Інтерв’ю

Ігор БІЛОУС: «Ми зробили перші кроки до податкових змін у країні та запустили процес детінізації»

Сьогодні Державна фіскальна служба України переживає складний етап, який потребує повної самовіддачі від кожного її працівника. В умовах, коли радикально змінилася шкала суспільних цінностей, служба має докорінно змінити орієнтири, зламати внутрішні негативні тенденції, активізувати діалог з бізнесом, громадськими інститутами та незалежними експертами з оподаткування.
Наразі відбувається двотижневе службове розслідування, ініційоване Прем’єр-міністром України Арсенієм Яценюком, яке має на меті виявити та локалізувати корупційні прояви, що, на жаль, досі зустрічаються в діяльності податківців і митників. У відомстві готові стати ще прозорішими та зрозумілішими для платників і обіцяють максимально сприяти розслідуванню.
А тим часом ДФС України продовжує повною мірою виконувати покладені на неї завдання. У штатному режимі працюють як центральний офіс, так і територіальні підрозділи. Про тенденції в оподаткуванні 18 лютого в ексклюзивному інтерв’ю «Віснику» розповів Голова ДФС України Ігор БІЛОУС.


В. — Ігоре Олеговичу, Ви очолили відомство в одні з найважчих в історії незалежної України часів. Але якщо зараз оцінити результат діяльності ДФС у 2014-му та плани роботи на 2015 рік: що вже зроблено та що планується здійснити? Які виклики та завдання, поставлені перед службою, є досі актуальними?

І. О. — Так, час справді дуже складний. Ми всі переживаємо такі події вперше. 2014 рік став відправною точкою в процесі розуміння суспільного запиту. Уряд та ДФС ініціювали чимало законодавчих змін. Було зроблено кроки для спрощення адміністрування податків та розпочато активну боротьбу з тіньовою економікою, зі схемами ухилення від оподаткування. Це дало змогу забезпечити приріст надходжень до бюджету.

Якщо підбивати підсумки діяльності Державної фіскальної служби у 2014 році, то можна виокремити той факт, що незважаючи на складну економічну та політичну ситуацію в країні за період із січня по листопад 2014 року (без АР Крим та м. Севастополя) все ж таки вдалося забезпечити надходження до зведеного бюджету податку на доходи фізичних осіб у сумі 63,9 млрд. грн., що порівняно з аналогічним минулорічним періодом становить 103,4%, військового збору — 1,8 млрд. грн., єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування — 163,4 млрд. грн., що лише на 0,5 млрд. грн. менше від надходжень за аналогічний період  2013 року.

Щось нам вдалося реалізувати, щось — ні, а дещо — лише із запізненням, наприклад податковий компроміс. Це може зменшити ефективність даного інструменту, але ефект все одно буде.

Звичайно ж, ми долучилися до ситуації в АТО: створено новий міжрегіональний підрозділ, який забезпечує контроль за перевезеннями товарів і вантажів. Також зроблено значний крок щодо електронізації та автоматизації, розроблено й наразі впроваджується електронне адміністрування ПДВ. Це небачений проект, яким, сподіваюся, ще зможемо пишатися.

Ми стабілізували фінансові надходження, втримали на плаву той корабель і зараз працюємо в новій реорганізованій структурі — Державній фіскальній службі України. Замінено понад 95% керівної ланки — вищого й середнього рівня. Долучилися до першої хвилі реформ у податковій сфері, тісно співпрацювали як експерти з Мінфіном, брали участь у підготовці проектів документів.

Що не зроблено? Багато чого. Не вдалося реалізувати всі реформи, які хотіли. Ми були дуже радикально налаштовані і щодо ЄСВ, і щодо ПДВ, і щодо низки інших податків, у нас було своє бачення щодо скорочення ренти, ПДФО тощо. Далеко не всі ідеї були сприйняті Міністерством фінансів, оскільки воно крім дохідної частини відповідає ще й за видаткову.

Та певних зрушень ми все ж таки домоглися. Ми зробили перші кроки до податкових змін в країні та запустили процес детінізації.

