Статті

Якість розширює інтеграцію

Завдяки торговельним преференціям Євросоюзу продукція українських підприємств набуває високих якісних показників за міжнародними стандартами.

Автономні торговельні преференції Європейського Союзу, спрямовані на забезпечення економічної та фінансової підтримки України, дають перші результати. Поза власне економічними вигодами чи не головним залишається перехід вітчизняного виробництва на вищий якісний рівень. А це означає, що, працюючи на європейському ринку і запроваджуючи більш якісні стандарти товарів і послуг, наші підприємства підвищують якість споживання і всередині країни. Можна сказати, що вітчизняні експортери і на собі відчули, і всім пересічним українцям показали, як то воно — жити по-європейськи. А ще переконали в тому, що Європа передусім має оселитися тут: у нашій свідомості, у наших діях, у нашій роботі.


Перші іспити

Судячи з того, що Рада ЄС остаточно продовжила односторонні торговельні преференції Україні до кінця 2015 р., наші перші кроки отримали хорошу оцінку.

Рада ЄС прийняла постанову, яка дає українським експортерам можливість продовжувати преференційний доступ на європейські ринки, не чекаючи набрання чинності положеннями про торгівлю в рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Торговельні преференції є частиною пакета пропозицій, спрямованого на забезпечення економічної та фінансової підтримки України. Вони включають у себе тимчасове скорочення або ліквідацію митних зборів відповідно до графіка поступок, закладених в Угоді про асоціацію.

На частку ЄС припадає близько третини зовнішньої торгівлі України. Представництво ЄС у нашій державі оприлюднило детальні статистичні дані щодо експорту вітчизняних товарів до країн Євросоюзу після односторонньої лібералізації митного режиму. Попри поширену в суспільстві думку про те, що українські товаровиробники не готові до торгівлі з Європою, практика доводить реальні перспективи торговельних взаємовідносин. Лише за два перші місяці дії односторонньої вільної торгівлі, не маючи довгострокових контрактів з європейськими партнерами і не підготувавшись як слід до нових можливостей, український бізнес зміг наростити експорт до Європи на 25% у доларовому еквіваленті.

А отже, односторонні торговельні преференції мають реальний позитивний вплив на економіку нашої держави. За даними Держстату України, зростання поставок товарів до ЄС становить близько 15%.

Найбільше зріс експорт до Латвії, Бельгії, Великої Британії, Литви та Нідерландів, причому латвійський імпорт з України показав неймовірну динаміку — більше ніж удвічі!

Село — знову годувальник

Найбільшу вигоду від односторонніх преференцій ЄС отримали сільське господарство, а також промисловість із переробки сільгосппродукції, наголошує представництво Євросоюзу в Україні.

Зокрема, експорт продукції тваринництва зріс більше ніж на 150%, овочів та продукції рослинництва — на понад 100%. Це при тому, що українські сільгоспвиробники можуть експортувати до ЄС лише декілька видів продукції — зернові й технічні культури, м’ясо птиці, мед, соковий концентрат, казеїн, рибу.

«Зернова група товарів зовсім не викликає занепокоєння, — аби був у нас добрий врожай. Увесь час, у принципі, ми підтримуємо валовий продукт за рахунок сільського господарства. Адже починаючи з 2008 року, коли Україна набула членства у СОТ, постійно нарощуємо експорт продукції сільського господарства на зовнішні ринки, тобто вона і до підписання Угоди користувалася попитом, і після підписання ще більше користуватиметься», — зауважив директор департаменту європейської інтеграції Мінекономрозвитку України В’ячеслав Цимбал.

Наразі планується обговорення з Європейським Cоюзом можливості збільшення квот на безмитне постачання сільськогосподарської продукції на європейський ринок.

«Ми порушуватимемо питання про можливе збільшення тарифних квот», — пообіцяв в. о. міністра економічного розвитку і торгівлі Валерій П’ятницький. З його слів, остаточне рішення щодо цього може прийняти лише ЄС, оскільки для українських товарів діє режим преференцій, запроваджений Євросоюзом в односторонньому порядку.

«Оскільки це автономні преференції, все залежить від доброї волі однієї сторони. Якби набрала чинності Угода про асоціацію між Україною та ЄС, то почав би діяти механізм проведення переговорів. Якщо це автономні преференції, то ЄС просто може піти назустріч», — розповів в. о. міністра.

Птиця європейського польоту

Продукція малих та середніх українських підприємств завдяки торговельним преференціям Євросоюзу досягла високих якісних показників за міжнародними стандартами, зазначає представник компанії Ernst&Young в Україні Роберт Зелді.

«На європейському ринку значно збільшується кількість малих та середніх українських підприємств, продукція яких конкурентна з товарами ЄС, — наголошує експерт. — Ця тенденція свідчить про те, що торговельні преференції з боку Євросоюзу не лише збільшують товарообіг, а й підвищують якість товарів національних виробників».

У Мінекономрозвитку України відзначають виробників курятини, які вийшли на ринки ЄС завдяки модернізації виробництва і на сьогодні здатні повністю забезпечити потреби Євросоюзу в експорті птиці.

У Євросоюзі діють досить суворі вимоги до безпечності продукції, особливо харчової промисловості. Тож наші виробники курятини ще до запровадження преференцій протягом останніх трьох-чотирьох років шукали шляхи на ринок Європи і змогли досягти якості й безпечності продукції, які відповідають європейським вимогам. Вони майже повністю забезпечили квоту, надану в рамках автономних торговельних преференцій. Приміром, в агрохолдингу «Миронівський хлібопродукт» завдяки преференціям обсяг експорту курятини в ЄС у ІІІ кварталі виріс до 7,4 тис. т, що в дев’ять разів перевищує показник І кварталу 2014 р.

Якісні преференції

Отже, можна дійти такого висновку: працюватимемо якісно — матимемо європейський ринок. Наразі ЄС готується допустити на власний ринок і українську м’ясну галузь. Незабаром має розпочатися перевірка якості вітчизняних продуктів інспекторами ЄС.

«Для початку переговорів необхідно прийняття всіх відповідних законів і підзаконних актів — тут є прогрес. Однак необхідна також готовність і самих виробників: щоб вони не лише прочитали ці закони, а й підтвердили, що вони готові до інспекції. Тоді почнемо консультації про приїзд відповідної делегації ЄС», — пояснив Валерій П’ятницький.

Раніше завершилась інспекція ЄС українських молочних підприємств, яка і повернула наші молочні ріки в європейські береги.

Як почуватимуться вітчизняні виробники на європейському ринку, покаже час. Проте уже зараз стає очевидним, що наші підприємці не загубилися серед потужних конкурентів і здатні нарощувати власні можливості.

«Гарячі лінії»

Дата: 19 липня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00