Інтерв’ю

Ігор БІЛОУС: «Децентралізація передбачає активну участь органів місцевого самоврядування в адмініструванні податків»

У другій частині інтерв’ю (першу надруковано у «Віснику» № 9/2015) з Головою ДФС України ми поговоримо про нагальні питання боротьби з корупційними проявами у державі загалом та у відомстві зокрема, про перші результати застосування податкового компромісу, а також про питання так званої бюджетної децентралізації.


В. — Ігоре Олеговичу, децентралізація, яку зараз всі активно обговорюють, неможлива без кардинальної зміни підходів до наповнення місцевих бюджетів. Яка наразі ситуація та чого очікувати найближчим часом?

І. О. — Завдяки змінам у Податковому кодексі місцеві бюджети отримуватимуть більше надходжень. Змінами в законодавстві розширено групи підакцизних товарів шляхом зарахування до підакцизних електричної енергії з одночасним скасуванням збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками. Пропорційно збільшено ставки акцизного податку на нафтопродукти (бензин, дизпаливо, скраплений газ) за рахунок скасування малоефективних з точки зору адміністрування податків і зборів (екологічного податку (з палива), збору за першу реєстрацію транспортного засобу).

Також скасовано збір на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства, запроваджено сплату акцизного податку з реалізації через роздрібну мережу підакцизних товарів (алкогольних напоїв, пива, тютюнових виробів, нафтопродуктів). Очікуємо, що нововведення допоможуть збільшити дохідну частину місцевих бюджетів, оскільки сплата податку відбуватиметься за місцем здійснення реалізації таких товарів, забезпечать компенсацію втрат бюджету від скасування збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

У планах ДФС на 2015 рік — боротьба з тіньовим обігом підакцизних товарів, що має привести до збільшення надходжень до бюджету, сприяти подальшому вдосконаленню податкової системи, орієнтованої на наповнення місцевих бюджетів. Зараз дуже важливо, щоб повсюди на місцях люди відчували, що держава пам’ятає про них і дбає про підвищення рівня життя. Але за наявності достатніх надходжень до бюджету місцевого рівня ці питання насамперед мають вирішувати органи місцевого самоврядування.

Однак у процесах децентралізації є й інша сторона: децентралізація передбачає активну участь органів місцевого самоврядування в адмініструванні податків.

В.Які результати практики застосування податкового компромісу і яких результатів очікуєте?

І. О. — На жаль, в цьому питанні нас почули пізно (ми пропонували такий механізм ще в квітні минулого року), але добре, що почули. Якщо теоретично передбачити застосування податкового компромісу за всіма справами, на які поширюється така процедура, до бюджету надійде 425 млн. грн. (5% від оскаржуваної суми), а 8,1 млрд. грн. вважатимуться погашеними (95% від оскаржуваної суми). Ми зараз дуже активно працюємо над цим. Станом на 5 березня 2015 року намір досягти податкового компромісу виявили близько 1250 платників.

Застосувати механізм компромісу, зокрема, планують 11 великих платників різних сфер діяльності. Я вважаю, що це непоганий початок, тому що ми тільки зараз вийшли на достатній рівень роз’яснювальної роботи. Перебіг процесу абсолютно не відповідає тому, що пишуть деякі медіа, коли порівнюють нас з різними країнами, зокрема Грузією, де компроміс не спрацював.

В.Які причини, на Ваш погляд, заважають платникам прийняти рішення про застосування цього механізму?

І. О. — Великий конфлікт інтересів відбувся між тими, хто прагнув компромісу, і тими, хто не зацікавлений, щоб це сталося. Ми почали готувати відеозвернення та  відеороз’яснення з питань, що викликають інтерес. Мені здається, що це наше ефективне ноу-хау. Зараз продовжуємо активно працювати над інформуванням платників податків про механізм та його переваги. До 16 квітня ще маємо трохи часу, а тому сподіваюсь, що результат у нас буде непоганим. Проте варто зазначити, що порівняно з першою половиною минулого року, коли ми пропонували застосувати компроміс, ситуація в економіці змінилася. Зараз бізнесу бракує обігових коштів навіть на невелику 5-відсоткову компенсаційну плату. Однак законодавством відстрочення оплати не було передбачено, інакше цей Закон просто не пройшов би.

