Статті

Авторинок: 2013 — рік випробувань і сподівань

Минулий рік виявився для автомобільної галузі України доволі непростим. Нові правила гри змусили автовиробників та імпортерів скоригувати свої стратегічні напрями розвитку. Це, звісно, певною мірою позначилося і на показниках ринку.


За даними асоціації «Укравтопром», загалом у 2013 р. було реалізовано 346 750 нових автотранспортних засобів, що на 4,5% менше, ніж за аналогічний період 2012 р. З них 201 566 — легкові автомобілі, у цьому сегменті зниження продажу становить 7,4%. Певна річ, основними причинами називають запровадження у квітні минулого року спецмита на імпортні машини у розмірі 6,46 — 12,95% та у вересні — екологічного податку (утилізаційний збір) у розмірі 4700 — 30 250 грн. Як результат, вартість багатьох моделей зросла, що вплинуло на рівень продажу.

Однак ці дані слід розглядати комплексно. Якщо взяти до уваги продажі у світі, то такі цифри не є чимось екстраординарним, адже в багатьох країнах темпи зростання авторинку сповільнилися або взагалі стали від’ємними. Щодо цього спокійно почуваються хіба що світові лідери. Наприклад, у США за останні шість років спостерігається найвищий рівень продажу нових автомобілів — 15 500 000 одиниць. А у Великій Британії зростання становило 10,8%. Проте навіть така держава, як Німеччина, продемонструвала падіння продажу нових машин на рівні 4,2%. Ірландія завершила рік з «мінусом» у 6,6%, Фінляндія — 7%, Італія — 7,1%, а Нідерланди — взагалі 17%. І це незважаючи на те, що їхнє податкове законодавство не зазнавало суттєвих змін, як наше. Усього ж у Європі середній показник падіння становив 2,5%. У Росії продаж скоротився на 5,4%, хоча у наших північних сусідів утилізаційний збір було запроваджено ще в 2012 р.

Попри все український авторинок посідає 13 місце в Європі, і вважається, що краху не сталося. Щоправда, його структура дещо змінилася. По-перше, наші автолюбителі за своїми уподобаннями стали ближчими до європейців, адже дедалі частіше віддають перевагу моделям з дизельним двигуном. Їх частка торік зросла до 20%. Воно й не дивно: на них не поширюється спецмито, до того ж вони економічніші. Лідером ринку, як і раніше, залишається Hyundai (18 000 проданих автівок), друге місце посідає ЗАЗ (17 700), а третє — Geely (16 400). Найпопулярнішими моделями стали ZAZ Sens та Hyundai Accent. Між іншим, вперше у топ-10 найзатребуваніших марок в Україні немає автомобіля ВАЗ, хоча ще кілька років тому російський автогігант був лідером нашого ринку.

Цікаво, що в сегменті дорогих автівок спостерігається зростання. У 2013 р. моделей преміум-класу було реалізовано на 3% більше, ніж рік тому — понад 13 000 одиниць. Хоча набагато важливішим є той факт, що на 6% зріс продаж комерційних автомобілів: торік їх реалізовано на 120 600 одиниць більше, ніж позаторік. А це свідчить про потенціал економіки.

Однак автовиробництво в Україні продемонструвало гірші показники. Його рівень скоротився на третину — до 50 400 машин. І податкові зміни тут ні до чого, адже вітчизняних виробників звільнено і від сплати спецмита, і від утилізаційного збору. Значну роль відіграли загальна економічна ситуація в Україні та обмеження щодо нашої автопродукції, запроваджені Росією. Хоча є й позитивні тенденції: приміром, Кременчуцький автозавод збільшив виробництво автомобілів у 2,8 раза.

Нині Кабінет Міністрів України розглядає можливість скасування спецмита. Про це зауважив в. о. міністра економічного розвитку та торгівлі Ігор Прасолов. А утилізаційний збір насправді виявився не таким вже й страшним. Хоча він діяв лише упродовж чотирьох місяців, проте поповнив держбюджет на 440 млн. грн. Але пересічні українці поки не поспішають здавати свої старі транспортні засоби на переробку. Причина проста: здавши машину на автозапчастини, можна непогано заробити. Тому урядовці вийшли із пропозицією запровадити компенсацію за утилізований автомобіль. Йдеться про певну знижку при купівлі нової машини вітчизняного виробництва. Власне, цей механізм діє у багатьох країнах і є вигідним як для покупця, так і для виробника. Відповідний законопроект уже зареєстровано у Верховній Раді України.

Ще одним стимулом для розвитку вітчизняної автопромисловості може бути пільгове кредитування при купівлі машини, зібраної в Україні. Загалом такі заходи мають сприяти збільшенню виробництва автотранспортних засобів до 735 000 одиниць у 2020 р. Саме такий показник закладено у Концепції державної цільової програми розвитку автомобілебудування на період до 2020 р.

До речі, попри падіння продажу у 2013 р. та складну політичну ситуацію в січні поточного року авторинок продемонстрував зростання на рівні 4,3%. Отже, привід для оптимізму все-таки є. З іншого боку, падіння курсу гривні не найкращим чином позначиться на стані справ в автомобільній галузі.


Тарас АНДРІЄВСЬКИЙ

Коментар

Юлія КАЖАРСЬКА,

бренд-менеджер міжнародного автомобільного холдингу «Атлант-М» в Україні

— Які перспективи ринку нових автомобілів в Україні на 2014 рік?

— Наш медіанний прогноз на 2014 рік щодо ринку — 180 000 нових іномарок, тобто трохи нижче 2013 року.

У цьому прогнозі вже було «закладено» помірковано негативний сценарій, але без різких обвалів. Однак, враховуючи проблеми політичного й економічного життя країни, ситуація може виявитися і песимістичнішою.

Минулий рік завершився падінням продажу. Чи слід очікувати зростання в 2014 році?

— Зростання ймовірне, тому що існує відкладений попит. Також факторами зростання можуть стати зменшення або скасування митних чи утилізаційних зборів.

Які основні чинники впливатимуть на ринок та рівень продажу цього року?

— Насамперед це політична ситуація в Україні, перспективи подолання економічної кризи, законодавчі ініціативи — послаблення тиску «загороджувальних» заходів щодо імпорту. Важливими будуть також курс гривні й доступність кредитів.

Яких змін слід очікувати порівняно з 2013 роком?

— Не буду оригінальною, якщо скажу, що сценаріїв сьогодні дуже багато. Ситуація вкрай нестабільна, і є безліч факторів, які можуть вплинути на перспективи розвитку країни. З огляду на обсяг проблем, на жаль, складно сподіватися на швидке (протягом року) відновлення ринку.