Серед планів на 2015 рік — подальше удосконалення структури ДФС, зменшення податкового навантаження на суб’єктів господарської діяльності, підвищення якості обслуговування платників податків, і як результат — виведення української економіки на рівень економічно розвинутих держав.

В.Суспільство досі перебуває в очікуванні реформ у податковій системі. Як Ви оцінюєте ті зміни, що відбулися з початку року?

І. О. — З метою запровадження нової економічної політики в нашій державі Законом України від 28.12.2014 р. № 71 внесено зміни до Податкового кодексу та деяких інших законів. Змінами, зокрема, кардинально оновлено порядок справляння податку на прибуток підприємств, запроваджено нові правила системи електронного адміністрування ПДВ, новий акцизний податок з реалізації через роздрібну мережу підакцизних товарів (алкогольних напоїв, пива, тютюнових виробів, нафтопродуктів), також до переліку підакцизних товарів включено оптове постачання електричної енергії.

З набранням чинності пакетом законів щодо економічних реформ, ухвалених наприкінці грудня 2014 року, тільки реалізація норм Закону № 71 передбачає розробку понад 40 нормативно-правових актів, у тому числі щодо затвердження нових форм податкових декларацій з податку на прибуток, ПДВ, акцизного податку, екологічного податку, рентних платежів тощо.

Для реалізації положень законів № 71 та 77 (щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці) ДФС розроблено та надіслано Мінфіну проекти необхідних нормативно-правових актів.

Звісно, перша практика запровадження нових норм виявила чимало складних проблем і запитань, над якими Верховній Раді, уряду і, зрозуміло, нам ще доведеться працювати.

В.Недосконалість адміністрування ПДВ завжди призводила до зловживань, з ним найчастіше пов’язані перевірки на підприємствах. Чи сприятиме наведенню порядку в платіжних відносинах країни внесення змін до Податкового кодексу в частині системи електронного адміністрування ПДВ? Чи може і чому може бути ефективною боротьба з «ямами» за допомогою інструменту електронного адміністрування ПДВ?

І. О. — Стимулом для впровадження нового механізму адміністрування ПДВ стали недоліки чинної системи адміністрування цього податку, а саме: можливість для недобросовісних платників уникати сплати податкових зобов’язань і безпідставно отримувати відшкодування податку з бюджету. Основним способом досягнення цього є формування фіктивного кредиту з ПДВ через фірми — «податкові ями», існування «ринку» податкових оптимізаторів, які створюють нерівні умови діяльності для законослухняних платників податків, на яких покладається найбільше податкове навантаження, що стримує їх економічне зростання та викликає недовіру до влади, тощо.

Ми розраховуємо, що електронне адміністрування ПДВ дасть змогу, зокрема, унеможливити формування фіктивного кредиту та отримання неправомірного відшкодування ПДВ з бюджету, скоротити обсяг тіньової економіки в країні та витрати держави на адміністрування ПДВ, зменшити кількість обтяжливих для бізнесу звірок та перевірок, а саме перевірок за всім ланцюгом постачань до виробника або імпортера.

Система електронного адміністрування ПДВ полягає в такому: автоматичний облік сум, сплачених у розрізі платників; автоматичне безкоштовне відкриття рахунків платникам; складання усіх податкових накладних в електронному вигляді та їх реєстрація в ЄРПН; для реєстрації накладних в ЄРПН платник податку повинен мати достатню суму податкового кредиту, підтверджену зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними та сплатою ПДВ при імпорті товарів. За недостатності суми кредиту платник має поповнити коштами рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (з власного поточного рахунку); зареєстровані накладні дають право на податковий кредит покупцям; на підставі податкової декларації суми ПДВ або з рахунку у системі електронного адміністрування ПДВ перераховуються до бюджету (або на спеціальний рахунок сільськогосподарського підприємства, що використовує спеціальний режим ПДВ), або відшкодовуються з бюджету на поточний рахунок.

З урахуванням змін, внесених до Податкового кодексу Законом № 71, система електронного адміністрування ПДВ впроваджується поетапно: до 1 липня 2015 року — у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року — на постійній основі.

