Статті

Загін непомітних рятувальників

Чимось украй несправедливим завжди вважалася загибель людей у дорожніх аваріях. Адже життя — це найцінніше, що у нас є, і тому 3700 загиблих на дорогах України за 10 місяців минулого року є неприпустимою втратою.


Автомобілі поспішають на допомогу

Сучасні автомобілі мають у своєму розпорядженні цілий набір технічних засобів, які рятують життя людей. Складні електронні системи-рятувальники — вершина тієї роботи, яку здійснюють автоінженери з часу появи першого автомобіля. Дуже важливо правильно використовувати ці засоби безпеки і не заощаджувати при покупці авто кількасот доларів, відмовляючись від опцій з незрозумілими абревіатурами ABS, TCS, ECS тощо.

У День сміху

Всім відомі паски безпеки стали обов’язковими в СРСР чомусь саме в День сміху — 1 квітня 1975 р. Для французів їх теж запровадили з 1 квітня, але за п’ять років до цього. А з’явився пасок безпеки набагато раніше — на перший зразок для автомобіля в США було видано патент ще в 1885 р. Однак протягом багатьох десятиріч паски безпеки через недосконалість і незручність застосовувалися виключно в гоночних автомобілях. І тільки в 1959 р. шведська компанія Volvo почала встановлювати на своїх автомобілях новинку, розроблену інженером Нільсом Боліном — триточкові паски, що стали для нас уже звичними. Зручність була очевидною: пасок застібався за допомогою однієї руки, одним рухом. Нововведення прижилося, і сьогодні жоден автомобіль у світі не виїжджає з заводу без пасків безпеки.

Останні, незважаючи на свій поважний вік, продовжують вдосконалюватись і встановлюються з переднатягувачами на багатьох сучасних автомобілях навіть економ-класу. У разі ДТП в момент спрацьовування подушок безпеки спрацьовують і піропатрони переднатягувачів. Паски щільно натягаються, притискаючи водія та пасажирів до сидінь. Це забезпечує менші навантаження на організм при ударі й дає змогу уникнути травм або зменшити їх тяжкість. А в автомобілях класу «люкс» паски безпеки ще розумніші, вони не чекають удару, а готуються до нього заздалегідь. Наприклад, Mercedes S-Class під час руху за допомогою радарів постійно сканує ситуацію на дорозі, і якщо комп’ютер системи безпеки видає прогноз можливого зіткнення, автомобіль вживає заходів: паски безпеки підтягуються, спинки сидінь встановлюються в оптимальне положення, автоматично закриваються вікна та люк на даху — мій автомобіль, моя фортеця.

Поширена думка багатьох водіїв про те, що якщо автомобіль обладнано подушками безпеки, то користуватися пасками необов’язково, є помилкою. Алгоритм спрацьовування подушок безпеки припускає, що люди в машині пристебнуті пасками. Не пристебнута паском людина може одержати тяжкі травми не в результаті зіткнення автомобіля, а потрапивши обличчям прямо в подушку безпеки, що розкривається. Тому в багатьох автомобілях подушки не розкриються, якщо водій і пасажири не пристебнуті пасками. Пасок безпеки — основа засобів так званої пасивної безпеки автомобіля, і його продовжують вдосконалювати. На Ford Explorer з 2011 р. для пасажирів на задніх сидіннях встановлюються паски із вбудованими подушками безпеки. При спрацьовуванні вони стають ширшими вп’ятеро і дають можливість зменшити навантаження на внутрішні органи, знижуючи ризик травми. Це особливо важливо для людей похилого віку та підлітків.

Паски безпеки розраховано на людей стандартної статури, тому дітей вони надійно захистити не можуть. Діти в автомобілі повинні перебувати тільки в спеціальних кріслах, виготовлених під певні зріст і вагу, починаючи з крісла-колиски. Навіть для тварин розроблено спеціальні паски, що виконують подвійну функцію: собака сидить на місці й не відволікає водія, а у випадку ДТП залишається в салоні, а не вилітає через лобове скло.

Електронні «активісти»

У сучасному автомобілі всі агрегати перебувають під контролем електроніки: двигун, гальма, кермове керування. Цілий загін датчиків повідомляє бортовому комп’ютеру інформацію про стан справ у системі автомобіля і його положення на дорозі. Якщо комп’ютер розпізнав небезпеку у поведінці автомобіля, він негайно вживає заходів: знижує тягу двигуна, підгальмовує потрібне колесо та стабілізує поведінку авто. Так працюють дуже поширені антиблокувальна система гальм (ABS), антипробуксовочна система (TCS), система стабілізації (ECS).

Але останнім часом із розвитком цифрових технологій можливості автомобільного бортового комп’ютера значно розширилися. До сфери його інтересів тепер входить навколишній світ. Сучасний автомобільний комп’ютер аналізує поведінку інших учасників дорожнього руху — автомобілів, велосипедистів, пішоходів, тварин, і заздалегідь вживає заходів безпеки.

Перша в історії зареєстрована ДТП сталася 30 травня 1896 р. у м. Нью-Йорку: електромобіль Генрі Уелса зіштовхнувся з велосипедом Евеліна Томаса, який відбувся переломом ноги.

Пасивна безпека автомобіля — комплекс властивостей, що знижує тяжкість наслідків дорожньо-транспортної пригоди: паски, подушки, травмобезпечні кермо та педалі, підсилювачі кузова тощо. Пасивна безпека оберігає життя та здоров’я людей в момент, коли ДТП уже відбувається.
Активна безпека автомобіля
комплекс властивостей, що дає змогу зберігати контроль над автомобілем і уникати виникнення аварійних ситуацій і дорожньо-транспортних пригод.

