Інші податки

Реформи для порядку

У ДФС України розповіли про результати роботи і плани на майбутнє.

В умовах, коли наша держава ще не оговталася від перевиборчого синдрому, а на сході тривають воєнні дії, у ДФС України працюють над забезпеченням бюджету грішми в обсязі, необхідному для виконання внутрішніх і зовнішніх зобов’язань. А ще — сподіваються, що коли народні обранці розсядуться по кріслах, все ж таки буде прийнято пакет ініціатив, покликаних докорінно змінити системи міжбюджетних відносин, оподаткування та соціального страхування.


Забезпечення надходжень до бюджету

Результати роботи фіскального органу за 10 місяців поточного року є такими: надходження до загального фонду держбюджету становлять 254,7 млрд. грн. Лише у жовтні 2014 р. по платежах, що контролюються ДФС України, забезпечено 28,3 млрд. грн., або на 5,9 млрд. більше, ніж за аналогічний період минулого року.

За рахунок економії коштів держбюджету внаслідок зменшення задекларованих до відшкодування сум ПДВ надходження до бюджету (сальдо) становили 215,9 млрд. грн., що на 8,1 млрд. перевищує минулорічний показник.

Крім того, поступово скорочуються накопичені борги з відшкодування ПДВ. Залишок сум, не повернутих на рахунки платників податків, з початку року зменшився на 1,4 млрд. грн. і станом на 1 листопада дорівнював 13,5 млрд.

У результаті боротьби з фіктивним ПДВ зменшуються обсяги заявлених до відшкодування сум податку: з другого півріччя 2014 р. середньомісячна заявка становить 4,1 млрд. грн., тоді як у 2013 р. вона дорівнювала 4,9 млрд. Коефіцієнт покриття залишку невідшкодованих сум ПДВ зменшено з 4,3 раза на початок року до 2,9 раза на 1 листопада 2014 р.

Динаміка поквартальних надходжень до загального фонду держбюджету є позитивною: І квартал 2014 р. — 58,9 млрд. грн. (-6 млрд. порівняно з минулим роком), ІІ і ІІІ квартали — 133,5 млрд. грн. (+10,3 млрд.). «Проблеми в українській економіці, звичайно, є, і ми їх не цураємося. Водночас в умовах падіння обсягу оподатковуваних операцій у січні — жовтні на 10,5% фактичні надходження ПДВ порівняно з 2013 роком зросли на 7,9%. Це те, як ми працюємо», — поінформував Голова ДФС України Ігор Білоус.

Люстрація як вона є

У зв’язку з люстраційним процесом з органів ДФС України звільнено 73 працівники. Зокрема, на підставі прямої норми Закону України від 16.09.2014 р. № 1682-VII «Про очищення влади» звільнено 53 працівники, у тому числі 39 осіб керівного складу центрального та обласних апаратів. А ще до набрання чинності зазначеним Законом за власним бажанням пішли з лав служби 20 посадових осіб, серед яких 2 директори департаментів, керівник підрозділу податкової міліції центрального апарату і 17 працівників податкової міліції центрального апарату й регіональних підрозділів ДФС України.

«Ми безпосередньо будемо задіяні в другій хвилі перевірки відповідно до Закону про люстрацію. Очікуватимемо запити від інших органів державної влади і після їх отримання протягом 60 днів надаватимемо інформацію, — зазначив керівник фіскального відомства. — Дані щодо перевірок посадових осіб певних органів розміщуватимуться на їхніх сайтах».

Самі перевірки здійснюватимуться фахівцями Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб ДФС України та підпорядкованими йому територіальними підрозділами за спеціальним алгоритмом, що дасть можливість виявляти недостовірність даних, зазначених у деклараціях про вартість майна, набутого за час перебування на відповідних посадах, доходам, отриманим із законних джерел. Щоправда, кількість працівників доведеться збільшити. «Для статистики: наш орган щороку проводить близько 80 тис. спецперевірок. На сьогодні їх потрібно провести близько мільйона. Ми робимо це вперше, і, я гадаю, впораємось, але за умови, що значно розширимо штат працівників», — зауважив Ігор Білоус.

