Статті

Програмно-цільова перспектива

Уряд України пропонує концепцію фінансової децентралізації, яка передбачає бюджетну автономію регіонів, формування фінансово і економічно спроможних громад, бюджетну децентралізацію, нові підходи в системі бюджетного вирівнювання і зарахування до місцевого бюджету частини загальнонаціональних податків. «Тепер місцеві ради самостійно прийматимуть бюджети, не чекаючи рішення центрального уряду», — зазначив Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк.


У системі змін, на які чекає країна, децентралізація влади посідає чи не головне місце. Від рівня та якості делегування максимальних повноважень місцевим громадам залежатиме ефективність розвитку країни в цілому. Звісно, регіони розвиватимуться нерівномірно, також залишаться й депресивні території. Однак регіональні влади прагнуть більших повноважень, щонайменше як гарантію убезпечення від революційних потрясінь. «Ми втратили Крим, сотні загинули на Донбасі... Все це великою мірою — через зміни, які потрібно було провести років з двадцять тому, — зазначає виконавчий директор Асоціації міст України Мирослав Пітцик. — Зараз мали б Україну — мирну, процвітаючу державу в колі європейських народів. Натомість маємо те, що маємо...»

Наразі уряд, презентуючи податкову реформу, запропонував і бюджетну децентралізацію, делегуючи регіонам права на бюджетну автономію.

«Наша позиція є такою: ми віддаємо повноваження, віддаємо ресурси, але водночас віддаємо і відповідальність, — наголосив Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк. — Хочете більше заробляти — отримуєте таку можливість. Інструменти для цього — у вигляді податків, які збираються і залишаються в місцевому бюджеті».

Наразі до парламенту внесено проект закону про об’єднання територіальних громад. «Ми не повторюємо помилок, зроблених десять років тому, коли адміністративно-територіальну реформу проводили з-під палки і примусово. Наш закон передбачає таке: хочете об’єднатися — самостійно об’єднуйтесь. Якщо ви об’єднались і стали сильнішими, то у вас більше грошей, більше ресурсу й сильніша економіка», — констатував Арсеній Яценюк.

До місцевих бюджетів планується повністю перевести два податки: на нерухоме майно та фіксований сільськогосподарський податок.

Крім того, передбачається самостійне формування і прийняття бюджетів на місцях. Об’єднані громади отримають повноваження як органи обласного значення та можливість обслуговувати місцеві бюджети в банківських установах.

Після впровадження цієї частини реформи Кабінет Міністрів планує внести зміни до Конституції України, які сприятимуть децентралізації, актуалізувати законодавчу базу з цього питання, створити муніципальну міліцію і передати місцевій владі повноваження у сфері будівництва.

«Постійно обговорюється питання наповнення місцевих бюджетів настільки, щоб вони могли виконувати покладені на них функції. Вважаю, що, наприклад, ПДФО має також бути одним з податків, які залишаються на місцевому рівні. А ось вилучення коштів із загального бюджету на виконання функцій окремих регіонів не повинно бути взагалі», — прокоментував реформу міністр економіки України Павло Шеремета.

На перший погляд усе просто. Проте виникає запитання, наскільки сама регіональна влада готова до змін, до якісного управління фінансами, до прозорої фінансової поведінки, за якої кожен громадянин розумітиме, скільки і на що витрачено коштів.

Саме час активізувати поширення програмно-цільового методу бюджетування. В Україні впродовж кількох останніх років триває експеримент запровадження цього методу складання бюджету, який зарекомендував себе найкращим чином.

Програмно-цільовий метод у бюджетному процесі передбачає складання і виконання бюджету в розрізі бюджетних програм.

Нещодавно в м. Івано-Франківську за участі представників фінансового управління місцевого виконавчого комітету та головних розпорядників коштів міського бюджету, а також представників громадських організацій відбулося засідання «круглого столу» на тему «Реалізація програмно-цільового методу бюджетування у м. Івано-Франківську». Програмно-цільовий метод бюджетування в місті став інструментом, який забезпечує управління бюджетним процесом у середньостроковій перспективі й орієнтований на комплексне вирішення питань і досягнення довгострокових цілей. Натомість питання ефективного бюджетного менеджменту набуває особливої актуальності в сучасних економічних умовах. Використання цього методу на місцевому рівні, особливо в період фінансової кризи, тобто значної обмеженості фінансових ресурсів бюджету в цілому та місцевих бюджетів зокрема, дає можливість підвищити кредитний рейтинг адміністративно-територіальної одиниці та забезпечити надходження додаткових інвестиційних і кредитних ресурсів, зазначили учасники «круглого столу».

Сама ідея програмно-цільового методу базується на тому, щоб зосереджувати увагу не лише на можливостях бюджету, а й на умінні ефективно їх використати з метою отримання конкретних результатів. Бюджетний процес можна уявити собі як виробничу функцію, котра встановлює зв’язок між бюджетними результатами та ресурсами, що використовуються для досягнення цих результатів. У такому контексті формування бюджету полягає в тому, щоб виходити насамперед з обсягу ресурсів, наявних для досягнення певних результатів. Цей процес починається із зосередження уваги на результатах, яких необхідно досягти, а вже потім постає питання про те, які ресурси використовувати найефективніше для досягнення поставлених результатів і яким способом.

Водночас програмно-цільовий метод складання бюджету формує систему звітування й оцінювання роботи, забезпечує вищий рівень прозорості ухвалення рішень. При його застосуванні як суспільство в цілому, так і законодавча гілка влади можуть отримати значно чіткішу картину того, що робить головний розпорядник бюджетних коштів і для чого він взагалі існує, чого намагається досягнути, яким чином це здійснюватиме і, в кінцевому результаті, наскільки успішно він це здійснює.

Ця чітка картина, у свою чергу, сприяє створенню такого клімату для розроблення політики, в якому стає можливим приймати більш раціональні фінансові рішення щодо рівня та складу видатків бюджету, зазначають експерти.

Отже, прозорість бюджетування покликана ще й підвищити якість роботи місцевих чиновників. Адже, як зазначив Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк, «чим краще працюєте, тим більше заробляєте, чим гірше працюєте на місцях, тим менше заробляєте і вас виженуть, оскільки ви всі у місцевих органах влади — обрані».

«Гарячі лінії»

Дата: 1 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42