Статті
Тема: Організація діяльності підприємств, Інше

Екстренне гальмування

Перспективи ринку рітейлу в Україні.

Розвиток рітейлу в умовах нинішньої кризи вимагає негайного коригування з урахуванням обставин, що склалися, вважають провідні експерти. Однією з головних проблем є зменшення доходів громадян України, що призводить до збільшення невикористовуваних торговельних площ. Деякі рітейлери згортають діяльність, а замінити їх немає ким. Існуючі мережі практично повністю заморозили розвиток, а іноземці відклали плани щодо входження на український ринок.


2014 р. експерти почали сигналізувати про різке зростання рівня вакантності на ринку торговельної нерухомості. За їхніми даними, якщо на початку минулого року в м. Києві не використовувалося 1,7% площ, то в III кварталі — вже 9,5%. Це є найвищим показником за всю історію ринку торговельної нерухомості столиці. Для порівняння: у 2009 р. (період розпалу світової фінансової кризи) у торговельних центрах вакантними були близько 5% приміщень, при цьому кількість вільних площ збільшилася, незважаючи на відносно невелике зростання пропозиції. Торік девелопери розраховували побудувати рекордний обсяг торговельних приміщень, але через девальвацію, що почалася, переглянули плани. Сумарний обсяг нової пропозиції в 2014 р., за оцінками експертів, виявився практично на 50% меншим порівняно з 2013 р.

У ситуації, що склалася, рітейлери скорочують витрати через непрог-нозоване падіння продажів: різкий стрибок курсу долара змусив мережі значно підвищити ціни на товари. Чимало рітейлерів проводять перемовини з торговельними центрами щодо зниження орендних ставок. Обговорюються, зокрема, пропозиції встановити орендні ставки у гривні без прив’язки до іноземної валюти або ж прив’язати оренду винятково до процента від обороту. Експерти ринку прогнозують, що орендодавці змушені будуть піти на поступки, а також працювати над збільшенням відвідуваності торговельних центрів.

До зростання вакантності на ринку крім зменшення доходів громадян також призводить оптимізація мережами власного бізнесу: практично всі гравці зараз закривають неприбуткові магазини, багато з яких виконували іміджеву функцію. Наприклад, про це свідчить масове закриття торговельних точок на центральних вулицях м. Києва, де сьогодні, за даними аналітиків, не працює кожен п’ятий об’єкт, тоді як у 2013 р. знайти вільне приміщення там було практично нереально.

Криза — час можливостей?

Наприкінці 2014 р. відбувся 2-й Міжнародний Retail & Development Business Summit 2014. Подія, за визначенням багатьох аналітиків, стала головним діловим заходом у сфері рітейлу та девелопменту в Україні. Організатор саміту — Асоціація рітейлерів України — для обговорення найактуальніших тем ринку зібрала на одному майданчику 40 спікерів-експертів і понад 250 керівників роздрібних компаній, девелоперів, постачальників послуг і технологій з України, Німеччини, Польщі, Великої Британії та Казахстану.

Основною темою бізнес-саміту стало питання інвестицій і пошуку можливостей для розвитку роздрібної торгівлі в Україні. Експерти зійшлися на думці, що ринок рітейлу та девелопменту більше за інших відчуває на собі серйозні наслідки кризи, але навіть за нинішніх умов має величезний потенціал і є цікавим для іноземних інвесторів.

«Ми вважаємо, що саме зараз відкриваються нові інвестиційні можливості, і час захоплювати частку ринку на досить низьких стартових умовах. Ризики є дуже високими, відповідно низькою є ціна входження на ринок», — зазначив партнер Асоціації рітейлерів України Олександр Фіалка.

Перспективність рітейл-бізнесу в Україні підтверджує, зокрема, і високий інтерес до стенду Ukrainian Retail Association на міжнародній виставці МAPIC, яка в листопаді минулого року працювала в м. Каннах (Франція). До речі, Асоціація рітейлерів була єдиною організацією від України, що представила власний стенд на виставці. Представники Асоціації презентували український ринок рітейлу і його можливості іноземним інвесторам. Після успіху у Франції команда Асоціації рітейлерів уже розпочала підготовку до участі в MAPIC 2015, де попередньо заплановано роботу українського павільйону.

 

Рітейл (від англ. retail)роздрібний продажувесь спектр роздрібних торговельних точок від кіоску до великої мережі магазинів, при якому використовуються особливі технології, орієнтовані на масового покупця. Помилково вважати, що рітейллише торгівля. Це робота з багатьма клієнта-ми. Приміром, надання банками кредитів приватним особам (на купівлю автомобілів, нерухомості), видача пластикових карток, обмін валют, банківські переказивсе це  різновиди рітейлу. Одними з ключових моментів рітейлу є загальнодоступність і публічність. Кожен може одержати кредит або зробити покупку. З метою скорочення витрат на кожного клієнта рітейл-технології мають на увазі мінімум персоналу при максимумі споживачів. Прикладом може бути самообслуговування у великих магазинах, створення платіжних терміналів і банкоматів.