З іншого боку, у тіньових схемах брали участь понад 200 компаній державного сектора. Відповідно до Закону вони теж мають можливість іти на компроміс. Але вони не мають грошей. До того ж сплата коштів з рахунків держпідприємств — це, по суті, перекладання їх з однієї кишені до іншої. Тобто неучасть у компромісі стане підставою для кримінальних справ. Виникає запитання: що робити з кримінальною відповідальністю керівників державних підприємств? Отже, є конфлікт, і ми напрацьовуватимемо зміни для його врегулювання.

В.Чому платникам варто скористатися податковим компромісом? Що Ви хотіли б сказати тим платникам, які сумніваються? Які гарантії захисту існують для платників, що скористаються компромісом?

І. О. — 16 квітня закінчується термін подання документів на участь у компромісі, іншої можливості не буде. Ніхто більше не проголосує за другу таку амністію. Це був вимушений крок і тільки тому, що державна машина при попередньому керівництві стимулювала порушення. Я вважаю, зараз є унікальна можливість закрити багато проблем. Жоден інший підхід чи то в судах, чи то в прокураторі не створить такого комфорту платникам податків.

В.Чому люди сумніваються?

І. О. — По-перше, їх лякають консультанти, юристи, яким вигідна участь у процедурах оскарження. Іноді це роблять і наші працівники. Але ми щодня проводимо відповідну роботу зі слідчими і оперативниками. Ті, хто пішов на компроміс, не повинні мати проблем за іншими кримінальними статтями. Треба скористатися компромісом, бо це фактично індульгенція.

По-друге, ставка компромісу 5% напрацьовувалася ще минулого року. З того часу сталася майже стовідсоткова девальвація. Тому сьогодні реальна ціна виправлення старих помилок дуже низька.

По-третє, слід добре подумати тим, хто «сидить у кущах» і розраховує, що все минеться. Я їм бажаю успіху. Але нехай врахують: у нас напрацьовано дуже серйозні бази даних із ризикованими операціями. Ніхто не скасовував відповідальності за порушення, які не пройшли через механізм компромісу. Наприклад, багато імпортерів знають про свої проблеми, але гадають, що їм все мине. Не мине. Ми активно розгортаємо роботу нашого митного аудиту, і ця робота тільки посилюватиметься. Тому замість того, щоб очікувати, їм варто думати, як би встигнути до 16 квітня скористатися компромісом.

В.Проблема корупції у державі, на жаль, залишається актуальною. На ДФС покладено важливі функції щодо реалізації Закону України «Про очищення влади». Чи проводить відомство перевірки відомостей декларацій членів сімей держслужбовців з різних органів влади? Розкажіть, як на практиці реалізується цей Закон?

І. О. — Органи ДФС проводять перевірку щодо заборон, які згідно із Законом України «Про очищення влади» можуть бути застосовані до осіб у частині недостовірності відомостей, зазначених у поданих ними за попередній рік деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. Окрім цього, з’ясовується відповідність вартості майна і майнових прав, зазначених у деклараціях осіб, які підлягають перевірці, доходам, отриманим ними із законних джерел.

Перевірки здійснюються у послідовності, визначеній затвердженим урядом планом, і відповідно до положень Закону України «Про очищення влади» та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України і Міністерства фінансів України.

Перевірки проводяться як апаратом ДФС, так і територіальними органами служби за місцем проживання особи, стосовно якої проводиться перевірка. Координацію цієї роботи покладено на Департамент доходів і зборів з фізичних осіб ДФС України.

Загальний алгоритм проведення органами ДФC перевірки включає такі складові: одержання від відповідних органів інформації, що стосується відомостей, зазначених у поданій декларації; порівняльний аналіз зазначених у декларації відомостей та наявної податкової інформації з метою з’ясування питань, які підлягають перевірці; одержання від особи, стосовно якої проводилася перевірка, письмового пояснення і підтвердних документів щодо виявлених недостовірностей або невідповідностей; підготовка за встановленою формою висновку про результати перевірки та надсилання його органу, від якого отримано запит про перевірку.

