Статті

Брейк-данс на автотрасах

Коли в Україні будуть дороги європейської якості?

За оцінками фахівців, в Україні — близько 170 тис. км автомобільних трас, понад 16 тис. мостів і шляхопроводів, більш як 955 тис. дорожніх знаків і 1,2 млн. одиниць напрямних стовпчиків, близько 7 млн. погонних метрів різного типу огороджень та інших засобів організації дорожнього руху. Щоб привести це господарство у належний експлуатаційний стан, необхідно упродовж 15 років проводити реформи, забезпечивши ритмічне фінансування галузі в обсязі 30 — 40 млрд. грн. на рік.


Роботи — непочатий край 

У Державному агентстві автомобільних доріг України (Укравтодор) заявляють, що близько 90% вітчизняних автошляхів потребують проведення капітального ремонту чи реконструкції загалом. Це пов’язано з тим, що більшу частину української дорожньої мережі було побудовано ще 30 — 40 років тому відповідно до вимог та з розрахунку навантажень того часу.

Сучасне ж зростання кількості автотранспорту та його вантажопідйомності потребують використання інших технологій і матеріалів, що істотно збільшить міцність і несучу спроможність доріг.

На традиційне в таких випадках запитання про джерела фінансування голова Державного агентства автомобільних доріг України Сергій Підгайний заявляє, що необхідно створити захищений Державний дорожній фонд, а також залучити додаткові інвестиції, зокрема посилити співпрацю з міжнародними фінансовими організаціями та реалізовувати концесійні проекти. Все це передбачено новою редакцією Концепції реформування дорожнього господарства.

Очікується, що у перспективі повноцінне формування фонду за рахунок коштів від акцизного збору за імпортовані або вироблені на території України нафтопродукти, кількох видів мит та частини платежів, пов’язаних з першою реєстрацією транспортних засобів, надасть потужного імпульсу збереженню та розбудові дорожньої мережі.

Щодо автомобільних доріг місцевого значення, то, на думку Сергія Підгайного, децентралізована модель дорожнього господарства дасть змогу територіальним громадам насамперед відновити автотраси, що мають пріоритетне значення для їх населених пунктів.

«Місцева влада краще за центральну розуміє проблеми і потреби мешканців міст, сіл і селищ, а отже, першочергові напрями спрямування ресурсів визначатиме доцільніше», — наголосив очільник Укравтодору.

Ремонт та експлуатаційне утримання автомобільних доріг місцевого значення й надалі фінансуватимуться з держбюджету як субвенції. Розподіл коштів між регіонами відбуватиметься за спеціальною методикою, в основі якої — розрахунки з огляду на характеристики доріг місцевого рівня: протяжність, категорійність, кількість смуг руху та його інтенсивність.

На шляху до інвестиційної привабливості

Міжнародний банк реконструкції та розвитку (МБРР) готовий розпочати підготовку до реалізації третього інфраструктурного проекту в Україні — ремонту ділянки від м. Полтави до м. Харкова автомобільної дороги М 03 Київ — Харків — Довжанське, будівництво обходу м. Решетилівки та транспортної розв’язки у с. Бутенках. Міжнародна фінансова організація планує виділити 800 млн. дол. США.

На думку начальника Управління міжнародного співробітництва та інвестицій Укравтодору Терезії Бабич, два спільні проекти, що вже реалізуються в Україні, — Проект покращення автомобільних доріг та безпеки руху (покращення транспортно-експлуатаційного стану та безпеки дорожнього руху на ділянці від м. Борисполя до м. Лубен міжнародної автомобільної дороги М 03 Київ — Харків — Довжанське) та Другий проект покращення автомобільних доріг та безпеки руху (покращення транспортно-експлуатаційного стану та безпеки дорожнього руху на ділянці від м. Лубен до м. Полтави міжнародної автомобільної дороги М 03 Київ — Харків — Довжанське), довели МБРР ефективність інвестування в українську економіку. 

«Цього року було досягнуто найвищого рівня вибірки кредитних коштів за всіма проектами — понад 30%, а це значний прогрес порівняно з минулими роками», — зазначила Терезія Бабич.

Будівництво доріг у рамках державно-приватного партнерства (концесії) передбачає повернення інвестицій концесіонеру за рахунок справляння плати за проїзд, а також за доступ і експлуатацію об’єктів дорожнього сервісу, придорожньої інфраструктури, розміщення реклами, логістичних центрів і сучасних ліній зв’язку вздовж траси. Пілотний проект «Будівництво та експлуатація автомобільної дороги Львів — Краковець» має визначити рівень зацікавленості потенційних інвесторів і доцільність втілення концесійних проектів в Україні.

З її слів, наша держава серед низки країн Східного регіону та Центральної Азії за темпами вибірки посідає шосте місце, а частка транспортної галузі в інвестиційному портфелі МБРР в Україні сягає близько 25% і має тенденцію до збільшення.

Зростання кредитування та інвестування дорожньої галузі міжнародними фінансовими організаціями фахівці очікують у короткостроковій перспективі.

Майбутнє — за концесією

Укравтодор спільно з міжнародним консультантом ТОВ «Ежіс Україна» завершує розробку конкурсної документації на визначення концесіонера для реалізації першої черги пілотного концесійного проекту «Будівництво та експлуатація нової автомобільної дороги Львів — Краковець». Фахівці Укравтодору вже передали технічну документацію під будівництво Службі автомобільних доріг у Львівській області, здійснили фінансово-економічне обґрунтування доцільності втілення проекту та розробили фінансову модель його реалізації. Запланований термін концесії становитиме 49 років, у тому числі етап будівництва — 4 роки та етап оперування — 45 років.

Економічна модель проекту передбачає нульову участь держави у фінансуванні капітальних витрат будівництва. Плата за проїзд концесійною автомобільною дорогою зараховуватиметься до спеціального фонду держбюджету, а вже звідти вестиметься розрахунок з концесіонером — відшкодовуватимуться витрати на будівництво та оплачуватиметься належна експлуатаційна готовність автомобільної дороги.

За умовами конкурсної документації до участі у конкурсі залучатимуться лише компанії або групи компаній, які мають значний досвід реалізації концесійних проектів, зокрема їх успішного фінансового закриття, а також досвід будівництва й експлуатації автомобільних доріг, що гарантуватиме якісне виконання робіт.

«Гарячі лінії»

Дата: 19 липня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00