Мercedes «тримає ніс за вітром»

Яскравим представником покоління «розумних» автомобілів є новий Mercedes S-Class. Машина «навчена» безлічі корисних функцій, які через кілька років стануть звичною справою і на масових дешевших автомобілях. Mercedes, наприклад, здатний реагувати навіть на звичайний вітер. Сильні його пориви, які «зрушують» автомобіль, що рухається на швидкості, вбік, парирує система Crosswind Assist. Причому реагує вона не відхиленням керма, а простою зміною жорсткості підвіски автомобіля з різних сторін, і цього виявляється досить для збереження прямолінійного руху авто.

Ще цей «розумний» автомобіль може сам зупинятися у разі небезпеки зіткнення з перешкодою. Тільки-но машина за допомогою радара виявляє перешкоду, як лунає звуковий сигнал, аби привернути увагу водія. Якщо той не почав гальмувати, система Pre-Safe робить це сама і здатна безпомилково зупинити автомобіль зі швидкостей від 30 до 250 км/год.

На менших швидкостях, наприклад у пробках, водій може взагалі розслабитись — автомобіль за допомогою адаптивного круїз-контролю з функцією Stop&Go робить усе сам. Сам відслідковує дистанцію та інтервал до навколишніх автомобілів, сам зупиняється й розпочинає рух. Автомобіль може сам повертати, тож водій має можливість навіть руки з керма забрати. Проте ненадовго — через 15 секунд комп’ютер звуковим сигналом зажадає повернути руки на кермо: законами багатьох країн прямо заборонено забирати руки з кермового колеса.

Автомобіль-«розумник» також може «бачити» вночі. У темну пору доби на екран приладової панелі транслюється чорно-біла картинка з камери нічного бачення. Якщо в межах дороги або на узбіччі з’явиться людина або теплокровна тварина, на екрані система виділить її червоною рамкою, щоб привернути увагу водія. Але й це ще не все. Людину освітить спеціально сформований промінь головних фар авто, зробивши її помітною. Тварин машина спеціально не підсвічує, щоб не злякати й не викликати неадекватних і непередбачуваних рухів.

Анатолій ПЕРЕСЯДЬКО, підприємець:

«Я назавжди запам’ятав той день, коли вперше на власні очі побачив, чим відрізняється справді безпечний автомобіль від тих радянських «корит», на яких ми їздили. Це було в 90-х роках, тоді було вигідно привозити на продаж старі автомобілі з Німеччини, Голландії тощо. Ми з товаришем теж цим займалися. І от ковельською трасою, десь біля Маневичів, повертаємося до Києва на двох машинах. Їхали швидко, дуже вже хотілося додому. Зненацька на прямій ділянці дороги нас як «стоячих» обганяє новенький Volkswagen Passat. Тільки-но він здійснив маневр, як у нього лопається заднє колесо, машину розвертає, викидає з дороги й починає в буквальному значенні котити полем. Passat перекидався майже 100 м. Ми побігли до машини, що вже зупинилася на колесах, не очікуючи побачити там кого-небудь живого. Але водій був не тільки живий, він навіть не постраждав сильно: лише багато дрібних порізів на руках і ногах. Машина перетворилася на зім’ятий металевий колобок, а водійцілий. Це була дивовижна та наочна різниця у підході до самої філософії створення радянських і нерадянських автомобілів: залізоніщо, людське життявище за все, і воно має бути збережене. Напевно, саме тоді я в душі став капіталістом.

«Сарафанне радіо» на дорозі

Однією з найперспективніших (щоправда, таких, які поки що не залишили випробувальні полігони) технологій є «car-to-car» — від автомобіля до автомобіля. Вона дає можливість постійно тримати радіозв’язок між усіма авто, що перебувають на дорозі. Вся інформація про погоду, дорожні умови, пробки передається між автомобілями. Автомобіль, водій якого, уникаючи зіткнення, змушений різко загальмувати, відразу передає інформацію про це до мережі, і машини, які їдуть далеко позаду, заздалегідь починають вживати заходів безпеки. Над впровадженням такої системи працюють усі гіганти сучасного автопрому.

Технологія «car-to-car» дасть змогу заощадити на інфраструктурі керування дорожнім рухом. Адже автомобілі самі можуть інформувати центр керування рухом про проблеми, що виникли. А центр керування може не мати розгалуженої мережі радіостанцій — досить передати вказівку найближчій машині, а вона вже передасть її іншим. Не виключено, що у майбутньому автомобілі, об’єднані в мережу, реєструватимуться в соціальних мережах і «поститимуть» у Facebook котиків і фотографії відпочинку у вихідні.

Водій, відпочинь!

Можливо, зовсім скоро ми станемо свідками повної автоматизації автомобільного руху, і людський фактор не впливатиме на причини аварійності на дорогах. Адже зараз, за оцінками експертів, приблизно в 85% дорожньо-транспортних пригод винуватцем є саме людський фактор. Ті 15% провини за ДТП, що залишилися, ділять між собою стан доріг, технічні несправності та погані погодні умови. Впровадження нових технологій у всьому світі дасть змогу зберегти життя більш як мільйона людей на рік.

«Гарячі лінії»

Дата: 28 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42