Статті

Технічний прогрес — запорука відкритості влади

Електронне урядування є однією з важливих складових відкритості влади. Новітні технології, зокрема електронний документообіг, не тільки допомагають знизити рівень корупції, а й полегшують життя простим громадянам.


Колись про таке могли лише мріяти. Сьогодні мрії стали реальністю: взявши на коліна ноутбук і не спускаючи ніг з ліжка, можна натиснути кілька клавішів і здійснити низку операцій: сплатити за комунальні послуги, відправити звіт до податкової, отримати необхідну довідку, полистуватися з партнером і переглянути новини в світі. І все це — за кілька хвилин. Хоча для людей надто активних і є певні мінуси  на кшталт: не поштовхався у переповненому транспорті, не посварився, поки стояв у довгій черзі — не викинув певної кількості адреналіну, яка заважала, однак для переважної більшості громадян плюси очевидні. Адже таким чином можна зекономити певну кількість часу й грошей на проїзд, не встигнуть зістарітися довідки, що мають обмежений строк дії, зменшиться використання паперу, що в свою чергу дасть змогу обережніше ставитися до навколишнього середовища.

На відміну від західних країн, де електронне урядування давно стало звичним явищем, в Україні воно ще не так міцно стало на ноги, а в деяких регіонах взагалі лише робить перші кроки.

Виконавчий директор громадської організації «Подільська агенція регіонального розвитку» Олег Левченко називає електронне урядування інструментом ефективності та прозорості влади. Цій темі було присвячено моніторинг 100 найбільших міст України, який виявив рівень впровадження новітніх технологій, покликаних полегшити комунікацію влади та громадян, зручність і доступність адміністративних послуг. За його результатами встановлено, що електронний документообіг найкраще налагоджено в Києві, Вінниці та Луцьку. Близько 90% міських рад регулярно наповнюють свої сайти, на яких можна знайти і перелік адміністративних послуг, і форми для запитів щодо отримання інформації. Однак не всюди добре влаштовано зворотній зв’язок із громадянами та й конфіденційності користувачів приділяється недостатньо уваги. Найкращі веб-сторінки виявилися у Вінниці, Сумах і Рівному.

У Вінниці, Івано-Франківську та Черкасах облаштовано найкращі центри з надання адміністративних послуг. У багатьох інших містах у таких центрах не вирішено елементарних питань інфраструктури. Керівник проекту ЄС та ПРООН «Поширення кращих практик недержавного моніторингу надання адміністративних послуг» Олена Урсу стверджує, що лише 8% із них добре облаштовано для людей з обмеженими можливостями. Далеко не скрізь є можливість записатися на прийом до чиновника, не виходячи з дому, чи перевірити стан черги в електронних терміналах обслуговування. Не передбачено окремих кімнат для відвідувачів з дітьми, а подекуди навіть відсутні місця для заповнення документів та кулери з питною водою.

— Громадянам насправді не дуже багато потрібно, — наголосила Олена Урсу. — Треба лише, щоб з ними ввічливо спілкувалися, надавали повну інформацію та щоб вони мали можливість звести до мінімуму час, витрачений на отримання адміністративної послуги. Це не потребує змін до законодавства, необхідна лише воля керівників центрів із надання адміністративних послуг.

Кінцева мета електронного врядування — зробити так, щоб громадяни взагалі не приходили до офісу за документами, а отримували їх в електронному вигляді. У Вінниці та Івано-Франківську в цьому напрямі уже зроблено перші кроки. Власне, нам не варто винаходити велосипед, адже угода про Асоціацію з ЄС чітко прописує наші обов’язки, та й досвідом сусідів не гріх скористатися. Добре відомий приклад Грузії. А, наприклад, Молдова, за словами Олега Левченка, за останні три роки зробила справжній прорив у цій царині. Причому реформа обійшлася лише у 24 млн. дол. Звісно, ми не «впишемось» у таку суму, адже Україна більша за територією й за кількістю населення, однак у нас лише утримання 18 електронних баз даних у 2013 р. «вилилося» в кругленьку суму: 5,2 млн. дол. на місяць!

У багатьох малих містах через нестачу бюджетних коштів складно запроваджувати нові технології. Однак, як кажуть, хто не стукає, тому не відчиняють. Місцеву владу могли б стимулювати приклади успіху колег із сусідніх регіонів, тому одним із першочергових завдань на сьогодні є налагодження зв’язку з обміну досвідом. Деякі новації, запроваджені у Вінниці, Івано-Франківську, уже запозичують інші міста.

— Великі міста — це великі бюджети, але не завжди ефективна система управління, — наголошує Олег Левченко. — Ефективніші ті, де є воля до змін: Вінниця, Бердянськ, Івано-Франківськ — не найбільші українські міста, тим паче не мільйонники, але вони поставили перед собою мету й, як свідчить практика, досягли її.