Поступове впровадження системи електронного адміністрування ПДВ дасть змогу платникам адаптуватися до нових правил справляння податку та уникнути «вимивання» їх обігових коштів.

Також у рамках цієї системи передбачається скорочення термінів проведення бюджетного відшкодування ПДВ на місяць раніше, ніж зараз, та зменшення кількості критеріїв, відповідність яким дає право на отримання бюджетного відшкодування ПДВ в автоматичному режимі.

Переконаний, що із впровадженням системи електронного адміністрування ПДВ країна матиме нову чітку й прозору систему обліку та сплати податку на додану вартість, яка дисциплінує розрахунки з бюджетом, гарантує відшкодування податку підприємствам та припинить практику перерозподілу бюджету на користь тіньового бізнесу.

В.Реформою ЄСВ було заплановано зменшення витрат  роботодавців на оплату праці найманих працівників при одночасному підвищенні відповідальності за неналежне оформлення трудових відносин. Очікувалося, що цей компромісний крок назустріч бізнесу дасть змогу вивести зарплати з «тіні», проте, як виявилося, зміни у сплаті ЄСВ не дадуть очікуваного ефекту. Що плануєте змінювати чи ініціювати в цьому питанні?

І. О. — Чинні на сьогодні ставки ЄСВ для роботодавців зменшуються на коефіцієнт 0,4, якщо: порівняно з 2014 роком фонд оплати праці збільшився в 2,5 раза; порівняно з 2014 роком середня зарплата по підприємству збільшилася на 30% і становить не менше трьох мінімальних заробітних плат; середній розмір ЄСВ за одного працівника в місяць становить не менш як 700 грн.
Ми орієнтовані на суттєве зменшення розміру єдиного внеску, але очікуємо, що бізнес у разі зменшення ЄСВ і ставки податків платитиме «білі» зарплати. Детінізація нашої економіки — це дуже важливий процес, який ми вже розпочали проводити в країні.

В Україні є низка підприємств, які відповідають новим вимогам закону, а отже, можуть при обчисленні єдиного внеску застосовувати понижуючий коефіцієнт до бази нарахування єдиного внеску. Але ця кількість ще недостатня, аби платники податків відчули реальний економічний ефект. Ми прагнемо, щоб якомога більше платників скористалися перевагами нових правил і почали працювати відкритіше.

Тому ДФС України разом з Міністерством фінансів та народними депутатами України з метою залучення більш широкого кола платників брала активну участь в обговоренні та розробці низки змін, які спрощують застосування такого коефіцієнта. Зокрема: база нарахування єдиного внеску в розрахунку на одну застраховану особу у звітному місяці мала б збільшитися мінімум на 20% порівняно із середньомісячною базою нарахування єдиного внеску платника за 2014 рік у розрахунку на одну застраховану особу; після застосування коефіцієнта середній платіж на одну застраховану особу у звітному місяці становитиме не менше, ніж середньомісячний платіж на одну застраховану особу платника за 2014 рік; кількість застрахованих осіб у звітному місяці не перевищує 200% середньомісячної кількості застрахованих осіб платника за 2014 рік.

Коефіцієнт щомісяця обчислюватиметься платниками самостійно за такою формулою: середньомісячна база нарахування єдиного внеску платника у 2014 році в розрахунку на одну застраховану особу ділиться на базу нарахування єдиного внеску на одну застраховану особу за місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід) у 2015 році.

Якщо в результаті розрахунку коефіцієнта його значення становить менше, ніж 0,4, то платник застосовує коефіцієнт 0,4. У випадку застосування коефіцієнта платник єдиного внеску подаватиме до фіскального органу за місцем обліку заяву довільної форми.

Дуже сподіваюся, що ці ініціативи будуть підтримані Верховною Радою України та дадуть можливість збільшити кількість платників єдиного внеску, котрі зможуть скористатися коефіцієнтом, який зменшує базову ставку.

Продовженняу наступному номері.


Розмову вів Петро КРИЧУН,
головний редактор «Вісника»

«Гарячі лінії»

Дата: 3 травня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42