Інтерв’ю

Наша мета — не лише викривати, а передусім попереджувати факти незаконного використання державних коштів

Незважаючи на постійні закиди в бік податкової міліції щодо неефективності діяльності та недоцільності подальшого існування, її працівники продовжують сумлінно виконувати завдання з наповнення бюджету та контролю за його видатковою частиною. Лише минулого року за безпосередньої участі підрозділів податкової міліції Кіровоградської області до зведеного бюджету надійшло 54,7 млн. грн. Зокрема, у сфері державних закупівель у 2011 р. було порушено 13 кримінальних справ і встановлено втрати держави на 15,5 млн. грн.


Фото: «Перший заступник голови ДПС у Кіровоградській області — начальник управління податкової міліції Анатолій КУРУП»

— Анатолію Миколайовичу, на останній колегії ГУПМ ДПС України одним з основних завдань податкової міліції визначено контроль витрат державного бюджету, зокрема за отриманими субвенціями та тендерними процедурами. Наскільки нагальним для Кіровоградської області є питання зловживань у бюджетній сфері?

— Бюджетні кошти завжди були і є ласим шматочком для шахраїв різних рівнів, від дрібних посадовців до найвищих чиновників. Кіровоградська область — не виняток. Спокусливий легкий заробіток та бажання поповнити власний бюджет за рахунок державного штовхає нечесних посадовців на службовий злочин. Які тільки схеми не придумують: від найпростіших — маскування отриманих бюджетних коштів через фіктивні фірми та конвертаційні центри — до більш складних — залучення до оборудки великої кількості субпідрядників. За рахунок таких «фірмочок», які нібито надають різноманітні послуги, шахраї забезпечують збільшення валових витрат, хоча фактично ціни на послуги чи товар набагато нижчі. Таким чином, збільшуючи витрати, вони на різниці між реальною платою за послуги та задекларованою в договорах забезпечують собі чималий прибуток. Та найбільш злочинними й привабливими для аферистів є процедури проведення державних закупівель. Часто процедура проводиться лише формально, на папері, а якщо в реальності, — то допускаються численні порушення вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель». Трапляються взагалі факти, коли проведення самої процедури ігнорується — гроші просто перераховуються на рахунки «потрібних» суб'єктів господарювання.

— Наскільки успішно Вашим підлеглим удається боротися з такими зловживаннями? Певно, маєте приклади порушених податковою міліцією кримінальних справ?

— Податковою міліцією в Кіровоградській області лише нинішнього року вже порушено п'ять кримінальних справ за фактами зловживань у сфері використання державних коштів. Зокрема, одним із комунальних закладів Кіровоградської області було проведено тендер на придбання палива. Згідно з протоколом засідання тендерного комітету зазначеного закладу переможцем цих торгів визнано одне з приватних підприємств. Відповідно до договору купівлі-продажу підприємство-переможець зобов'язалося поставити палива рідкого пічного 160 тонн на загальну суму 640 тис. грн. Усю суму коштів комунальний заклад перерахував з призначенням платежу «оплата за фактично отримане пічне паливо відповідно до договору». Надалі зазначену суму підприємством-переможцем було перераховано на розрахунковий рахунок зовсім іншого приватного підприємства, потім, як за ланцюгом, — третього, а далі — гроші було знято готівкою.

Як було встановлено, жодне з трьох приватних підприємств, що отримували на свої рахунки державні кошти, не здійснювало фінансово-господарської діяльності, не продавало замовникам товар, не надавало послуги, зокрема не постачало комунальному закладу паливо. А далі, як у пригодницькому серіалі, відповідно до протоколів про пред'явлення фотознімків для упізнання голова тендерного комітету комунального підприємства та його члени навіть не впізнали директора приватного підприємства, з яким вони підписали договір на постачання палива, а також інших двох громадян, які нібито були присутні під час розкриття тендерних пропозицій. За матеріалами працівників головного відділу податкової міліції Кіровоградської ОДПІ прокуратурою Кіровоградського району порушено кримінальну справу.

Проте, мабуть, найяскравішим прикладом цинічного привласнення бюджетних коштів є махінації в одному з лісництв області. Службові особи цього підприємства взагалі проігнорували вимоги чинного законодавства щодо проведення процедури тендеру. Вони просто здійснили виплату 936 535 грн. фізичній особі — підприємцю за нібито надання послуг з виконання робіт у лісі. За результатами перевірки встановлено, що надавачем послуг була дружина одного з лісничих, яка зареєструвалася фізичною особою — підприємцем напередодні, а після отримання коштів подала заяву до місцевої податкової інспекції про припинення статусу суб'єкта господарювання. Крім того, опитані працівники лісництва повідомили, що в зазначений період часу саме вони виконували всі роботи в лісі, отримували за це заробітну плату в касі, а також стверджували, що ні підприємницю, ні будь-яких інших робітників, не працевлаштованих у господарстві, ніколи не бачили.