Приміром, колишній мер м. Вінниці Володимир Гройсман зі своєю командою, перейнявши словацький досвід, просунувся у запровадженні електронного урядування чи не найбільше. Вінницькі чиновники за зразок обрали словацьке м. Мартін, яке чи не найкраще у Східній Європі подбало про відкритість так званих білих комірців. Громадяни там навіть отримали доступ до управління, а порівняно з Україною у цьому сенсі досягли апогею. Так, наприклад, шляхом голосування вони можуть визначати, на які цілі спрямувати ті чи інші бюджетні кошти. Фантастика!

На думку заступника міського голови м. Вінниці Володимира Слишинського, чи не найскладніше було переконати чиновників не чинити супротив прогресу. Тепер підприємець може отримати виписку з реєстру всього за 20 хвилин, не виходячи з приміщення центру з надання адміністративних послуг. На місці можна через термінал оплатити послугу. Директор департаменту інформаційних технологій Вінницької міської ради Володимир Романенко розповів, що спочатку було вдосконалено веб-сайт міськради, що дало змогу дуже швидко розміщувати всю інформацію. Відкритості влади сприяють бази даних рекламних носіїв та об’єктів нерухомості, які готують до оренди чи продажу, а згодом в Інтернеті можна буде знайти перелік усіх малих архітектурних форм міста. У базі даних департаменту фінансів відвідувачі мають можливість ознайомитися з доходами та витратами міста. На сайті розміщено й договори з благоустрою територій, у яких зазначено відповідальні організації і строки виконання робіт. Таким чином, унеможливлюються зловживання у різних сферах життя. Крім того, громадяни мають змогу якнайшвидше повідомити про проблемну ситуацію чи аварію, позначивши це місце на спеціальній карті. Запроваджено й онлайн-чат, де спеціалісти надають цілодобові консультації. Розробляються також спеціальні додатки для мобільних телефонів.

Усіма цими здобутками вінницькі градоначальники готові поділитися з іншими містами. Крім того, саме в центрі Поділля буде запроваджено проект «Українське прозоре місто: пілотна модель електронного управління для покращення надання адміністративних послуг». При його розробці використовувалися кращі європейські зразки електронного урядування. Згодом проект поширять на Івано-Франківськ, Луцьк та Миколаїв, а потім — і на інші міста.

Звичайно, запровадження електронного урядування — справа не одного дня, за найоптимістичнішими оцінками це займе не менш як два-три роки. Проте перший важливий крок уже зроблено: постановою Кабінету Міністрів створено Державне агентство електронного урядування. Тим паче що у нашій країні вже є чудові приклади впровадження новітніх інформаційних технологій. 


Тарас АНДРІЄВСЬКИЙ

 

Володимир Слишинський,
заступник Вінницького міського голови:

— Найголовніше у проекті — бажання керівників зробити місто відкритим, від цього залежить все або майже все. Ми, приміром, впровадили електроні технології з метою надання якнайбільше інформації клієнтам в електронному вигляді, при цьому якнайменше застосовуючи людський фактор. Це сприяє антикорупційній прозорості та створює алгоритм, який унеможливлює приймання рішень на власний розсуд.

Ми організували у м. Вінниці головний центр з надання адміністративних послуг і створили три офіси в районах. Тепер громадяни можуть прийти і вільно отримати послугу, а також подивитися в Інтернеті перелік послуг, переглянути стан звернень, побачити, скільки осіб перебуває у черзі, перевірити базу даних черг до дитячих садочків, отримати інформацію про земельні ділянки, які виставляються на аукціони, про благоустрій, оренду майна. Наразі готуємо базу щодо тендерних процедур. Набагато простіше, коли інформація йде ззовні, бо тоді до нас надходить менше звернень громадян. Проте це змушує чиновників діяти в певних межах, тобто вони намагаються не допускати помилок.

Найскладніше у впровадженні будь-яких процедур — це змінити психологію чиновників середнього рівня: начальників департаментів і відділів. Уявіть собі, що багатьом з них подобалося, коли люди до них приходили, як то кажуть, «на поклон», щось просили. Поки не буде волі керівництва, процес не рухатиметься.

Наразі йдеться про передання повноважень на місця, але це неможливо без відкритості й електронних систем управління. Їх треба впроваджувати паралельно, інакше не зможемо ефективно працювати. Завдяки електронному урядуванню ми на 15 — 20% скоротили апарат управління, і це абсолютно не вплинуло на дієздатність міської ради. Врешті-решт, впровадження відкритих прозорих процедур має велику підтримку з боку населення. 

«Гарячі лінії»

Дата: 19 липня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00