Наразі до органів ДФС України надійшло 36 029 запитів про проведення перевірок достовірності відомостей, у тому числі 183стосовно вищих посадових осіб держави. Підготовлено 4477 висновків про результати перевірок, в тому числі 58стосовно вищих посадових осіб держави.

В.Як ДФС веде боротьбу зі «своїми» корупціонерами? Що слід робити платникам для унеможливлення свавілля контролерів на місцях, на яке часто нарікають бізнесмени?

І. О. — Перший і найважливіший крок — це усвідомлення того, що боротьба з корупцією є завданням всього колективу та водночас сферою персональної відповідальності кожного окремого працівника і насамперед керівника.

Забезпечення високого рівня виконання завдань, що стоять перед службою, можливо за умови роботи у цій сфері не тільки висококваліфікованих, а й високоморальних працівників.

Тому не випадково при призначенні на посади в апарат ДФС та її територіальні органи приділяється підвищена увага питанням визначення й оцінки професійних та моральних якостей працівників.

У деяких підрозділах і територіальних органах вже проведено атестацію особового складу, тестування на знання вимог податкового, митного та антикорупційного законодавства. Окремі працівники пройшли перевірку на комп’ютерному поліграфі.

Для забезпечення прозорості процедури призначення осіб на керівні посади, у тому числі до територіальних органів та митниці, активно долучається спеціально створена для цього рада з кадрових питань ДФС, сформована за участю представників бізнесу та громадських організацій.

Обов’язкові вимоги до кандидатів на керівні посади — це високий фаховий рівень, достатній досвід, позитивні результати на попередньому місці роботи. А головне — ці особи повинні бути наділені високими моральними якостями, їх попередня діяльність не повинна мати будь-яких «корупційних плям».

Ключовим елементом системи є забезпечення цілеспрямованого виявлення та перевірки інформації щодо корупційних дій з боку посадових осіб органів ДФС, їх прямої або опосередкованої участі у протиправних схемах, пов’язаних з ухиленням від оподаткування, «відмиванням» здобутих злочинним шляхом коштів, функціонуванням тіньових економічних структур тощо.

Уповноваженим підрозділом у Державній фіскальній службі України, що забезпечує заходи із запобігання корупції та контроль за їх реалізацією в апараті ДФС, її територіальних органах, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери її управління, у межах передбачених законом повноважень визначено Головне управління власної безпеки.

Протягом минулого року підрозділи власної безпеки ДФС України провели понад 3,8 тисячі службових перевірок і розслідувань для з’ясування причин і обставин вчинення посадовими особами правопорушень у сфері службової діяльності. За результатами розслідування 1125 порушників було притягнуто до дисциплінарної відповідальності, 92 особи було звільнено із ДФС. За матеріалами підрозділів власної безпеки було відкрито більш як 80% кримінальних проваджень за фактами вчинення посадовими особами ДФС злочинів у сфері службової діяльності, включаючи факти хабарництва.

В.З іншого боку, антикорупційні заходи можуть використовуватися з метою компрометації та звільнення з посади професійних, але «незручних» працівників відомства. Як захищаєте їх від таких спроб «впливу»?

І. О. — На сьогодні на виконання вимог Закону України «Про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014 — 2017 роки», а також згідно з п. 1 розділу другого Плану заходів ДФС з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів та Коаліційної угоди у 2015 році, затвердженого 18 грудня 2014 року, Державною фіскальною службою розробляється проект власної антикорупційної програми. Зазначена програма передбачатиме заходи, спрямовані не лише на боротьбу з корупцією, але й на захист наших працівників від такого «впливу».

Хочу запевнити, що добропорядному і високопрофесійному працівнику органів ДФС антикорупційні заходи не можуть зашкодити. Скомпрометувати можна лише того, хто причетний до вчинення корупційних або інших протиправних дій. Жоден працівник органів ДФС не може бути звільнений за негативними мотивами без попереднього службового розслідування, яке проводиться спеціально створеною комісією.

Продовженняу наступному номері.


Розмову вів Петро КРИЧУН,
головний редактор «Вісника»

«Гарячі лінії»

Дата: 3 травня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42