Ми можемо стверджувати, що за наявності матеріально-технічної можливості та достатніх трудових ресурсів лісове господарство виконало роботи власними силами, а 936 535 грн. за нібито надані послуги надійшли на розрахунковий рахунок «підприємниці». При проведенні позапланової перевірки встановлено, що в зазначеної фізичної особи відсутні документи, які підтверджують доходи та витрати за період господарської діяльності, в тому числі щодо взаємовідносин з лісовим господарством. За матеріалами працівників відділу податкової міліції Олександрійської ОДПІ стосовно службових осіб державного підприємства прокуратурою порушено кримінальну справу за ознаками злочину, передбаченого частиною п'ятою ст. 191 Кримінального кодексу України.

— Які кроки, на Вашу думку, потрібно здійснити, щоб докорінно змінити на краще ситуацію у сфері використання державних коштів, зокрема під час проведення тендерних закупівель?

— Ураховуючи наш досвід у викритті злочинів, пов'язаних з використанням державних коштів, мушу зазначити, що насамперед необхідно стовідсотково викорінити та знешкодити всі конвертаційні центри, які обслуговують суб'єкти господарювання реального сектора економіки та ділків від чиновництва. Зокрема, наші результати в цьому напрямі вагомі: минулого року було викрито чотири конвертаційні центри, відповідно порушено кримінальні справи. Наразі для попередження фактів зловживань під час проведення державних закупівель необхідно забезпечити суворіший контроль за системою видачі довідок про відсутність заборгованості у суб'єктів господарювання, які мають намір брати участь у цій процедурі. Крім того, слід запровадити більш жорстку процедуру перевірки суб'єктів господарювання щодо їх спроможності забезпечити виконання всіх умов, визначених у тому чи іншому тендері, щоб не допустити фактів, коли тендер, наприклад, на виконання будівельних робіт вигравала фірма, у штаті якої були лише директор та бухгалтер, або закупівлю харчових продуктів для дитячих садків забезпечувала фірма, яка не займалась виробництвом цих продуктів, а лише закуповувала їх у населення, і у якої, до речі, не було всіх необхідних документів, у тому числі сертифікатів відповідності того чи іншого товару. Коли ж справа дійшла до перевірки місць зберігання цієї продукції, то виявилося, що бізнесмен зберігав її в місцях, де не було необхідного обладнання — холодильних камер, кондиціонерів тощо, про спеціально обладнані складські приміщення годі й говорити.

Не менш значущим фактором у проведенні процедури державних закупівель є також якісний склад тендерних комітетів. Часто-густо члени цих комітетів не завжди настільки компетентні в тих чи інших галузях економіки, щоб приймати правильні рішення. Неодноразово було встановлено випадки формального виконання своїх обов'язків, яке зводилось лише до підпису всіх необхідних документів.

— Контролем за видатковою частиною бюджету опікуються і СБУ, і МВС, і прокуратура. Чи доцільно ще й податковій міліції зосереджуватись на цих питаннях?

— Лише податкова міліція, яка має технічну можливість бачити й аналізувати податкову звітність усіх суб'єктів господарювання, рух коштів, усі операції щодо придбання та реалізації товарно-матеріальних цінностей, може успішно протидіяти злочинності як у сфері державних закупівель, так і в інших питаннях економіки, чого не можна сказати про інші правоохоронні органи. Наразі податкова міліція може не лише викривати такі злочини, а й навіть попереджувати незаконне використання державних коштів. Як приклад, минулого року лише в одному випадку нами було попереджено незаконне використання 9,5 млн. грн. державних коштів. Податкові міліціонери встановили, що під час проведення тендеру на закупівлю харчових продуктів за рахунок місцевого бюджету представники виконавчої влади припустилися серйозних порушень. Підприємство, яке виграло тендер, не мало не тільки досвіду виконання відповідних договорів, а й навіть фінансових можливостей для виконання умов договору, укладеного з органами місцевої влади. За нашими матеріалами прокуратурою порушено кримінальну справу за ознаками злочину, передбаченого частиною другою ст. 364 Кримінального кодексу України, стосовно службових осіб органу виконавчої влади, які, зловживаючи службовим становищем, в інтересах третіх осіб ухвалили незаконне рішення. На завершення хочу подякувати своїм колегам, які, не шкодуючи особистого часу, цілодобово несуть нелегку службу. Результати, досягнуті в протидії шахраям, стали можливими лише завдяки злагодженій та результативній роботі всього нашого колективу.


Розмову вела Анжела ДЗІНЗЮРА,
прес-офіцер УПМ ДПС у Кіровоградській області

«Гарячі лінії»

Дата: 15 грудня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00