Іншою відмітною ознакою рітейлу є більша різноманітність пропонованих товарів і послуг, зібраних в одному місці. Так, користувач мобільного телефону може використовувати власні гроші як для дзвінків, так і для здійснення виходу в Інтернет. Крім того, популярною стала можливість оплати послуг за допомогою sms-повідомлення, відправленого з того самого телефону.

Успішність рітейлу залежить насамперед від купівельної спроможності або від середнього доходу на душу населення.

Найдавнішою формою рітейлу, безумовно, є стріт-рітейл, або вулична торгівля. Будь-який міський ринок є прообразом рітейл-центру.

 

«Незважаючи на ситуацію, що склалася, ми продовжуємо інвестувати в український ринок і віримо в його привабливість. Ми вміємо управляти ризиками, тому криза для нас — час можливостей, а успіх залежить від того, як швидко ви зможете реагувати на зовнішні та внутрішні сигнали ринку», — наголосив під час свого виступу на саміті керуючий директор підрозділу прямих інвестицій Dragon Capital Андрій Носок.

Великий інтерес учасників бізнес-саміту викликало застосування українськими компаніями досвіду Польщі.

«Ми проаналізували український і польський ринки рітейлу і були здивовані схожістю структури. Враховуючи динаміку розвит-ку польського ринку, можна передбачити та спрогнозувати де-які процеси в Україні. Особливо цікавим у цьому контексті є сегмент онлайн-продажів. Саме тут ми бачимо величезний потенціал», — зазначив асоційований директор відділу консультаційних послуг із супроводу угод EY Ukraine Олександр Романишин.

Програма бізнес-саміту складалась із шести секцій, кожну з яких було присвячено найактуальнішим проблемам галузі. Найбільші інтерес і відгук учасників викликали теми «Made in Ukraine: органічний розвиток і можливості експансії українських рітейлерів на міжнародні ринки» та «Інвестиції в рітейл: виклики і можливості».

Спікери відзначили зацікавленість з боку Європи до українського бізнесу. На їхню думку, наразі вітчизняний бізнес має унікальну можливість для налагодження торговельних відносин із західними партнерами. Експерти переконані, що українським компаніям час розпочинати експансію в Європу. При цьому дуже важливо навчитися правильно подавати свій товар, використовувати власний оригінальний підхід.

 

Асоціація рітейлерів України, заснована в 2013 р., об’єднує найбільших гравців роздрібної торгівлі України. До складу організації входить понад 200 асоційованих членів. Місія Асоціаціїоб’єднання зусиль компаній роздрібної торгівлі в процесі становлення та розвит-ку цивілізованого ринку рітейлу України.

 

У рамках саміту обговорювалися також питання зміни поведінки покупця, стратегій компаній, безпеки бізнесу та взаємодії з державою в нинішніх економічних умовах. Учасники погодилися з думкою про те, що важливим фактором для виходу з кризи є згуртованість усіх представників ринку.

У найближчих планах Асоціації — популяризація бренду «Україна» на міжнародній арені заходів у сфері рітейлу та девелопменту, участь у міжнародних виставках, проведення Днів України в Польщі в рамках однієї з виставок. Цей захід повинен відкрити двері для польських рітейлерів, які прагнуть увійти на український ринок, а вітчизняним компаніям допоможе знайти надійних партнерів для експансії на західний ринок.

«Інвесторів турбують ризики: курсові, політичні. І всі говорять про те, що коли вони насправді побачать рівні для всіх правила гри, відсутність подвійних стандартів, то інвестуватимуть. У рамках Днів України в Польщі ми прагнутимемо познайомити рітейлерів і потенційних інвесторів та посприяти розвитку взаємовигідних відносин, аби європейські партнери заходили в Україну», — підсумував Олександр Фіалка.

Сприяти розвитку цивілізованого ринку рітейлу в Україні в Асоціації рітейлерів збираються також шляхом обговорення на різних рівнях питань удосконалення системи оподаткування та обліку підприємств роздрібної торгівлі, участі в розробці та прийнятті законодавчих і підзаконних нормативних актів, що сприяють розвитку роздрібної торгівлі, консолідації ресурсів для впровадження великих програм членів Асоціації на регіональному та національному рівнях.

 

Retail & Development Business Summitміжнародний бізнес-саміт, який проводить Асоціація рітейлерів України. Це майданчик для якісного нетворкінгу, можливість дізнатися про ринок рітейлу та торговельної нерухомості України від лідерів і стати його частиною.

«Гарячі лінії»

Дата: 3 травня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42