Статті
Тема: Організація діяльності підприємств, Інше

Авторинок України у крутому піке

Автомобільна галузь держави — чудовий індикатор розвитку економіки. Вона якнайкраще демонструє розквіт чи занепад країни і досить гостро реагує на будь-які зміни. Для України 2014 р. виявився надзвичайно складним, що не могло не позначитися на стані автомобільної галузі.


Повернення продажів у початок 2000-х

Звісно, не потрібно бути великим експертом, щоб здогадатися, що бойові дії на сході країни, а також економічні негаразди не сприяють зростанню попиту на таку недешеву продукцію, як автомобілі. Відтак страждають і виробники, й імпортери.

Якщо проаналізувати статистику, то стає зрозуміло, що торік авторинок обвалився удвічі порівняно з і без того не надто успішним 2013-м. За даними асоціації «Укравтопром», усього за 12 місяців було реалізовано 105 957 автотранспортних засобів, тобто падіння становило аж 54,5%. Таким самим є і показник зниження продажу легкових автомобілів: їх реалізовано 97 020. Тобто ми повернулися до показників 2002 р., а в Європі опустилися з 13 на 19 місце. У лідери несподівано вирвалася японська марка Toyota — 10 296 проданих машин, на другому місці — китайська Geely (9365), а на третьому — вітчизняний автоЗАЗ (7508). Лідер 2013 р., корейський Hyundai, перемістився на четверте місце із 5511 проданими автомобілями.

Загалом лише сімом виробникам вдалося знайти понад 5000 покупців для своєї продукції: окрім вищепере-лічених марок це ще Volkswagen, Renault та Škoda. Падіння зачепило всіх ключових гравців ринку і в середньому становило 30 — 60%. Навіть преміум-бренди не уникли його. Чи не найбільше постраждали російські компанії, адже падіння попиту на їхню продукцію продиктоване не лише економічними, а й політичними чинниками — українці просто відмовляються купувати продукцію північного сусіда. Тому ВАЗ, який ще кілька років тому був лідером ринку, в 2014-му спромігся продати в Україні лише 2531 авто. Це на 72,4% менше, аніж у 2013 р. УАЗів узагалі реалізовано всього кілька одиниць, і цей автовиробник, швидше за все, покине український ринок. На цьому тлі досить успішною є Mazda, адже показники цієї марки знизилися всього на 7,2%. Щодо популярності окремих моделей, то традиційно перше місце тримає ZAZ Sens — 3291 автомобіль.

Комерційних автомобілів торік реалізовано 7178 штук (на 56,2% менше, ніж у 2013-му), а лідерами є Volkswagen (1139 авто), Fiat (987) та Renault (935). Рівень продажів автобусів знизився на 44,7% (до 1759 одиниць), а на першому місці опинилася марка Peugeot з реалізованими 538 авто. Передусім лідерство продиктовано зростанням замовлень для служби «швидкої допомоги».

Вимушене зниження виробництва

Мабуть, не кращою є ситуація і у сфері автовиробництва. Простої вітчизняних підприємств стали звичним явищем. Наприклад, Кременчуцький автозбиральний завод, який у першому півріччі активно нарощував обсяги і показував чудові результати, згодом змушений був зупинити конвеєр. Низький попит спонукає зменшувати обсяги випуску продукції. Тому за рік вдалося виготовити лише 28 751 автотранспортний засіб, тобто падіння становило 43%. Для порівняння: в успішному 2008 р. заводські цехи залишили понад 400 тис. машин. Найбільше зібрано легкових автомобілів — 25 941, із них понад половина (12 779) — продукція Запорізького автомобільного заводу. Автобусів узагалі вироблено тільки 878, тобто на 64,6% менше, аніж у 2013-му. Навіть лідер, Черкаський завод, випустив їх 319.

Що цікаво, у сегменті вантажної та комерційної техніки показники досить обнадійливі, адже виготовлено 1932 транспортні засоби, тобто всього на 13,9% менше, аніж у 2013 р. А лідер, АвтоКрАЗ, навіть зміг збільшити обсяги виробництва наполовину — до 1388 автомобілів. Продукція з Кременчука користується стабільним попитом за кордоном. Крім того, високі показники можна пояснити новими замовленнями для Збройних Сил України, Національної гвардії та інших силових структур.

Саме підприємства Кременчука та Запоріжжя складуть основу нового промислового автокластера, який у 2015 р. створять у Дніпропетровській, Запорізькій та Полтавській областях. Як зауважив голова асоціації «Укравтопром» Михайло Резнік, на це навіть виділили грант UNIDO (Організації ООН із промислового розвитку).

