата переходу прав власності на товари або дата складення акта чи іншого документа, оформленого відповідно до вимог чинного законодавства, який підтверджує виконання робіт або надання послуг.

Метод визначення ціни у контрольованих операціях, код якого зазначається в графі 24 Звіту, повинен обиратись з таких методів:

  • порівняльної неконтрольованої ціни (аналогів продажу);
  • ціни перепродажу;
  • витрати плюс;
  • чистого прибутку;
  • розподілення прибутку.

Крім того, ціна може визначатися відповідно до пп. 2 п. 21 підрозділу 10 Податкового кодексу. Так, тимчасово, до 01.01.2018 р., для цілей оподаткування операцій з імпорту/експорту товарних позицій за кодами 1001 — 1008, 1501 — 1522, 2601 — 2621, 2701 — 2716, 2801 — 2853, 2901 — 2942, 7201 — 7229, 7301 — 7326 відповідно до УКТ ЗЕД з особами, зазначеними у пп. 39.2.1.2 п. 39.2 ст. 39 цього Кодексу, звичайна ціна на товари за рішенням платника податків може визначатися згідно з біржовими котируваннями — у разі якщо товари котируються на біржі та згідно з довідковими цінами, опублікованими у джерелах інформації (спеціалізованих комерційних виданнях), — у разі якщо товари не котируються на біржі.

Необхідно зазначити, що пріоритетним є метод порівняльної неконтрольованої ціни (аналогів продажу).

З урахуванням електронної форми подання та проведення контролюючими органами належного аналізу даних Звіту для більшості граф розроблено кодифікацію для спрощення їх заповнення. У восьми додатках до Порядку заповнення Звіту наведено цифрові коди для заповнення відповідних граф Звіту, що сприятиме зменшенню витрачання часу на його складання та опрацювання.

Зокрема, заповнення кодів 501 — 503, 505 — 507, 509, 510 у додатку до Звіту передбачає надання Інформації про пов’язаність осіб (далі — Інформація).

Надаються реквізити фізичних і юридичних осіб, які мають можливість здійснювати безпосередній чи опосередкований вплив на платника податків самостійно або спільно з пов’язаними особами, крім даних про чоловіка (дружину), батьків, дітей, братів, сестер, опікунів, піклувальників. У цьому випадку ставиться тільки позначка у відповідній графі Інформації.

Строки подання Звіту

Звіт подається до 1 травня року, наступного за звітним. Податковий кодекс передбачає подання Звіту лише засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису. Звичайно, у разі якщо платник податку не провадить контрольовані операції, зазначений Звіт ним не подається.

Відповідальність за неподання Звіту

Згідно з п. 120.3 ст. 120 Податкового кодексу за неподання Звіту передбачено відповідальність у вигляді застосування штрафних санкцій у розмірі 5% від загальної суми контрольованих операцій. Встановлення такої відповідальності насамперед має стимулюючу функцію, тобто попереджає ухилення платників податку від подання цієї звітності.

При цьому слід пам’ятати, що у разі якщо Звіт платником податку подано вчасно, але хоча б одна з контрольованих операцій не відображена у ньому, то невідображення такої операції також тягне за собою накладення штрафу у розмірі 5% від суми такої операції.

У разі якщо платником податків виявлено, що у раніше поданому Звіті інформацію надано не в повному обсязі, вона містить помилки, недоліки, такий платник податків має право подати уточнюючий Звіт.

Звертаємо увагу, що у разі якщо коригування податкових зобов’язань здійснюється платником податку самостійно, штраф нараховується лише у розмірі 3%.

«Гарячі лінії»

Дата: 28 березня, Четвер
Час проведення: з 10:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42