В очікуванні змін

Фахівці відомства також сподіваються на реформування податкової системи України в короткостроковій перспективі. «Проекти законів доопрацьовуються, пропозиції, отримані від бізнес-спільноти та громадськості, враховуються, — запевнив Голова ДФС України. — Тож чекаємо на початок роботи нового парламенту».

Коротко про те, як зміниться життя підприємців і нас з вами після того, як нарешті буде реалізовано на практиці принцип «оподаткування по-новому».

Малоефективні податки і збори — а їх шість — буде скасовано, 13 — реформовано шляхом укрупнення з іншими платежами. Це означатиме зменшення звітності, а отже, і витрат ресурсів платників податків на її формування.

Для платників, доходи яких не перевищують 20 млн. грн. на рік, пропонується визначати об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємстввиходячи зі сформованого у фінансовій звітності фінансового результату без будь-яких коригувань. Таких платників податків в Україні 95%. Решта 5% коригуватимуть фінансовий результат на обмежену кількість податкових різниць.

Резонанс у платників викликало запровадження електронного адміністрування ПДВ, що згідно із Законом України від 31.07.2014 р. № 1621-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» відбудеться з 1 січня 2015 р. «Навколо від’ємного значення ПДВ після цієї дати існує чимало спекуляцій. Воно не анулюється, а залишається, обліковується і відшкодовуватиметься платникам. Щодо переплат, то ці гроші будуть не заморожені, а депоновані», — пояснила офіційну позицію директор Департаменту методологічної роботи з питань оподаткування ДФС України Неля Привалова.

Реформою ЄСВзаплановано зменшити витрати роботодавців на оплату праці найманих працівників. Якщо її розмір перевищує 2 мінімальні зарплати (2436 грн.), ставки ЄСВ буде знижено на 60%. Натомість буде підвищено відповідальність за неналежні оформлення трудових відносин і сплату податків.

Запропоновано встановлення прогресивної шкали оподаткування податком на доходи фізичних осіб пасивних доходів (проценти, роялті, інвестиційний прибуток тощо). Пасивні доходи у вигляді дивідендів оподатковуватимуться, як і зараз, за ставкою 5%. Ставки ПДФО на зарплату залишаться незмінними — 15 і 17% відповідно. Ще один напрям реформування податку — разове добровільне декларування доходів громадян із подальшим порівнянням їх з витратами. Людина, яка не подасть декларацію, вважатиметься такою, що володіє коштами в сумі до 200 тис. грн. та майном, дані про яке містяться в офіційних державних реєстрах.

Для платників єдиного податку першої групи критерій дохідності буде підвищено зі 150 до 300 тис. грн. у розрахунку на рік, другої — з 1 до 1,5 млн. грн. Спрощенців третьої — шостої груп планується об’єднати у спільну третю групу з доходом до 20 млн. грн., скасувати обмеження щодо кількості найманих працівників, а також знизити ставки єдиного податку: платники ПДВ сплачуватимуть 2% доходу, неплатники — 4%.

Фінансову спроможність місцевих бюджетів пропонується зміцнити завдяки розширенню бази оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за рахунок комерційної нерухомості, а також скасування неоподатковуваного мінімуму для житлової нерухомості. Органам місцевого самоврядування буде надано право на власний розсуд встановлювати ставки податку (до 2% мінімальної зарплати за 1 м2) та пільги з його сплати. Також буде запроваджено акцизний податок з роздрібного продажу з граничною ставкою 5% від обсягу реалізації підакцизних товарів.

Виступають у ДФС України і за обмеження нелегального готівкового обігу, а саме ініціюють розрахунки (за винятком тих, що здійснюються «ринковиками» і суб’єк-тами пересувної торгівлі) з використанням РРО. Причину такого нововведення у відомстві пояснюють лаконічно: воно наблизить українське податкове законодавство до європейського.

Залишається сподіватися, що вже найближчим часом у частині реформування податкової системи відбудеться логічний перехід від декларацій до дій.

«Гарячі лінії»

Дата: 1 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42