Податкові нововведення

У 2015 р. авторинок України ввійшов з новаціями. Зміни, зокрема, торкнуться оподаткування і мають на меті збільшити надходження до бюджету. Перш за все, вводиться своєрідний податок на розкіш: власники легкових автомобілів з об’ємом бензинового двигуна понад 3000 см3 чи дизельного понад 2500 см3 сплачуватимуть по 25 000 грн. на рік. Нововведення стосується машин віком до 5 років. За словами міністра фінансів Наталії Яресько, це дасть можливість отримати понад 400 млн. грн., адже дорогих автівок у нас 17 300.

Також запроваджено цілу низку нових акцизів. Приміром, за електромобіль тепер потрібно буде заплатити суму, еквівалентну 109 євро. Ставка збору для нових автобусів становить 0,003 євро за 1 см3 об’єму двигуна, а для таких, що були у використанні, — 0,007 євро. Щодо вантажних автомобілів, то нові обкладаються акцизом у розмірі 0,01 — 0,16 євро за 1 см3 (залежно від тоннажу вантажівки), а на «секонд-хенд» віком до 5 років ставка зростає вдвічі. Якщо ж автобус чи вантажівка використовувалися понад 8 років, то ставка збільшується одразу в 20 разів.

Імпорт автомобілів запропоновано обкласти тимчасовим збором у розмірі 5%, проте зробити це можна буде лише після погодження з Єврокомісією. Відновлено акциз на переобладнані автомобілі, завезені до країни як комерційні. Водночас Кабінет Міністрів України скасував збір за першу реєстрацію авто, який становив від 


3,82 до 69,99 грн. за 100 см3 (залежно від об’єму двигуна). Крім того, у квітні заплановано переглянути запроваджені торік ставки спецмит на іномарки: вони знизяться для машин з об’ємом двигуна 1000 — 1500 см3 з 4,31 до 2,15%, з об’ємом 1500 — 2200 см3 — з 8,63 до 4,32%.

Найближчим часом на нас очікують і приємні нововведення, зокрема впровадження сучасних технологій, а саме реєстрація транспортних засобів через Інтернет. Хоч і дрібниця, але приємно.


Генеральний директор
Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко:

«На сьогодні в Україні склалася ситуація, коли люди не поспішають купувати автомобілі. Це сталося через девальвацію гривні, коли долар катастрофічно подорожчав. У такий непростий час не потрібно посилювати тиск, а слід дати можливість дихати бізнесу для того, щоб він зміг вижити.

З 1 січня майже удвічі піднято акциз на певні види автомобілів, планується введення 5-відсоткового імпортного збору. У таких умовах, на жаль, можливий перехід автобізнесу в «тінь». Не секрет, що майже всі громадяни накопичують кошти на автомобіль у валюті. Потрібно відкрити очі й сказати правду: на базарі автомобілі продаються лише за долари. Є тіньовий обіг валюти. Офіційний автоімпорт, звичайно, відбувається у гривнях. Але зараз «білі» імпортери вже не можуть розрахуватись із заводом-виробником, бо дуже складно купити валюту. Ось чому знову виникатиме «чорний» бізнес, як у 1990-ті роки. Тоді з’явилися спеціальні команди, які, маючи долари, вирушали за кордон і приганяли звідти автомобілі. Держава, на жаль, не може контролювати сегмент цивільно-правових відносин між громадянами. Якщо, скажімо, пан Петренко пригнав Mercedes із Німеччини і продав його панові Іваненку аж за 100 гривень (згідно з документами), то держава не отримає фактично нічого. Від тінізації ринку вона лише втрачатиме.

Якщо «стане» офіційний імпорт, то припиняться й податкові надходження. А в минулі роки вони за обсягом поступалися лише коштам, вирученим від імпорту нафти й газу.

Не розумію, чим заважав збір на першу реєстрацію транспортних засобів. Я був категорично проти його відміни, і робоча група при Міністерстві фінансів, яку я очолював, одноголосно проголосувала за його збереження. Цей податок прекрасно адмініструвався, й обійти його було неможливо. Людина, яка вперше реєструвала автомобіль, одразу сплачувала податок у ДАІ. Без квитанції ніхто автомобіль не зареєструє. Адміністрування не коштувало жодної копійки, і податок надходив не лише з автомобілів, а й з приватних яхт, літаків, вертольотів.

Натомість введено податок на розкішні автомобілі, який буде надто складним і затратним в адмініструванні. Потрібно створити додатковий штат інспекторів. Чимало цих автівок зареєстровано в Донецьку та Луганську, й повідомлення власників залишаться без відповіді. Навіть якщо транспортний засіб перебуває у Києві, то його власник не зобов’язаний саме там реєструватись і може сказати, що не отримував податкового повідомлення.

Нині варто дати трохи послаблення, а не збільшувати податкове навантаження, аби не знищити галузь. Бо йдеться про півмільйона робочих місць — саме стільки людей задіяно на підприємствах імпортерів, автовиробників та суміжників».

«Гарячі лінії»

Дата: 29 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42