Новини

Бюджетні «вливання»

Представники влади та бізнесу обговорили перспективи податкової політики з акцизного податку на 2015 рік.

«В умовах, коли Україна втратила досить значну частину ринку через анексію Криму та дестабілізацію ситуації в Донецькій і Луганській областях, вести бізнес стало дуже непросто. Ми як орган виконавчої влади теж пристосовуємося до роботи в цих умовах і навчаємося практично на ходу. Тому хотіли б почути вашу думку щодо можливої гнучкості акцизних ставок, фізичних обсягів виробництва та реалізації», — звернувся Голова ДФС України Ігор Білоус до присутніх на зустрічі виробників продукції лікеро-горілчаної, виноградно-виноробної та пивоварної галузей.


Акцизний податок займає четверте місце серед платежів, за рахунок яких значною мірою покриваються видатки державного бюджету. Завдяки спільним зусиллям фахівців Мінфіну України і ДФС України з початку 2014 р. мобілізовано 16,5 млрд. грн. акцизного податку. Із цієї суми 5,4 млрд. грн., або третину надходжень, сплачено виробниками алкогольних напоїв і пива. Незважаючи на те що в цілому надходження акцизного податку зменшилися порівняно з минулорічним показником, галузі, пов’язані з обігом алкогольних напоїв і пива, забезпечили приріст акцизу. У пивній галузі сплата акцизного податку зросла на 10% (або на 163 млн. грн.), у виноробній галузі — на 23% (на 79 млн. грн.), у лікеро-горілчаній — на 31% (на 770 млн. грн.).

«Досягнуті показники свідчать про високу рентабельність цих галузей, незважаючи на події в країні. На жаль, таке зростання відбувається в умовах зменшення обсягів виробництва окремими виробниками алкогольної продукції та пива», — констатував керівник фіскального відомства і додав цікаву статистику: вперше за останні роки після значного підвищення розміру ставок акцизного податку, а вони у 2014 р. зросли на 42,5%, що було зумовлено необхідністю наповнення держбюджету та уникнення економічної катастрофи, спостерігається збільшення обсягів реалізації алкогольної продукції та сплати акцизного податку. Виняток становить лише пивна галузь, щодо якої спрацював ціновий фактор і відбулося скорочення реалізації на 10%.

Втримати ситуацію на плаву вдається завдяки заходам, які вживаються ДФС України з метою детінізації ринку спирту та алкогольної продукції. Загалом протягом 2014 р. припинено діяльність 72 підприємств, які займалися незаконним виробництвом алкогольних напоїв. Вилучено підакцизних товарів на загальну суму 199 млн. грн. «Ця робота продовжуватиметься й надалі задля покращення умов діяльності легальних товаровиробників», — запевнив Ігор Білоус.

Виробники алкоголю і самі б не проти позбутися тіньовиків, які продають горілку за безцінь у найрізноманітнішій тарі: трилітрових пляшках з-під питної води, картонних коробках і навіть упаковках від кетчупу. «Втримувати таку конкуренцію не просто. Якщо раніше сума акцизного податку з пляшки дорівнювала 7 — 10 грн., то наразі аж 14 грн. Будь-яке підвищення ставок акцизного податку призведе до подальшої тінізації галузі», — застеріг генеральний директор асоціації «Укрводка» Володимир Остапюк.

У виноробів — своя проблема. До 2012 р. в Україні існувала мотиваційна політика щодо цієї галузі: 1,5-відсотковий збір на розвиток садівництва, виноградарства та хмелярства перераховувався до спеціального фонду держбюджету, що давало змогу українським компаніям вкладати кошти в посадку виноградників. Сьогодні кошти від збору надходять до загального фонду держбюджету, а сам збір у результаті реалізації податкової реформи планують скасувати і запровадити натомість інший платіж — місцевий збір з реалізації підакцизної продукції з верхньою граничною ставкою 5%.

Пивоварам тіньовики-конкуренти не заважають, а перманентне підвищення ставок акцизного податку на пиво, які становлять уже 89% щодо європейських, поставило два заводи на межу виживання. «Якщо ми рухаємося до ЄС, то давайте, як це прийнято там, переглядати ставки акцизного податку один раз на два роки», — зауважила генеральний директор ПрАТ «Укрпиво» Галина Коренькова.

Отже, виробники алкоголю та пива пропонують не те щоб не підвищувати, а взагалі запровадити мораторій на підвищення ставок акцизного податку в 2015 р. Серед інших пропозицій — запровадження електронної акцизної марки, встановлення обов’язкового розрахунку за реалізовану алкогольну продукцію не пізніше за строк 60 днів.

Ігор Білоус закликав учасників ринку впродовж тижня направити альтернативні варіанти вирішення питання акцизів на ім’я заступника міністра фінансів України Дениса Фудашкіна. «Ми хочемо бути вашими партнерами. Наша кінцева мета — підвищення добробуту населення країни, покращення економічних і фіскальних умов для бізнесменів, які створюють робочі місця і сплачують податки. Тому ми тільки за те, аби ви збагачувалися, покращували якість продукції та підкорювали інші ринки», — запевнив Голова ДФС України.

«Гарячі лінії»

Дата: 1 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42